Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av MaxTron »

Ja, og nei.

Når du styrer gir du en styrekomando enten enten du kontrastyrer eller "medstyrer"
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Kawasaki »

MaxTron skrev:Ja, og nei.

Når du styrer gir du en styrekomando enten enten du kontrastyrer eller "medstyrer"

Etter å ha lagt et papir over profilbildene deres,er jeg kommet fram til at jeg er enig med Maxtron :knegg Forøvrig så er det svært sjelden/aldri at man "medstyrer i det virkelige moppe-livet,men som en forklaring på hva Maxtron mener så lar vi den gå.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Carpa »

Kawasaki skrev:
MaxTron skrev:Ja, og nei.

Når du styrer gir du en styrekomando enten enten du kontrastyrer eller "medstyrer"

Etter å ha lagt et papir over profilbildene deres,er jeg kommet fram til at jeg er enig med Maxtron :knegg Forøvrig så er det svært sjelden/aldri at man "medstyrer i det virkelige moppe-livet,men som en forklaring på hva Maxtron mener så lar vi den gå.
Jasså! Men mener dere at denne styrekommandoen dere kaller kontrastyring bare inneholder etl dytt på styret, ikke noe annet som skjer med bena og resten av kroppen?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
stigagixx
Innlegg: 132
Registrert: 15 mar 2012, 19:50
Motorsykkelen din: Suzuki Gsxr 750 K8
Sted: Ringsaker

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av stigagixx »

For spesielt interesserte:

Her er hele "twist of the wrist 2" filmen.

(bra jeg handlet denne på dvd ser jeg... :redface )

[video]http://www.youtube.com/watch?v=ZKpnJvqBe-s[/video]

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Carpa »

Herlig :thumleft Den skal jeg se på i kveld :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

ZZR-Erling

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av ZZR-Erling »

Tror nesten jeg vil påstå at det er umulig å svinge uten å kontrastyre, noen som kan belyse det motsatte?..og man holder kontrastyring mer eller mindre gjennom hele svingen.. :-k
Slik føles det når jeg kjører i hvertfall.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Duville »

ZZR-Erling skrev:Tror nesten jeg vil påstå at det er umulig å svinge uten å kontrastyre, noen som kan belyse det motsatte?..og man holder kontrastyring mer eller mindre gjennom hele svingen.. :-k
Slik føles det når jeg kjører i hvertfall.

Og hva mener du er selve kontrastyringen? Er det presset du kanskje holder for å motvirke ett fall en eller annen vei?

ZZR-Erling

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av ZZR-Erling »

Duville skrev:
ZZR-Erling skrev:Tror nesten jeg vil påstå at det er umulig å svinge uten å kontrastyre, noen som kan belyse det motsatte?..og man holder kontrastyring mer eller mindre gjennom hele svingen.. :-k
Slik føles det når jeg kjører i hvertfall.

Og hva mener du er selve kontrastyringen? Er det presset du kanskje holder for å motvirke ett fall en eller annen vei?
Jeg mener det trykket jeg har forover med høyre hånd når jeg svinger til høyre, men også motsatt vei for å "smooothe" biken opp igjen..så vidt jeg kan forstå er dette helt nødvendig, og som sagt, noe jeg har mer eller mindre gjennom hele svingen..

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2749
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av simpson »

ZZR-Erling skrev:Tror nesten jeg vil påstå at det er umulig å svinge uten å kontrastyre, noen som kan belyse det motsatte?..og man holder kontrastyring mer eller mindre gjennom hele svingen.. :-k
Slik føles det når jeg kjører i hvertfall.
Mulig du formulerte deg dårlig.
Fra stillestående eller sakte fart kontrastyrer du garanter ikke når du svinger.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Duville »

ZZR-Erling skrev:
Duville skrev:
ZZR-Erling skrev:Tror nesten jeg vil påstå at det er umulig å svinge uten å kontrastyre, noen som kan belyse det motsatte?..og man holder kontrastyring mer eller mindre gjennom hele svingen.. :-k
Slik føles det når jeg kjører i hvertfall.

Og hva mener du er selve kontrastyringen? Er det presset du kanskje holder for å motvirke ett fall en eller annen vei?
Jeg mener det trykket jeg har forover med høyre hånd når jeg svinger til høyre, men også motsatt vei for å "smooothe" biken opp igjen..så vidt jeg kan forstå er dette helt nødvendig, og som sagt, noe jeg har mer eller mindre gjennom hele svingen..
ok, konstanterer at vi ikke diskuterer ut fra samme utgangspunkt. Med kontrastyringen mener jeg det utslaget du nevner først og kun det. Det påfølgende presset på styret gjennom svingen en del av hele svingteknikken og kommer naturlig som er del av balansen.

Kontraen - dytten på styret til motsatt vei - i det du legger deg ned i svingpunktet er egentlig motstridende for de fleste inntil de lærer at dette er veien å komme i sving på en rask måte og tilbake i neste sving like raskt. Derfor mener jeg at dette er viktig å ikke blande med resten av svingen.

