Tror jeg sier meg enig i den, tross det jeg før har sagt. :-)Kawasaki skrev:Tok meg en tur rundt øya idag,og bestemte meg for å konsentrere meg om å ikke kontrastyre. Tok også noen svinger uten å holde på styret,det går det også.(70-80km/t) Må bare legge vekt på fothviler på den siden man vil svinge,da legger moppen seg og styret/hjulet går inn i svingen.
Så for min del har jeg funnet sannhetenHalveis rundt så giddet jeg ikke mere,det ble for kjedelig. Da ble det klampen ibånn,og kontrastyring ble et "must". Min konklusjon er at kontrastyring er effektivt og nødvendig for alle unntatt søndagskjørere
Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Om du kontrastyrer, eller sykkelen kontrastyrer er ett fett, kontrastyring må til.Kawasaki skrev:Tok meg en tur rundt øya idag,og bestemte meg for å konsentrere meg om å ikke kontrastyre. Tok også noen svinger uten å holde på styret,det går det også.(70-80km/t) Må bare legge vekt på fothviler på den siden man vil svinge,da legger moppen seg og styret/hjulet går inn i svingen.
Så for min del har jeg funnet sannhetenHalveis rundt så giddet jeg ikke mere,det ble for kjedelig. Da ble det klampen ibånn,og kontrastyring ble et "must". Min konklusjon er at kontrastyring er effektivt og nødvendig for alle unntatt søndagskjørere
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Nei, det må ikke det. Hva med de som sier de kan svinge uten å kontrastyre?AndreasB skrev:Om du kontrastyrer, eller sykkelen kontrastyrer er ett fett, kontrastyring må til.Kawasaki skrev:Tok meg en tur rundt øya idag,og bestemte meg for å konsentrere meg om å ikke kontrastyre. Tok også noen svinger uten å holde på styret,det går det også.(70-80km/t) Må bare legge vekt på fothviler på den siden man vil svinge,da legger moppen seg og styret/hjulet går inn i svingen.
Så for min del har jeg funnet sannhetenHalveis rundt så giddet jeg ikke mere,det ble for kjedelig. Da ble det klampen ibånn,og kontrastyring ble et "must". Min konklusjon er at kontrastyring er effektivt og nødvendig for alle unntatt søndagskjørere
De som har prøvd og funnet ut at det går an, lyver de? Eller gjør de det ubevisst, selv om de har fokus på nettopp dette? E de så "bevisstløse"?
De som mener kontrastyring e en absolutt nødvendighet for å kunne svinge, bør absolutt ta en tur ut å prøve.
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Igjen. Om sykkelen kontrastyrer, eller du kontrastyrer er ett fett.jhn skrev:Nei, det må ikke det. Hva med de som sier de kan svinge uten å kontrastyre?AndreasB skrev:Om du kontrastyrer, eller sykkelen kontrastyrer er ett fett, kontrastyring må til.Kawasaki skrev:Tok meg en tur rundt øya idag,og bestemte meg for å konsentrere meg om å ikke kontrastyre. Tok også noen svinger uten å holde på styret,det går det også.(70-80km/t) Må bare legge vekt på fothviler på den siden man vil svinge,da legger moppen seg og styret/hjulet går inn i svingen.
Så for min del har jeg funnet sannhetenHalveis rundt så giddet jeg ikke mere,det ble for kjedelig. Da ble det klampen ibånn,og kontrastyring ble et "must". Min konklusjon er at kontrastyring er effektivt og nødvendig for alle unntatt søndagskjørere
De som har prøvd og funnet ut at det går an, lyver de? Eller gjør de det ubevisst, selv om de har fokus på nettopp dette? E de så "bevisstløse"?
De som mener kontrastyring e en absolutt nødvendighet for å kunne svinge, bør absolutt ta en tur ut å prøve.
De gjør det ikke, men sykkelen gjør det.
Men: hvem kan si meg hvilken vei dekket hans peker gjennom venstresvingen?

[video]http://www.youtube.com/watch?v=zeN8cp4s ... ure=fvwrel[/video]
Peker det inn eller ut av svingen?

