Carpas Blogg - Solgt Kawaen, hva nå?

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Carpa
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007

Re: Carpas Blogg - Litt sliten!

Legg inn av Carpa »

StigRoar skrev:Hei å hå.

Du er ei tøff dame som tørr å prøvekjøre så mye så tidlig i opplæringen. Det at man får seg en støkk i en sving, kan være et lite vink om at man ikke må gape høyere en man føler er forsvarlig. Husk det med blikket, det er viktig å se ut av svingen og ikke inn i svingen.

Dette bedrer seg etter hvert som km kommer og timene på sykkelen blir flere. Veldig greit med den dagen du skal kjøre på bane med masse øvelser i høy og lav fart. Her får du virkelig prøve deg med ganske høy fart og presis kjøring i sving. Dette må du glede deg til for dette er gøy og lærerikt. Garanterer at du sover godt etter denne dagen. Men husk man er ikke verdens beste sjåfør ennå.

Lykke til videre. Følger med deg videre.

Ps: Her i Trondheim har vi altid kaffe hvis du er på disse kanter.
Takk :-) Følte egentlig ikke at jeg gapa for høyt men noe skjedde i inngangen til svingen og jeg ble plutselig litt for opptatt av skråninga og bushen... Heldigvis klarte jeg å rive løs blikket og se riktig vei og selv om jeg ikke løftet blikket opp og ut av svingen akkurat da så så jeg er ihvertfall på veien og ikke i grøfta. Akkurat nå er jeg glad for at jeg har lest en del om svingteknikk og hvordan sykkelen oppfører seg. Det er nok bare å trene ja, og jeg skal kanskje ikke legge meg ut på en langtur til Trondheim sånn med en gang men når lappen er i boks så kan det jo fort skje :D
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa

Re: Carpas Blogg - Høy på gøy!

Legg inn av Carpa »

AJ skrev:
Carpa skrev:Etter 65 km på sykkelen i dag valgte jeg å kaste inn håndkle. Hadde en ubehagelig opplevelse i en sving, tror muligens jeg prøvde på det motsatte av kontrastyring (hva nå det måtte være) og så nesten meg selv i grøftekanten :roll:
Men jeg klarte gudskjelov å hente meg inn igjen ved å flytte meg ut på siden av sykkelen puuh...
Vel, etter den hendelsen ble jeg veldig bevist på å løfte hodet og se gjennom svingen.

Etter det ble jeg litt stiv så når vi kom frem til Eidsfoss kjente jeg at det var nok øvelseskjøring for i dag.

Så da satt jeg her da :cool:

Carpas Tap a talk
Uffda!
Mye konsentrasjon og det å være opptatt av å gjøre ting riktig "etterboka" ble kanskje litt for mye på et bestemt tidspunkt i dag?
Akkurat dette er jo den stor utfordringen når man kjører MC; man må være tilstede hele tiden, ellers kan det fort gå galt.
Vi med en del mengdetrening i kroppen er nok antakelig litt mer avslappet og kan gjøre unna lengre etapper uten å bli veldig slitne av tilstedeværelsen og konsentrasjonen.

Som andre allered ehar nevnt så synes jeg du er tøff og ikke minst veldig flink tar lengre øvelsesturer som den i dag og ikke minst at du er så tilstede at du faktisk redder deg inn når ting holder på å gå galt.
Veldig bra!
Og jeg er helt sikker på at du trekker ut viktige ting å lære av erfaringen du gjorde i dag og kommer tilbake tryggere på deg selv og enda mer målrettet på å ta lappen!
Masse lykke til videre, Carpa :thumleft

Så må jeg også få si at det var veldig, veldig hyggelig å hilse deg og boblehue i dag.
Satser på å møte dere begge rett som det er neste sesong :vs
Veldig hyggelig og få hilse på både deg og bakpå også. Vi ses nok sikkert igjen ja :-)

Jeg har nok lært et par ting i dag ja. Grav deg ned i tide, ingen skam å snu.... Og ikke minst har jeg fått bryna meg på svinger, de var det mange av fra Svelvik til Eidsfoss :-)å Svingen jeg var "litt" uheldig med var ikke så langt unna Smia så jeg holdt meg på sykkelen en stund til etter det før jeg ga meg :-)

Neste tur ut blir nok i kjøregåren igjen, litt trening uten distraksjonerer....
Sist redigert av Carpa den 16 sep 2012, 21:52, redigert 1 gang totalt.
Blogg

Brukeravatar
Chevy1974
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700

Legg inn av Chevy1974 »

Så flott at alt gjekk bra med deg :-)
Svingane er det som kanskje er det kjekkaste med MC-køyring, men det er også det farlegaste dersom vi ikkje gjer det riktig. Eg trur at ein slik opplevelse der det tross alt går bra kan vere veldig bra å ha med i bagasjen. Det får tankane i sving slik at ein er meir bevisst på måten ein køyrer på seinare.
Eg hadde ein skummel opplevelse sjølv i går der eg feilberekna fart i ein sving. Det gjekk heldigvis bra det også, og eg trur det er bra å få ein liten skrekk for å få ein påminning om kor små marginar det er.

