Bare flaks?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Bare flaks?

Legg inn av mekkern »

Lurer litt sett i relasjon til alle diskusjoner-om kontrastyring/bremseteknikk/forankring/plassering/dekkvalg/sykkeltype/erfaring/oppførsel i trafikken/opplæring osv.

Er det bare flaks at vi som tok førerkort pre 90tallet har overlevd? mesteparten som diskuteres og som er "bibelen/livsviktig"
hadde vi hørt lite eller ingenting om?

føler vel egentlig at alt skal analyseres ihjæl og at mc-kjøring blir mer og mer en teoretisk øvelse enn en glede å kjøre.
flott at vi får mer opplæring og at det kan ha en ulykkesforebyggende effekt-men "læres vi ihjæl" snart? :sk?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
simpson
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bare flaks?

Legg inn av simpson »

Bare flaks?
Vet ikke det, men det har skjedd en rivende utvikling på sykler de siste 20-30 år.
Husker når jeg tok lappen på lett i 1986 på en 1978 Honda CB. Hvis du ser på dagen 125 ccm så er det to forskjellige verdener.
Det samme med tung også. Vi hadde GSX 750 ES, GR 650 osv som skolesykler og det kan heller ikke sammenlignes med dagens det heller.
Tror dagens sykler har så mye bedre egenskaper at de kan/skal kjøres på en annen måte. Det med bremseteknikk, svingteknikk osv er vel egentlig bare en naturlig utvikling i takt med syklene vi kjører på.
Det har aldri vært så mange sykler på veiene enn det er i dag og heller aldri så få dødsulykker heller.
Er det flaks og tilfeldigheter eller bedre sykler og opplæring i kjøretekniske ferdigheter?
Uansett tror jeg sånne diskusjoner er med på å bevisstgjøre dine handlinger i trafikken.

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

MC er fortsatt mye ferdigheter, reflekser/reaksjoner - og som jeg ser det evnen til å gjøre de riktige tingene i en presset situasjon.

Teorien og det analytiske ligger der i bakgrunnen - føler ikke at det hemmer gleden på noen måte - og er absolutt til hjelp i begynnelsen før man kommer opp på et greit ferdighetsnivå. Sånn sett så er det nok mange som har lært gjennom det praktiske - kan være like bra det, men er vel også sjans for at man lærer noe av teorien "the hard way".

Om det er bare flaks eller ei, kommer vel også mye an på hvilken risiko man generelt velger i trafikken.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Chevy1974
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700

Legg inn av Chevy1974 »

Som fersk MC-førar må eg seie at eg er veldig ydmyk i forhold til dei som har lang erfaring. Sjølv om eg har fått mykje viktig og god teori er uansett erfaringa veldig viktig, og i mange situasjonar faktisk viktigare enn riktig teori.

Det nyttar ikkje å vere veldig bevisst på korleis ting skal gjerast dersom ein ikkje har fått øvd det inn i underbevisstheten, noko som berre kjem med mengdetrening.

Mange av dei som manglar denne teoretiske opplæringa har fått tilsvarande mengde med erfaring som gjer at dei likevel er langt framfor oss ferskingar i ferdighetsnivå og vil fint klare å redde seg innatt i ein krisesituasjon.

Likevel trur eg det er mange erfarne MC-førarar som får seg ein aha-opplevelse når dei blir med på oppfriskingskurs hos ulike MC-klubbar. Har høyrt mange som seier at dei skulle ha gjort dette for lenge sidan.

Grunnen er at mange av oss ikkje tør å utfordre grensene, noko som for så vidt er bra, men samtidig er det i slike situasjonar ein lærer. Ein god parallell er å leike seg på snøføre med bil. Eg finner gjerne ein stor parkeringsplass (utan andre bilar ;-) ) og skrensar rundt og har det gøy. Dette er per definisjon ikkje heilt lov, men det gir ein veldig god erfaring med bilen som faktisk har redda meg i eit par kritiske situasjonar.

