Poenget er at det å bruke kun kroppens tyngdekraft har sine tydelige begrensninger og i praksis kun er egnet ved lave hastigheter. Ved en visst punkt er føreren nødt til å bruke kontrastyring for å komme seg helskinna igjennom svingene kjapt og presist.jhn skrev:GsxR-Hege skrev: Det er mulig å kjøre en mc og svinge ved kun å bruke kroppens tyngdekraft og helle seg innover i svingen.Kan man ane en liten uenighet i heimen her?
Det er heldigvis alle enige omGsxR-Hege skrev: Ingen tvil om at den mest effektive og sikreste måten å svinge en mc på er ved kontrastyring eller styrekommando.
Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
- Jinta
- Innlegg: 107
- Registrert: 31 jan 2010, 16:59
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z 1000 SX 2013 mod
- Bosted: Hvittingfoss
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Live to ride - ride to live
Smia MC
MC`r: Suzuki 50, Yamaha XJ 600, Honda Magna 750, Suzuki 600 GSXF, Honda CBR 600 F/S, Honda 600 RR X 2, Honda VFR 800 V-Tec, Suzuki GSXR 750, Suzuki GSXR 1000 og nå Kawasaki Z 1000 SX
Smia MC
MC`r: Suzuki 50, Yamaha XJ 600, Honda Magna 750, Suzuki 600 GSXF, Honda CBR 600 F/S, Honda 600 RR X 2, Honda VFR 800 V-Tec, Suzuki GSXR 750, Suzuki GSXR 1000 og nå Kawasaki Z 1000 SX
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Har du sett videon? Fyren ligger over på siden, men biken svinger ikke, (dobbelt sett med styre, det øverste påvirker ikke gaffelbeina). Fyren står på ene fothvileren, og biken svinger så godt som ikke, så.....hvordan svinger man?jhn skrev:Vet ikke hvilke argumenter jeg skal bruke lengere, bortsett fra å bare være påståelig og si: jo, det går an.
Klarer man å framprovosere en "slagside" på sykkelen på bein vei, uten noe kontra, så klarer man også å svinge uten kontra.
Det som e merkeligst med hele diskusjonen e at det e så stor uenighet blandt erfarne motorsyklister... uavhengig av hvem som har rett

- Jinta
- Innlegg: 107
- Registrert: 31 jan 2010, 16:59
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z 1000 SX 2013 mod
- Bosted: Hvittingfoss
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
....og DET får du svar på ved å lese det det står om fysikk, tyngdekraft, gyrokrefter og kontrastyring på s 4-10 i Full KontrollZZR-Erling skrev:Har du sett videon? Fyren ligger over på siden, men biken svinger ikke, (dobbelt sett med styre, det øverste påvirker ikke gaffelbeina). Fyren står på ene fothvileren, og biken svinger så godt som ikke, så.....hvordan svinger man?jhn skrev:Vet ikke hvilke argumenter jeg skal bruke lengere, bortsett fra å bare være påståelig og si: jo, det går an.
Klarer man å framprovosere en "slagside" på sykkelen på bein vei, uten noe kontra, så klarer man også å svinge uten kontra.
Det som e merkeligst med hele diskusjonen e at det e så stor uenighet blandt erfarne motorsyklister... uavhengig av hvem som har rett

