Bremseteknikk

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Bremseteknikk

Legg inn av Globe »

Lager dette emnet da det aner meg fra en annen tråd her at vi har litt ulikt syn og gjennomføring hva gjelder bruk av bremsene på våre doninger.

Det er klart, bruk av bremser avhenger av underlag og føre, samt vil det være en del relatert til MC-modell og type.
Det er også mange ulike typer bremser, noen med separat for og bakbrems, noen med skiver foran og bak, trommel bak, du har bremsekalipre med fra 1 til 6 stempler, ulike innfestinger av bremsekaliptere som gir ulikt "grep", Integralbremser (kombinasjonsbrems) og ABS bremser,

Hvordan gjennomfører du din bremseteknikk når du er ute med din "doning"?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bremseteknikk

Legg inn av AJ »

Globe skrev: Hvordan gjennomfører du din bremseteknikk når du er ute med din "doning"?
Mest mulig motorbrems. Ellers forbrems. Ingen bremsing i kurvekjøring! Selv om det unntaksvis kan forekomme.
Bakbrems ved krypkjøring fordi dette gjør det lettere, synes jeg, å holde stø kurs og god balanse.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Bremseteknikk

Legg inn av Voodoodoo »

Gir gass til jeg ser Elvis, sikter på utgang og håper at det holder :prop:
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Bremseteknikk

Legg inn av ejs »

:D


Bruker bare bakbrems ved krypkjøring, grussvinger eller for å holde sykkel stille i bakke.
Ellers er det bare forbrems som gjelder.(min sykkel har ikke de originale forbremsene)

:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Bremseteknikk

Legg inn av Carpa »

Jeg gjennomfører den vistnok akkurat som jeg skal i følge kjørelæreren :yeyeye
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Bremseteknikk

Legg inn av TheBandit »

Her brukes mest mulig motorbrems og forbrems ved vanlig kjøring, bakbrems ved kø-kjøring og begge bremsa klemmes inn til ABS'en kobler inn når bussjåførene her i Klæbu prøver å drepe flest mulig folk på MC :-)å

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Bremseteknikk

Legg inn av RuneMC »

Minst mulig brems - reduserer heller sakte via gass og motorbrems. Bruker brems av og til for å gi tegn til biler bak om at jeg motorbremser (spesielt når de ligger tett etter meg). Ellers blir det mest forbrems pga biler foran eller raske oppbremsinger før kryss/rundkjøringer og i retardasjonsfelt der det er fint å øve nødbrems innimellom (når det ikke er noen biler bak). Stort sett bare forbrems på asfalt. Bruker bakbrems endel på grus og litt ved saktekjøring. Bruker også forbrems ved bakkestart - liker den metoden bedre enn bakbrems.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Bosted: Sarpsborg

Re: Bremseteknikk

Legg inn av lasse_hansen »

Jeg bruker veldig mye motorbrems har jeg funnet ut.. Men hender jeg bruker forbremsen innimellom også, hvis ikke motorbremsen bremser fort nok. Bakbremsen blir omtrent bare brukt når jeg kjører i byen/kø, osv.. For og bakbrems blir brukt når jeg evt må bråbremse for en eller annen tulling på 4hjul ikke kan trafikkreglene :knegg

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Bosted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Bremseteknikk

Legg inn av Rottenikken »

Globe skrev:Hvordan gjennomfører du din bremseteknikk når du er ute med din "doning"?
Blikket opp og fram , se opp og langt fram, presse knærne mot tanken (for å unngå press på styret) er viktig ved nødbrems eller hard nedbremsing.

Blokkeres hjulet, slipp opp og ta nytt tak.

Må man bremse hardt i sving er det i tillegg til ovennevnte nødvendig å kontrastyre hardere.

Alltid forbrems, som andre har nevnt bakbrems brukes til bakkesteart, fartsjustering og ellers under veldig kontrollerte forhold.

Greit å bruke motorbrems på landeveien ellers er det best å bli ferdig med "skrubbinga" før sving..

Er basic dette for de med erfaring, men det er jo også noen litt uerfarne her også.

Ikke dumt å øve på bremseteknikk en gang iblant.

