Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Legg inn av ojda »

Joda, de ligger bak pakninge, men ettersom bremseklossene blir slitt
exponeres mere av stemplene for møkk og skitt.
Når du så skifter til nye klosser med mere belegg en nedslitte
presses stemplene lenger inn, og det møkkete området vil
ofte ligge i pakningenes arbeidsområde. Resultat kan bli at det
etter en tid blir lekasje. :[-X
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Legg inn av ejs »

Dersom det bare er stempel på den ene siden av calipperen,
er det vel noen glidere som bør smøres. :scratch
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Legg inn av SuperMorten »

Etter å ha lest denne tråden, vet jeg med sikkerhet at det er en ting som jeg overhodet ikke skal prøve på å gjøre selv... En ting er å mekke motor, med det resultatet at den stopper.. Det er noe helt annet med bremsene...
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Legg inn av Baltazar »

SuperMorten skrev:Etter å ha lest denne tråden, vet jeg med sikkerhet at det er en ting som jeg overhodet ikke skal prøve på å gjøre selv... En ting er å mekke motor, med det resultatet at den stopper.. Det er noe helt annet med bremsene...
Det har alltid jeg også tenkt, men på et eller annet tidspunkt føler jeg at kunnskapen må læres og ikke bare bestilles.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Legg inn av joo »

Det er utrolig så lite man IKKE kan gjøre når man har verkstedmanualen... Og litt OK verktøy og en momentnøkkel :mk
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Legg inn av JohnnyTh »

ojda skrev:Joda, de ligger bak pakninge, men ettersom bremseklossene blir slitt
exponeres mere av stemplene for møkk og skitt.
Når du så skifter til nye klosser med mere belegg en nedslitte
presses stemplene lenger inn, og det møkkete området vil
ofte ligge i pakningenes arbeidsområde. Resultat kan bli at det
etter en tid blir lekasje. :[-X

Litt klønete forklart av meg men var litt tidlig. Det jeg mente er at på sykkelen min er det en gummitetting som følger med stempelet ut, for at ikke det skal bli eksponert for skitt og sånt. Pleier å bli problemer hvis denne mangler. Tror det har vært slik på alle sykklene min og alle biler jeg har hatt. Til og med veteranbilen min fra 1942 har slike tettninger på sylinderen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Legg inn av ArcticTiger »

Det er 2 pakninger på hvert stempel:
-En indre, som sitter i kalipern, hindrer bremsevæsken å lekke ut
-En ytre, som er festet både i stempel og kaliper, hindrer støv og skitt å trenge inn på stempelets glideflater og den indre bremsevæsketetningen. Den er myk og fleksibel, skades den vil skitt og rust etter en stund hindre stempelet å bevege seg slik det skal, og bremsene "henger".

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Legg inn av Kawasaki »

JohnnyTh skrev:Jeg trodde normalt stemplene lå bak gummipakkninger, og dermed er rene... Forhåpentlig, kan jo være lurt å sjekke.

Noen har sånne "gummibelger" som du tenker på,men ikke alle
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Legg inn av ojda »

Her er et ganske bra klipp om det å skifte klosser.
På ca 4 min, 40 sek tar han opp dette med renhold av calippere!


[video]http://m.youtube.com/watch?v=1rlmdCkokbE[/video]
Sist redigert av AJ den 08 sep 2012, 20:20, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: 'Tagget' linken...
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Legg inn av AndreasB »

Baltazar skrev:
SuperMorten skrev:Etter å ha lest denne tråden, vet jeg med sikkerhet at det er en ting som jeg overhodet ikke skal prøve på å gjøre selv... En ting er å mekke motor, med det resultatet at den stopper.. Det er noe helt annet med bremsene...
Det har alltid jeg også tenkt, men på et eller annet tidspunkt føler jeg at kunnskapen må læres og ikke bare bestilles.
¨Sånn som jeg som sjekket ventilklaringer idag, OG hadde shimsene ute på de som må byttes for å måle dem med mikrometer, og så få de i igjen :D I did it... FUCK yeah! :thumleft

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Legg inn av SuperMorten »

AndreasB skrev:
Baltazar skrev:
SuperMorten skrev:Etter å ha lest denne tråden, vet jeg med sikkerhet at det er en ting som jeg overhodet ikke skal prøve på å gjøre selv... En ting er å mekke motor, med det resultatet at den stopper.. Det er noe helt annet med bremsene...
Det har alltid jeg også tenkt, men på et eller annet tidspunkt føler jeg at kunnskapen må læres og ikke bare bestilles.
¨Sånn som jeg som sjekket ventilklaringer idag, OG hadde shimsene ute på de som må byttes for å måle dem med mikrometer, og så få de i igjen :D I did it... FUCK yeah! :thumleft
Utrolig deilig følelse å gjøre noe selv :thumleft

men tanken min var at bremsene kan man liksom ikke gjøre feil med. Det får fort store konskvenser..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Legg inn av fikse »