Live to ride - ride to live
Smia MC
MC`r: Suzuki 50, Yamaha XJ 600, Honda Magna 750, Suzuki 600 GSXF, Honda CBR 600 F/S, Honda 600 RR X 2, Honda VFR 800 V-Tec, Suzuki GSXR 750, Suzuki GSXR 1000 og nå Kawasaki Z 1000 SX
Smia MC
MC`r: Suzuki 50, Yamaha XJ 600, Honda Magna 750, Suzuki 600 GSXF, Honda CBR 600 F/S, Honda 600 RR X 2, Honda VFR 800 V-Tec, Suzuki GSXR 750, Suzuki GSXR 1000 og nå Kawasaki Z 1000 SX
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Vinglepetter? Er du enig med deg selv snart?ZZR-Erling skrev:jhn skrev:Nei, det må ikke det. Hva med de som sier de kan svinge uten å kontrastyre?AndreasB skrev:Om du kontrastyrer, eller sykkelen kontrastyrer er ett fett, kontrastyring må til.Kawasaki skrev:Tok meg en tur rundt øya idag,og bestemte meg for å konsentrere meg om å ikke kontrastyre. Tok også noen svinger uten å holde på styret,det går det også.(70-80km/t) Må bare legge vekt på fothviler på den siden man vil svinge,da legger moppen seg og styret/hjulet går inn i svingen.
Så for min del har jeg funnet sannhetenHalveis rundt så giddet jeg ikke mere,det ble for kjedelig. Da ble det klampen ibånn,og kontrastyring ble et "must". Min konklusjon er at kontrastyring er effektivt og nødvendig for alle unntatt søndagskjørere
De som har prøvd og funnet ut at det går an, lyver de? Eller gjør de det ubevisst, selv om de har fokus på nettopp dette? E de så "bevisstløse"?
De som mener kontrastyring e en absolutt nødvendighet for å kunne svinge, bør absolutt ta en tur ut å prøve.
Kan forstå at man ikke trenger kontrastyring dersom man har sterkt fallende hastighet, ellers ikke...enten e æ "bevistløs", eller så kan æ bare ikke kjøre på noen annen måte enn jeg gjør, fatter det i hvertfall ikke.
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
nesj...man SVINGER med å kontrastyre, alt annet gir bare vage anelser av sving, det vet nu du som følger med megGsxR-Hege skrev:....og DET får du svar på ved å lese det det står om fysikk, tyngdekraft, gyrokrefter og kontrastyring på s 4-10 i Full KontrollZZR-Erling skrev:Har du sett videon? Fyren ligger over på siden, men biken svinger ikke, (dobbelt sett med styre, det øverste påvirker ikke gaffelbeina). Fyren står på ene fothvileren, og biken svinger så godt som ikke, så.....hvordan svinger man?jhn skrev:Vet ikke hvilke argumenter jeg skal bruke lengere, bortsett fra å bare være påståelig og si: jo, det går an.
Klarer man å framprovosere en "slagside" på sykkelen på bein vei, uten noe kontra, så klarer man også å svinge uten kontra.
Det som e merkeligst med hele diskusjonen e at det e så stor uenighet blandt erfarne motorsyklister... uavhengig av hvem som har rett

- Jinta
- Innlegg: 107
- Registrert: 31 jan 2010, 16:59
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z 1000 SX 2013 mod
- Bosted: Hvittingfoss
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Jada,,,det vet je som ligger bak bremseklossen minZZR-Erling skrev:nesj...man SVINGER med å kontrastyre, alt annet gir bare vage anelser av sving, det vet nu du som følger med megGsxR-Hege skrev:....og DET får du svar på ved å lese det det står om fysikk, tyngdekraft, gyrokrefter og kontrastyring på s 4-10 i Full KontrollZZR-Erling skrev:Har du sett videon? Fyren ligger over på siden, men biken svinger ikke, (dobbelt sett med styre, det øverste påvirker ikke gaffelbeina). Fyren står på ene fothvileren, og biken svinger så godt som ikke, så.....hvordan svinger man?jhn skrev:Vet ikke hvilke argumenter jeg skal bruke lengere, bortsett fra å bare være påståelig og si: jo, det går an.
Klarer man å framprovosere en "slagside" på sykkelen på bein vei, uten noe kontra, så klarer man også å svinge uten kontra.
Det som e merkeligst med hele diskusjonen e at det e så stor uenighet blandt erfarne motorsyklister... uavhengig av hvem som har rett