Delta på et kurs f.eks.
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: Bremseteknikk

Legg inn av Andreas »

Etter at jeg fikk sykkel med ABS har jeg selvfølgelig prøvd å ta i slik at den aktiverer. Har enda ikke klart det på tørr, gammel asfalt. Men på bløt asfalt og relavtivt ny asfalt, å grus selvfølgelig, er det ikke noe problem. Er litt uvant å kjenne denne pumpingen fra hendelen. Er jo mye diskusjon om dette i det hele tatt er nødvendig på sykkler. På bilen er det jo veldig kjekt, stort sett på vinteren selvfølgelig.
Men jeg tenker at hvis ABS`n redder meg fra å låse framhjulet å skli i f.eks ien eneste panikksituasjon, så er ABS`n vell verd investeringen... Sikkert flere som har tanker rundt dette?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Bremseteknikk

Legg inn av JohnnyTh »

Ser ikke på megselv som veldig uerfaren selv om jeg har mye å lære. Jeg er enig i alt det som står her men innbiller meg at ved kraftig nedbremsing så er det en fordel at bakhjulet og bremser litt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Bremseteknikk

Legg inn av RuneMC »

Ad ABS, ser mest fordel om det skulle være ting i underlaget som jeg ikke ser. ABS'en reagerer raskere enn meg. Noen ganger litt mot sin hensikt på grusvei eller hvis veien er vaskebrett (dvs ABS'en slipper opp litt for mye etter min smak) - men noe som er enkelt å ta med i beregningen.


Tips for nødbrems, om man skal øve, blikk opp og langt frem. Opp i fart og så venstre hånd ned langs siden (ikke på styret). Klem inn bremsehendelen med høyre til sykkelen stopper (jepp, motoren dør og sykkelen stopper raskere enn om man clutcher inn, pluss hvis sykkelen ikke drar til en side så har du lært dette med forankring og å ikke gi styresignal under oppbremsingen.)

Jeg synes akkurat den øvelsen var veldig lærerik under opplæring.

P.S: Ta ned bena og evt armen opp på styret før du stopper helt så du ikke velter :-) Øvelsen er vel mest å anbefale på lukket område/stor plass.

Ad bakbrems - kommer an på vektfordelingen på sykkelen. Vanlig sportslig MC - 90% av effekten kommer fra forbremsen, effekten av bakbremsen er m.a.o. som flau bris i forhold til forbremsen. Test med å måle opp bremsestrekning først med forbrems og så med kun bakbrems. Cruiser kan ha 40/60 til 60/40 fordeling pga mye mer vekt på bakhjulet.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Bosted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Bremseteknikk

Legg inn av Rottenikken »

Abs er sikkert fint, har ikke særlig erfaring med det, men en nødsituasjon på våt asfalt takles bedre med abs enn uten.
Så kan man bruke bakbremsen om man har abs.
Kombibrems med abs er nok bra.
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2747
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Bremseteknikk

Legg inn av Busa Trond »

Det er nok lurt og bruke forbrems hele tiden på asfalt, slik at kroppen og underbevistheten vender seg til det. Kommer man opp i en situasjon hvor panikbrems skjer på reflex, så klemmer man inn forbrems ubevist.

Kjørte en del i skog og grusbane en stund der jeg måtte lære meg å bruke mer bakbrems grunnet våt bane leire osv.. Så kom jeg i ei tøff forbikjøring med Hayabusan på asfalt hvor jeg måtte skrubbe skikkelig, da sa reflexen min bakbrems ( rekker ikke tenke ), det ble jo noen voldsome slenger Highsidere før jeg kom til meg selv, men det gikk bra :thumleft , høy puls kansje :-)å . Dette fordi jeg hadde trent på å bruke bakbremsen bevist, så kom det som en reflex.

Hjelper nok på med ABS, men trene på å bremse med forbrems og kontrastyre :prf , kan nok forhindre noen ulykker blandt oss :vs

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Bremseteknikk

Legg inn av TheBandit »

Ang ABS så kommer jeg aldri til å kjøpe sykkel uten igjen. Har fått erfart nytten av den da jeg møtte en elg i en sving midt på natten i regnet nylig. Har også fått testa den når busser og biler hiver seg ute i veien uten å se seg for. På bandit'n (uten ABS) så øvde jeg på å nødbremse jevnlig, men i en situasjon der rask nedbremsing har vært nødvendig så har bakhjulet blitt låst. Heldigvis uten dramatisk utfall da :thumleft

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Bremseteknikk

Legg inn av pelsen »

JohnnyTh skrev:Ser ikke på megselv som veldig uerfaren selv om jeg har mye å lære. Jeg er enig i alt det som står her men innbiller meg at ved kraftig nedbremsing så er det en fordel at bakhjulet og bremser litt.
avhengig av sykkeltype, men på en R-sykkel kan motorbremsen være kraftig nok til at bakhjulet slipper ved kraftig brems framme. Med bakhjul som slipper er ikke sykkern grei å kontrollere, så bakbremsen bruker man ikke på en R.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Bremseteknikk

Legg inn av Crinos »

Jeg kjører som sikkert mange har fått med seg HD og bruker motoren aktivt.. Til regulering av fart bruker jeg gassen, og i verste fall girer jeg ned et hakk. Kan også hende at jeg ikke girer og dytter litt borti bakbremsa.. Men da er det mer for å gjøre biler bak OBS på at jeg faktisk bremser.