Det som er viktig er sjølvsagt å teste ut grensene i TRYGGE omgivelsar, og så legge seg LANGT innanfor desse grensene i vanlig trafikk. Det er først med denne kombinasjonen at ein blir ein tryggare sjåfør.

Dei som har både teori-kunnskap og mengdetrening, men som køyrer heilt på grensa i trafikken vil ha ganske høg risiko :-)å
Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

Tok lappen i 1973,ingen teori eller kjøreopplæring,bare møtte tidlig en lørdagsmorgen for teoriprøve og vips...en kjøretur på ti minutter og så var alt i boks... :prop:

Hadde en off-periode og er nå on the road-again med en Harley lookalike,har hverken radio eller spiller,ikke GPS,men har faktisk overlevd uten så langt...Med GPS kunne jeg gjerne vært offtopic for lengst,hadde garantert stirret på den til jeg havna i grøfta..... :-)å
Synes også de med "mest vett teoretisk og praktisk havner i uføret like ofte som oss amatørene fra oldtiden"Det er ingen vitenskap å kjøre hverken bil eller MC,men du verden så mange som lever godt av å innbille seg selv og lovmakerne om det... :yeyeye

Klarer å bremse og kjøre et åttetall,så egentlig er det opp til alle gærningene om jeg kommer levende hjem... :mc7
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Chevy1974

Legg inn av Chevy1974 »

Intruder skrev:Klarer å bremse og kjøre et åttetall,så egentlig er det opp til alle gærningene om jeg kommer levende hjem... :mc7
Men då er du sannsynligvis blant dei som tar det relativt pent og rolig og ikkje køyrer heilt på grensa.
Eg trur fokuset på opplæring er eit resultat av god tilgang på raske syklar, og ein viss tendens blant unge førarar der fart er mega-kult.

For dei som tenker fornuftig trur eg ikkje all den teorien er livsviktig. Det gjeld å ta hensyn til andre i trafikken og dei gjeldande køyreforholda ;-)
Suzuki Intruder VS700

AndreasB
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000

Legg inn av AndreasB »

Det er vel så enkelt at man kontrastyrer automatisk.. Men at det er enda bedre om man faktisk er klar over at man gjør det..

Ingenting har forandra seg bortsett fra at de faktisk forteller deg hva som skjer når du svinger..

Brukeravatar
Chevy1974

Legg inn av Chevy1974 »

Ja, den kontrastyringa er jo eit kapittel for seg sjølv :P :p
Skal ikkje ta ein ny diskusjon av den her, men det som er vektlagt angåande kontrastyring (eller styrekommando) på køreskolen er korleis dette fungerer i ein unnamanøver. Eg kunne teorien om det, men klarte ikkje å få det til i praksis før eg hadde hatt banekurset "presis kjøreteknikk". Det er denne typen opplæring som kan gjere det enklare å redde seg ut av ein kritisk situasjon der f.eks ein bil ikkje overholder vikeplikta.

Ein klassisk feil er å bremse og svinge, gjerne med "banansving".
Sjølv om eg veit koreis dette skal gjerast vil eg aldri kunne takle ein slik situasjon utan å bygge opp erfaring, så det nyttar ikkje berre med teori heller ;-)

Uansett, eg trur vi snakkar om små marginer i kritiske situasjonar. Det er ingen tvil om at dei som tok lappen for lenge sidan og som har køyrt mykje kompenserer i stor grad for denne teori-opplæringa.
Suzuki Intruder VS700

Brukeravatar
simpson
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Legg inn av simpson »

Intruder skrev:Tok lappen i 1973,ingen teori eller kjøreopplæring,bare møtte tidlig en lørdagsmorgen for teoriprøve og vips...en kjøretur på ti minutter og så var alt i boks... :prop:

