Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Du kjører på veien, har ingen biler forran deg, ser en bil (gjerne en BMW eller Audi som ligger litt i rompa på deg) i speilet bak. Så åpner det seg en lang øde slette i det du kommer ut av svingen. Du klarer ikke la være, ruller gassen på et lite øyeblikk, kjenner suget i magen og det herlige brølet, bilen bak i speilet forsvinner. Vips så runder speedometeret 3 siffer før man slipper gassen og er nede i fartsgrensen igjen.
Er dette noe de fleste motorsyklister ikke klarer å motstå? Er det en periode man kommer over? evt tips og råd for å kurere syndromet? Virker på meg som mange motorsyklister minst har mistet lappen en gang.
Er dette noe de fleste motorsyklister ikke klarer å motstå? Er det en periode man kommer over? evt tips og råd for å kurere syndromet? Virker på meg som mange motorsyklister minst har mistet lappen en gang.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Tror dette er hovedgrunnen til at jeg lot det bli med A1 når jeg var ung. Det holdt. Heldigvis hadde jeg vett nok til å se det selv. Ventet til jeg var 40 med å ta A, og fortsatt den dag i dag skjønner jeg hva du snakker om, men klarer å motstå fristelsen.. nesten..ega16 skrev:Du kjører på veien, har ingen bilder forran deg, ser en bil (gjerne en BMW eller Audi som ligger litt i rompa på deg) i speilet bak. Så åpner det seg en lang øde slette i det du kommer ut av svingen. Du klarer ikke la være, ruller gassen på et lite øyeblikk, kjenner suget i magen og det herlige brølet, bilen bak i speilet forsvinner. Vips så runder speedometeret 3 siffer før man slipper gassen og er nede i fartsgrensen igjen.
Er dette noe de fleste motorsyklister ikke klarer å motstå? Er det en periode man kommer over? evt tips og råd for å kurere syndromet? Virker på meg som mange motorsyklister minst har mistet lappen en gang.

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Been there done that. Dvs aldri mistet lappen, men... ehh... alt det andre du beskriver
En av grunnene til at jeg idag tøffer rundt med 26HK fordelt på 136KG...
En milepæl hver gang det tipper 3 sifre 

En av grunnene til at jeg idag tøffer rundt med 26HK fordelt på 136KG...



Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
En periode man kommer over, tja si det...ega16 skrev:Du kjører på veien, har ingen biler forran deg, ser en bil (gjerne en BMW eller Audi som ligger litt i rompa på deg) i speilet bak. Så åpner det seg en lang øde slette i det du kommer ut av svingen. Du klarer ikke la være, ruller gassen på et lite øyeblikk, kjenner suget i magen og det herlige brølet, bilen bak i speilet forsvinner. Vips så runder speedometeret 3 siffer før man slipper gassen og er nede i fartsgrensen igjen.
Er dette noe de fleste motorsyklister ikke klarer å motstå? Er det en periode man kommer over? evt tips og råd for å kurere syndromet? Virker på meg som mange motorsyklister minst har mistet lappen en gang.
Går vel over når en passerer 70


-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Muligens....Tysnes skrev:Går vel over når en passerer 70

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Fattern har nettopp passert 70, og det hjalp ikke....Tysnes skrev: Går vel over når en passerer 70![]()


[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- bikerdude73
- Innlegg: 960
- Registrert: 04 jul 2010, 11:13
- Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
- Bosted: Karmøy
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Jeg har roet meg ned ang dette. men liker å gi litt på her og der.
Ikke nok til å få stygg bot eller verre. Siste fartsboten min svei så ekstremt at jeg har blitt ganske så rolig av meg.

Ikke nok til å få stygg bot eller verre. Siste fartsboten min svei så ekstremt at jeg har blitt ganske så rolig av meg.


SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Huff dere ga meg ikke akkurat mye håp :)
Altså jeg kjører jo fornuftig ellers bortsett fra på disse slettene (er først og fremst akselerasjon jeg liker, ikke farten), men er redd for at man starter et sted også blir grensene tøyd. Det er jo som regel sånn disse ulykkene oppstår, f.eks hvis man kjører samme rute hver dag eller ofte. Man vet at den ene svingen klarer man fint i 80, så man MÅ bare gjennom den i 80. Plutselig ligger det noe oljesøl, løv rundt hjørnet eller det kommer en bil i mot som kutter svingen.
Nei jeg får bare bli strengere med meg selv!
Altså jeg kjører jo fornuftig ellers bortsett fra på disse slettene (er først og fremst akselerasjon jeg liker, ikke farten), men er redd for at man starter et sted også blir grensene tøyd. Det er jo som regel sånn disse ulykkene oppstår, f.eks hvis man kjører samme rute hver dag eller ofte. Man vet at den ene svingen klarer man fint i 80, så man MÅ bare gjennom den i 80. Plutselig ligger det noe oljesøl, løv rundt hjørnet eller det kommer en bil i mot som kutter svingen.
Nei jeg får bare bli strengere med meg selv!
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Jeg kjører 20 mil hverdag. E18 fra Tønsberg til Oslo og tilbake. Har etterhvert lært meg å kjenne igjen en del av de sivile UP-bilene som patruljerer her. Det er mange.. :-)å Jeg har kommet til at jeg bare må holde meg i skinnet. Siden jeg altså kjører her hverdag, er risikoen ganske stor for å bli stoppet hvis jeg begynner å tøye grensene. Tøyer jeg grensene i dag, vil jeg også gjøre det i morgen, og dagen etter osv.. En dag blir det helt sikkert veldig dyrt..
Jeg har funnet min marsjfart. Litt over grensen bare, men ikke mer enn at mange kjører fortere enn meg, selv om de fleste kjører saktere.
Tror nok at det må bli en tur på bane ett eller annet sted for å få utløp for "syndromet"..

Tror nok at det må bli en tur på bane ett eller annet sted for å få utløp for "syndromet"..

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Går sikkert over!
Men 32 år med MC er ikke alltid nok...
Nå lar jeg lett hissige bilister dra forbi på rettstrekkene, det gjorde jeg ikke før da jeg enda var ung.
Sist jeg prøvde å dra fra ei feit Merce måtte jeg opp i 270 på nåla, og det var faktisk gøy. Men neppe helt gjennomtenkt, selv på de vegene det skjedde. Dro fra bare pga mangefeltsvei med trafikk og mulighet til å kjøre "mellom". Skjønner ikke hvor denne galskapen kommer fra, men er visst det de kaller "spenningssøker" etter hobbyene å dømme.
Og en del feite biler har høyere toppfart enn mange MCer.
Men deilig med god aksellerasjon
Men 32 år med MC er ikke alltid nok...
Nå lar jeg lett hissige bilister dra forbi på rettstrekkene, det gjorde jeg ikke før da jeg enda var ung.
Sist jeg prøvde å dra fra ei feit Merce måtte jeg opp i 270 på nåla, og det var faktisk gøy. Men neppe helt gjennomtenkt, selv på de vegene det skjedde. Dro fra bare pga mangefeltsvei med trafikk og mulighet til å kjøre "mellom". Skjønner ikke hvor denne galskapen kommer fra, men er visst det de kaller "spenningssøker" etter hobbyene å dømme.
Og en del feite biler har høyere toppfart enn mange MCer.
Men deilig med god aksellerasjon

Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Vist noken ligger i ræva så må det vere kø framfor megega16 skrev:Du kjører på veien, har ingen biler forran deg, ser en bil (gjerne en BMW eller Audi som ligger litt i rompa på deg) i speilet bak.

- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Man kjøper ikke motorsykkel for å kjøre pent,
fortalte min klasseforstander oss på ungdomsskolen.
Han kjørte Triumph 650 da han gikk på gymnaset, men sluttet å kjøre etter at 2 kompiser hadde kjørt seg ihjel, på 70-tallet.
fortalte min klasseforstander oss på ungdomsskolen.
Han kjørte Triumph 650 da han gikk på gymnaset, men sluttet å kjøre etter at 2 kompiser hadde kjørt seg ihjel, på 70-tallet.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Chevy1974
- Innlegg: 190
- Registrert: 27 aug 2012, 19:33
- Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
- Bosted: Kongsberg
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Det er nok mange meiningar om dette, men eg for min del er litt for glad i livet (og lommeboka) til at eg tør å dra på for mykje. Eg forventar nesten ein radar eller laser på kvar rettstrekke eg ser
Eg har også merka den gode følelsen av akselerasjon, og sjølv om sykkelen min er treig i forhold til mange andre, så drar den godt på når eg lar den få lov til det
Eg har uansett lagt ganske klare grenser for meg sjølv om kva risiko eg vil utsette meg for, og i tillegg har eg som ei absolutt grense at eg ikkje skal ha så stor fart at lappen kan ryke. Den sjansen vil eg rett og slett ikkje ta
Det er også eit poeng at med så stor fart risikerer vi å ruinere andre sine liv, noko som eg heller ikkje er villig til å risikere. Sjølv om det kostar litt, så vil eg nok heller la adrenalinet få utløp på ein bane enn å ta sjansar i trafikken.
Eg håpar for din del (og ikkje minst for familien din sin del) at du ikkje tøyer grensene for mykje. Om eg huskar rett har du nettopp tatt lappen også (?), og då har du ikkje tilstrekkelig erfaring til å køyre heilt på grensa.
Sånn, det var dagens moralpreken
Det er ikkje vondt meint :-)
Du må sjølvsagt få køyre slik du vil utan at eg skal legge meg oppi det, så dette er berre eit råd som er meint på beste måte frå mi side
(Men tenk litt på din kjære familie som er glad i deg
)

