Nye regler for mellomklasse MC: 47 hk
Nye regler for mellomklasse MC: 47 hk
Jeg har forstått det slik at de nye reglene for mellomklasse (sertifikat A2) fra neste år av vil ha økt effektgrensen fra 25 til 35 kW, eller fra 34 til 47 hk.
Noen som kjenner til detaljer rundt dette?
Jeg har en maskin som originalt er 47 hk men er dopet til 34. Da kan jeg vel gjenoppbygge til original stand uten å måtte endre klassifisering?
...
Synes for øvrig tiltaket er bra. Med 47 hk har ungdommen mange gode sykler å velge mellom, enten originale, eller nedjusterte.
Noen som kjenner til detaljer rundt dette?
Jeg har en maskin som originalt er 47 hk men er dopet til 34. Da kan jeg vel gjenoppbygge til original stand uten å måtte endre klassifisering?
...
Synes for øvrig tiltaket er bra. Med 47 hk har ungdommen mange gode sykler å velge mellom, enten originale, eller nedjusterte.
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: Nye regler for mellomklasse MC: 47 hk
Skal nok gå fint å stille den tilbake til original effekt til neste år, og beholde den som mellomklassesykkel.PAULUS skrev:Jeg har forstått det slik at de nye reglene for mellomklasse (sertifikat A2) fra neste år av vil ha økt effektgrensen fra 25 til 35 kW, eller fra 34 til 47 hk.
Noen som kjenner til detaljer rundt dette?
Jeg har en maskin som originalt er 47 hk men er dopet til 34. Da kan jeg vel gjenoppbygge til original stand uten å måtte endre klassifisering?
...
Synes for øvrig tiltaket er bra. Med 47 hk har ungdommen mange gode sykler å velge mellom, enten originale, eller nedjusterte.


Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
- ShadowRider
- Innlegg: 98
- Registrert: 12 aug 2011, 08:40
- Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
- Bosted: Lindås, Hordaland
Re: Nye regler for mellomklasse MC: 47 hk
Hei!
Eg leste at vg skriver at det også blir begrensinger på volum til 600 cm3. Dette er vel en feil fra vg's side?
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10069183" onclick="window.open(this.href);return false;
Eg leste at vg skriver at det også blir begrensinger på volum til 600 cm3. Dette er vel en feil fra vg's side?
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10069183" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Nye regler for mellomklasse MC: 47 hk
A2 krav= 47 hk/35Kw-hvis vekt effektforholdet ikke overskrider 0,2 Kw/kg eller over 600ccm ,Men sykkelen kan heller ikke ha mer enn 70Kw før plombering.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- ShadowRider
- Innlegg: 98
- Registrert: 12 aug 2011, 08:40
- Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
- Bosted: Lindås, Hordaland
Re: Nye regler for mellomklasse MC: 47 hk
Har du ein kilde på det med 600 ccm? :)mekkern skrev:A2 krav= 47 hk/35Kw-hvis vekt effektforholdet ikke overskrider 0,2 Kw/kg eller over 600ccm ,Men sykkelen kan heller ikke ha mer enn 70Kw før plombering.
§ 3-3. Førerett i klasse A2
Førerett i klasse A2 gjelder for:
1. Motorsykkel med eller uten sidevogn hvor motorsykkelen har en effekt på høyst 35 kW og
et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,2 kW/kg. Etter nedtrimming kan
motorsykkelens tidligere effekt ha vært høyst det dobbelte av nåværende effekt
2. Trehjuls motorsykkel med en effekt på høyst 15 kW
3. Moped.
I Norge omfatter føreretten også føring av tilhenger til motorsykkel med slagvolum over
125 cm³. Motorsykkelen må være godkjent for å trekke tilhenger og tillatt tilhengervekt må
være påført vognkortet.
Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Nye regler for mellomklasse MC: 47 hk
Edit: Du fant det før meg ja1. Motorvogn: Ethvert motordrevet kjøretøy som normalt brukes til transport av personer
eller gods på veg eller til å trekke kjøretøy som brukes til transport av personer eller gods
på veg. Definisjonen omfatter også trolleybuss, men ikke traktor og motorredskap.
2.Motorsykkel: Motorvogn registrert som motorsykkel i henhold til kjøretøyforskriften
eller tidligere forskrifter om kjøretøy. Motorsykkel er motorvogn med to hjul med eller
uten sidevogn.
3.Trehjuls motorsykkel (motor tricycle): motorvogn med tre symmetrisk plasserte hjul,
slagvolum over 50 ccm og konstruktiv hastighet over 45 km/t.
4. Mellomtung motorsykkel: Motorsykkel som har en effekt på høyst 35 kW og et forhold
mellom effekt og egenvekt på høyst 0,2 kW/kg. Etter nedtrimming kan motorsykkelens
tidligere effekt ha vært høyst det dobbelte av nåværende effekt.
5. Lett motorsykkel: Motorsykkel som har et slagvolum på høyst 125 ccm, en effekt på
høyst 11 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,1 kW/ kg.
6. Moped: Motorvogn som er registrert som moped i henhold til kjøretøyforskriften eller
tidligere forskrifter om kjøretøy.