De som gjør dette og har dette inne automatisk spiller det ingen rolle for, men for de som skal begynne med MC er denne "dytten" viktig å lære fra begynnelsen av og skjønne viktigheten av. Derfor mener jeg at den bør defineres svært begrenset....

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jhn »

ZZR-Erling skrev:Tror nesten jeg vil påstå at det er umulig å svinge uten å kontrastyre, noen som kan belyse det motsatte?...
Nesten tilbøyelig til å være enig, men man har sett videoer av folk som styrer sykkelen uten å ha hender på styret ved hjelp av kun vektforflytning. Det er vel kanskje mulig at det foregår en form for kontrastyring da også. Alt dette avhenger jo av fart også, i lav fart e det jo fullt mulig å svinge den vei du skal


Duville skrev: ..... Med kontrastyringen mener jeg det utslaget du nevner først og kun det. Det påfølgende presset på styret gjennom svingen en del av hele svingteknikken og kommer naturlig som er del av balansen.

Kontraen - dytten på styret til motsatt vei - i det du legger deg ned i svingpunktet er egentlig motstridende for de fleste inntil de lærer at dette er veien å komme i sving på en rask måte og tilbake i neste sving like raskt. Derfor mener jeg at dette er viktig å ikke blande med resten av svingen.

De som gjør dette og har dette inne automatisk spiller det ingen rolle for, men for de som skal begynne med MC er denne "dytten" viktig å lære fra begynnelsen av og skjønne viktigheten av. Derfor mener jeg at den bør defineres svært begrenset....
Det du sier her e vel den forståelsen æ også har av kontrastyring, og enig i viktigheten av å definere begrepet nøyaktig og begrenset

ZZR-Erling

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av ZZR-Erling »

Duville skrev:
ZZR-Erling skrev:
Duville skrev:
ZZR-Erling skrev:Tror nesten jeg vil påstå at det er umulig å svinge uten å kontrastyre, noen som kan belyse det motsatte?..og man holder kontrastyring mer eller mindre gjennom hele svingen.. :-k
Slik føles det når jeg kjører i hvertfall.

Og hva mener du er selve kontrastyringen? Er det presset du kanskje holder for å motvirke ett fall en eller annen vei?
Jeg mener det trykket jeg har forover med høyre hånd når jeg svinger til høyre, men også motsatt vei for å "smooothe" biken opp igjen..så vidt jeg kan forstå er dette helt nødvendig, og som sagt, noe jeg har mer eller mindre gjennom hele svingen..
ok, konstanterer at vi ikke diskuterer ut fra samme utgangspunkt. Med kontrastyringen mener jeg det utslaget du nevner først og kun det. Det påfølgende presset på styret gjennom svingen en del av hele svingteknikken og kommer naturlig som er del av balansen.

Kontraen - dytten på styret til motsatt vei - i det du legger deg ned i svingpunktet er egentlig motstridende for de fleste inntil de lærer at dette er veien å komme i sving på en rask måte og tilbake i neste sving like raskt. Derfor mener jeg at dette er viktig å ikke blande med resten av svingen.

De som gjør dette og har dette inne automatisk spiller det ingen rolle for, men for de som skal begynne med MC er denne "dytten" viktig å lære fra begynnelsen av og skjønne viktigheten av. Derfor mener jeg at den bør defineres svært begrenset....
Ok, kall e va du vil, vi er jo enige ellers så :knegg

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av mekkern »

simpson skrev:
ZZR-Erling skrev:Tror nesten jeg vil påstå at det er umulig å svinge uten å kontrastyre, noen som kan belyse det motsatte?..og man holder kontrastyring mer eller mindre gjennom hele svingen.. :-k
Slik føles det når jeg kjører i hvertfall.
Mulig du formulerte deg dårlig.
Fra stillestående eller sakte fart kontrastyrer du garanter ikke når du svinger.
du må bruke det for å holde balansen/svinge i lav fart også...dette lærte du når du lærte å sykle, enten du vet det eller ikke.. ;-)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Carpa »

Men er det ikke slik at kontrastyringen er det dyttet du utfører på styret. Man skal jo også ha presset på motsatt fotpinne og derfor mener jeg at kontrastyring ikke er dekkende nok
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
jodlevann
Innlegg: 99
Registrert: 29 jul 2012, 18:59
Motorsykkelen din: BMW R850R
Sted: Bærum

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jodlevann »

jhn skrev:
ZZR-Erling skrev:Tror nesten jeg vil påstå at det er umulig å svinge uten å kontrastyre, noen som kan belyse det motsatte?...
Nesten tilbøyelig til å være enig, men man har sett videoer av folk som styrer sykkelen uten å ha hender på styret ved hjelp av kun vektforflytning. Det er vel kanskje mulig at det foregår en form for kontrastyring da også. Alt dette avhenger jo av fart også, i lav fart e det jo fullt mulig å svinge den vei du skal

Drev ikke de fleste av oss med banansvinger før "kontrastyring" ble et tema? Det er det samme som vektforflytning. På speedwaybanen er jo kontrastyring den teknikk en må bruke gjennom svingen.

Svar