
Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
- GSF
- Innlegg: 161
- Registrert: 30 apr 2010, 20:38
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
- Bosted: Lier
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Har vel insett at jeg aldri kommer til å vokse av meg den trangen. Har etterhvert lært meg (nesten
) å bare gjøre dette der jeg er helt sikker på at det ikke er kontroll. Dvs at jeg nettopp har kjørt på strekningen eller av andre grunner er rimelig sikker på at det ikke er en laser.

- Chevy1974
- Innlegg: 190
- Registrert: 27 aug 2012, 19:33
- Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
- Bosted: Kongsberg
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Hehe, det har du rett i, akselerasjon er lovega16 skrev:Takk for moralpreken! :) Ja jeg har ikke hatt lappen mange dagene, og lovte egentlig meg selv å holde meg i tøylene, men når man plutselig ikke har noen bakpå som "passer på" lenger og det åpner seg en mulighet for å gi på litt så brenner det virkelig i gass håndtaket. Derfor sitter jeg igjen med litt dårlig samvittighet ovenfor megselv og andre som jeg har lovet om å ta det rolig for. Når det er sagt så har jeg altså ikke tatt noen kjempe sjanser, bare gasset litt på øde rette sletter hvor det ikke har vært noe trafikk.
Får prøve så godt som mulig å motstå fristelsen! men det er ihvertfall ingen lov som sier hvor fort man kan akselerere opp i fartsgrensen! :)

(sjølv om det kanskje er enkelte blå der ute som vil ha eit ord med i spillet om det blir for mykje akselerasjon ut av lyskryss i byane


Høyrest bra ut at du vil prøve å ta det litt med ro. Det er så lett å bli hekta. Det er ein av grunnane til at eg kjøpte meg cruiser-sykkel i staden for R eller til og med sportstouring. Eg trur eg er mykje tryggare på ein "treig" sykkel, sjølv om den har dårlegare egenskapar. Då kan eg kose meg i mitt tempo og nyte MC-livet i staden for å ligge i grøfta

Uforutsette ting kan jo alltid skje, og det er ikkje gitt at eg klarar å unngå alle farer likevel, men då har eg i alle fall valgt å redusere min egen risiko litt i forhold til kva det kunne ha vore

Lykke til, kos deg med sykkelen og køyr på ein måte som gjer at du får det gøy i lang tid framover, men ha sikkerheten i tankane alltid

Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Får vel være litt seriøs her jeg også... :-#
Største årsaken til at jeg kjører en lett og smålat sykkel er nok fordi jeg ikke trenger så himla mye motor slik jeg kjører. Dvs, jeg kjører fort nok (og vel så det..), men da i svingene. På rettstrekket må jeg for egen og andres del bare holde meg innafor de berømmelige 10-20%-ene. Etter å ha blitt 4-barns far så er det begynt å surre noen tanker oppi knotten om at det noen er glad i meg
Etter å ha kjørt hinsides over fornuft på flatstrekkene med raske sykler i tidligere år, prøver jeg å overbevise meg selv at det er _vel_ så mye adrenalin-kick i å dra på i svingene. Og til det trengs det ikke så himla mye motor, men dempere og dekk er mer viktig, og ikke minst kjøreteknikken. Her jeg bor er de fleste svingene såpass skarpe at de fleste ligger et godt stykke under fartsgrensen, og flatstrekkene er det langt mellom, veldig langt...
Men uansett hvor mye jeg prøver å overbevise meg selv om at dette holder, så merker jeg trangen til å tømme noen gir. Da er det fryktelig praktisk (men ikke sååå himla moro) med en sykkel som går i 130 på en god dag (drevet for aks), i medvind og kjøttkaker til middag
Største årsaken til at jeg kjører en lett og smålat sykkel er nok fordi jeg ikke trenger så himla mye motor slik jeg kjører. Dvs, jeg kjører fort nok (og vel så det..), men da i svingene. På rettstrekket må jeg for egen og andres del bare holde meg innafor de berømmelige 10-20%-ene. Etter å ha blitt 4-barns far så er det begynt å surre noen tanker oppi knotten om at det noen er glad i meg

Men uansett hvor mye jeg prøver å overbevise meg selv om at dette holder, så merker jeg trangen til å tømme noen gir. Da er det fryktelig praktisk (men ikke sååå himla moro) med en sykkel som går i 130 på en god dag (drevet for aks), i medvind og kjøttkaker til middag

Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
270 på en 1200GS ?? Eller var det på den harleyen du sitter på på bildet?joo skrev:Går sikkert over!
Men 32 år med MC er ikke alltid nok...
Nå lar jeg lett hissige bilister dra forbi på rettstrekkene, det gjorde jeg ikke før da jeg enda var ung.
Sist jeg prøvde å dra fra ei feit Merce måtte jeg opp i 270 på nåla, og det var faktisk gøy. Men neppe helt gjennomtenkt, selv på de vegene det skjedde. Dro fra bare pga mangefeltsvei med trafikk og mulighet til å kjøre "mellom". Skjønner ikke hvor denne galskapen kommer fra, men er visst det de kaller "spenningssøker" etter hobbyene å dømme.
Og en del feite biler har høyere toppfart enn mange MCer.
Men deilig med god aksellerasjon
Du har ikke sjeket om du har litt vel mye misvisning på speedometeret ditt? he he
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Jeg tror jeg hadde lignende grunner til at jeg kjøpte en Shadow i si tid, men det gikk ikke så bra, jeg havnet i grøfta og knuste både sykkelen og kroppen (ikke pga fart)Chevy1974 skrev: .... Det er ein av grunnane til at eg kjøpte meg cruiser-sykkel i staden for R eller til og med sportstouring. Eg trur eg er mykje tryggare på ein "treig" sykkel, sjølv om den har dårlegare egenskapar. Då kan eg kose meg i mitt tempo og nyte MC-livet i staden for å ligge i grøfta![]()
Etter det har jeg jobbet med å overbevise meg selv om at hvis sykkelen hadde hatt bedre kjøreegenskaper, så hadde alt gått mye bedre.
Er vel nesten i mål med den jobben


