Hvordan lagre sykkelen riktig?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av MaxTron »

Her har vi en sånn tråd igjen ja :knegg

Har lurt litt på dette med at det skal være så viktig å drenere forgasserne...
Har alldri gidda det sjøl, og vist det har vært startproblemer har det stort sett vært strømmangel.

Tenker så enkelt: vist en tømmer flottørkammrene for bensin, så blir det plass til kondens. Tror luft (oksygen) og eventuell fuktighet i luft medfører mere oksydering i flottørkammer enn om de er fulle av bensin...??

Det æ gjør, er at når det nærmer seg sessongslutt så begynner æ å fylle 98oktan på tanken, folk som driver å reparerer plenklippere og snøfresere (maskiner som står ubrukt i lange perioder) anbefaler dette, fordi 98 oktan oksyderer mye saktere enn 95. 95 kan faktisk utvikle nesten små geleklumper over noen månedres tid.

Æ bestemmer mæ alldri for at "no er det siste tur", så siste tur blir det naturen selv som bestemmer.
Derfor prøver æ å bestandig fylle full tank før æ kjøre heim i slutten av sessongen, æ har alldri toppa opp tanken med kanne, men har no bensinpumpe bare 5km unna.

Servicer har æ brukt å tatt på våren, og nån få gang i løpet av vintern.
NyMax'n tar æ cervice på når kilometerstanden tilsier det.

Men NyMax'n har faktisk fått lov å stå på ett rom som er isolert, og har en panelovn der termostaten står på 7-8 grader...
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av joo »

MaxTron skrev: Har lurt litt på dette med at det skal være så viktig å drenere forgasserne...
Når man lar bensina fordampe skikkelig (over vinteren) så blir det gjerne en "grøt" igjen. Og etter noen år gror denne vilt inni gasserne. Har rensa en del gamle dårlig stelte sykler, og der har alltid vært mye guffe inni dyser, nåler og andre steder. Så over tid fungerer nok sakene dårligere. Siste vinters prosjekt ble en "ny" sykkel etter stor forgasserrens :thumleft
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av MaxTron »

joo skrev:
MaxTron skrev: Har lurt litt på dette med at det skal være så viktig å drenere forgasserne...
Når man lar bensina fordampe skikkelig (over vinteren) så blir det gjerne en "grøt" igjen. Og etter noen år gror denne vilt inni gasserne. Har rensa en del gamle dårlig stelte sykler, og der har alltid vært mye guffe inni dyser, nåler og andre steder. Så over tid fungerer nok sakene dårligere. Siste vinters prosjekt ble en "ny" sykkel etter stor forgasserrens :thumleft
Tja, kanskje det, trur ivertfall det snart er på tide med en liten rens på GammelMax'n etter 26 år (veit nå ikke hva amerikaneran ha gjort med den før '97 da) og snart 100 000km trur æ forgasseran ska få en rens og nye membraner til vinter'n...
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av mekkern »

Lar krana stå på så det erstattes ettersom det damper vekk..drenerer på våren hvis den ikke vil fyre på det som er i gasserne..

Den drittbensina vi har nå lager et forbannet "pulver/irr" når det tørker ut som tetter emulusjons rør og tomgangsdyser.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Sted: Lier

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av GSF »

Ikke glem å fylle vinterluft i dekka :lol og ta av starteren og tømme denne for strøm slik at det ikke blir stående gammel strøm på igjennom vinteren :P :p . Jeg pleier også å tømme tanken for bensin og fylle den full med kondensfjerner så jeg er sikker på at det ikke blir kondens på tanken . En annen viktig ting er å fylle vinterolje på demperne slik at disse ikke fryser. En vinter skrudde jeg sykkelen helt fra hverandre og senka ramma og alt av metalldeler i olje slik at jeg skulle være sikker på at det ikke skulle ruste. Kommer ikke til å gjøre dette igjen ettersom jeg ikke fikk sammen sykkelen før i slutten av september det året :-)å :knegg :knegg :knegg :knegg :-)å

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av AndreasB »

Blir vel til at den får lov å stå i den oppvarmede garasjen under blokkene her, uten at jeg gjør noe som helst med den ? :P

Hvor lenge varer "vintersesongen" som regel?

