For å komme inn i sving - ja, men ikke for å holde svingen - prøv da. Det er ikke noe problem, du må bare blansere mcen anderledes enn du gjør nå....ejs skrev:Kawasaki skrev:simpson skrev:Niks nei og atter nei
Listen carefulyy,I say it only once. Jeg har vært påståelig,og tatt feil![]()
Igårkveld var jeg ute og lufta kjærringa og ZX'en,på noen fine svingete veier. Og bare på løye så tenkte jeg at jeg skulle prøve å kjøre uten å kontrastyre,les pushe styret motsatt vei av svingen.
Under over alle under, det lot seg gjøre å kjøre svinger uten. Tilogmed i godt driv. Ikke så effektivt som med kontrastyring,men det gikk.
Og hjulet svinger med svingen
![]()
Ikke enig,tar du de samme svingene i samme fart,uten å ha hendene på styret,da skal jeg gi meg.
Mener at sykkel må komme i ubalanse for å svinge.
Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..


Æ e stadig like forundret over at noen sier man ikke kan kjøre sving uten å kontrastyre. På kjøreskolen for x antall år siden lærte vi at det var to måter å svinge på, med eller uten kontrastyring, "med" var den mest presise og kjappeste måten å styre på, men altså ikke nødvendig, heller ikke for å komme i sving
Veldig gledelig å se at kawasaki kan innrømme feil, håper det skjer oftere i fremtiden

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Hei kawasaki
Står respekt av det du sier nå

Står respekt av det du sier nå
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Dette vil variere veldig fra sykkel til sykkel. F.eks. trenger en Suzuki Bandit (som jeg kjørte på kjøreskolen) mye mer jobbing (og konstant press på indre holke) for å holde linja.Duville skrev:For å komme inn i sving - ja, men ikke for å holde svingen - prøv da. Det er ikke noe problem, du må bare blansere mcen anderledes enn du gjør nå....ejs skrev:Kawasaki skrev:simpson skrev:Niks nei og atter nei
Listen carefulyy,I say it only once. Jeg har vært påståelig,og tatt feil![]()
Igårkveld var jeg ute og lufta kjærringa og ZX'en,på noen fine svingete veier. Og bare på løye så tenkte jeg at jeg skulle prøve å kjøre uten å kontrastyre,les pushe styret motsatt vei av svingen.
Under over alle under, det lot seg gjøre å kjøre svinger uten. Tilogmed i godt driv. Ikke så effektivt som med kontrastyring,men det gikk.
Og hjulet svinger med svingen
![]()
Ikke enig,tar du de samme svingene i samme fart,uten å ha hendene på styret,da skal jeg gi meg.
Mener at sykkel må komme i ubalanse for å svinge.
Med Duken jeg har nå holder den retningen selv om jeg setter den i N og slipper styret mitt i svingen.

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Ta de svingene i den farten uten henda på styret!!! Er du gal,det våger jeg ikke. Hverken med eller uten kontrastyring.ejs skrev:
Ikke enig,tar du de samme svingene i samme fart,uten å ha hendene på styret,da skal jeg gi meg.
Mener at sykkel må komme i ubalanse for å svinge.
Sykkel'n måtte legges ned i sving,før styreutslag,da gikk det. En fordel å legge vekt på fothviler på samme side som jeg ville svinge til,da kom den lettere.Og kanskje gå bittelitt av med gass.
Det gikk,banna bein.Hadde ikke trodd det selv hvis jeg ikke hadde prøvd. Og ZX'en er ikke kjent for å være lettsvingt.
@jhn,ikke hold pusten mens du venter.Som sagt,jeg sier det kun èn gang