Skulle gjerne ha vore innom Smia sjølv, men eg køyrde nok forbi på feil dag :P :p
Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

De svingene nær Smia mot Sande er egentlig ganske teknisk krevende - spesielt første bolken av de to.
En av de første gangene jeg kjørte der "goofet" jeg skikkelig og kom over midtlinja et øyeblikk - fordi oppmerksomheten var for mye i speilet et øyeblikk og ikke på veien forover og sporvalg - heldigvis ingen biler imot, men kunne sparket meg selv bak...

I nærområdet ditt - rundt Hurum vil jeg si alle svingene er ganske "snille" (uten å være kjedelige) og dermed midt i blinken til å bygge kunnskap og ferdigheter.
(Se bare opp for biler som bremser fordi de skal svinge til venstre uten å blinke eller biler som kjører ut fra utsikts-lommer langs sjøen og som ikke ser MC'er...)

Av andre strekninger ser jeg på Sylling - Skaret som noe mer krevende enn Hurum - dvs fine for viderekomne.
Hanekleiva og de nevnte "Smia"-svingene ser jeg på som enda et hakk opp i vanskelighetsgrad.
Nesodden/Fagerstrand-området er kanskje hakket over Hanekleiva igjen - mange skikkelig "tighte" svinger i skikkelig oppover-/nedover-bakke kombinert med endel trafikk.

Når det er sagt så kan man styre vanskelighetsgraden mye via gass-rulla - 10-20 km/t forskjell kan ha mye å si på hvordan en sving oppleves.
Etterhvert som man bygger ferdigheter vil grensene også flyttes... det går sånn litt i trappetrinn synes jeg... øve, øve, ikke noe skjer... så en dag er det ett trinn opp og ting stemmer... ubetalelig mestringsfølelse :thumleft
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

Chevy1974 skrev:Så flott at alt gjekk bra med deg :-)
Svingane er det som kanskje er det kjekkaste med MC-køyring, men det er også det farlegaste dersom vi ikkje gjer det riktig. Eg trur at ein slik opplevelse der det tross alt går bra kan vere veldig bra å ha med i bagasjen. Det får tankane i sving slik at ein er meir bevisst på måten ein køyrer på seinare.
Eg hadde ein skummel opplevelse sjølv i går der eg feilberekna fart i ein sving. Det gjekk heldigvis bra det også, og eg trur det er bra å få ein liten skrekk for å få ein påminning om kor små marginar det er.

Skulle gjerne ha vore innom Smia sjølv, men eg køyrde nok forbi på feil dag :P :p
Hadde vært hyggelig å hilst på deg også men det kommer nok flere anledninger. Artig at det var så mange fra forumet der :-)

Svinge må man bare kunne så det er bare å øve og å lære av egne feil, men vil helst lære av andres feil da....
Godt det gikk fint med deg også :thumleft
Blogg

Brukeravatar
MaxTron
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650

Legg inn av MaxTron »

Skummel sak det der, så fint at alt gikk bra!! :thumleft

Må bare henge meg på, er også full av "imponasje" over hvor fort du lærer, og at ting går framover.
Absolutt respektabel distanse første dag (?) ut i trafikken det der!

Ser også viktigheten av hvor en har blikket, sykkelen har en tendens til å gå dit en fester blikket.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

RuneMC skrev:De svingene nær Smia mot Sande er egentlig ganske teknisk krevende - spesielt første bolken av de to.
En av de første gangene jeg kjørte der "goofet" jeg skikkelig og kom over midtlinja et øyeblikk - fordi oppmerksomheten var for mye i speilet et øyeblikk og ikke på veien forover og sporvalg - heldigvis ingen biler imot, men kunne sparket meg selv bak...

I nærområdet ditt - rundt Hurum vil jeg si alle svingene er ganske "snille" (uten å være kjedelige) og dermed midt i blinken til å bygge kunnskap og ferdigheter.
(Se bare opp for biler som bremser fordi de skal svinge til venstre uten å blinke eller biler som kjører ut fra utsikts-lommer langs sjøen og som ikke ser MC'er...)

