jhn skrev:Ang. det å bruke bakbremsa samtidig som forbremsa i forhold til vektfordeling på hjula ... R-sykler osv ... I teorien så skulle det hjelpe å bruke bakbremsa også, men da posjonere den riktig mtp vekta på bakhjulet.
Men i følge noen "eksperter" eller "proffer" elns, så skulle det en betydelig mengde øvelse til før man klarte å stoppe hurtigere med begge bremsene enn med bare forbremsa, fordi man da ikke hadde full fokus på forbremsa, men tenkte også på foten og bakbremsa osv.
Man skulle visstnok være litt over en gjennomsnittsfører for å få det til på en god måte.
De snakket nok sikkert om type R-sykler, eller nær opp til R, ikke Crinos og hans like
Om dette stemmer skal ikke æ mene så mye om ...enn så lenge ... men kanskje andre har noen meninger om dette som kan trigge kranglefanten i oss
![]()
Det e vel få ting i livet som e så godt egna til å krangle om som "ekspertuttalelser"
Sykler med kort akselavstand og gode bremser kan jo ha 100% bremse effekt på forhjulet,men da kommer vel rompa sidelengs.