http://www.vegvesen.no/_attachment/172787/binary/320904
- ShadowRider
- Innlegg: 98
- Registrert: 12 aug 2011, 08:40
- Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
- Bosted: Lindås, Hordaland
Re: Nye regler for mellomklasse MC: 47 hk
Altså ingen motorvolumbegrening? :) Eg kan altså ha 883 ccm med 47,6 hester og det er greit så lenge det ikke overstiger 0.2 kw/kg?AndreasB skrev: Edit: Du fant det før meg ja
http://www.vegvesen.no/_attachment/172787/binary/320904
Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Nye regler for mellomklasse MC: 47 hk
Ser slik ut ja.. :)ShadowRider skrev:Altså ingen motorvolumbegrening? :) Eg kan altså ha 883 ccm med 47,6 hester og det er greit så lenge det ikke overstiger 0.2 kw/kg?AndreasB skrev: Edit: Du fant det før meg ja
http://www.vegvesen.no/_attachment/172787/binary/320904
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Nye regler for mellomklasse MC: 47 hk
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Nye regler for mellomklasse MC: 47 hk
Dette stemmer ikke overens med loven som er vedtatt, så da har de driti seg ut. Denne var vel også skrevet før loven ble kjørt gjennom? Man ser jo "vil være", ikke "er"... ?(største motorvolum vil være 600 cm3, største effekt økes fra 25 til 35 kW og største effekt/vekt fra 0,16 til 0,2 kW/kg)
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Nye regler for mellomklasse MC: 47 hk
Siden det ikke er 19 januar 2013 ennå er heller ikke den gjeldende lovteksten endret ennå.
det andre dokumentet det er linket til er et høringsdolument(forslag).
så jeg er ganske sikker på at det ikke er SVV som har driti seg ut.
det andre dokumentet det er linket til er et høringsdolument(forslag).
så jeg er ganske sikker på at det ikke er SVV som har driti seg ut.

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Nye regler for mellomklasse MC: 47 hk
Ville ikke vært noe nytt om de gjorde det.. Sidene dems er jo feil så langt øvelseskjøring angår :)mekkern skrev:Siden det ikke er 19 januar 2013 ennå er heller ikke den gjeldende lovteksten endret ennå.
det andre dokumentet det er linket til er et høringsdolument(forslag).
så jeg er ganske sikker på at det ikke er SVV som har driti seg ut.
- ShadowRider
- Innlegg: 98
- Registrert: 12 aug 2011, 08:40
- Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
- Bosted: Lindås, Hordaland
Re: Nye regler for mellomklasse MC: 47 hk
Eg sende mail til SVV og spurde om dette. Så då er alt klart :)Tvedt Erik erik.tvedt@vegvesen.no
26. sep.
til meg
Hei!
Det er riktig at det innføres ny førerkortklasse kl. A2 fra 19. januar 2013 som følge av EUs tredje førerkortdirektiv.
Skjønt ny og ny, en slags A2 har vi jo i dag og, men da heter det mellomklasse.
Det vil ikke bli begrensning på 600 ccm - selv om det feilaktig er beskrevet på en del nettsider!
Det vil derimot bli en effektmessig begrensning på 35 kW (mot dagens 25 kW).
Videre må sykkelen tilfredsstille et forhold mellom effekt og vekt på 0,2 kW/kg.
Med hilsen
Erik Tvedt
Seksjon: Trafikant Bergen
Postadresse: Statens vegvesen Region vest, Askedalen 4, 6863 LEIKANGER
Besøksadresse: Spelhaugen 12, FYLLINGSDALEN
Telefon: +47 55516767 Mobil: +47 90945327 e-post: mailto:erik.tvedt@vegvesen.no
http://www.vegvesen.no" onclick="window.open(this.href);return false; e-post: mailto:firmapost-vest@vegvesen.no
Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Nye regler for mellomklasse MC: 47 hk
SVV har i etterkant også forandret sin egen nettside som lanserte 600cm begrensningen.. 

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- ShadowRider
- Innlegg: 98
- Registrert: 12 aug 2011, 08:40
- Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
- Bosted: Lindås, Hordaland
Re: Nye regler for mellomklasse MC: 47 hk
mekkern skrev:SVV har i etterkant også forandret sin egen nettside som lanserte 600cm begrensningen..


Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'