Hadde en off-periode og er nå on the road-again med en Harley lookalike,har hverken radio eller spiller,ikke GPS,men har faktisk overlevd uten så langt...Med GPS kunne jeg gjerne vært offtopic for lengst,hadde garantert stirret på den til jeg havna i grøfta..... :-)å
Synes også de med "mest vett teoretisk og praktisk havner i uføret like ofte som oss amatørene fra oldtiden"Det er ingen vitenskap å kjøre hverken bil eller MC,men du verden så mange som lever godt av å innbille seg selv og lovmakerne om det... :yeyeye

Klarer å bremse og kjøre et åttetall,så egentlig er det opp til alle gærningene om jeg kommer levende hjem... :mc7
Men det er vel ikke manglende opplæring som er skyld i at du lever og kjører i dag? :scratch

Brukeravatar
GSF
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017

Legg inn av GSF »

mekkern skrev:Lurer litt sett i relasjon til alle diskusjoner-om kontrastyring/bremseteknikk/forankring/plassering/dekkvalg/sykkeltype/erfaring/oppførsel i trafikken/opplæring osv.

Er det bare flaks at vi som tok førerkort pre 90tallet har overlevd? mesteparten som diskuteres og som er "bibelen/livsviktig"

føler vel egentlig at alt skal analyseres ihjæl og at mc-kjøring blir mer og mer en teoretisk øvelse enn en glede å kjøre.
flott at vi får mer opplæring og at det kan ha en ulykkesforebyggende effekt-men "læres vi ihjæl" snart? :sk?
Dessverre er det mange hundre som ikke har overlevd også... :sorry Ny og bedre opplæring har vel vært et veldig viktg bidrag til at ulykkesstatisikken går nedover til tross for at det er flerdoblet antall mc kjørere i dag kontra 80-tallet.

Kawasaki
Motorsykkelen din: DBS

Legg inn av Kawasaki »

mekkern skrev:Er det bare flaks at vi som tok førerkort pre 90tallet har overlevd? mesteparten som diskuteres og som er "bibelen/livsviktig"

De første årene var det nok en del flaks inne i bildet,ja :knegg

Etterhvert har vettet og ferdighetene kommet,sånn at det ikke er kun flaks lenger. Og så har vi jo internett og sånne Fora som dette,sånn at ungdommen kan fortelle oss at vi gjør det meste feil.

Nesten som å fortelle far sin hvordan det skal pules,like troverdig :knegg
ikkebike.norwegianforum.net

Pollti
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Pollti »

er kona enig ? i pulinga... :lol

Brukeravatar
GSF
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017

Legg inn av GSF »

Jeg liker å tro at jeg er bedre i sengehalmen enn gammern :[-X . Å tro at man er flink til å pule eller kjøre motorsykkel fordi man har gjort det mange ganger er i beste fall misforstått selvtillit :roll

Pollti
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Pollti »

enig! du skulle ha sett da jeg prøvde lære hg om rggesperre :lol :lol end a ikke tilgitt men hun skjønte det tilslutt. griseri kaller hun det. ondt maa hgere lide +

Kawasaki
Motorsykkelen din: DBS

Legg inn av Kawasaki »

GSF skrev:Jeg liker å tro at jeg er bedre i sengehalmen enn gammern :[-X . Å tro at man er flink til å pule eller kjøre motorsykkel fordi man har gjort det mange ganger er i beste fall misforstått selvtillit :roll

Ungdommelig overmot,kalles det :knegg

Minner om en gammel vits;

4.klassingene skulle ha seksualundervisning,og før de begynte så ba Frøken dem som hadde hørt om sex før,å stille seg på venstre side av klasserommet. Og de som ikke hadde hørt om det å stille seg til høyre.
Alle sammen unntatt lille Per plasserte seg etter hvor dem mente de hørte hjemme,han ble bare sittende på plassen sin.

Da spurte Frøken : "Men du da Per,hvorfor stiller ikke du deg opp"?

"Jeg lurer litt på hvor vi skal stille oss,vi som har litt pjakksis",svarte lille Per.
ikkebike.norwegianforum.net

Svar