Bytte bremseklosser er ikke verken farlig eller vanskelig, men du må jo bruke hodet litt da. Ting skal sammen igjen på samme måte som det sto. Ergo, bruk kamera! Ta rikelig med bilder underveis, så du er sikker du får det sammen igjen som det skal.
Dernest er det vesentlig å gjøre "alt" rent. Jo renere, jo bedre. En gammel tannkost og litt parafin/lampeolje løsner det meste. Pump gjerne _ut_ stempelet et stykke, så du får fjernet skittranden på selve bremsestempelet. Det er lettere å presse inn stempelet (med fingrene, helst) etter at det er rengjort godt. Når ting og tang er rent og parafinen er vasket vekk (for det meste iallfall, såpevann med f.eks zalo), sjekker du at bolter/glidepinner går greit. Ingenting skal være "tregt". Dernest gnir du stempelet inn med kobber eller aluminiumsfett, og gi deg ikke før stempelet glire relativt ubesværet inn og ut. Det samme med alle steder hvor bremseklossens stålside kommer til å ligge mot. Evt glidepinner kan og få seg en runde med kobber/alu-fett. Evt kan du tørke lett over med fille, for du skal kun ha et meget tynt fettbelegg, det skal IKKE ligge i klumper noensteder.
Så skal du montere ting sammen, og da tar du og spriter bremseskiven (evt bruker bremserens), så den er 100% fri for fett. Vær og obs at du absolutt ikke skal få fett (heller ikke fete fingermerker) på belegget på klossene. Så er det egentlig bare å sette sammen i omvendt rekkefølge.
Bolter _skal_ trekkes til med moment, så har du ikke momentnøkkel så skaff deg en. Du må uansett ha en slik nøkkel for å kunne skru noe særlig på en sykkel i det hele tatt. Bare det å stramme kjedet krever momentnøkkel.


Dette vil jeg si du fint kan gjøre selv. Du kan og fint putte den inn på verksted, og la lommeboken blø, eller at jobben blir gjort halvveis. Halvveis, dvs at de bytter klossene, og ikke noe videre med rengjøring/smøring. Det tar nemlig litt tid å gjøre denne jobben. Jeg bruker glatt 1 time, om jeg ikke støter på problemer, og jeg har byttet noen klosser gjennom årenes løp.

Gudd løkk!
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Legg inn av Kawasaki »

Bra oppsummert,fikse :thumleft

Bare en liten ting,parafin/lampeolje.

Jeg ødela tettningene en gang ved å bruke diesel,de "utvidet" seg. Men parafin/lampeolje er kanskje snillere?
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Legg inn av MaxTron »

Kawasaki skrev:Bra oppsummert,fikse :thumleft

Bare en liten ting,parafin/lampeolje.

Jeg ødela tettningene en gang ved å bruke diesel,de "utvidet" seg. Men parafin/lampeolje er kanskje snillere?
Stemmer det, de fleste ringer og tetninger i bremsesystemet tåler bare bremseveske, og eventuelt rensevæske som er spesielt beregnet for disse, vist ikke vil de svelle opp å bli ubrukelige.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Legg inn av fikse »

Hmm, ja kanskje parafin også er litt for tøft for gummidetaljer på bremsene? Har igrunnen ikke reflektert så mye over det, siden jeg fikk tipset fra en gammel verksmester for mange år siden. Jeg bruker parafin som et universalvaskemiddel til "alt" som blir skittent på bil og MC. Men når jeg tenker meg om så var vel han ganske tydelig på at det måtte vaskes etterpå. Hørte for noen år siden noen som brukte tannkrem og tannbørste til å rengjøre stempelet :-k :P :p Tannbørsten er iallfall et uvurderlig redskap når små detaljer skal rengjøres :thumleft
Har dog aldri opplevd problemer med å bruke parafin verken her eller der. Bremsene på bilen rengjør jeg på denne måten ca 1 gang i året, og de ser fin ut ennå de, etter snart 9 år og 185.000KM. Men så pleier jeg å gni inn det meste med et tynt lag kobber eller alufett. Det holder korrosjonen vekke en god stund. Og kanskje det "nøytraliserer" parafinen? :-k :scratch
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Svar