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Du må gjøre deg selv dum....AndreasB skrev:Igjen. Om sykkelen kontrastyrer, eller du kontrastyrer er ett fett.jhn skrev:Nei, det må ikke det. Hva med de som sier de kan svinge uten å kontrastyre?AndreasB skrev:Om du kontrastyrer, eller sykkelen kontrastyrer er ett fett, kontrastyring må til.Kawasaki skrev:Tok meg en tur rundt øya idag,og bestemte meg for å konsentrere meg om å ikke kontrastyre. Tok også noen svinger uten å holde på styret,det går det også.(70-80km/t) Må bare legge vekt på fothviler på den siden man vil svinge,da legger moppen seg og styret/hjulet går inn i svingen.
Så for min del har jeg funnet sannhetenHalveis rundt så giddet jeg ikke mere,det ble for kjedelig. Da ble det klampen ibånn,og kontrastyring ble et "must". Min konklusjon er at kontrastyring er effektivt og nødvendig for alle unntatt søndagskjørere
De som har prøvd og funnet ut at det går an, lyver de? Eller gjør de det ubevisst, selv om de har fokus på nettopp dette? E de så "bevisstløse"?
De som mener kontrastyring e en absolutt nødvendighet for å kunne svinge, bør absolutt ta en tur ut å prøve.
De gjør det ikke, men sykkelen gjør det.
Men: hvem kan si meg hvilken vei dekket hans peker gjennom venstresvingen?![]()
[video]http://www.youtube.com/watch?v=zeN8cp4s ... ure=fvwrel[/video]
Peker det inn eller ut av svingen?(Ja, det peker ut av svingen)

Han kjører med sladd og da har han mistet veigrepet bak og må rette opp sladden for ikke å gå på trynet.
Ikke kom og fortell meg at det er sånn du kjører, gud bedre meg..........
Og så heter klippet i tillegg stoner drift style. Tror du har truffet en innertier med dette.

Sist redigert av simpson den 16 sep 2012, 14:34, redigert 2 ganger totalt.
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
jhn skrev:Nei, det må ikke det. Hva med de som sier de kan svinge uten å kontrastyre?AndreasB skrev:Om du kontrastyrer, eller sykkelen kontrastyrer er ett fett, kontrastyring må til.Kawasaki skrev:Tok meg en tur rundt øya idag,og bestemte meg for å konsentrere meg om å ikke kontrastyre. Tok også noen svinger uten å holde på styret,det går det også.(70-80km/t) Må bare legge vekt på fothviler på den siden man vil svinge,da legger moppen seg og styret/hjulet går inn i svingen.
Så for min del har jeg funnet sannhetenHalveis rundt så giddet jeg ikke mere,det ble for kjedelig. Da ble det klampen ibånn,og kontrastyring ble et "must". Min konklusjon er at kontrastyring er effektivt og nødvendig for alle unntatt søndagskjørere
De som har prøvd og funnet ut at det går an, lyver de? Eller gjør de det ubevisst, selv om de har fokus på nettopp dette? E de så "bevisstløse"?
De som mener kontrastyring e en absolutt nødvendighet for å kunne svinge, bør absolutt ta en tur ut å prøve.
Kan forstå at man ikke trenger kontrastyring dersom man har sterkt fallende hastighet, ellers ikke...enten e æ "bevistløs", eller så kan æ bare ikke kjøre på noen annen måte enn jeg gjør, fatter det i hvertfall ikke.

