Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Duville »

ejs skrev:
Kawasaki skrev:
simpson skrev:Niks nei og atter nei :[-X

Listen carefulyy,I say it only once. Jeg har vært påståelig,og tatt feil :redface

Igårkveld var jeg ute og lufta kjærringa og ZX'en,på noen fine svingete veier. Og bare på løye så tenkte jeg at jeg skulle prøve å kjøre uten å kontrastyre,les pushe styret motsatt vei av svingen.

Under over alle under, det lot seg gjøre å kjøre svinger uten. Tilogmed i godt driv. Ikke så effektivt som med kontrastyring,men det gikk.

Og hjulet svinger med svingen :knegg

:mk

Ikke enig,tar du de samme svingene i samme fart,uten å ha hendene på styret,da skal jeg gi meg.

Mener at sykkel må komme i ubalanse for å svinge. :mk
For å komme inn i sving - ja, men ikke for å holde svingen - prøv da. Det er ikke noe problem, du må bare blansere mcen anderledes enn du gjør nå....

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

:lol Da va vi i gang igjen :lol
Æ e stadig like forundret over at noen sier man ikke kan kjøre sving uten å kontrastyre. På kjøreskolen for x antall år siden lærte vi at det var to måter å svinge på, med eller uten kontrastyring, "med" var den mest presise og kjappeste måten å styre på, men altså ikke nødvendig, heller ikke for å komme i sving
Veldig gledelig å se at kawasaki kan innrømme feil, håper det skjer oftere i fremtiden :knegg

Brukeravatar
simpson
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Legg inn av simpson »

Hei kawasaki :thumleft
Står respekt av det du sier nå

TheHaughom
Motorsykkelen din: KTM

Legg inn av TheHaughom »

Duville skrev:
ejs skrev:
Kawasaki skrev:

Listen carefulyy,I say it only once. Jeg har vært påståelig,og tatt feil :redface

Igårkveld var jeg ute og lufta kjærringa og ZX'en,på noen fine svingete veier. Og bare på løye så tenkte jeg at jeg skulle prøve å kjøre uten å kontrastyre,les pushe styret motsatt vei av svingen.

Under over alle under, det lot seg gjøre å kjøre svinger uten. Tilogmed i godt driv. Ikke så effektivt som med kontrastyring,men det gikk.

Ikke enig,tar du de samme svingene i samme fart,uten å ha hendene på styret,da skal jeg gi meg.

For å komme inn i sving - ja, men ikke for å holde svingen - prøv da. Det er ikke noe problem, du må bare blansere mcen anderledes enn du gjør nå....
Dette vil variere veldig fra sykkel til sykkel. F.eks. trenger en Suzuki Bandit (som jeg kjørte på kjøreskolen) mye mer jobbing (og konstant press på indre holke) for å holde linja.
Med Duken jeg har nå holder den retningen selv om jeg setter den i N og slipper styret mitt i svingen.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Kawasaki
Motorsykkelen din: DBS

Legg inn av Kawasaki »

ejs skrev:

Ta de svingene i den farten uten henda på styret!!! Er du gal,det våger jeg ikke. Hverken med eller uten kontrastyring.

Sykkel'n måtte legges ned i sving,før styreutslag,da gikk det. En fordel å legge vekt på fothviler på samme side som jeg ville svinge til,da kom den lettere.Og kanskje gå bittelitt av med gass.

Det gikk,banna bein.Hadde ikke trodd det selv hvis jeg ikke hadde prøvd. Og ZX'en er ikke kjent for å være lettsvingt.

@jhn,ikke hold pusten mens du venter.Som sagt,jeg sier det kun èn gang :knegg
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
MaxTron
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650

Legg inn av MaxTron »

Kawasaki skrev:
ejs skrev:

Ta de svingene i den farten uten henda på styret!!! Er du gal,det våger jeg ikke. Hverken med eller uten kontrastyring.

Sykkel'n måtte legges ned i sving,før styreutslag,da gikk det. En fordel å legge vekt på fothviler på samme side som jeg ville svinge til,da kom den lettere.Og kanskje gå bittelitt av med gass.

Det gikk,banna bein.Hadde ikke trodd det selv hvis jeg ikke hadde prøvd. Og ZX'en er ikke kjent for å være lettsvingt.

