Hvordan lagre sykkelen riktig?
- MaxTron
- Innlegg: 2543
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Sted: Nordmøre
- Kontakt:
Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?
Her har vi en sånn tråd igjen ja
Har lurt litt på dette med at det skal være så viktig å drenere forgasserne...
Har alldri gidda det sjøl, og vist det har vært startproblemer har det stort sett vært strømmangel.
Tenker så enkelt: vist en tømmer flottørkammrene for bensin, så blir det plass til kondens. Tror luft (oksygen) og eventuell fuktighet i luft medfører mere oksydering i flottørkammer enn om de er fulle av bensin...??
Det æ gjør, er at når det nærmer seg sessongslutt så begynner æ å fylle 98oktan på tanken, folk som driver å reparerer plenklippere og snøfresere (maskiner som står ubrukt i lange perioder) anbefaler dette, fordi 98 oktan oksyderer mye saktere enn 95. 95 kan faktisk utvikle nesten små geleklumper over noen månedres tid.
Æ bestemmer mæ alldri for at "no er det siste tur", så siste tur blir det naturen selv som bestemmer.
Derfor prøver æ å bestandig fylle full tank før æ kjøre heim i slutten av sessongen, æ har alldri toppa opp tanken med kanne, men har no bensinpumpe bare 5km unna.
Servicer har æ brukt å tatt på våren, og nån få gang i løpet av vintern.
NyMax'n tar æ cervice på når kilometerstanden tilsier det.
Men NyMax'n har faktisk fått lov å stå på ett rom som er isolert, og har en panelovn der termostaten står på 7-8 grader...
Har lurt litt på dette med at det skal være så viktig å drenere forgasserne...
Har alldri gidda det sjøl, og vist det har vært startproblemer har det stort sett vært strømmangel.
Tenker så enkelt: vist en tømmer flottørkammrene for bensin, så blir det plass til kondens. Tror luft (oksygen) og eventuell fuktighet i luft medfører mere oksydering i flottørkammer enn om de er fulle av bensin...??
Det æ gjør, er at når det nærmer seg sessongslutt så begynner æ å fylle 98oktan på tanken, folk som driver å reparerer plenklippere og snøfresere (maskiner som står ubrukt i lange perioder) anbefaler dette, fordi 98 oktan oksyderer mye saktere enn 95. 95 kan faktisk utvikle nesten små geleklumper over noen månedres tid.
Æ bestemmer mæ alldri for at "no er det siste tur", så siste tur blir det naturen selv som bestemmer.
Derfor prøver æ å bestandig fylle full tank før æ kjøre heim i slutten av sessongen, æ har alldri toppa opp tanken med kanne, men har no bensinpumpe bare 5km unna.
Servicer har æ brukt å tatt på våren, og nån få gang i løpet av vintern.
NyMax'n tar æ cervice på når kilometerstanden tilsier det.
Men NyMax'n har faktisk fått lov å stå på ett rom som er isolert, og har en panelovn der termostaten står på 7-8 grader...
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?
Når man lar bensina fordampe skikkelig (over vinteren) så blir det gjerne en "grøt" igjen. Og etter noen år gror denne vilt inni gasserne. Har rensa en del gamle dårlig stelte sykler, og der har alltid vært mye guffe inni dyser, nåler og andre steder. Så over tid fungerer nok sakene dårligere. Siste vinters prosjekt ble en "ny" sykkel etter stor forgasserrensMaxTron skrev: Har lurt litt på dette med at det skal være så viktig å drenere forgasserne...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
- MaxTron
- Innlegg: 2543
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Sted: Nordmøre
- Kontakt:
Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?
Tja, kanskje det, trur ivertfall det snart er på tide med en liten rens på GammelMax'n etter 26 år (veit nå ikke hva amerikaneran ha gjort med den før '97 da) og snart 100 000km trur æ forgasseran ska få en rens og nye membraner til vinter'n...joo skrev:Når man lar bensina fordampe skikkelig (over vinteren) så blir det gjerne en "grøt" igjen. Og etter noen år gror denne vilt inni gasserne. Har rensa en del gamle dårlig stelte sykler, og der har alltid vært mye guffe inni dyser, nåler og andre steder. Så over tid fungerer nok sakene dårligere. Siste vinters prosjekt ble en "ny" sykkel etter stor forgasserrensMaxTron skrev: Har lurt litt på dette med at det skal være så viktig å drenere forgasserne...
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
-
- Innlegg: 7656
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?
Lar krana stå på så det erstattes ettersom det damper vekk..drenerer på våren hvis den ikke vil fyre på det som er i gasserne..
Den drittbensina vi har nå lager et forbannet "pulver/irr" når det tørker ut som tetter emulusjons rør og tomgangsdyser.
Den drittbensina vi har nå lager et forbannet "pulver/irr" når det tørker ut som tetter emulusjons rør og tomgangsdyser.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?
Ikke glem å fylle vinterluft i dekka og ta av starteren og tømme denne for strøm slik at det ikke blir stående gammel strøm på igjennom vinteren . Jeg pleier også å tømme tanken for bensin og fylle den full med kondensfjerner så jeg er sikker på at det ikke blir kondens på tanken . En annen viktig ting er å fylle vinterolje på demperne slik at disse ikke fryser. En vinter skrudde jeg sykkelen helt fra hverandre og senka ramma og alt av metalldeler i olje slik at jeg skulle være sikker på at det ikke skulle ruste. Kommer ikke til å gjøre dette igjen ettersom jeg ikke fikk sammen sykkelen før i slutten av september det året :-)å :-)å
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Sted: Oslo!
Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?
Blir vel til at den får lov å stå i den oppvarmede garasjen under blokkene her, uten at jeg gjør noe som helst med den ?
Hvor lenge varer "vintersesongen" som regel?
Hvor lenge varer "vintersesongen" som regel?
-
- Innlegg: 7656
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?
beste er nok å unngå vinterlagringen og kjøre sykkelen ned til en i Somalia som kan holde den i gang hele året...eller Nigeria-de har også litt kreative løsninger...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?
Akkurat sånn var det jeg lagret Yamahaen sist vinter (da vi var naboer) Siste kjøretur var ca 1. desember, og den ble liksom aldri lagret, bare parkert. Der stod den da, i garasje som holdt ca 14-15 grader, sammen med en masse andre biler, ved siden av min bil. Jeg så på den og tok på den hver eneste dag, og det gikk ca 3 mnd før jeg satte nøkkelen i den igjen. Da vinteren nærmet seg slutten, skiftet jeg olje og filter (29 feb). Den startet på første forsøk, uten problemer. 1 mars var jeg ute en liten tur, og vinteren var offisielt over..AndreasB skrev:Blir vel til at den får lov å stå i den oppvarmede garasjen under blokkene her, uten at jeg gjør noe som helst med den ?
Hvor lenge varer "vintersesongen" som regel?
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?
Glemte en liten detalj - smekk på en kraftig lås eller to med alarm og parker den evt slik at det blir vanskelig å komme til for å få grep på begge sider. Det stopper ikke de virkelig proffe tyvene, men kun rattlåsen er typisk slikt som selv amatør-kjeltringer i nabolaget tar på et blunk for å kjøre gris - dvs at den blir funnet igjen oppskrapt og evt kræsjet pga at den er kjørt av noen som ikke kan kjøre MC.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Sted: Oslo!
Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?
Innen neste sesong må jeg:
Bytte bremseskiver/klosser foran (har delene)
Bytte tennplugger og finne ut hvorfor den f*** ikke starter uten å la den trille ned en laang bakke.
Fikse ene støtdemperen foran (simring lekker)
Mest sannsynlig service på sykkelen siden jeg har kjørt en hel haug av km uten tanke på service. Kan tenke jeg har kjørt 7-9 000 km siden jeg kjøpte sykkelen 4 juni.
Bytte bremseskiver/klosser foran (har delene)
Bytte tennplugger og finne ut hvorfor den f*** ikke starter uten å la den trille ned en laang bakke.
Fikse ene støtdemperen foran (simring lekker)
Mest sannsynlig service på sykkelen siden jeg har kjørt en hel haug av km uten tanke på service. Kan tenke jeg har kjørt 7-9 000 km siden jeg kjøpte sykkelen 4 juni.
Hvorfor har ikke dette forumet noen "liker" funksjon?mekkern skrev:beste er nok å unngå vinterlagringen og kjøre sykkelen ned til en i Somalia som kan holde den i gang hele året...eller Nigeria-de har også litt kreative løsninger...
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38174
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?
Du får bruke denne i mangel av noe annet:AndreasB skrev: Hvorfor har ikke dette forumet noen "liker" funksjon?
*Liker*
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Sted: Oslo!
Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?
Spam-alert : pp, er derfor jeg ikke gjør det, hehAJ skrev:Du får bruke denne i mangel av noe annet:AndreasB skrev: Hvorfor har ikke dette forumet noen "liker" funksjon?
*Liker*
men men, siden du sier det så
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?
Ingenting stopper vel proffene - øst-europeere med lastebil som er ute på "jobb"..RuneMC skrev:Glemte en liten detalj - smekk på en kraftig lås eller to med alarm og parker den evt slik at det blir vanskelig å komme til for å få grep på begge sider. Det stopper ikke de virkelig proffe tyvene, men kun rattlåsen er typisk slikt som selv amatør-kjeltringer i nabolaget tar på et blunk for å kjøre gris - dvs at den blir funnet igjen oppskrapt og evt kræsjet pga at den er kjørt av noen som ikke kan kjøre MC.
Uansett, jeg har garasje med alarm. Skivebremslås foran og kjetting bak. Vil de ta sykkelen, javel. Jeg har forsikring..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Coach
- Innlegg: 249
- Registrert: 06 mar 2012, 13:01
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
- Sted: Heimdal
Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?
Som trådstarter må jeg si at "her var det mange gode og litt finurlige råd. Hvis jeg skal være helt sikker bør jeg vel selge sykkelen før vinteren, og kjøpe ny til våren.
Nei da. Takk for gode råd. Tror jeg skifter olje og filter før vinteren, smørrer litt, og tar ut batteriet og legger over sykkeltrekket. Så får vi se om den overlever til våren.
Nei da. Takk for gode råd. Tror jeg skifter olje og filter før vinteren, smørrer litt, og tar ut batteriet og legger over sykkeltrekket. Så får vi se om den overlever til våren.
Mvh
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
- Per K
- Innlegg: 26
- Registrert: 23 mai 2012, 14:19
- Motorsykkelen din: Kawasaki H1 500, 1974
- Sted: Holmestrand
Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?
For min del er det ingen forskjell på å parkere for natten eller parkere for vinteren.
Men det hender jo at jeg bygger om Kawa'n litt på vinterene da.
Men det hender jo at jeg bygger om Kawa'n litt på vinterene da.