Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser
- Baltazar
- Innlegg: 208
- Registrert: 13 aug 2011, 18:06
- Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013
Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser
Så det skal være mulig å kun fjerne den ene skruen mens kalipperene sitter på. Da vil klossene dette ut, og det er bare å sette inn nye?
Riktig forstått ?'
Riktig forstått ?'
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser
Hoppes det ikke litt lettvindt over rengjøring av bremsestempler her
Har alltid fått trøkka inn at disse skal gjøres grundig rene før de presses
lenger inn en de gjør med de gamle klossene.
Husk nye klosser presser stemplene lenger inn enn gamle slitte,
å møkk som sitter fast på stemplene vil slite på pakningene rundt

Har alltid fått trøkka inn at disse skal gjøres grundig rene før de presses
lenger inn en de gjør med de gamle klossene.
Husk nye klosser presser stemplene lenger inn enn gamle slitte,
å møkk som sitter fast på stemplene vil slite på pakningene rundt

Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser
ojda skrev:Hoppes det ikke litt lettvindt over rengjøring av bremsestempler her![]()
Har alltid fått trøkka inn at disse skal gjøres grundig rene før de presses
lenger inn en de gjør med de gamle klossene.
Husk nye klosser presser stemplene lenger inn enn gamle slitte,
å møkk som sitter fast på stemplene vil slite på pakningene rundt
Du har rett.
Tror ikke det går å skifter klosser på denne typen caliper,uten å ta den "av" skiva.
ikkebike.norwegianforum.net
Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser

Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser
Jeg trodde normalt stemplene lå bak gummipakkninger, og dermed er rene... Forhåpentlig, kan jo være lurt å sjekke.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser
Joda, de ligger bak pakninge, men ettersom bremseklossene blir slitt
exponeres mere av stemplene for møkk og skitt.
Når du så skifter til nye klosser med mere belegg en nedslitte
presses stemplene lenger inn, og det møkkete området vil
ofte ligge i pakningenes arbeidsområde. Resultat kan bli at det
etter en tid blir lekasje.
exponeres mere av stemplene for møkk og skitt.
Når du så skifter til nye klosser med mere belegg en nedslitte
presses stemplene lenger inn, og det møkkete området vil
ofte ligge i pakningenes arbeidsområde. Resultat kan bli at det
etter en tid blir lekasje.

Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser
Dersom det bare er stempel på den ene siden av calipperen,
er det vel noen glidere som bør smøres.
er det vel noen glidere som bør smøres.

If it ain't broke, I'll break it.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser
Etter å ha lest denne tråden, vet jeg med sikkerhet at det er en ting som jeg overhodet ikke skal prøve på å gjøre selv... En ting er å mekke motor, med det resultatet at den stopper.. Det er noe helt annet med bremsene...
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Baltazar
- Innlegg: 208
- Registrert: 13 aug 2011, 18:06
- Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013
Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser
Det har alltid jeg også tenkt, men på et eller annet tidspunkt føler jeg at kunnskapen må læres og ikke bare bestilles.SuperMorten skrev:Etter å ha lest denne tråden, vet jeg med sikkerhet at det er en ting som jeg overhodet ikke skal prøve på å gjøre selv... En ting er å mekke motor, med det resultatet at den stopper.. Det er noe helt annet med bremsene...
Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser
Det er utrolig så lite man IKKE kan gjøre når man har verkstedmanualen... Og litt OK verktøy og en momentnøkkel 

Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser
ojda skrev:Joda, de ligger bak pakninge, men ettersom bremseklossene blir slitt
exponeres mere av stemplene for møkk og skitt.
Når du så skifter til nye klosser med mere belegg en nedslitte
presses stemplene lenger inn, og det møkkete området vil
ofte ligge i pakningenes arbeidsområde. Resultat kan bli at det
etter en tid blir lekasje.
Litt klønete forklart av meg men var litt tidlig. Det jeg mente er at på sykkelen min er det en gummitetting som følger med stempelet ut, for at ikke det skal bli eksponert for skitt og sånt. Pleier å bli problemer hvis denne mangler. Tror det har vært slik på alle sykklene min og alle biler jeg har hatt. Til og med veteranbilen min fra 1942 har slike tettninger på sylinderen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser
Det er 2 pakninger på hvert stempel:
-En indre, som sitter i kalipern, hindrer bremsevæsken å lekke ut
-En ytre, som er festet både i stempel og kaliper, hindrer støv og skitt å trenge inn på stempelets glideflater og den indre bremsevæsketetningen. Den er myk og fleksibel, skades den vil skitt og rust etter en stund hindre stempelet å bevege seg slik det skal, og bremsene "henger".
-En indre, som sitter i kalipern, hindrer bremsevæsken å lekke ut
-En ytre, som er festet både i stempel og kaliper, hindrer støv og skitt å trenge inn på stempelets glideflater og den indre bremsevæsketetningen. Den er myk og fleksibel, skades den vil skitt og rust etter en stund hindre stempelet å bevege seg slik det skal, og bremsene "henger".
Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser
JohnnyTh skrev:Jeg trodde normalt stemplene lå bak gummipakkninger, og dermed er rene... Forhåpentlig, kan jo være lurt å sjekke.
Noen har sånne "gummibelger" som du tenker på,men ikke alle
ikkebike.norwegianforum.net
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser
Her er et ganske bra klipp om det å skifte klosser.
På ca 4 min, 40 sek tar han opp dette med renhold av calippere!
[video]http://m.youtube.com/watch?v=1rlmdCkokbE[/video]
På ca 4 min, 40 sek tar han opp dette med renhold av calippere!
[video]http://m.youtube.com/watch?v=1rlmdCkokbE[/video]
Sist redigert av AJ den 08 sep 2012, 20:20, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: 'Tagget' linken...
Begrunnelse: 'Tagget' linken...
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser
¨Sånn som jeg som sjekket ventilklaringer idag, OG hadde shimsene ute på de som må byttes for å måle dem med mikrometer, og så få de i igjenBaltazar skrev:Det har alltid jeg også tenkt, men på et eller annet tidspunkt føler jeg at kunnskapen må læres og ikke bare bestilles.SuperMorten skrev:Etter å ha lest denne tråden, vet jeg med sikkerhet at det er en ting som jeg overhodet ikke skal prøve på å gjøre selv... En ting er å mekke motor, med det resultatet at den stopper.. Det er noe helt annet med bremsene...


- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser
Utrolig deilig følelse å gjøre noe selvAndreasB skrev:¨Sånn som jeg som sjekket ventilklaringer idag, OG hadde shimsene ute på de som må byttes for å måle dem med mikrometer, og så få de i igjenBaltazar skrev:Det har alltid jeg også tenkt, men på et eller annet tidspunkt føler jeg at kunnskapen må læres og ikke bare bestilles.SuperMorten skrev:Etter å ha lest denne tråden, vet jeg med sikkerhet at det er en ting som jeg overhodet ikke skal prøve på å gjøre selv... En ting er å mekke motor, med det resultatet at den stopper.. Det er noe helt annet med bremsene...I did it... FUCK yeah!