Live to ride - ride to live
Smia MC
MC`r: Suzuki 50, Yamaha XJ 600, Honda Magna 750, Suzuki 600 GSXF, Honda CBR 600 F/S, Honda 600 RR X 2, Honda VFR 800 V-Tec, Suzuki GSXR 750, Suzuki GSXR 1000 og nå Kawasaki Z 1000 SX
Smia MC
MC`r: Suzuki 50, Yamaha XJ 600, Honda Magna 750, Suzuki 600 GSXF, Honda CBR 600 F/S, Honda 600 RR X 2, Honda VFR 800 V-Tec, Suzuki GSXR 750, Suzuki GSXR 1000 og nå Kawasaki Z 1000 SX
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
GsxR-Hege skrev:Jada,,,det vet je som ligger bak bremseklossen minZZR-Erling skrev:nesj...man SVINGER med å kontrastyre, alt annet gir bare vage anelser av sving, det vet nu du som følger med megGsxR-Hege skrev:....og DET får du svar på ved å lese det det står om fysikk, tyngdekraft, gyrokrefter og kontrastyring på s 4-10 i Full KontrollZZR-Erling skrev:Har du sett videon? Fyren ligger over på siden, men biken svinger ikke, (dobbelt sett med styre, det øverste påvirker ikke gaffelbeina). Fyren står på ene fothvileren, og biken svinger så godt som ikke, så.....hvordan svinger man?jhn skrev:Vet ikke hvilke argumenter jeg skal bruke lengere, bortsett fra å bare være påståelig og si: jo, det går an.
Klarer man å framprovosere en "slagside" på sykkelen på bein vei, uten noe kontra, så klarer man også å svinge uten kontra.
Det som e merkeligst med hele diskusjonen e at det e så stor uenighet blandt erfarne motorsyklister... uavhengig av hvem som har rett

- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Hva sier du deg enig i her?ZZR-Erling skrev:Tror jeg sier meg enig i den, tross det jeg før har sagt. :-)Kawasaki skrev:Tok meg en tur rundt øya idag,og bestemte meg for å konsentrere meg om å ikke kontrastyre. Tok også noen svinger uten å holde på styret,det går det også.(70-80km/t) Må bare legge vekt på fothviler på den siden man vil svinge,da legger moppen seg og styret/hjulet går inn i svingen.
Så for min del har jeg funnet sannhetenHalveis rundt så giddet jeg ikke mere,det ble for kjedelig. Da ble det klampen ibånn,og kontrastyring ble et "must". Min konklusjon er at kontrastyring er effektivt og nødvendig for alle unntatt søndagskjørere
Ja, har sett den. Du ser at sykkelen legger seg litt over? Hvis han da hadde svingt styret litt til den siden sykkelen ligger, så hadde også sykkelen svingt den veien. Hadde han også slakket ørlite av på gassen i det sykkelen la seg over, så hadde det vært en tanke bedre. Men dette vet du jo, du burde vite det i allefallZZR-Erling skrev:
Har du sett videon? Fyren ligger over på siden, men biken svinger ikke, (dobbelt sett med styre, det øverste påvirker ikke gaffelbeina). Fyren står på ene fothvileren, og biken svinger så godt som ikke, så.....hvordan svinger man? :-)
Det e ikke en effektiv eller presis eller kjapp eller trygg måte å svinge på, men det lar seg gjøre i "normal" landeveisfart, dvs ca etter fartsgrensa.
Men som kawasaki sier, det e kjedelig og e mest for søndagskjørere
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Sitat fra "Full kontroll":
"For å få forhjulet til å styre i den retningen du vil svinge, må sykkelen altså først lenes over. Dette nedlegget er en absolutt forutsetning for å kunne gjøre en sving med en motorsykkel. Så, hvis du er redd for å legge ned sykkelen, er du i virkeligheten redd for å svinge. Litt uheldig hvis veien gjør en sving, ikke sant?
Hvordan får du så sykkelen til å lene seg over – bikke? Det kan gjøres ved å bruke din egen kroppsvekt for å lene sykkelen over til den ene eller andre siden. Vi understreker imidlertid at dette er en langsom og upresis måte å styre på, som gir lange, trege ”banansvinger”.
En mye mer presis og effektiv måte å starte en kursendring på, er å gi et kort skyv på styret, på samme side du vil svinge til."
"For å få forhjulet til å styre i den retningen du vil svinge, må sykkelen altså først lenes over. Dette nedlegget er en absolutt forutsetning for å kunne gjøre en sving med en motorsykkel. Så, hvis du er redd for å legge ned sykkelen, er du i virkeligheten redd for å svinge. Litt uheldig hvis veien gjør en sving, ikke sant?
Hvordan får du så sykkelen til å lene seg over – bikke? Det kan gjøres ved å bruke din egen kroppsvekt for å lene sykkelen over til den ene eller andre siden. Vi understreker imidlertid at dette er en langsom og upresis måte å styre på, som gir lange, trege ”banansvinger”.
En mye mer presis og effektiv måte å starte en kursendring på, er å gi et kort skyv på styret, på samme side du vil svinge til."
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
jhn skrev:Sitat fra "Full kontroll":
"For å få forhjulet til å styre i den retningen du vil svinge, må sykkelen altså først lenes over. Dette nedlegget er en absolutt forutsetning for å kunne gjøre en sving med en motorsykkel. Så, hvis du er redd for å legge ned sykkelen, er du i virkeligheten redd for å svinge. Litt uheldig hvis veien gjør en sving, ikke sant?
Hvordan får du så sykkelen til å lene seg over – bikke? Det kan gjøres ved å bruke din egen kroppsvekt for å lene sykkelen over til den ene eller andre siden. Vi understreker imidlertid at dette er en langsom og upresis måte å styre på, som gir lange, trege ”banansvinger”.

