Oppkjørings tips?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Oppkjørings tips?

Legg inn av AndreasB »

Pass på luker du evnt lager i rundkjöringa.. Det fikk jeg pes på :P

Kristoffersen
Innlegg: 19
Registrert: 26 sep 2011, 20:48
Motorsykkelen din: Husqvarna 125 smr

Re: Oppkjørings tips?

Legg inn av Kristoffersen »

Er det sånn at sensoren spør om ting underveis?
F eks. om jeg kjører på forkjørsvei osv. ?

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Oppkjørings tips?

Legg inn av AndreasB »

Kristoffersen skrev:Er det sånn at sensoren spør om ting underveis?
F eks. om jeg kjører på forkjørsvei osv. ?
Gjorde ikke det med meg.
Hun satt bakpå, hvis hun ikke sier noe skal du rett frem, evnt mot det hun har sagt tidligere..

F.eks "Følg skilting mot sentrum" "Ta neste til høyre" etc.

Kristoffersen
Innlegg: 19
Registrert: 26 sep 2011, 20:48
Motorsykkelen din: Husqvarna 125 smr

Re: Oppkjørings tips?

Legg inn av Kristoffersen »

AndreasB skrev:Pass på luker du evnt lager i rundkjöringa.. Det fikk jeg pes på :P
Luker i rundkjøringa?

Jeg har oppkjøring kvart over 8. Så det er masse barn ute å går da.

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Oppkjørings tips?

Legg inn av AndreasB »

Kristoffersen skrev:
AndreasB skrev:Pass på luker du evnt lager i rundkjöringa.. Det fikk jeg pes på :P
Luker i rundkjøringa?

Jeg har oppkjøring kvart over 8. Så det er masse barn ute å går da.
Hmm, ja. Jeg la meg slik at det kunne komme bil på utsiden/innsiden tror jeg det var.. og så sjekket jeg aldri om det lå noen bil der.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Oppkjørings tips?

Legg inn av RuneMC »

Ta høyde for at barn og bilister kan gjøre uventede ting. (Små barn kan f.eks. løpe over veien uten å se seg for, pga at de har fokus på en flokk kamerater på andre siden.)
Sensor vil bare gi deg beskjed om hvor du skal kjøre. Du bekrefter ved å gjenta. Ingen spm underveis. Noen er pratsomme og vil kanskje like å snakke med sensor, men snakking tar oppmerksomhet tror jeg... Ingen beskjed om hva du gjør riktig eller galt - oppsummering og dom kommer etter at du har parkert. Sannsynligvis kommer noen spørsmål da om hva du selv synes, om det er ting du mener du kunne gjort bedre osv. Selvinnsikt er bra, så vær ærlig.

Observer (inkl vri på hodet før bevegelse i sideretning, som er "lifesaver" - engelsk MC politi har en hel bok om det), tenk sjøl, gjør som du har lært og ikke vær "tilhenger" til kjøretøyet foran (det kan jo gjøre feil).

Tvi Tvi :thumleft
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Oppkjørings tips?

Legg inn av ega16 »

AndreasB skrev:
Kristoffersen skrev:
AndreasB skrev:Pass på luker du evnt lager i rundkjöringa.. Det fikk jeg pes på :P
Luker i rundkjøringa?

Jeg har oppkjøring kvart over 8. Så det er masse barn ute å går da.
Hmm, ja. Jeg la meg slik at det kunne komme bil på utsiden/innsiden tror jeg det var.. og så sjekket jeg aldri om det lå noen bil der.
Uh, forvirra.

Skal man rett frem eller til høyre så holder man til høyre. Skal man til venstre så holder man til venstre. Dette gjelder med mindre det er skiltet annerledes.

http://www.vegvesen.no/_attachment/113251/binary/203631" onclick="window.open(this.href);return false;

Du lå i midten?

ingar
Innlegg: 12
Registrert: 13 aug 2012, 14:31
Motorsykkelen din: 1996 Yamaha XV750 Virago

Re: Oppkjørings tips?

Legg inn av ingar »

Selv ble jeg veldig stresset av å ha sensor bakpå sykkelen. Jeg klarte stort sett bare å fokusere på en ting av gangen. Ikke en god ting når man skal kjøre :redface Etter turen var jeg rimelig sikker på at jeg hadde strøket. Og hadde jeg ikke kunnet redegjøre for meg når sensor i etterkant spurte hvordan jeg følte det hadde gått så hadde jeg nok også gjort det.