ikkebike.norwegianforum.net
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Svingte du da styret MED svingen for å få den til å svinge, eller brukte du bare vektforskyving for å få den til å legge seg ned?Kawasaki skrev:Ta de svingene i den farten uten henda på styret!!! Er du gal,det våger jeg ikke. Hverken med eller uten kontrastyring.ejs skrev:
Ikke enig,tar du de samme svingene i samme fart,uten å ha hendene på styret,da skal jeg gi meg.
Mener at sykkel må komme i ubalanse for å svinge.
Sykkel'n måtte legges ned i sving,før styreutslag,da gikk det. En fordel å legge vekt på fothviler på samme side som jeg ville svinge til,da kom den lettere.Og kanskje gå bittelitt av med gass.
Det gikk,banna bein.Hadde ikke trodd det selv hvis jeg ikke hadde prøvd. Og ZX'en er ikke kjent for å være lettsvingt.
@jhn,ikke hold pusten mens du venter.Som sagt,jeg sier det kun èn gang
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Mener fremdeles at sykkel må komme i ubalanse for å svinge.
Har aldri klart det uten kontrastyring.Bevisst eller ubevisst..
Når den svinger er det jo greit.Da kan man lene seg mer eller mindre innover.
Dette er jo pga.dekkprofilen.Toppen av dekket og sidekant har jo ikke samme diameter.
Er vel en av grunnene til trapping.....
:-)å
If it ain't broke, I'll break it.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Har en mistanke om at det e flere som ikke tror det, om de ikke prøver sjøl ... et åpent sinn e også litt viktig å ha under forsøkeneKawasaki skrev:.Hadde ikke trodd det selv hvis jeg ikke hadde prøvd.
Har vel ikke de helt store forhåpningene, så æ tar ikke sjansen på å holde pusten, nei.Kawasaki skrev:.
@jhn,ikke hold pusten mens du venter.Som sagt,jeg sier det kun èn gang

-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Hvis jeg gjør dette svinger den feil vei? :-/ Man pusher på høyre side i høyresvinger, venstre side i venstresvinger. Altså mot motsatt side av svingen ?Kawasaki skrev:simpson skrev:Niks nei og atter nei
Listen carefulyy,I say it only once. Jeg har vært påståelig,og tatt feil![]()
Igårkveld var jeg ute og lufta kjærringa og ZX'en,på noen fine svingete veier. Og bare på løye så tenkte jeg at jeg skulle prøve å kjøre uten å kontrastyre,les pushe styret motsatt vei av svingen.
Under over alle under, det lot seg gjøre å kjøre svinger uten. Tilogmed i godt driv. Ikke så effektivt som med kontrastyring,men det gikk.
Og hjulet svinger med svingen
Pusher du omvendt blir du påkjørt av trafikk som kommer mot deg da du mest sannsynlig er i dems felt. Eller at du kjører rett av veien fordi du svingte mot grøfta.
Kan noen fortelle meg hvordan man svinger uten kontrastyring? Om du eller sykkelen gjør det er vel det samme, den kontrastyrer uansett?
Om jeg ikke husker helt feil har jeg sett i div vidoer at hjulet peker vekk fra svingen, men det svinger altså med? Eller kommer det helt ann på?
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Angående hjulposisjon, se på hjulet hans ved 0:45-0:48, han svinger til høyre, hjulet peker mot venstre..
Når han kjører sakte peker hjulet INN mot svingen, idet han gir på, og har høyere fart, peker det ut av svingen.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=XCGaQMgkzw8[/video]
Når han kjører sakte peker hjulet INN mot svingen, idet han gir på, og har høyere fart, peker det ut av svingen.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=XCGaQMgkzw8[/video]
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Jeg synes denne videoen viser akkurat det jeg påstår?AndreasB skrev:Angående hjulposisjon, se på hjulet hans ved 0:45-0:48, han svinger til høyre, hjulet peker mot venstre..
Når han kjører sakte peker hjulet INN mot svingen, idet han gir på, og har høyere fart, peker det ut av svingen.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=XCGaQMgkzw8[/video]
Hjulet peker dit sykkelen går, og han bruker kroppen aktivt for å forandre kjøreretning.
Ikke mye kontrastyring å spore der.
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Selvfølgelig peker hjulet den veien han kjører, han kjører såpass sakte at kontrastyring ikke slår innsimpson skrev:Jeg synes denne videoen viser akkurat det jeg påstår?AndreasB skrev:Angående hjulposisjon, se på hjulet hans ved 0:45-0:48, han svinger til høyre, hjulet peker mot venstre..
Når han kjører sakte peker hjulet INN mot svingen, idet han gir på, og har høyere fart, peker det ut av svingen.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=XCGaQMgkzw8[/video]
Hjulet peker dit sykkelen går, og han bruker kroppen aktivt for å forandre kjøreretning.
Ikke mye kontrastyring å spore der.