men tanken min var at bremsene kan man liksom ikke gjøre feil med. Det får fort store konskvenser..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser
Bytte bremseklosser er ikke verken farlig eller vanskelig, men du må jo bruke hodet litt da. Ting skal sammen igjen på samme måte som det sto. Ergo, bruk kamera! Ta rikelig med bilder underveis, så du er sikker du får det sammen igjen som det skal.
Dernest er det vesentlig å gjøre "alt" rent. Jo renere, jo bedre. En gammel tannkost og litt parafin/lampeolje løsner det meste. Pump gjerne _ut_ stempelet et stykke, så du får fjernet skittranden på selve bremsestempelet. Det er lettere å presse inn stempelet (med fingrene, helst) etter at det er rengjort godt. Når ting og tang er rent og parafinen er vasket vekk (for det meste iallfall, såpevann med f.eks zalo), sjekker du at bolter/glidepinner går greit. Ingenting skal være "tregt". Dernest gnir du stempelet inn med kobber eller aluminiumsfett, og gi deg ikke før stempelet glire relativt ubesværet inn og ut. Det samme med alle steder hvor bremseklossens stålside kommer til å ligge mot. Evt glidepinner kan og få seg en runde med kobber/alu-fett. Evt kan du tørke lett over med fille, for du skal kun ha et meget tynt fettbelegg, det skal IKKE ligge i klumper noensteder.
Så skal du montere ting sammen, og da tar du og spriter bremseskiven (evt bruker bremserens), så den er 100% fri for fett. Vær og obs at du absolutt ikke skal få fett (heller ikke fete fingermerker) på belegget på klossene. Så er det egentlig bare å sette sammen i omvendt rekkefølge.
Bolter _skal_ trekkes til med moment, så har du ikke momentnøkkel så skaff deg en. Du må uansett ha en slik nøkkel for å kunne skru noe særlig på en sykkel i det hele tatt. Bare det å stramme kjedet krever momentnøkkel.
Dette vil jeg si du fint kan gjøre selv. Du kan og fint putte den inn på verksted, og la lommeboken blø, eller at jobben blir gjort halvveis. Halvveis, dvs at de bytter klossene, og ikke noe videre med rengjøring/smøring. Det tar nemlig litt tid å gjøre denne jobben. Jeg bruker glatt 1 time, om jeg ikke støter på problemer, og jeg har byttet noen klosser gjennom årenes løp.
Gudd løkk!
Dernest er det vesentlig å gjøre "alt" rent. Jo renere, jo bedre. En gammel tannkost og litt parafin/lampeolje løsner det meste. Pump gjerne _ut_ stempelet et stykke, så du får fjernet skittranden på selve bremsestempelet. Det er lettere å presse inn stempelet (med fingrene, helst) etter at det er rengjort godt. Når ting og tang er rent og parafinen er vasket vekk (for det meste iallfall, såpevann med f.eks zalo), sjekker du at bolter/glidepinner går greit. Ingenting skal være "tregt". Dernest gnir du stempelet inn med kobber eller aluminiumsfett, og gi deg ikke før stempelet glire relativt ubesværet inn og ut. Det samme med alle steder hvor bremseklossens stålside kommer til å ligge mot. Evt glidepinner kan og få seg en runde med kobber/alu-fett. Evt kan du tørke lett over med fille, for du skal kun ha et meget tynt fettbelegg, det skal IKKE ligge i klumper noensteder.
Så skal du montere ting sammen, og da tar du og spriter bremseskiven (evt bruker bremserens), så den er 100% fri for fett. Vær og obs at du absolutt ikke skal få fett (heller ikke fete fingermerker) på belegget på klossene. Så er det egentlig bare å sette sammen i omvendt rekkefølge.
Bolter _skal_ trekkes til med moment, så har du ikke momentnøkkel så skaff deg en. Du må uansett ha en slik nøkkel for å kunne skru noe særlig på en sykkel i det hele tatt. Bare det å stramme kjedet krever momentnøkkel.
Dette vil jeg si du fint kan gjøre selv. Du kan og fint putte den inn på verksted, og la lommeboken blø, eller at jobben blir gjort halvveis. Halvveis, dvs at de bytter klossene, og ikke noe videre med rengjøring/smøring. Det tar nemlig litt tid å gjøre denne jobben. Jeg bruker glatt 1 time, om jeg ikke støter på problemer, og jeg har byttet noen klosser gjennom årenes løp.
Gudd løkk!
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser
Bra oppsummert,fikse
Bare en liten ting,parafin/lampeolje.
Jeg ødela tettningene en gang ved å bruke diesel,de "utvidet" seg. Men parafin/lampeolje er kanskje snillere?

Bare en liten ting,parafin/lampeolje.
Jeg ødela tettningene en gang ved å bruke diesel,de "utvidet" seg. Men parafin/lampeolje er kanskje snillere?
ikkebike.norwegianforum.net
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser
Stemmer det, de fleste ringer og tetninger i bremsesystemet tåler bare bremseveske, og eventuelt rensevæske som er spesielt beregnet for disse, vist ikke vil de svelle opp å bli ubrukelige.Kawasaki skrev:Bra oppsummert,fikse![]()
Bare en liten ting,parafin/lampeolje.
Jeg ødela tettningene en gang ved å bruke diesel,de "utvidet" seg. Men parafin/lampeolje er kanskje snillere?
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser
Hmm, ja kanskje parafin også er litt for tøft for gummidetaljer på bremsene? Har igrunnen ikke reflektert så mye over det, siden jeg fikk tipset fra en gammel verksmester for mange år siden. Jeg bruker parafin som et universalvaskemiddel til "alt" som blir skittent på bil og MC. Men når jeg tenker meg om så var vel han ganske tydelig på at det måtte vaskes etterpå. Hørte for noen år siden noen som brukte tannkrem og tannbørste til å rengjøre stempelet
Tannbørsten er iallfall et uvurderlig redskap når små detaljer skal rengjøres
Har dog aldri opplevd problemer med å bruke parafin verken her eller der. Bremsene på bilen rengjør jeg på denne måten ca 1 gang i året, og de ser fin ut ennå de, etter snart 9 år og 185.000KM. Men så pleier jeg å gni inn det meste med et tynt lag kobber eller alufett. Det holder korrosjonen vekke en god stund. Og kanskje det "nøytraliserer" parafinen?