I samtalen etter oppkjøring gikk jeg gjennom hele ruten og redegjorde for alle feilene jeg følte jeg hadde gjort og dette overbeviste sensor om at jeg var klar for å kjøre selv og ikke var i overhengende fare for å kjøre meg i hjel. At jeg hadde kjørt bil i mange år og var nok hovedårsaken til at jeg hadde et så klart bilde av hvilke feil jeg gjorde. Så mitt tips er at du ikke skal stresse over feil du gjør underveis, men husk dem og fortell uoppfordret til sensor i etterkant hva du gjorde feil og hva du skulle ha gjort i situasjonen(e) du følte gikk galt.

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Oppkjørings tips?

Legg inn av AndreasB »

ega16 skrev:
AndreasB skrev:
Kristoffersen skrev:
AndreasB skrev:Pass på luker du evnt lager i rundkjöringa.. Det fikk jeg pes på :P
Luker i rundkjøringa?

Jeg har oppkjøring kvart over 8. Så det er masse barn ute å går da.
Hmm, ja. Jeg la meg slik at det kunne komme bil på utsiden/innsiden tror jeg det var.. og så sjekket jeg aldri om det lå noen bil der.
Uh, forvirra.

Skal man rett frem eller til høyre så holder man til høyre. Skal man til venstre så holder man til venstre. Dette gjelder med mindre det er skiltet annerledes.

http://www.vegvesen.no/_attachment/113251/binary/203631" onclick="window.open(this.href);return false;

Du lå i midten?
Nope, lå ikke i midten. Vet ikke helt hva hun mente, hun forklarte det etterpå, men det har jeg glemt.
Vet bare at hun nevnte noe om å skape luker.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Oppkjørings tips?

Legg inn av Carpa »

Nå venter vi i grunn spent på hvordan det gikk med deg i dag :D
Fortell gjerne hvordan det var mens du har det friskt i minne så jeg kan få høre litt om denne oppkjøringen og forberede meg godt :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Kristoffersen
Innlegg: 19
Registrert: 26 sep 2011, 20:48
Motorsykkelen din: Husqvarna 125 smr

Re: Oppkjørings tips?

Legg inn av Kristoffersen »

Jeg møtte sensoren og hilste på han. Virket som en stille og rolig type. Først tok jeg dagligsjekk og sikkerhetskontroll. Dette fikk jeg godkjent på. I kjøregården velta jeg en kjegle på 1 forsøk, men hadde 0 feil på andre forsøk :) Dro så ut i trafikken. Har egentlig ikke noen kommentar på hvordan det gikk. Jeg kjørte som vanlig, og latet som om det var en ny kjørelærer som satt bakpå. Også spurte sensor om det var noe jeg ville kommentere etter kjøringa, og da hadde jeg egentlig ingen kommentar. Og da gikk han inn for å skrive i 5 min. Han blunka til meg før han gikk inn, så jeg fikk en veldig god følelse :) Da han kom ut strakk han labben og sa gratulerer med lappen! Også sa han at jeg ikke hadde noen store feil, men kjørt generelt bra.

Det er ikke så ille som man skulle tro. Dette avhenger selvfølgelig at du kan å kjøre og har tro på at det går bra! Om du vet at du ikke klarer det, så klarer du det ikke.

Har kjørt 10 mil til nå. Og dagen er ikke over enda! :D

Brukeravatar
Smurfen
Innlegg: 162
Registrert: 07 apr 2012, 20:57
Motorsykkelen din: Suzuki svf 650 Gladius
Sted: Røros

Re: Oppkjørings tips?

Legg inn av Smurfen »

Gratulere med mc lappen, kjør pent og sikert for det er nå læringa starter :knegg :yeyeye :mc6
Bergstaden og Omegn MC (BOMC)
20.04.2012 Yamaha virago xv1100 1991
30.04.2016 Suzuki svf 650 2013 overligger

Brukeravatar
Coach
Innlegg: 249
Registrert: 06 mar 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
Sted: Heimdal

Re: Oppkjørings tips?

Legg inn av Coach »

Gratulerer med lappen. nå er det bare og kose seg på veien.

Ta det med ro og kjør med hodet.
Mvh

Stig Roar
(Coach)
Trondheim

Medlem: NMCU

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Oppkjørings tips?

Legg inn av ArcticTiger »

:thumleft Vellldig Morrro :vs Grrrattlere så mye med Lappen :knegg ! Og som de andre sier: Bruk innsida av hue :[-X :D

BTW: Nå må du legge inn bilder av Baiken og den Ferske Sjåfførn :thumleft

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Oppkjørings tips?

Legg inn av Banditmannen »

Grattis med lappen! :bb_p:

Svar