Hvis du ser i den ALLER første svingen hans, ser du at hjulet peker feil vei helt inntil han kommer ned i fart, og hjulet bytter til å peke inn i svingen.
Aldri i verden om han klarer å svinge så kjapt og presist uten kontrastyring.
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Du klarer ikke å se kontrastyring og selvfølgelig kjører han med push/pull/kontrastyring...ann mass!simpson skrev:Jeg synes denne videoen viser akkurat det jeg påstår?AndreasB skrev:Angående hjulposisjon, se på hjulet hans ved 0:45-0:48, han svinger til høyre, hjulet peker mot venstre..
Når han kjører sakte peker hjulet INN mot svingen, idet han gir på, og har høyere fart, peker det ut av svingen.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=XCGaQMgkzw8[/video]
Hjulet peker dit sykkelen går, og han bruker kroppen aktivt for å forandre kjøreretning.
Ikke mye kontrastyring å spore der.
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Alle må jo vite at kontrastyring er en indre kraft som bare er der - tror du er helt på, ikke bare villspor, men feil villspor,
-- hvis du ikke har en egen definisjon på noe annet enn alle andre.
-- hvis du ikke har en egen definisjon på noe annet enn alle andre.
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Tok meg en tur rundt øya idag,og bestemte meg for å konsentrere meg om å ikke kontrastyre. Tok også noen svinger uten å holde på styret,det går det også.(70-80km/t) Må bare legge vekt på fothviler på den siden man vil svinge,da legger moppen seg og styret/hjulet går inn i svingen.
Så for min del har jeg funnet sannheten
Halveis rundt så giddet jeg ikke mere,det ble for kjedelig. Da ble det klampen ibånn,og kontrastyring ble et "must". Min konklusjon er at kontrastyring er effektivt og nødvendig for alle unntatt søndagskjørere 
Så for min del har jeg funnet sannheten


