Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jhn »

AndreasB skrev:
jhn skrev:
ZZR-Erling skrev:
Kawasaki skrev:Tok meg en tur rundt øya idag,og bestemte meg for å konsentrere meg om å ikke kontrastyre. Tok også noen svinger uten å holde på styret,det går det også.(70-80km/t) Må bare legge vekt på fothviler på den siden man vil svinge,da legger moppen seg og styret/hjulet går inn i svingen.

Så for min del har jeg funnet sannheten :knegg Halveis rundt så giddet jeg ikke mere,det ble for kjedelig. Da ble det klampen ibånn,og kontrastyring ble et "must". Min konklusjon er at kontrastyring er effektivt og nødvendig for alle unntatt søndagskjørere :knegg
Tror jeg sier meg enig i den, tross det jeg før har sagt. :-)
Hva sier du deg enig i her?
ZZR-Erling skrev:
Har du sett videon? Fyren ligger over på siden, men biken svinger ikke, (dobbelt sett med styre, det øverste påvirker ikke gaffelbeina). Fyren står på ene fothvileren, og biken svinger så godt som ikke, så.....hvordan svinger man? :-)
Ja, har sett den. Du ser at sykkelen legger seg litt over? Hvis han da hadde svingt styret litt til den siden sykkelen ligger, så hadde også sykkelen svingt den veien. Hadde han også slakket ørlite av på gassen i det sykkelen la seg over, så hadde det vært en tanke bedre. Men dette vet du jo, du burde vite det i allefall
Det e ikke en effektiv eller presis eller kjapp eller trygg måte å svinge på, men det lar seg gjøre i "normal" landeveisfart, dvs ca etter fartsgrensa.
Men som kawasaki sier, det e kjedelig og e mest for søndagskjørere
1) Vrir han på styret er det ikke lenger bodysteering. Vrir han styret til den siden han svinger vil sykkelen rette seg opp, og svinge feil vei.
2 ) Mener de etablerte at uansett hvordan du svinger så kontrastyrer den, enten om "du" gjør det, eller om sykkelen gjør det.
1) Jeg har aldri snakket om bare bodysteering, og nei, sykkelen vil ikke rette seg opp hvis du svinger etter at sykkelen har lagt seg over, det ser du tydelig på alle videoer som er lagt ut i denne tråden. Eller mener du at det er kun kontrastyring som funker, i alle sammenhenger, alltid?
2) Vet ikke hva du mener her

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

ZZR-Erling skrev:
jhn skrev:
ZZR-Erling skrev:
Kawasaki skrev:Tok meg en tur rundt øya idag,og bestemte meg for å konsentrere meg om å ikke kontrastyre. Tok også noen svinger uten å holde på styret,det går det også.(70-80km/t) Må bare legge vekt på fothviler på den siden man vil svinge,da legger moppen seg og styret/hjulet går inn i svingen.

Så for min del har jeg funnet sannheten :knegg Halveis rundt så giddet jeg ikke mere,det ble for kjedelig. Da ble det klampen ibånn,og kontrastyring ble et "must". Min konklusjon er at kontrastyring er effektivt og nødvendig for alle unntatt søndagskjørere :knegg
Tror jeg sier meg enig i den, tross det jeg før har sagt. :-)
Hva sier du deg enig i her?

Erling: at søndagskjører Svinesund-Oslo muligens kan benytte metoden.
ZZR-Erling skrev:
Har du sett videon? Fyren ligger over på siden, men biken svinger ikke, (dobbelt sett med styre, det øverste påvirker ikke gaffelbeina). Fyren står på ene fothvileren, og biken svinger så godt som ikke, så.....hvordan svinger man? :-)
Ja, har sett den. Du ser at sykkelen legger seg litt over? Hvis han da hadde svingt styret litt til den siden sykkelen ligger, så hadde også sykkelen svingt den veien. Hadde han også slakket ørlite av på gassen i det sykkelen la seg over, så hadde det vært en tanke bedre. Men dette vet du jo, du burde vite det i allefall
Det e ikke en effektiv eller presis eller kjapp eller trygg måte å svinge på, men det lar seg gjøre i "normal" landeveisfart, dvs ca etter fartsgrensa.
Men som kawasaki sier, det e kjedelig og e mest for søndagskjørere
SKal du svinge eller skal du SVINGE? Jeg ser at den heller.. :[-(
Fortrinnsvis SVINGE, det e jo artigst, men det går an å bare svinge også, en søndags formiddag, sånn midt i kirketida ca.

