Bremseteknikk
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Bremseteknikk
Bruker kun bakbremsen hvis jeg f.eks står i et lyskryss i en bakke og må klø meg på nesa, og ikke gidder å sette sykkelen i fri, for å slippe clutchen. Da er det enklere med bakbrems, og en ledig høyre hånd :)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Bremseteknikk
bruker bakbrems mye-for å forsterke motorbrems-hastighetssenkning-grus og bakke/bakkestart.
Ved BREMSING-jo hardere jo mer forbrems-inntill bakhjulet er i luften....hvis jeg ikke kjører custom/sofa...der må en bremse mer bak..
Tenker
egentlig ikke over hverken bremsing styring gearing eller annet teknisk når jeg kjører..går av seg selv.
konser derimot mer på opplevelsen (og sløve medtrafikkanter).
Ved BREMSING-jo hardere jo mer forbrems-inntill bakhjulet er i luften....hvis jeg ikke kjører custom/sofa...der må en bremse mer bak..
Tenker

konser derimot mer på opplevelsen (og sløve medtrafikkanter).
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- GSF
- Innlegg: 161
- Registrert: 30 apr 2010, 20:38
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
- Bosted: Lier
Re: Bremseteknikk
I følge instruksjonsboken skal jeg, fordi banditten har ABS, bruke både for- og bakbrems hver gang jeg bremser. Uansett hvor mye jeg forsøker å være bevisst og øve på dette klarer jeg aldri å venne meg av med å kun bruke forbrems
.
Kommer aldri til å kjøpe sykkel uten ABS igjen.

Kommer aldri til å kjøpe sykkel uten ABS igjen.
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Bremseteknikk
Hmm. Er dette spesielt for GSF eller generelt for ABS?GSF skrev:I følge instruksjonsboken skal jeg, fordi banditten har ABS, bruke både for- og bakbrems hver gang jeg bremser. Uansett hvor mye jeg forsøker å være bevisst og øve på dette klarer jeg aldri å venne meg av med å kun bruke forbrems.
Kommer aldri til å kjøpe sykkel uten ABS igjen.
Carpas Tap a talk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- GSF
- Innlegg: 161
- Registrert: 30 apr 2010, 20:38
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
- Bosted: Lier
Re: Bremseteknikk
Om det er spesielt for Banditten vet jeg ikke. Men det høres logisk ut for meg når jeg tenker etter. Når bakbremsen ikke kan blokkeres er det ikke fare for skrens. Så når man da bremser med begge bremsene vil man jo få en mer effektiv og raskere nedbremsing.Carpa skrev:Hmm. Er dette spesielt for GSF eller generelt for ABS?GSF skrev:I følge instruksjonsboken skal jeg, fordi banditten har ABS, bruke både for- og bakbrems hver gang jeg bremser. Uansett hvor mye jeg forsøker å være bevisst og øve på dette klarer jeg aldri å venne meg av med å kun bruke forbrems.
Kommer aldri til å kjøpe sykkel uten ABS igjen.
Carpas Tap a talk

- SheDevil
- Innlegg: 1910
- Registrert: 19 des 2008, 06:37
- Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
- Bosted: Sør-Trøndelag
Re: Bremseteknikk
Har ikke hatt sykkel med ABS i mitt eie, så jeg kan ikke svare på den delen sånn sett...
Bruker motorbremsen ganske mye..
Alltid forbrems om jeg trenger det i tillegg...
Og bakbremsen blir også benyttet i kraftig oppbremsning, krypkjøring (som jeg suger i) og bykjøring..
Kort oppsummert hvertfall....
Har egentlig ikke tenkt over så mye hva jeg gjør, jeg "gjør" det bare....
Må vel begynne å tenke mer over det kanskje
Bruker motorbremsen ganske mye..
Alltid forbrems om jeg trenger det i tillegg...
Og bakbremsen blir også benyttet i kraftig oppbremsning, krypkjøring (som jeg suger i) og bykjøring..
Kort oppsummert hvertfall....
Har egentlig ikke tenkt over så mye hva jeg gjør, jeg "gjør" det bare....
Må vel begynne å tenke mer over det kanskje