ikkebike.norwegianforum.net
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Tror jeg sier meg enig i den, tross det jeg før har sagt. :-)Kawasaki skrev:Tok meg en tur rundt øya idag,og bestemte meg for å konsentrere meg om å ikke kontrastyre. Tok også noen svinger uten å holde på styret,det går det også.(70-80km/t) Må bare legge vekt på fothviler på den siden man vil svinge,da legger moppen seg og styret/hjulet går inn i svingen.
Så for min del har jeg funnet sannhetenHalveis rundt så giddet jeg ikke mere,det ble for kjedelig. Da ble det klampen ibånn,og kontrastyring ble et "must". Min konklusjon er at kontrastyring er effektivt og nødvendig for alle unntatt søndagskjørere
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Om du kontrastyrer, eller sykkelen kontrastyrer er ett fett, kontrastyring må til.Kawasaki skrev:Tok meg en tur rundt øya idag,og bestemte meg for å konsentrere meg om å ikke kontrastyre. Tok også noen svinger uten å holde på styret,det går det også.(70-80km/t) Må bare legge vekt på fothviler på den siden man vil svinge,da legger moppen seg og styret/hjulet går inn i svingen.
Så for min del har jeg funnet sannhetenHalveis rundt så giddet jeg ikke mere,det ble for kjedelig. Da ble det klampen ibånn,og kontrastyring ble et "must". Min konklusjon er at kontrastyring er effektivt og nødvendig for alle unntatt søndagskjørere
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Nei, det må ikke det. Hva med de som sier de kan svinge uten å kontrastyre?AndreasB skrev:Om du kontrastyrer, eller sykkelen kontrastyrer er ett fett, kontrastyring må til.Kawasaki skrev:Tok meg en tur rundt øya idag,og bestemte meg for å konsentrere meg om å ikke kontrastyre. Tok også noen svinger uten å holde på styret,det går det også.(70-80km/t) Må bare legge vekt på fothviler på den siden man vil svinge,da legger moppen seg og styret/hjulet går inn i svingen.
Så for min del har jeg funnet sannhetenHalveis rundt så giddet jeg ikke mere,det ble for kjedelig. Da ble det klampen ibånn,og kontrastyring ble et "must". Min konklusjon er at kontrastyring er effektivt og nødvendig for alle unntatt søndagskjørere
De som har prøvd og funnet ut at det går an, lyver de? Eller gjør de det ubevisst, selv om de har fokus på nettopp dette? E de så "bevisstløse"?
De som mener kontrastyring e en absolutt nødvendighet for å kunne svinge, bør absolutt ta en tur ut å prøve.
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Igjen. Om sykkelen kontrastyrer, eller du kontrastyrer er ett fett.jhn skrev:Nei, det må ikke det. Hva med de som sier de kan svinge uten å kontrastyre?AndreasB skrev:Om du kontrastyrer, eller sykkelen kontrastyrer er ett fett, kontrastyring må til.Kawasaki skrev:Tok meg en tur rundt øya idag,og bestemte meg for å konsentrere meg om å ikke kontrastyre. Tok også noen svinger uten å holde på styret,det går det også.(70-80km/t) Må bare legge vekt på fothviler på den siden man vil svinge,da legger moppen seg og styret/hjulet går inn i svingen.
Så for min del har jeg funnet sannhetenHalveis rundt så giddet jeg ikke mere,det ble for kjedelig. Da ble det klampen ibånn,og kontrastyring ble et "must". Min konklusjon er at kontrastyring er effektivt og nødvendig for alle unntatt søndagskjørere
De som har prøvd og funnet ut at det går an, lyver de? Eller gjør de det ubevisst, selv om de har fokus på nettopp dette? E de så "bevisstløse"?
De som mener kontrastyring e en absolutt nødvendighet for å kunne svinge, bør absolutt ta en tur ut å prøve.
De gjør det ikke, men sykkelen gjør det.
Men: hvem kan si meg hvilken vei dekket hans peker gjennom venstresvingen?

[video]http://www.youtube.com/watch?v=zeN8cp4s ... ure=fvwrel[/video]
Peker det inn eller ut av svingen?

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Du må gjøre deg selv dum....AndreasB skrev:Igjen. Om sykkelen kontrastyrer, eller du kontrastyrer er ett fett.jhn skrev:Nei, det må ikke det. Hva med de som sier de kan svinge uten å kontrastyre?AndreasB skrev:Om du kontrastyrer, eller sykkelen kontrastyrer er ett fett, kontrastyring må til.Kawasaki skrev:Tok meg en tur rundt øya idag,og bestemte meg for å konsentrere meg om å ikke kontrastyre. Tok også noen svinger uten å holde på styret,det går det også.(70-80km/t) Må bare legge vekt på fothviler på den siden man vil svinge,da legger moppen seg og styret/hjulet går inn i svingen.
Så for min del har jeg funnet sannhetenHalveis rundt så giddet jeg ikke mere,det ble for kjedelig. Da ble det klampen ibånn,og kontrastyring ble et "must". Min konklusjon er at kontrastyring er effektivt og nødvendig for alle unntatt søndagskjørere
De som har prøvd og funnet ut at det går an, lyver de? Eller gjør de det ubevisst, selv om de har fokus på nettopp dette? E de så "bevisstløse"?
De som mener kontrastyring e en absolutt nødvendighet for å kunne svinge, bør absolutt ta en tur ut å prøve.
De gjør det ikke, men sykkelen gjør det.
Men: hvem kan si meg hvilken vei dekket hans peker gjennom venstresvingen?![]()
[video]http://www.youtube.com/watch?v=zeN8cp4s ... ure=fvwrel[/video]
Peker det inn eller ut av svingen?(Ja, det peker ut av svingen)

Han kjører med sladd og da har han mistet veigrepet bak og må rette opp sladden for ikke å gå på trynet.
Ikke kom og fortell meg at det er sånn du kjører, gud bedre meg..........
Og så heter klippet i tillegg stoner drift style. Tror du har truffet en innertier med dette.