AndreasB
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000

Legg inn av AndreasB »

jhn skrev: 1) Jeg har aldri snakket om bare bodysteering, og nei, sykkelen vil ikke rette seg opp hvis du svinger etter at sykkelen har lagt seg over, det ser du tydelig på alle videoer som er lagt ut i denne tråden. Eller mener du at det er kun kontrastyring som funker, i alle sammenhenger, alltid?
2) Vet ikke hva du mener her
Om du ligger i venstresving, og svinger styret MOT venstre, vil du rette opp sykkelen, og så gå inn i en høyresving om du svinger styret nok.
Skal man ha en enda krappere venstresving må du svinge mot HØYRE, og sykkelen vil legge seg ned enda mer.. (Mot venstre)

Hvis du lener deg mot en side, så initerer sykkelen en sving ved å selv kontrastyre. Om du da rører styret, er det DU som kontrastyrer.

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

AndreasB skrev:
Om du ligger i venstresving, og svinger styret MOT venstre, vil du rette opp sykkelen, og så gå inn i en høyresving om du svinger styret nok.

Skal man ha en enda krappere venstresving må du svinge mot HØYRE, og sykkelen vil legge seg ned enda mer.. (Mot venstre).
All svingkjøring fordrer at du svinger passe, ikke for lite og ikke for mye, dvs at i en passe venstresving, i passe fart, så kan man svinge sånn passe til venstre. Da rettes ikke sykkelen opp
Men kjører man litt fortere enn sånn passe, så må man begynne å kontrastyre
AndreasB skrev:
Hvis du lener deg mot en side, så initerer sykkelen en sving ved å selv kontrastyre. Om du da rører styret, er det DU som kontrastyrer.
Hvis du da ikke holder styret rett, det går også an, det bestemmer du, ikke sykkelen.

Brukeravatar
bshagen
Motorsykkelen din: 2014 Ducati 899 Panigale

Legg inn av bshagen »

Kan ikke folk bare gjøre som i den videoen da? Montere en pil som går ned på tanken, med en gradskive, montere et GoPro-kamera for og så studere og publisere her? Skulle gjerne gjort det selv, men har ikke kamera :(

Da vil man kunne bevise at man IKKE kontrastyrer når man heller lener seg over, og jeg tipper det er noen som får seg en liten a-ha opplevelse. ;)

Brukeravatar
MaxTron
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650

Legg inn av MaxTron »

bshagen skrev:Hvis du ser den videoen jeg postet, så ser du hvordan sykkelen kontrastyrer uten at du holder i styret ;)
(Se fra 5min ca, det er veldig gode eksempler på dette)
:thumleft
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

MaxTron skrev:
bshagen skrev:Hvis du ser den videoen jeg postet, så ser du hvordan sykkelen kontrastyrer uten at du holder i styret ;)
Javisst, det finnes mange videoer av kontrastyring, både med og uten hender på styret, men det beviser jo ikke at kontrastyring er den eneste måten å svinge på.

Jeg er fremdeles forundret over at folk tror og mener dette :sk?
Folk har jo ellers stor tillit til og tro på NMCU, men akkurat dette tilfellet så tar de altså feil når de i "Full kontroll" sier:
"Hvordan får du så sykkelen til å lene seg over – bikke? Det kan gjøres ved å bruke din egen kroppsvekt for å lene sykkelen over til den ene eller andre siden. Vi understreker imidlertid at dette er en langsom og upresis måte å styre på, som gir lange, trege ”banansvinger”.

Brukeravatar
MaxTron

Legg inn av MaxTron »

jhn skrev:
MaxTron skrev:
Javisst, det finnes mange videoer av kontrastyring, både med og uten hender på styret, men det beviser jo ikke at kontrastyring er den eneste måten å svinge på.

Jeg er fremdeles forundret over at folk tror og mener dette :sk?
Folk har jo ellers stor tillit til og tro på NMCU, men akkurat dette tilfellet så tar de altså feil når de i "Full kontroll" sier:
"Hvordan får du så sykkelen til å lene seg over – bikke? Det kan gjøres ved å bruke din egen kroppsvekt for å lene sykkelen over til den ene eller andre siden. Vi understreker imidlertid at dette er en langsom og upresis måte å styre på, som gir lange, trege ”banansvinger”.
Filmen understreker vel bare akkurat hvor langsom og upresis styring bare med vektforskyving er, og disse demonstrasjonene er jo også gjort med forholdsvis kvikkstyrte sportssykkler, tyngre og mindre kvikkstyrte sykkler vil reagere enda tregere, det vil med andre ord være ubrukelig i praksis.

Det er jo ikke vanskelig å teste dette, bør jo gå ann å legge noe mellom sånn at gassen blir passe treg, så er det bare å holde i tanken og flytte kroppsvekt.

Men selv da vil jo sykkelen gjøre en kontrastyring sjøl.

Kontrastyring er jo bare det motsatte en gjør vist en vingler.
En styrer da i den retning sykkelen velter, for å flytte vekten innunder sykkelen igjen.
karosseri er for biler!

Brukeravatar
bshagen
Motorsykkelen din: 2014 Ducati 899 Panigale

Legg inn av bshagen »

Mitt poeng er bare at man kontrastyrer når man lener seg på sykkelen uansett, fordi når du lener deg over, så gjør sykkel kontrastyringen du trenger for å svinge. Derimot hvis du bevisst gjør det selv, så blir det mer effektivt, og det er vel det som kanskje også er poenget til NMCU?