Det er vel dette "vi" har sagt hele tiden?
Og som de sier, En mye mer presis og effektiv måte å starte en kursendring på, er å gi et kort skyv på styret, på samme side du vil svinge til.
Du starter svingen med kontrastyring, du svinger ikke hele svingen med det.
Men siden det bare er NMCU som har laget dette hefte og ikke KONG KEITH er sikkert ikke hylekoret hans fornøyd uansett.......................
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
[/quote]simpson skrev:jhn skrev:Sitat fra "Full kontroll":
"For å få forhjulet til å styre i den retningen du vil svinge, må sykkelen altså først lenes over. Dette nedlegget er en absolutt forutsetning for å kunne gjøre en sving med en motorsykkel. Så, hvis du er redd for å legge ned sykkelen, er du i virkeligheten redd for å svinge. Litt uheldig hvis veien gjør en sving, ikke sant?
Hvordan får du så sykkelen til å lene seg over – bikke? Det kan gjøres ved å bruke din egen kroppsvekt for å lene sykkelen over til den ene eller andre siden. Vi understreker imidlertid at dette er en langsom og upresis måte å styre på, som gir lange, trege ”banansvinger”.![]()
Det er vel dette "vi" har sagt hele tiden?
Og som de sier, En mye mer presis og effektiv måte å starte en kursendring på, er å gi et kort skyv på styret, på samme side du vil svinge til.
Du starter svingen med kontrastyring, du svinger ikke hele svingen med det.
Men siden det bare er NMCU som har laget dette hefte og ikke KONG KEITH er sikkert ikke hylekoret hans fornøyd uansett.......................

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
[sensurert].AndreasB skrev:Om du kontrastyrer, eller sykkelen kontrastyrer er ett fett, kontrastyring må til.Kawasaki skrev:Tok meg en tur rundt øya idag,og bestemte meg for å konsentrere meg om å ikke kontrastyre. Tok også noen svinger uten å holde på styret,det går det også.(70-80km/t) Må bare legge vekt på fothviler på den siden man vil svinge,da legger moppen seg og styret/hjulet går inn i svingen.
Så for min del har jeg funnet sannhetenHalveis rundt så giddet jeg ikke mere,det ble for kjedelig. Da ble det klampen ibånn,og kontrastyring ble et "must". Min konklusjon er at kontrastyring er effektivt og nødvendig for alle unntatt søndagskjørere
Les første avsnitt,og forklar hvordan sykkelen får til å kontrastyre når jeg svinger uten å holde i styret. En tilleggsopplysning,som er viktig å få frem: Når styret slippes,går en også automatisk av på gassen,noe som tidligere er nevnt som et moment for å svinge uten å "kontrasyre".
ikkebike.norwegianforum.net
- bshagen
- Innlegg: 226
- Registrert: 31 jul 2012, 12:30
- Motorsykkelen din: 2014 Ducati 899 Panigale
- Bosted: Hokksund
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Hvis du ser den videoen jeg postet, så ser du hvordan sykkelen kontrastyrer uten at du holder i styret 
(Se fra 5min ca, det er veldig gode eksempler på dette)