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av mekkern »

beste er nok å unngå vinterlagringen og kjøre sykkelen ned til en i Somalia som kan holde den i gang hele året...eller Nigeria-de har også litt kreative løsninger... :terge
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av SuperMorten »

AndreasB skrev:Blir vel til at den får lov å stå i den oppvarmede garasjen under blokkene her, uten at jeg gjør noe som helst med den ? :P

Hvor lenge varer "vintersesongen" som regel?
Akkurat sånn var det jeg lagret Yamahaen sist vinter (da vi var naboer) Siste kjøretur var ca 1. desember, og den ble liksom aldri lagret, bare parkert. Der stod den da, i garasje som holdt ca 14-15 grader, sammen med en masse andre biler, ved siden av min bil. Jeg så på den og tok på den hver eneste dag, og det gikk ca 3 mnd før jeg satte nøkkelen i den igjen. Da vinteren nærmet seg slutten, skiftet jeg olje og filter (29 feb). Den startet på første forsøk, uten problemer. 1 mars var jeg ute en liten tur, og vinteren var offisielt over.. :thumleft
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av RuneMC »

Glemte en liten detalj - smekk på en kraftig lås eller to med alarm og parker den evt slik at det blir vanskelig å komme til for å få grep på begge sider. Det stopper ikke de virkelig proffe tyvene, men kun rattlåsen er typisk slikt som selv amatør-kjeltringer i nabolaget tar på et blunk for å kjøre gris - dvs at den blir funnet igjen oppskrapt og evt kræsjet pga at den er kjørt av noen som ikke kan kjøre MC.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av AndreasB »

Innen neste sesong må jeg:
Bytte bremseskiver/klosser foran (har delene)
Bytte tennplugger og finne ut hvorfor den f*** ikke starter uten å la den trille ned en laang bakke.
Fikse ene støtdemperen foran (simring lekker)
Mest sannsynlig service på sykkelen siden jeg har kjørt en hel haug av km uten tanke på service. Kan tenke jeg har kjørt 7-9 000 km siden jeg kjøpte sykkelen 4 juni.
mekkern skrev:beste er nok å unngå vinterlagringen og kjøre sykkelen ned til en i Somalia som kan holde den i gang hele året...eller Nigeria-de har også litt kreative løsninger... :terge
Hvorfor har ikke dette forumet noen "liker" funksjon? :-k

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38174
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av AJ »

AndreasB skrev: Hvorfor har ikke dette forumet noen "liker" funksjon? :-k
Du får bruke denne i mangel av noe annet:
:thumleft *Liker*

:knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av AndreasB »

AJ skrev:
AndreasB skrev: Hvorfor har ikke dette forumet noen "liker" funksjon? :-k
Du får bruke denne i mangel av noe annet:
:thumleft *Liker*

:knegg
Spam-alert : pp, er derfor jeg ikke gjør det, heh
men men, siden du sier det så :D

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av SuperMorten »

RuneMC skrev:Glemte en liten detalj - smekk på en kraftig lås eller to med alarm og parker den evt slik at det blir vanskelig å komme til for å få grep på begge sider. Det stopper ikke de virkelig proffe tyvene, men kun rattlåsen er typisk slikt som selv amatør-kjeltringer i nabolaget tar på et blunk for å kjøre gris - dvs at den blir funnet igjen oppskrapt og evt kræsjet pga at den er kjørt av noen som ikke kan kjøre MC.
Ingenting stopper vel proffene - øst-europeere med lastebil som er ute på "jobb"..

Uansett, jeg har garasje med alarm. Skivebremslås foran og kjetting bak. Vil de ta sykkelen, javel. Jeg har forsikring..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Coach
Innlegg: 249
Registrert: 06 mar 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
Sted: Heimdal

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av Coach »

Som trådstarter må jeg si at "her var det mange gode og litt finurlige råd. Hvis jeg skal være helt sikker bør jeg vel selge sykkelen før vinteren, og kjøpe ny til våren. :lol

Nei da. Takk for gode råd. Tror jeg skifter olje og filter før vinteren, smørrer litt, og tar ut batteriet og legger over sykkeltrekket. Så får vi se om den overlever til våren.
:thumleft
Mvh

Stig Roar
(Coach)
Trondheim

Medlem: NMCU

Brukeravatar
Per K
Innlegg: 26
Registrert: 23 mai 2012, 14:19
Motorsykkelen din: Kawasaki H1 500, 1974
Sted: Holmestrand

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av Per K »

For min del er det ingen forskjell på å parkere for natten eller parkere for vinteren.
Men det hender jo at jeg bygger om Kawa'n litt på vinterene da.

Svar