Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Ja, og nei.
Når du styrer gir du en styrekomando enten enten du kontrastyrer eller "medstyrer"
Når du styrer gir du en styrekomando enten enten du kontrastyrer eller "medstyrer"
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
MaxTron skrev:Ja, og nei.
Når du styrer gir du en styrekomando enten enten du kontrastyrer eller "medstyrer"
Etter å ha lagt et papir over profilbildene deres,er jeg kommet fram til at jeg er enig med Maxtron

ikkebike.norwegianforum.net
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Jasså! Men mener dere at denne styrekommandoen dere kaller kontrastyring bare inneholder etl dytt på styret, ikke noe annet som skjer med bena og resten av kroppen?Kawasaki skrev:MaxTron skrev:Ja, og nei.
Når du styrer gir du en styrekomando enten enten du kontrastyrer eller "medstyrer"
Etter å ha lagt et papir over profilbildene deres,er jeg kommet fram til at jeg er enig med MaxtronForøvrig så er det svært sjelden/aldri at man "medstyrer i det virkelige moppe-livet,men som en forklaring på hva Maxtron mener så lar vi den gå.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- stigagixx
- Innlegg: 132
- Registrert: 15 mar 2012, 19:50
- Motorsykkelen din: Suzuki Gsxr 750 K8
- Bosted: Ringsaker
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
For spesielt interesserte:
Her er hele "twist of the wrist 2" filmen.
(bra jeg handlet denne på dvd ser jeg...
)
[video]http://www.youtube.com/watch?v=ZKpnJvqBe-s[/video]
Her er hele "twist of the wrist 2" filmen.
(bra jeg handlet denne på dvd ser jeg...

[video]http://www.youtube.com/watch?v=ZKpnJvqBe-s[/video]
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Herlig
Den skal jeg se på i kveld 


Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Tror nesten jeg vil påstå at det er umulig å svinge uten å kontrastyre, noen som kan belyse det motsatte?..og man holder kontrastyring mer eller mindre gjennom hele svingen..
Slik føles det når jeg kjører i hvertfall.