Frembremsen brukes ofte til å rette opp sykkelen ut av en sving, kjapt lite kontrollert bremsetrygg så vipper sykkelen seg opp.

Nødbrems sier seg selv. Flat pine på absolutt alt.. og da mener jeg alt... Har en lei tendens til å også vri på gassen samtidig som jeg trykker inn det som lar seg trykke inne. :redface Men har de siste gangene jeg har øvd på dette klart å la være å gasse, så det kommer seg :thumleft

Som Pelsen sier. På R-sykler kan det være lite gunstig å gå på bakbremsen... Har hørt skrekk historier om folk som har hatt bra gasspådrag for å slippe gassen brått som har fått skrens på bakhjulet... Kan ikke verifisere at dette stemmer, men det skulle absolutt ikke forundre meg om det var mulig på de mest motorsterke syklene.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Bremseteknikk

Legg inn av ega16 »

har ikke mange av dagens plast raketter slipper clutch?

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Bremseteknikk

Legg inn av pelsen »

ega16 skrev:har ikke mange av dagens plast raketter slipper clutch?
ja, men det er ikke noe man trenger på veien, det er på bane at slipperclutch hjelper litt. Men er man obs på hva som skjer og ruser opp motoren før nedgiring er det ikkeno problem :jada:

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Bremseteknikk

Legg inn av ejs »

pelsen skrev:
ega16 skrev:har ikke mange av dagens plast raketter slipper clutch?
ja, men det er ikke noe man trenger på veien, det er på bane at slipperclutch hjelper litt. Men er man obs på hva som skjer og ruser opp motoren før nedgiring er det ikkeno problem :jada:
Det er noen med trimma 750turbo som har lockup clutch ,ikke jeg :sorry
If it ain't broke, I'll break it.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Bremseteknikk

Legg inn av pelsen »

ejs skrev:
pelsen skrev:
ega16 skrev:har ikke mange av dagens plast raketter slipper clutch?
ja, men det er ikke noe man trenger på veien, det er på bane at slipperclutch hjelper litt. Men er man obs på hva som skjer og ruser opp motoren før nedgiring er det ikkeno problem :jada:
Det er noen med trimma 750turbo som har lockup clutch ,ikke jeg :sorry
jammen lock-up er jo noe helt annet, slipper-clutchen hindrer at bakhjulet slipper inn i sving. Lock-up er jo for drag, for å slippe sluring pga clutchfjærer. :vs

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Bremseteknikk

Legg inn av ejs »

:D
vett det
If it ain't broke, I'll break it.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Bremseteknikk

Legg inn av pelsen »

ejs skrev::D
vett det
:-) er nok noe jeg kan unnvære på veisykkel, det er alltid greit å kunne fri ut motor'n

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Bremseteknikk

Legg inn av ejs »

pelsen skrev:
ejs skrev::D
vett det
:-) er nok noe jeg kan unnvære på veisykkel, det er alltid greit å kunne fri ut motor'n

De skriver at det går greit å løse ut clutchen dersom de slipper speeden.
Er nok de med mer enn 200 rwhp som trenger det.
Sterkere fjærer er godt nok for de fleste med moderat trimming.. :prf
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Bremseteknikk

Legg inn av jhn »

Ang. det å bruke bakbremsa samtidig som forbremsa i forhold til vektfordeling på hjula ... R-sykler osv ... I teorien så skulle det hjelpe å bruke bakbremsa også, men da posjonere den riktig mtp vekta på bakhjulet.
Men i følge noen "eksperter" eller "proffer" elns, så skulle det en betydelig mengde øvelse til før man klarte å stoppe hurtigere med begge bremsene enn med bare forbremsa, fordi man da ikke hadde full fokus på forbremsa, men tenkte også på foten og bakbremsa osv.
Man skulle visstnok være litt over en gjennomsnittsfører for å få det til på en god måte.
De snakket nok sikkert om type R-sykler, eller nær opp til R, ikke Crinos og hans like
Om dette stemmer skal ikke æ mene så mye om ... :-k enn så lenge ... men kanskje andre har noen meninger om dette som kan trigge kranglefanten i oss :vs
Det e vel få ting i livet som e så godt egna til å krangle om som "ekspertuttalelser" :knegg

Svar