Kaskoskade: Reperasjon eller "Brutto-oppgjør"?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
PAULUS
Innlegg: 79
Registrert: 01 okt 2011, 15:48
Motorsykkelen din: Suzuki GS 500 F
Sted: Oslo

Re: Kaskoskade: Reperasjon eller "Brutto-oppgjør"?

Legg inn av PAULUS »

E-strom skrev:
gsx750_80 skrev:
PAULUS skrev:Vdr. Suzuki GS 500 F 1998 modell, 12500 km, kjøpt i fjor kr. 40 000,-
Jeg fikke en skade på min motorsykkel i vår, taksert til kr. 20 000.
Ifølge verkstedet er det bare utseendemessige konsekvenser + litt småplukk.
Iflg. Bilsport & MC kan man får såkalt bruttooppgjør, men man får ikke hele reperasjonsbeløpet. Jeg vil få anslagsvis 14 000 kroner utbetalt.
=> Lønner det seg å ta sykkelen på verksted å få den "så god som ny" eller lønner det seg å cashe inn og leve med skaden evt. selge den billigere med skade?
Kjør debatt!
Er det vanlig å få utbetalt vesentlig lavere beløp enn skadetakst? (14 000 blir 70 % av de 20 000..)
Basert på taksten så tilbyr mitt forsikringsselskap "delepris + halve arbeidspengene". Hvis jeg senere kjøper deler og betaler moms, så kan jeg sende inn kvittering og få moms refundert. Dette gjelder også om jeg kjøper deler fra utlandet.

Det kaller jeg en vinn-vinn situasjon for en selvlært hjemmemekker :thumleft
Takk for tips. Jeg kan altså sende inn momskrav og arbeidspengekrav på ting jeg repaererer etterhvert. Hvor lenge kan man holde på med å sende småkrav til selskapet?

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Kaskoskade: Reperasjon eller "Brutto-oppgjør"?

Legg inn av E-strom »

PAULUS skrev:
E-strom skrev:
gsx750_80 skrev:
PAULUS skrev:Vdr. Suzuki GS 500 F 1998 modell, 12500 km, kjøpt i fjor kr. 40 000,-
Jeg fikke en skade på min motorsykkel i vår, taksert til kr. 20 000.
Ifølge verkstedet er det bare utseendemessige konsekvenser + litt småplukk.
Iflg. Bilsport & MC kan man får såkalt bruttooppgjør, men man får ikke hele reperasjonsbeløpet. Jeg vil få anslagsvis 14 000 kroner utbetalt.
=> Lønner det seg å ta sykkelen på verksted å få den "så god som ny" eller lønner det seg å cashe inn og leve med skaden evt. selge den billigere med skade?
Kjør debatt!
Er det vanlig å få utbetalt vesentlig lavere beløp enn skadetakst? (14 000 blir 70 % av de 20 000..)
Basert på taksten så tilbyr mitt forsikringsselskap "delepris + halve arbeidspengene". Hvis jeg senere kjøper deler og betaler moms, så kan jeg sende inn kvittering og få moms refundert. Dette gjelder også om jeg kjøper deler fra utlandet.

Det kaller jeg en vinn-vinn situasjon for en selvlært hjemmemekker :thumleft
Takk for tips. Jeg kan altså sende inn momskrav og arbeidspengekrav på ting jeg repaererer etterhvert. Hvor lenge kan man holde på med å sende småkrav til selskapet?
Det er viktig å huske at for forsikringsselskapet er saken avsluttet. Dette med refusjon av moms er en debet/kredit de gjør for deg som kunde, de har jo fradragsrett uansett...

Hvor lenge? Aner ikke, men jeg har tenkt å bli ferdig til vinteren ;-)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Svar