2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil
-
- Innlegg: 193
- Registrert: 29 mar 2011, 16:47
- Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
- Bosted: Bergen
Re: Bremseteknikk
Hvis det kan kalles bremsing bruker jeg bare motoren til ørsmå fartsjusteringer - helst bruker jeg bakbremsen til dette. Ellers bruker jeg de ordentlige bremsene mest mulig, det er jo de man har best kontroll over. Under virkelig nedbremsing er det av gassen og inn med clutchen med en gang. Tenker det er greit at det man gjør under nødbrems bare er en mer ekstrem versjon av det man alltid gjør. Så slipper man å tenke seg om. I all hovedsak forbrems, supplerer med bakbremsen. I bratte nedoverbakker mer bakbrems, så slipper jeg å belaste fremgaffelen så mye. Krypkjøring: bare bakbrems. Min første sesong på to hjul nærmer seg slutten, men jeg har enda ikke vært oppe i noen situasjoner hvor jeg har måttet klemme til. Tenker at jeg kunne hatt godt av litt mer trening.
- Furugraneiner
- Innlegg: 8
- Registrert: 19 jun 2012, 14:47
- Motorsykkelen din: Yamaha XJ900 1986
- Bosted: Trondheim
Re: Bremseteknikk
Lærte at bakbremsen skal alltid brukes som retningstabilisator og at om man ikke gjorde dette på oppkjøring var det grunnlag for stryk.
MAO jeg er innlært med lett bakbrems ved all bremsing og det fungerer fint, ihvertfall med Xjd'n.
MAO jeg er innlært med lett bakbrems ved all bremsing og det fungerer fint, ihvertfall med Xjd'n.
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Bremseteknikk
Ved vanlig landeveiskjøring går det stort sett bare i å regulere farten med gassen m.a.o. motorbrems.
V-motrorer har vel mere motorbrems enn rekke4-ere som æ har forstått.
Vist kjøringa blir litt mere "inspirert", eller svingen er skarpere enn antatt er det bare forbremsen som blir brukt.
Ved kjøring på grusvei er æ mere bevisst på at bakbremsen skal være hovedbrems, syns det er mere kontrollerbart... Ikke sikkert det har SÅ mye å si med NyMax'n siden den har ABS..?
De gangene æ har nødbremsa har æ etterpå lagt merke til at, jøss no brukt æ visst bakbremsa og(!!)
Trur nok bakbremsa har en effekt på så lange og tunge sykkler som Maxene.
Nymaxen har faktisk slipperclutch og, kan ikke påstå at æ har kjørt sånn at æ definitivt kan si at æ har merka at den har "sluppet"
V-motrorer har vel mere motorbrems enn rekke4-ere som æ har forstått.
Vist kjøringa blir litt mere "inspirert", eller svingen er skarpere enn antatt er det bare forbremsen som blir brukt.
Ved kjøring på grusvei er æ mere bevisst på at bakbremsen skal være hovedbrems, syns det er mere kontrollerbart... Ikke sikkert det har SÅ mye å si med NyMax'n siden den har ABS..?
De gangene æ har nødbremsa har æ etterpå lagt merke til at, jøss no brukt æ visst bakbremsa og(!!)
Trur nok bakbremsa har en effekt på så lange og tunge sykkler som Maxene.
Nymaxen har faktisk slipperclutch og, kan ikke påstå at æ har kjørt sånn at æ definitivt kan si at æ har merka at den har "sluppet"
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
Re: Bremseteknikk
Interessant tråd om bremsing. Faktisk prøver jeg å unngå å bremse, det er ressurssløsende å omdanne bevegelsesenergien til varme. Er det ikke varmt nok
?
Hvis jeg ved vanlig landeveiskjøring må bremse utover motorbremsen, har jeg ikke regulert gasspådraget/avstand til forankjørende godt nok. Men det kan selvfølgelig oppstå uforutsette situasjoner, og da bruker jeg begge bremsene, mest kraft på forbremsen.
Og på denne tida er jeg ekstra nøye med å ligge unna løvblad i svinger.....

Hvis jeg ved vanlig landeveiskjøring må bremse utover motorbremsen, har jeg ikke regulert gasspådraget/avstand til forankjørende godt nok. Men det kan selvfølgelig oppstå uforutsette situasjoner, og da bruker jeg begge bremsene, mest kraft på forbremsen.
Og på denne tida er jeg ekstra nøye med å ligge unna løvblad i svinger.....
Re: Bremseteknikk
Hvorfor venstre hånd ned langs siden?...Tips for nødbrems, om man skal øve, blikk opp og langt frem. Opp i fart og så venstre hånd ned langs siden (ikke på styret). Klem inn bremsehendelen med høyre til sykkelen stopper (jepp, motoren dør og sykkelen stopper raskere enn om man clutcher inn, pluss hvis sykkelen ikke drar til en side så har du lært dette med forankring og å ikke gi styresignal under oppbremsingen.)
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Bremseteknikk
Jeg ser for meg at i en bremsesituasjon så vil vekten av fører presse kroppstyngden forover, som presser på høyre hånd og på et øyeblikk har man passert gulstripa og er langt over i motgående kjørefelt (eller går man ut til høyre og i grøfta, ref kontrastyringJonK skrev:Hvorfor venstre hånd ned langs siden?...Tips for nødbrems, om man skal øve, blikk opp og langt frem. Opp i fart og så venstre hånd ned langs siden (ikke på styret). Klem inn bremsehendelen med høyre til sykkelen stopper (jepp, motoren dør og sykkelen stopper raskere enn om man clutcher inn, pluss hvis sykkelen ikke drar til en side så har du lært dette med forankring og å ikke gi styresignal under oppbremsingen.)

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Bremseteknikk
Poenget er at man ikke skal legge vekt på styret. Da får man lettere bakhjulsløft. God øvelse for å klare detJonK skrev:Hvorfor venstre hånd ned langs siden?...Tips for nødbrems, om man skal øve, blikk opp og langt frem. Opp i fart og så venstre hånd ned langs siden (ikke på styret). Klem inn bremsehendelen med høyre til sykkelen stopper (jepp, motoren dør og sykkelen stopper raskere enn om man clutcher inn, pluss hvis sykkelen ikke drar til en side så har du lært dette med forankring og å ikke gi styresignal under oppbremsingen.)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Bremseteknikk
Ja det er rett det.JohnnyTh skrev:Poenget er at man ikke skal legge vekt på styret. Da får man lettere bakhjulsløft. God øvelse for å klare detJonK skrev:Hvorfor venstre hånd ned langs siden?...Tips for nødbrems, om man skal øve, blikk opp og langt frem. Opp i fart og så venstre hånd ned langs siden (ikke på styret). Klem inn bremsehendelen med høyre til sykkelen stopper (jepp, motoren dør og sykkelen stopper raskere enn om man clutcher inn, pluss hvis sykkelen ikke drar til en side så har du lært dette med forankring og å ikke gi styresignal under oppbremsingen.)
Du skal knipe og bruke bein/kne til klemme deg fast med.
Derfor du får kjøpt "Stump grip" til tanken.