Eg har også merka den gode følelsen av akselerasjon, og sjølv om sykkelen min er treig i forhold til mange andre, så drar den godt på når eg lar den få lov til det

Eg har uansett lagt ganske klare grenser for meg sjølv om kva risiko eg vil utsette meg for, og i tillegg har eg som ei absolutt grense at eg ikkje skal ha så stor fart at lappen kan ryke. Den sjansen vil eg rett og slett ikkje ta

Det er også eit poeng at med så stor fart risikerer vi å ruinere andre sine liv, noko som eg heller ikkje er villig til å risikere. Sjølv om det kostar litt, så vil eg nok heller la adrenalinet få utløp på ein bane enn å ta sjansar i trafikken.
Eg håpar for din del (og ikkje minst for familien din sin del) at du ikkje tøyer grensene for mykje. Om eg huskar rett har du nettopp tatt lappen også (?), og då har du ikkje tilstrekkelig erfaring til å køyre heilt på grensa.
Sånn, det var dagens moralpreken

Det er ikkje vondt meint :-)
Du må sjølvsagt få køyre slik du vil utan at eg skal legge meg oppi det, så dette er berre eit råd som er meint på beste måte frå mi side

(Men tenk litt på din kjære familie som er glad i deg

Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km
- bikerdude73
- Innlegg: 960
- Registrert: 04 jul 2010, 11:13
- Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
- Bosted: Karmøy
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Kunne godt tenkt meg å dratt på bane for å fått utløp for slike rare lyster som dette med fart.
Men er over 50 mil til nærmeste bane så er uaktuelt. Hvertfall med tanke på og gjøre det ofte.](./images/smilies/grrr.gif)
Men er over 50 mil til nærmeste bane så er uaktuelt. Hvertfall med tanke på og gjøre det ofte.
](./images/smilies/grrr.gif)
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Takk for moralpreken! :) Ja jeg har ikke hatt lappen mange dagene, og lovte egentlig meg selv å holde meg i tøylene, men når man plutselig ikke har noen bakpå som "passer på" lenger og det åpner seg en mulighet for å gi på litt så brenner det virkelig i gass håndtaket. Derfor sitter jeg igjen med litt dårlig samvittighet ovenfor megselv og andre som jeg har lovet om å ta det rolig for. Når det er sagt så har jeg altså ikke tatt noen kjempe sjanser, bare gasset litt på øde rette sletter hvor det ikke har vært noe trafikk.Chevy1974 skrev:Det er nok mange meiningar om dette, men eg for min del er litt for glad i livet (og lommeboka) til at eg tør å dra på for mykje. Eg forventar nesten ein radar eller laser på kvar rettstrekke eg ser![]()
Eg har også merka den gode følelsen av akselerasjon, og sjølv om sykkelen min er treig i forhold til mange andre, så drar den godt på når eg lar den få lov til det![]()
Eg har uansett lagt ganske klare grenser for meg sjølv om kva risiko eg vil utsette meg for, og i tillegg har eg som ei absolutt grense at eg ikkje skal ha så stor fart at lappen kan ryke. Den sjansen vil eg rett og slett ikkje ta![]()
Det er også eit poeng at med så stor fart risikerer vi å ruinere andre sine liv, noko som eg heller ikkje er villig til å risikere. Sjølv om det kostar litt, så vil eg nok heller la adrenalinet få utløp på ein bane enn å ta sjansar i trafikken.
Eg håpar for din del (og ikkje minst for familien din sin del) at du ikkje tøyer grensene for mykje. Om eg huskar rett har du nettopp tatt lappen også (?), og då har du ikkje tilstrekkelig erfaring til å køyre heilt på grensa.
Sånn, det var dagens moralpreken![]()
Det er ikkje vondt meint :-)
Du må sjølvsagt få køyre slik du vil utan at eg skal legge meg oppi det, så dette er berre eit råd som er meint på beste måte frå mi side![]()
(Men tenk litt på din kjære familie som er glad i deg)
Får prøve så godt som mulig å motstå fristelsen! men det er ihvertfall ingen lov som sier hvor fort man kan akselerere opp i fartsgrensen! :)