(Se fra 5min ca, det er veldig gode eksempler på dette)
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
SKal du svinge eller skal du SVINGE? Jeg ser at den heller..jhn skrev:Hva sier du deg enig i her?ZZR-Erling skrev:Tror jeg sier meg enig i den, tross det jeg før har sagt. :-)Kawasaki skrev:Tok meg en tur rundt øya idag,og bestemte meg for å konsentrere meg om å ikke kontrastyre. Tok også noen svinger uten å holde på styret,det går det også.(70-80km/t) Må bare legge vekt på fothviler på den siden man vil svinge,da legger moppen seg og styret/hjulet går inn i svingen.
Så for min del har jeg funnet sannhetenHalveis rundt så giddet jeg ikke mere,det ble for kjedelig. Da ble det klampen ibånn,og kontrastyring ble et "must". Min konklusjon er at kontrastyring er effektivt og nødvendig for alle unntatt søndagskjørere
Erling: at søndagskjører Svinesund-Oslo muligens kan benytte metoden.
Ja, har sett den. Du ser at sykkelen legger seg litt over? Hvis han da hadde svingt styret litt til den siden sykkelen ligger, så hadde også sykkelen svingt den veien. Hadde han også slakket ørlite av på gassen i det sykkelen la seg over, så hadde det vært en tanke bedre. Men dette vet du jo, du burde vite det i allefallZZR-Erling skrev:
Har du sett videon? Fyren ligger over på siden, men biken svinger ikke, (dobbelt sett med styre, det øverste påvirker ikke gaffelbeina). Fyren står på ene fothvileren, og biken svinger så godt som ikke, så.....hvordan svinger man? :-)
Det e ikke en effektiv eller presis eller kjapp eller trygg måte å svinge på, men det lar seg gjøre i "normal" landeveisfart, dvs ca etter fartsgrensa.
Men som kawasaki sier, det e kjedelig og e mest for søndagskjørere

-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
1) Vrir han på styret er det ikke lenger bodysteering. Vrir han styret til den siden han svinger vil sykkelen rette seg opp, og svinge feil vei.jhn skrev:Hva sier du deg enig i her?ZZR-Erling skrev:Tror jeg sier meg enig i den, tross det jeg før har sagt. :-)Kawasaki skrev:Tok meg en tur rundt øya idag,og bestemte meg for å konsentrere meg om å ikke kontrastyre. Tok også noen svinger uten å holde på styret,det går det også.(70-80km/t) Må bare legge vekt på fothviler på den siden man vil svinge,da legger moppen seg og styret/hjulet går inn i svingen.
Så for min del har jeg funnet sannhetenHalveis rundt så giddet jeg ikke mere,det ble for kjedelig. Da ble det klampen ibånn,og kontrastyring ble et "must". Min konklusjon er at kontrastyring er effektivt og nødvendig for alle unntatt søndagskjørere
Ja, har sett den. Du ser at sykkelen legger seg litt over? Hvis han da hadde svingt styret litt til den siden sykkelen ligger, så hadde også sykkelen svingt den veien. Hadde han også slakket ørlite av på gassen i det sykkelen la seg over, så hadde det vært en tanke bedre. Men dette vet du jo, du burde vite det i allefallZZR-Erling skrev:
Har du sett videon? Fyren ligger over på siden, men biken svinger ikke, (dobbelt sett med styre, det øverste påvirker ikke gaffelbeina). Fyren står på ene fothvileren, og biken svinger så godt som ikke, så.....hvordan svinger man? :-)
Det e ikke en effektiv eller presis eller kjapp eller trygg måte å svinge på, men det lar seg gjøre i "normal" landeveisfart, dvs ca etter fartsgrensa.
Men som kawasaki sier, det e kjedelig og e mest for søndagskjørere
2 ) Mener de etablerte at uansett hvordan du svinger så kontrastyrer den, enten om "du" gjør det, eller om sykkelen gjør det.