Snikkeren skrev:Det å kontrastyre gjennom hele svingen er noe alle gjør, bevisst eller ubevisst, altså legger press på innerste holken gjennom hele svingen. Det er fremdeles en del av hele prossessen i det å kontrastyre.simpson skrev:Jeg har sett deler av den. Synes det blir litt søkt for min del.Snikkeren skrev:@Simpson: Har du sett filmen? Der viser de det i praksis, med en spesialbygget sykkel for formålet. Etter å ha sett det, så kan jeg ikke skjønne at noen kan være uenig i hvordan styring av en tohjuling fungerer. Da kan de jo ikke tro hva de ser med egne øyne.
Jeg bruker kontrastyring bevist ved kjappe kursendringer.
Det at sykkelen gjør ett lite utslag motsatt av svingretning uten at jeg påvirker dette er en del av fysikken.
Men det at folk "kontrastyrer" gjennom hele svingen er vel heller misforståelse om begreper.
Men å påstå at folk skal se filmen for å unngå en diskusjon på ett diskusjonsforum synes jeg er å skyte seg selv i benet uavhengig av emnet det diskuteres.
JEG har ihverfall ikke hengitt meg til filmen og alt dens innhold. Tar det som en informasjon men ikke som en Bibel som bastant påstår at dette og kun dette er korrekt.
Og Keith Code er ingen guru i mine øyne.
Hadde man hatt et 100 % plant underlag, uten noen form for ujevnheter, så ville sykkelen i teorien svingt en uendelig sving hvis ingen forhold innvirket på sykkelen. Men slik er det jo ikke. Når man lener seg mot en side, vil man automatisk legge press på innerste holke. Dette har med tyngdekraften å gjøre.
Og i det man avslutter svingen legger man press på ytterste holken, og sykkelen retter seg opp igjen.
Når man snakker om at man ikke kontrastyrer for å styre en sykkel i lav fart, så er det en sannhet med modifikasjoner. Når man kjører i lav fart og styrer mot den siden man vil svinge til, så lener man seg motsatt vei igjen. Dette opphever effekten av kontrastyringen. Men merk at dette virker kun i lav fart. Ligger man i 100 km/t, så vil sykkelen automatisk legge seg motsatt vei av det styret vrir seg mot.
Og ja, man kan styre en sykkel uten å holde hendene på styret, men da vil sykkelen selv skape kontrastyringsbevegelsen.