Slik føles det når jeg kjører i hvertfall.
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
ZZR-Erling skrev:Tror nesten jeg vil påstå at det er umulig å svinge uten å kontrastyre, noen som kan belyse det motsatte?..og man holder kontrastyring mer eller mindre gjennom hele svingen..![]()
Slik føles det når jeg kjører i hvertfall.
Og hva mener du er selve kontrastyringen? Er det presset du kanskje holder for å motvirke ett fall en eller annen vei?
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Jeg mener det trykket jeg har forover med høyre hånd når jeg svinger til høyre, men også motsatt vei for å "smooothe" biken opp igjen..så vidt jeg kan forstå er dette helt nødvendig, og som sagt, noe jeg har mer eller mindre gjennom hele svingen..Duville skrev:ZZR-Erling skrev:Tror nesten jeg vil påstå at det er umulig å svinge uten å kontrastyre, noen som kan belyse det motsatte?..og man holder kontrastyring mer eller mindre gjennom hele svingen..![]()
Slik føles det når jeg kjører i hvertfall.
Og hva mener du er selve kontrastyringen? Er det presset du kanskje holder for å motvirke ett fall en eller annen vei?
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Mulig du formulerte deg dårlig.ZZR-Erling skrev:Tror nesten jeg vil påstå at det er umulig å svinge uten å kontrastyre, noen som kan belyse det motsatte?..og man holder kontrastyring mer eller mindre gjennom hele svingen..![]()
Slik føles det når jeg kjører i hvertfall.
Fra stillestående eller sakte fart kontrastyrer du garanter ikke når du svinger.
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
ok, konstanterer at vi ikke diskuterer ut fra samme utgangspunkt. Med kontrastyringen mener jeg det utslaget du nevner først og kun det. Det påfølgende presset på styret gjennom svingen en del av hele svingteknikken og kommer naturlig som er del av balansen.ZZR-Erling skrev:Jeg mener det trykket jeg har forover med høyre hånd når jeg svinger til høyre, men også motsatt vei for å "smooothe" biken opp igjen..så vidt jeg kan forstå er dette helt nødvendig, og som sagt, noe jeg har mer eller mindre gjennom hele svingen..Duville skrev:ZZR-Erling skrev:Tror nesten jeg vil påstå at det er umulig å svinge uten å kontrastyre, noen som kan belyse det motsatte?..og man holder kontrastyring mer eller mindre gjennom hele svingen..![]()
Slik føles det når jeg kjører i hvertfall.
Og hva mener du er selve kontrastyringen? Er det presset du kanskje holder for å motvirke ett fall en eller annen vei?
Kontraen - dytten på styret til motsatt vei - i det du legger deg ned i svingpunktet er egentlig motstridende for de fleste inntil de lærer at dette er veien å komme i sving på en rask måte og tilbake i neste sving like raskt. Derfor mener jeg at dette er viktig å ikke blande med resten av svingen.
De som gjør dette og har dette inne automatisk spiller det ingen rolle for, men for de som skal begynne med MC er denne "dytten" viktig å lære fra begynnelsen av og skjønne viktigheten av. Derfor mener jeg at den bør defineres svært begrenset....
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Nesten tilbøyelig til å være enig, men man har sett videoer av folk som styrer sykkelen uten å ha hender på styret ved hjelp av kun vektforflytning. Det er vel kanskje mulig at det foregår en form for kontrastyring da også. Alt dette avhenger jo av fart også, i lav fart e det jo fullt mulig å svinge den vei du skalZZR-Erling skrev:Tror nesten jeg vil påstå at det er umulig å svinge uten å kontrastyre, noen som kan belyse det motsatte?...
Det du sier her e vel den forståelsen æ også har av kontrastyring, og enig i viktigheten av å definere begrepet nøyaktig og begrensetDuville skrev: ..... Med kontrastyringen mener jeg det utslaget du nevner først og kun det. Det påfølgende presset på styret gjennom svingen en del av hele svingteknikken og kommer naturlig som er del av balansen.
Kontraen - dytten på styret til motsatt vei - i det du legger deg ned i svingpunktet er egentlig motstridende for de fleste inntil de lærer at dette er veien å komme i sving på en rask måte og tilbake i neste sving like raskt. Derfor mener jeg at dette er viktig å ikke blande med resten av svingen.
De som gjør dette og har dette inne automatisk spiller det ingen rolle for, men for de som skal begynne med MC er denne "dytten" viktig å lære fra begynnelsen av og skjønne viktigheten av. Derfor mener jeg at den bør defineres svært begrenset....
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Ok, kall e va du vil, vi er jo enige ellers såDuville skrev:ok, konstanterer at vi ikke diskuterer ut fra samme utgangspunkt. Med kontrastyringen mener jeg det utslaget du nevner først og kun det. Det påfølgende presset på styret gjennom svingen en del av hele svingteknikken og kommer naturlig som er del av balansen.ZZR-Erling skrev:Jeg mener det trykket jeg har forover med høyre hånd når jeg svinger til høyre, men også motsatt vei for å "smooothe" biken opp igjen..så vidt jeg kan forstå er dette helt nødvendig, og som sagt, noe jeg har mer eller mindre gjennom hele svingen..Duville skrev:ZZR-Erling skrev:Tror nesten jeg vil påstå at det er umulig å svinge uten å kontrastyre, noen som kan belyse det motsatte?..og man holder kontrastyring mer eller mindre gjennom hele svingen..![]()
Slik føles det når jeg kjører i hvertfall.
Og hva mener du er selve kontrastyringen? Er det presset du kanskje holder for å motvirke ett fall en eller annen vei?
Kontraen - dytten på styret til motsatt vei - i det du legger deg ned i svingpunktet er egentlig motstridende for de fleste inntil de lærer at dette er veien å komme i sving på en rask måte og tilbake i neste sving like raskt. Derfor mener jeg at dette er viktig å ikke blande med resten av svingen.
De som gjør dette og har dette inne automatisk spiller det ingen rolle for, men for de som skal begynne med MC er denne "dytten" viktig å lære fra begynnelsen av og skjønne viktigheten av. Derfor mener jeg at den bør defineres svært begrenset....

-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
du må bruke det for å holde balansen/svinge i lav fart også...dette lærte du når du lærte å sykle, enten du vet det eller ikke..simpson skrev:Mulig du formulerte deg dårlig.ZZR-Erling skrev:Tror nesten jeg vil påstå at det er umulig å svinge uten å kontrastyre, noen som kan belyse det motsatte?..og man holder kontrastyring mer eller mindre gjennom hele svingen..![]()
Slik føles det når jeg kjører i hvertfall.
Fra stillestående eller sakte fart kontrastyrer du garanter ikke når du svinger.

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Men er det ikke slik at kontrastyringen er det dyttet du utfører på styret. Man skal jo også ha presset på motsatt fotpinne og derfor mener jeg at kontrastyring ikke er dekkende nok
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Nesten tilbøyelig til å være enig, men man har sett videoer av folk som styrer sykkelen uten å ha hender på styret ved hjelp av kun vektforflytning. Det er vel kanskje mulig at det foregår en form for kontrastyring da også. Alt dette avhenger jo av fart også, i lav fart e det jo fullt mulig å svinge den vei du skaljhn skrev:ZZR-Erling skrev:Tror nesten jeg vil påstå at det er umulig å svinge uten å kontrastyre, noen som kan belyse det motsatte?...
Drev ikke de fleste av oss med banansvinger før "kontrastyring" ble et tema? Det er det samme som vektforflytning. På speedwaybanen er jo kontrastyring den teknikk en må bruke gjennom svingen.