- bshagen
- Innlegg: 226
- Registrert: 31 jul 2012, 12:30
- Motorsykkelen din: 2014 Ducati 899 Panigale
- Bosted: Hokksund
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Heisann! Relativt ny her, men jeg tenkte jeg kunne poste en video som omhandler nettopp dette, og beklager hvis dere har postet den før.
Selv syns jeg den er veldig fin og lærerik, og den viser kontrastyring veldig bra, og jeg liker spesielt eksemplet først med hun jenta som skal lære å sykle. :)
[video]http://www.youtube.com/watch?v=oyVdyUTnlDw[/video]
Selv syns jeg den er veldig fin og lærerik, og den viser kontrastyring veldig bra, og jeg liker spesielt eksemplet først med hun jenta som skal lære å sykle. :)
[video]http://www.youtube.com/watch?v=oyVdyUTnlDw[/video]
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Fin video!bshagen skrev:Heisann! Relativt ny her, men jeg tenkte jeg kunne poste en video som omhandler nettopp dette, og beklager hvis dere har postet den før.
Selv syns jeg den er veldig fin og lærerik, og den viser kontrastyring veldig bra, og jeg liker spesielt eksemplet først med hun jenta som skal lære å sykle. :)
[video]http://www.youtube.com/watch?v=oyVdyUTnlDw[/video]
Og, mao "kontratyring" gjennom hele svingen!
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Ja, det var et godt eksempel på kontrastyring, og det vet vi jo alle at virker, men det store spørsmålet e jo om det går an styre uten kontrastyring, og da mene æ svaret må være "ja"
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Og jeg nei, med mindre man regulerer med gassen. I jevn fart må man kontrastyre.jhn skrev:Ja, det var et godt eksempel på kontrastyring, og det vet vi jo alle at virker, men det store spørsmålet e jo om det går an styre uten kontrastyring, og da mene æ svaret må være "ja"
- bshagen
- Innlegg: 226
- Registrert: 31 jul 2012, 12:30
- Motorsykkelen din: 2014 Ducati 899 Panigale
- Bosted: Hokksund
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
De viser nettopp dette ganske tidlig i videoen, og konklusjonen er at det er veldig vanskelig eller nesten umulig. Selv når man tror at man ikke kontrastyrer, så gjør man nettopp det, fordi kroppen presser opp styre.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Vet ikke hvilke argumenter jeg skal bruke lengere, bortsett fra å bare være påståelig og si: jo, det går an.
Klarer man å framprovosere en "slagside" på sykkelen på bein vei, uten noe kontra, så klarer man også å svinge uten kontra.
Det som e merkeligst med hele diskusjonen e at det e så stor uenighet blandt erfarne motorsyklister
... uavhengig av hvem som har rett
Klarer man å framprovosere en "slagside" på sykkelen på bein vei, uten noe kontra, så klarer man også å svinge uten kontra.
Det som e merkeligst med hele diskusjonen e at det e så stor uenighet blandt erfarne motorsyklister

- Jinta
- Innlegg: 107
- Registrert: 31 jan 2010, 16:59
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z 1000 SX 2013 mod
- Bosted: Hvittingfoss
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Fatter rett og slett ikke at dette skal være så mye å "synse" noe om. Trudde at de aller fleste som kjører rundt på to hjul langs veien hadde pløyd igjennom Full Kontroll heftet til NMCU, og i allefall fått inn kontrastyring som metode ved kjøreopplæringa.
Det er mulig å kjøre en mc og svinge ved kun å bruke kroppens tyngdekraft og helle seg innover i svingen. Men som det står i dette heftet:...."med litt mindre flaks kunne du like gjerne vært død." Ingen tvil om at den mest effektive og sikreste måten å svinge en mc på er ved kontrastyring eller styrekommando.
http://beta.nmcu.org/files/Full%20Kontr ... %20res.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er mulig å kjøre en mc og svinge ved kun å bruke kroppens tyngdekraft og helle seg innover i svingen. Men som det står i dette heftet:...."med litt mindre flaks kunne du like gjerne vært død." Ingen tvil om at den mest effektive og sikreste måten å svinge en mc på er ved kontrastyring eller styrekommando.
http://beta.nmcu.org/files/Full%20Kontr ... %20res.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Live to ride - ride to live
Smia MC
MC`r: Suzuki 50, Yamaha XJ 600, Honda Magna 750, Suzuki 600 GSXF, Honda CBR 600 F/S, Honda 600 RR X 2, Honda VFR 800 V-Tec, Suzuki GSXR 750, Suzuki GSXR 1000 og nå Kawasaki Z 1000 SX
Smia MC
MC`r: Suzuki 50, Yamaha XJ 600, Honda Magna 750, Suzuki 600 GSXF, Honda CBR 600 F/S, Honda 600 RR X 2, Honda VFR 800 V-Tec, Suzuki GSXR 750, Suzuki GSXR 1000 og nå Kawasaki Z 1000 SX
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Den viser også at selv om man ikke holder på styret, og bruker kroppen, så vil SYKKELEN automatisk kontrastyre av seg selv.bshagen skrev:De viser nettopp dette ganske tidlig i videoen, og konklusjonen er at det er veldig vanskelig eller nesten umulig. Selv når man tror at man ikke kontrastyrer, så gjør man nettopp det, fordi kroppen presser opp styre.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
GsxR-Hege skrev: Det er mulig å kjøre en mc og svinge ved kun å bruke kroppens tyngdekraft og helle seg innover i svingen.

Det er heldigvis alle enige omGsxR-Hege skrev: Ingen tvil om at den mest effektive og sikreste måten å svinge en mc på er ved kontrastyring eller styrekommando.