Av andre strekninger ser jeg på Sylling - Skaret som noe mer krevende enn Hurum - dvs fine for viderekomne.
Hanekleiva og de nevnte "Smia"-svingene ser jeg på som enda et hakk opp i vanskelighetsgrad.
Nesodden/Fagerstrand-området er kanskje hakket over Hanekleiva igjen - mange skikkelig "tighte" svinger i skikkelig oppover-/nedover-bakke kombinert med endel trafikk.

Når det er sagt så kan man styre vanskelighetsgraden mye via gass-rulla - 10-20 km/t forskjell kan ha mye å si på hvordan en sving oppleves.
Etterhvert som man bygger ferdigheter vil grensene også flyttes... det går sånn litt i trappetrinn synes jeg... øve, øve, ikke noe skjer... så en dag er det ett trinn opp og ting stemmer... ubetalelig mestringsfølelse :thumleft
Godt å høre at de er teknisk krevende og supert med tips om snillere svinger :-) Vi hadde egentlig bare tenkt oss til smia og dit gikk det jo veldig greit men så ville vi ha en lenger tur hjem igjen og da ble det den veien tilbake. Jeg kjørte nok til tider litt irriterende sakte i noen svinger etter den hendelsen der...
Litt forsiktig på gassen ja :-)å
Når jeg først begynte å kjenne at det gikk galt skulle jeg nok ønske at jeg hadde litt lavere fart selv om jeg egentlig ikke tror at det var det som var problemet. Hadde fryktelig lyst til å bremse da men måtte si til meg selv; ikke brems, ikke brems, ikke brems :-)å

Hørte rykter om at du også var på smia i dag men fikk visst ikke hilst på deg :-)
Blogg

pelsen
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

RuneMC skrev:De svingene nær Smia mot Sande er egentlig ganske teknisk krevende - spesielt første bolken av de to.

det her var igrunn veldig bra oppsummert :D
Nesodden/Fagerstrand-området har jeg ikke kjørt, men det får jeg vel gjøre :knegg
Jeg kjørte Sylling -Skaret i mørke heromdagen, uten siktelinjer blir det håpløst å få noe flyt i kjøringa.

En sånn opplevelse som Carpa har hatt i sving idag er noe man stadig får, jeg gjør feil, stivner, men kjøretrening gjør at jeg tar det inn igjen. Disse dumme tingene vi kan gjøre i svinger tror jeg ikke kan unngåes, men med kjøretrening lærer man å korrigere. Sånne feil er bare bra å gjøre, og så lære å korrigere dem :D

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

MaxTron skrev:Skummel sak det der, så fint at alt gikk bra!! :thumleft

Må bare henge meg på, er også full av "imponasje" over hvor fort du lærer, og at ting går framover.
Absolutt respektabel distanse første dag (?) ut i trafikken det der!

Ser også viktigheten av hvor en har blikket, sykkelen har en tendens til å gå dit en fester blikket.
Takk, takk :-)
Det var dag nr 2 på veien. Hadde en liten prøverunde på ca 1,5 mil på kjente veier på lørdag
Blogg

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Carpa skrev:...Hørte rykter om at du også var på smia i dag men fikk visst ikke hilst på deg :-)
Ja, rakk akkurat bannerbildet AJ tok (nr2 fra venstre) - men ellers er jeg dårlig på å introdusere meg da... :mk
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Icetruck
Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600

Legg inn av Icetruck »

Skulle vel egentlig innom på lørdag, men hadde litt dårlig tid :sorry
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

Icetruck skrev:Skulle vel egentlig innom på lørdag, men hadde litt dårlig tid :sorry
Ser ut til at det blir en liten tur dit på ettermiddagen i dag også. Må ha litt kjent grunn under hjula etter helgens "langkjøring" :-)å
Blogg

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

Carpa skrev:
Icetruck skrev:Skulle vel egentlig innom på lørdag, men hadde litt dårlig tid :sorry
Ser ut til at det blir en liten tur dit på ettermiddagen i dag også. Må ha litt kjent grunn under hjula etter helgens "langkjøring" :-)å
Nei, jeg jobber visst. I morgen kanskje :[-o<
Blogg

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

Nå er jeg klar for å hive meg på sykkelen igjen. Men tror jeg holder meg i kjøregården i dag 8-)

Carpas Tap a talk
Blogg

AndreasB
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000

Legg inn av AndreasB »

Carpa skrev:Nå er jeg klar for å hive meg på sykkelen igjen. Men tror jeg holder meg i kjøregården i dag 8-)

Carpas Tap a talk
Lykke til! Skulle tatt meg en tur, men orker ikke kjøre dit, hah xD

Svar