- Hjernen
- Innlegg: 802
- Registrert: 14 des 2010, 11:07
- Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
- Bosted: Porsgrunn
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Hvis en har kjørt bil i noen år så vet en sånn ca hvor de pleier å stå....Chevy1974 skrev:Eg forventar nesten ein radar eller laser på kvar rettstrekke eg ser![]()



Oppfordrer ikke til råkjøring her asså!!!

Hvis en gjør slik, funker det da tru??
Member of Festus Mc Porsgrunn.
Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen
Member of Festus Mc Porsgrunn.
Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
De må gjerne nærme seg meg, bakfra, ja de må gjerne også passere om de mener det er berettiget, problemet mitt er den "magneten" de slår på når de har passert, blir liggende bak der til jeg ikke "gidder" mer og gjør, et eller annet, med det 

- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Fart er et rusmiddel.
Lite slår å rulle av ferga i Hirtshals klokka 21 en varme sommernatt for så å gjøre unna Danmark på 3 timer og det er bare oppvarming. Etter grensepassering er de plutselig fri fart og på en MC med toppfart på ca. 300 er dette Nirvana.
Har hatt flere slike turer nedover for å besøke kjentfolk i EU. 100mil er en lek. En passerer byene på den roligste tiden på døgnet så snittfarten blir høy.
Pakk lett og ha bankkortet klart v. Tanking så går det kjapt. Legg inn stopp hver 20mil. Og drikke/spisepause hver 40.
Etter de første draga der du prøver å pushe maxfart finner en fort ut at den ideelle hastighet ligger på 190-220. Da forsvinner mila fort og en sitter ganske behagelig.
Burde kanskje pakka sykkelen og parkert den hos kompis i Valencia i vinter, har jo noen dager fri neste uke.... Hmmmm
Lite slår å rulle av ferga i Hirtshals klokka 21 en varme sommernatt for så å gjøre unna Danmark på 3 timer og det er bare oppvarming. Etter grensepassering er de plutselig fri fart og på en MC med toppfart på ca. 300 er dette Nirvana.
Har hatt flere slike turer nedover for å besøke kjentfolk i EU. 100mil er en lek. En passerer byene på den roligste tiden på døgnet så snittfarten blir høy.
Pakk lett og ha bankkortet klart v. Tanking så går det kjapt. Legg inn stopp hver 20mil. Og drikke/spisepause hver 40.
Etter de første draga der du prøver å pushe maxfart finner en fort ut at den ideelle hastighet ligger på 190-220. Da forsvinner mila fort og en sitter ganske behagelig.
Burde kanskje pakka sykkelen og parkert den hos kompis i Valencia i vinter, har jo noen dager fri neste uke.... Hmmmm

Artificial intelligence is no match for natural stupidity
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Kan vel si jeg kjenner til dette.
Alt jeg kan anbefale er å gjøre det der det er forsvarlig, uten andre rundt (enten bane, eller rettstrekk langt uti ingenmannsland).
På traffikerte veier klarer jeg helt greit å holde meg innenfor "ikke-miste-lappen" grensene.
Alt jeg kan anbefale er å gjøre det der det er forsvarlig, uten andre rundt (enten bane, eller rettstrekk langt uti ingenmannsland).
På traffikerte veier klarer jeg helt greit å holde meg innenfor "ikke-miste-lappen" grensene.


Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Neida, men jeg liker å dra fra i svinga, og slippe den forbi på strekka.
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Alle som har fått 15 -20 fartsbøter samt mista lappen har vel lært at på langstrekkene kjører man rolig!! Skal man gasse må man finne en svingete vei der det ikke er så lett å still seg opp.... :)
Og til spørsmålet ditt om det "går over".....njaaa, selv har jeg kjørt siden 1986, og har mye lenger "lunte" i dag enn da man var ung og verdensmester.....
Og til spørsmålet ditt om det "går over".....njaaa, selv har jeg kjørt siden 1986, og har mye lenger "lunte" i dag enn da man var ung og verdensmester.....
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-
-Homer Simpson-
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Bosted: Kongsberg
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Er lett å få "horn i panna"...
Prøver så godt jeg kan å ta det innafor rimelighetens grenser, men det glipper av og til...

Prøver så godt jeg kan å ta det innafor rimelighetens grenser, men det glipper av og til...



Det er det samme for skylda hvem som har den...
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Slapp av,det går over.
Problemet er bare at så snart dèt problemet er gått over,så dukker et annet opp; du slipper bilen forbi og så klarer du ikke å la den "slippe unna". Trøsten da er at det sansyligvis er han som får fartsbot,ikke du.
Velfortjent,spør du meg
Problemet er bare at så snart dèt problemet er gått over,så dukker et annet opp; du slipper bilen forbi og så klarer du ikke å la den "slippe unna". Trøsten da er at det sansyligvis er han som får fartsbot,ikke du.
Velfortjent,spør du meg

ikkebike.norwegianforum.net
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Jasså, så det er et syndrom det der? Da har vi en diagnose, da blir alt så mye bedre :) For det går ikke over ihvertfall...
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?