Svingte du da styret MED svingen for å få den til å svinge, eller brukte du bare vektforskyving for å få den til å legge seg ned?
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
ejs
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Legg inn av ejs »

Mener fremdeles at sykkel må komme i ubalanse for å svinge.
Har aldri klart det uten kontrastyring.Bevisst eller ubevisst..
Når den svinger er det jo greit.Da kan man lene seg mer eller mindre innover.
Dette er jo pga.dekkprofilen.Toppen av dekket og sidekant har jo ikke samme diameter.
Er vel en av grunnene til trapping.....

:-)å
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Kawasaki skrev:.Hadde ikke trodd det selv hvis jeg ikke hadde prøvd.
Har en mistanke om at det e flere som ikke tror det, om de ikke prøver sjøl ... et åpent sinn e også litt viktig å ha under forsøkene
Kawasaki skrev:.
Har vel ikke de helt store forhåpningene, så æ tar ikke sjansen på å holde pusten, nei. :knegg

AndreasB
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000

Legg inn av AndreasB »

Kawasaki skrev:

Hvis jeg gjør dette svinger den feil vei? :-/ Man pusher på høyre side i høyresvinger, venstre side i venstresvinger. Altså mot motsatt side av svingen ?

Pusher du omvendt blir du påkjørt av trafikk som kommer mot deg da du mest sannsynlig er i dems felt. Eller at du kjører rett av veien fordi du svingte mot grøfta.

Kan noen fortelle meg hvordan man svinger uten kontrastyring? Om du eller sykkelen gjør det er vel det samme, den kontrastyrer uansett?

Om jeg ikke husker helt feil har jeg sett i div vidoer at hjulet peker vekk fra svingen, men det svinger altså med? Eller kommer det helt ann på?

AndreasB

Legg inn av AndreasB »

Angående hjulposisjon, se på hjulet hans ved 0:45-0:48, han svinger til høyre, hjulet peker mot venstre..
Når han kjører sakte peker hjulet INN mot svingen, idet han gir på, og har høyere fart, peker det ut av svingen.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=XCGaQMgkzw8[/video]

Brukeravatar
simpson
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Legg inn av simpson »

AndreasB skrev:Angående hjulposisjon, se på hjulet hans ved 0:45-0:48, han svinger til høyre, hjulet peker mot venstre..
Når han kjører sakte peker hjulet INN mot svingen, idet han gir på, og har høyere fart, peker det ut av svingen.

Jeg synes denne videoen viser akkurat det jeg påstår?
Hjulet peker dit sykkelen går, og han bruker kroppen aktivt for å forandre kjøreretning.
Ikke mye kontrastyring å spore der.

AndreasB

Legg inn av AndreasB »

simpson skrev:
AndreasB skrev:Angående hjulposisjon, se på hjulet hans ved 0:45-0:48, han svinger til høyre, hjulet peker mot venstre..

Hjulet peker dit sykkelen går, og han bruker kroppen aktivt for å forandre kjøreretning.
Selvfølgelig peker hjulet den veien han kjører, han kjører såpass sakte at kontrastyring ikke slår inn ;) Men når han drar på slik at kontrastyring blir mulig, ser du at hjulet peker "feil" vei. Altså ut av svingen. Han bruker gassen for å rette opp sykkelen, og går inn i ny sving etter det jeg kan se. Mest sannsynlig bruker han kontrastyring for å initiere nedleggingen.

Hvis du ser i den ALLER første svingen hans, ser du at hjulet peker feil vei helt inntil han kommer ned i fart, og hjulet bytter til å peke inn i svingen.

Aldri i verden om han klarer å svinge så kjapt og presist uten kontrastyring.

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

simpson skrev:

Du klarer ikke å se kontrastyring og selvfølgelig kjører han med push/pull/kontrastyring...ann mass!

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

Alle må jo vite at kontrastyring er en indre kraft som bare er der - tror du er helt på, ikke bare villspor, men feil villspor,

-- hvis du ikke har en egen definisjon på noe annet enn alle andre.

Kawasaki
Motorsykkelen din: DBS

Legg inn av Kawasaki »

Tok meg en tur rundt øya idag,og bestemte meg for å konsentrere meg om å ikke kontrastyre. Tok også noen svinger uten å holde på styret,det går det også.(70-80km/t) Må bare legge vekt på fothviler på den siden man vil svinge,da legger moppen seg og styret/hjulet går inn i svingen.

Så for min del har jeg funnet sannheten :knegg Halveis rundt så giddet jeg ikke mere,det ble for kjedelig. Da ble det klampen ibånn,og kontrastyring ble et "must". Min konklusjon er at kontrastyring er effektivt og nødvendig for alle unntatt søndagskjørere :knegg
ikkebike.norwegianforum.net

Svar