Sist redigert av simpson den 16 sep 2012, 14:34, redigert 2 ganger totalt.
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
jhn skrev:Nei, det må ikke det. Hva med de som sier de kan svinge uten å kontrastyre?AndreasB skrev:Om du kontrastyrer, eller sykkelen kontrastyrer er ett fett, kontrastyring må til.Kawasaki skrev:Tok meg en tur rundt øya idag,og bestemte meg for å konsentrere meg om å ikke kontrastyre. Tok også noen svinger uten å holde på styret,det går det også.(70-80km/t) Må bare legge vekt på fothviler på den siden man vil svinge,da legger moppen seg og styret/hjulet går inn i svingen.
Så for min del har jeg funnet sannhetenHalveis rundt så giddet jeg ikke mere,det ble for kjedelig. Da ble det klampen ibånn,og kontrastyring ble et "must". Min konklusjon er at kontrastyring er effektivt og nødvendig for alle unntatt søndagskjørere
De som har prøvd og funnet ut at det går an, lyver de? Eller gjør de det ubevisst, selv om de har fokus på nettopp dette? E de så "bevisstløse"?
De som mener kontrastyring e en absolutt nødvendighet for å kunne svinge, bør absolutt ta en tur ut å prøve.
Kan forstå at man ikke trenger kontrastyring dersom man har sterkt fallende hastighet, ellers ikke...enten e æ "bevistløs", eller så kan æ bare ikke kjøre på noen annen måte enn jeg gjør, fatter det i hvertfall ikke.

- bshagen
- Innlegg: 226
- Registrert: 31 jul 2012, 12:30
- Motorsykkelen din: 2014 Ducati 899 Panigale
- Bosted: Hokksund
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Heisann! Relativt ny her, men jeg tenkte jeg kunne poste en video som omhandler nettopp dette, og beklager hvis dere har postet den før.
Selv syns jeg den er veldig fin og lærerik, og den viser kontrastyring veldig bra, og jeg liker spesielt eksemplet først med hun jenta som skal lære å sykle. :)
[video]http://www.youtube.com/watch?v=oyVdyUTnlDw[/video]
Selv syns jeg den er veldig fin og lærerik, og den viser kontrastyring veldig bra, og jeg liker spesielt eksemplet først med hun jenta som skal lære å sykle. :)
[video]http://www.youtube.com/watch?v=oyVdyUTnlDw[/video]
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Fin video!bshagen skrev:Heisann! Relativt ny her, men jeg tenkte jeg kunne poste en video som omhandler nettopp dette, og beklager hvis dere har postet den før.
Selv syns jeg den er veldig fin og lærerik, og den viser kontrastyring veldig bra, og jeg liker spesielt eksemplet først med hun jenta som skal lære å sykle. :)
[video]http://www.youtube.com/watch?v=oyVdyUTnlDw[/video]
Og, mao "kontratyring" gjennom hele svingen!
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Ja, det var et godt eksempel på kontrastyring, og det vet vi jo alle at virker, men det store spørsmålet e jo om det går an styre uten kontrastyring, og da mene æ svaret må være "ja"
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Og jeg nei, med mindre man regulerer med gassen. I jevn fart må man kontrastyre.jhn skrev:Ja, det var et godt eksempel på kontrastyring, og det vet vi jo alle at virker, men det store spørsmålet e jo om det går an styre uten kontrastyring, og da mene æ svaret må være "ja"