Prøv med en modell/leke av en motorsykkel, hehe jeg måtte bare prøve selv, og legg merke til at hvis man svinger sykkelen som en bil, så vil lekesykkelen tippe i feil retning eller faktisk tippe helt over, akkurat slik en bil vil krenge. Prøv også og la styret på den samme leken HELT rett, ikke like lett å svinge med, iallefall ikke den leken jeg har. :P Nå er kanskje ikke småskalateorien min heeeeelt likt virkeligheten, men jeg satt igjen med et inntrykk i allefall :)

Men ikke ta mitt ord for det, jeg har ikke mange innleggene her enda til at dere finner meg troverdig, og ikke er jeg særlig smart heller, så jeg greier ikke å komme med noe regnestykke som avslutter debatten. Men jeg likte virkelig den pila de bruker i den videoen, så jeg skulle gjerne sett noen her som lagde en lignende innretting, for og bevise/motbevise dette. ;)

Brukeravatar
MaxTron

Legg inn av MaxTron »

bshagen skrev:Mitt poeng er bare at man kontrastyrer når man lener seg på sykkelen uansett, fordi når du lener deg over, så gjør sykkel kontrastyringen du trenger for å svinge. Derimot hvis du bevisst gjør det selv, så blir det mer effektivt, og det er vel det som kanskje også er poenget til NMCU?

Prøv med en modell/leke av en motorsykkel, hehe jeg måtte bare prøve selv, og legg merke til at hvis man svinger sykkelen som en bil, så vil lekesykkelen tippe i feil retning eller faktisk tippe helt over, akkurat slik en bil vil krenge. Prøv også og la styret på den samme leken HELT rett, ikke like lett å svinge med, iallefall ikke den leken jeg har. :P Nå er kanskje ikke småskalateorien min heeeeelt likt virkeligheten, men jeg satt igjen med et inntrykk i allefall :)

Men ikke ta mitt ord for det, jeg har ikke mange innleggene her enda til at dere finner meg troverdig, og ikke er jeg særlig smart heller, så jeg greier ikke å komme med noe regnestykke som avslutter debatten. Men jeg likte virkelig den pila de bruker i den videoen, så jeg skulle gjerne sett noen her som lagde en lignende innretting, for og bevise/motbevise dette. ;)
Er det en leke med to hjul, førhjuloppheng som på en motorsykkel og hjul med dekk med "runde skuldrer" vil den nok oppføre seg akkurat som en stor.

Går jo også ann å gjøre det med en tråsykkel
karosseri er for biler!

Brukeravatar
Carpa
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007

Legg inn av Carpa »

Hvordan får du så sykkelen til å lene seg over – bikke? Det kan gjøres ved å bruke din egen kroppsvekt for å lene sykkelen over til den ene eller andre siden. Vi understreker imidlertid at dette er en langsom og upresis måte å styre på, som gir lange, trege ”banansvinger”.
..
Bodysteering funker det. Testet det i min noe ekle svingmanøver på øvelsesturen på søndag. Armene var stive og sykkelen vil rett frem (i grøfta) og det som berga meg var nok at jeg instinktivt flytta kroppen min inn i svingen, altså satt meg litt på siden av setet. Da lystret sykkelen saaakte.... men sikkert rundt svingen .. puuh

Carpas Tap a talk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
ejs
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Legg inn av ejs »

Sikker på at du ikke dro litt i ytre holke når du flyttet kroppen ??? :roll
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

ejs skrev:Sikker på at du ikke dro litt i ytre holke når du flyttet kroppen ??? :roll
Hehe mulig at det ble en ørliten bevegelse men som sagt så stivnet armene mine og hodet nektet å sende signaler om at jeg skulle vri styret litt mot grøftekantet... Så jeg tror ganske sikkert at det var bodyen som gjorde jobben. Kan jo høre med boblehue, som kjørte rett bak meg, hva han så.

Carpas Tap a talk
Blogg

Brukeravatar
ejs
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Legg inn av ejs »

:-)

En liten test,sitt i sofaen med stive skuldre og armer,hendene på bordet.
Flytt litt på baken,og se hva som skjer med hendene. :-k
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

ejs skrev::-)

En liten test,sitt i sofaen med stive skuldre og armer,hendene på bordet.
Flytt litt på baken,og se hva som skjer med hendene. :-k
Skjønner hvor du vil men jeg holdt nok hardt på styrets retning... tror jeg... ting skjedde fort.
Synd det ikke ble noe ut av filmingen som ble gjort av han som kjørte bak. Skulle gjerne sett den manøveren der selv. Muligens en småekkel opplevelse for han som kjørte bak og var vitne til kløninga mi. :-k
Blogg

Svar