Har dog aldri opplevd problemer med å bruke parafin verken her eller der. Bremsene på bilen rengjør jeg på denne måten ca 1 gang i året, og de ser fin ut ennå de, etter snart 9 år og 185.000KM. Men så pleier jeg å gni inn det meste med et tynt lag kobber eller alufett. Det holder korrosjonen vekke en god stund. Og kanskje det "nøytraliserer" parafinen?


Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser
Tror ikke man så lett merker problemer om man vasker stemplene med feks diesel så lenge de står i,det vil jo bli minimalt som finner veien til tettningene.
I mitt tilfelle hadde jeg caliper i biter,med stemplene ute. La hele driten oppi ei pøs med diesel for om mulig å løse hundre år gamle synder,og det tålte ikke tetningene. De svellet som bare det,kunne bare glemme å få stemplene på plass igjen.
I mitt tilfelle hadde jeg caliper i biter,med stemplene ute. La hele driten oppi ei pøs med diesel for om mulig å løse hundre år gamle synder,og det tålte ikke tetningene. De svellet som bare det,kunne bare glemme å få stemplene på plass igjen.
ikkebike.norwegianforum.net
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser
Såpass. Ja, kanskje det blir litt heftig å la de ligge i bløt
Når jeg overhaler kalippere pleier jeg å demontere alt, og kjøre en runde i en gammel oppvaskemaskin jeg har til slikt
Pakninger pleier jeg stort sett å bytte da uansett, siden det normalt koster "nada" i forhold til frustrasjonen det er å oppleve lekkasjer i etterkant :-#



Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser
RuneMC skrev:Skal vel være ganske greit det.
Det vi hobby-mekanikere bør huske på er at skruene som f.eks. holder bremsekaliperne ikke skal strammes for mye. På min er det bare ca 20Nm - som er ca å trekke til godt med en kort skiftenøkkel. Trekker du til for hardt med en langskaftet sak, så kan du ødelegge gjengene lett - og da har man "lagt egget" for å si det sånn. Momentnøkkel er en god investering.
Trykke på bremsehendelen når klossene er ute, er visst heller ikke noen god ide.![]()
Ellers er det vel lurt å passe på å rengjøre bak bremesklossene når man først har de ute.
Har dårlig erfaring med å tighte kalipperboltene med oppgitt Nm. På ringen i Mai hadde jeg plutselig en calipper hengende i bare bremseslangen ned mot Brunchen. Dette etter at jeg skulle være "flink" å gjøre ting etter boka istedenfor å gjøre som jeg pleier å bruke makt&locktite..
Er vel ikke uten grunn at de skal bores og sikres m. Låsetråd på RR sykler.
Allt med måte men det er greit å legge på noen ekstra Nm sier nå jeg.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser
låsetråd har en dobbeltfunksjon i RR, i tillegg til å låse er det et synlig bevis for at du faktisk har festet kalipperne. Det er ganske lett å glemme i stresset før man skal utpå.Voodoodoo skrev: Har dårlig erfaring med å tighte kalipperboltene med oppgitt Nm. På ringen i Mai hadde jeg plutselig en calipper hengende i bare bremseslangen ned mot Brunchen. Dette etter at jeg skulle være "flink" å gjøre ting etter boka istedenfor å gjøre som jeg pleier å bruke makt&locktite..
Er vel ikke uten grunn at de skal bores og sikres m. Låsetråd på RR sykler.
Allt med måte men det er greit å legge på noen ekstra Nm sier nå jeg.
I boka til RC8Ren står det 45 Nm og Locktite 243 for kaliperboltene. De er M10x1,25 og 45 Nm er ganske normalt moment for denne dimensjonen
- Baltazar
- Innlegg: 208
- Registrert: 13 aug 2011, 18:06
- Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013
Re: Kan det gå galt når jeg nå skal skifte bremseklosser
Byttet klossene idag, noe som var ekstremt enkelt og gikk veldig greit....MEN....Det piper og viner i ett eller annet når jeg legger full sving og beveger meg sakte frem eller bakover....Virker som noe skraper mot skiven eller noe,,,....
Skal være rent og pent i kalipperen og nye klosser...
Noen gode ideer?
Skal være rent og pent i kalipperen og nye klosser...
Noen gode ideer?