Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Alle som har fått 15 -20 fartsbøter samt mista lappen har vel lært at på langstrekkene kjører man rolig!! Skal man gasse må man finne en svingete vei der det ikke er så lett å still seg opp.... :)
Og til spørsmålet ditt om det "går over".....njaaa, selv har jeg kjørt siden 1986, og har mye lenger "lunte" i dag enn da man var ung og verdensmester.....
Og til spørsmålet ditt om det "går over".....njaaa, selv har jeg kjørt siden 1986, og har mye lenger "lunte" i dag enn da man var ung og verdensmester.....
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-
-Homer Simpson-
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Bosted: Kongsberg
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Er lett å få "horn i panna"...
Prøver så godt jeg kan å ta det innafor rimelighetens grenser, men det glipper av og til...

Prøver så godt jeg kan å ta det innafor rimelighetens grenser, men det glipper av og til...



Det er det samme for skylda hvem som har den...
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Slapp av,det går over.
Problemet er bare at så snart dèt problemet er gått over,så dukker et annet opp; du slipper bilen forbi og så klarer du ikke å la den "slippe unna". Trøsten da er at det sansyligvis er han som får fartsbot,ikke du.
Velfortjent,spør du meg
Problemet er bare at så snart dèt problemet er gått over,så dukker et annet opp; du slipper bilen forbi og så klarer du ikke å la den "slippe unna". Trøsten da er at det sansyligvis er han som får fartsbot,ikke du.
Velfortjent,spør du meg

ikkebike.norwegianforum.net
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Jasså, så det er et syndrom det der? Da har vi en diagnose, da blir alt så mye bedre :) For det går ikke over ihvertfall...
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?


- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Ikke roten til alt ondt, men til en hel del selvtilfredshet. Og noen skuffelser.
Særlig når du skrur sjøl, og må sjekke at ting fungerer. Da nytter det ikke å "loffe rundt" i lovlige hastigheter
på et kjøretøy som er laget for fart.
Men for min egen del prøve æ å bygge opp et ansvarlig og lovlydig image, så idiotkjøring i tettbebyggelse er utelukket.
Særlig når du skrur sjøl, og må sjekke at ting fungerer. Da nytter det ikke å "loffe rundt" i lovlige hastigheter
på et kjøretøy som er laget for fart.
Men for min egen del prøve æ å bygge opp et ansvarlig og lovlydig image, så idiotkjøring i tettbebyggelse er utelukket.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Hva regner du som tettbebyggelse a`Jompa? Døm står ganske tett husa uti her å i rette farten.Jompa skrev:så idiotkjøring i tettbebyggelse er utelukket.

Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Neida, har da hatt en del sykler. Sist jeg var over 260 var med Triumphen min. ElectraGliden vet jeg ikke hvor fort ble kjørt, men den innbød ikke til noe mer enn 100Mph. På GSen har jeg ikke sett mer enn 183 km/t på GPS-loggen, den er ikke noe ålreit over 150-160 over tid. Har vel toppfart såvidt over 200... Men du steike som den duger i sving. Og på langtur.Kwak skrev:270 på en 1200GS ?? Eller var det på den harleyen du sitter på på bildet?joo skrev:Går sikkert over!
Men 32 år med MC er ikke alltid nok...
Nå lar jeg lett hissige bilister dra forbi på rettstrekkene, det gjorde jeg ikke før da jeg enda var ung.
Sist jeg prøvde å dra fra ei feit Merce måtte jeg opp i 270 på nåla, og det var faktisk gøy. Men neppe helt gjennomtenkt, selv på de vegene det skjedde. Dro fra bare pga mangefeltsvei med trafikk og mulighet til å kjøre "mellom". Skjønner ikke hvor denne galskapen kommer fra, men er visst det de kaller "spenningssøker" etter hobbyene å dømme.
Og en del feite biler har høyere toppfart enn mange MCer.
Men deilig med god aksellerasjon
Du har ikke sjeket om du har litt vel mye misvisning på speedometeret ditt? he he
Fart er rus for en del av oss! Sånn er det bare. Under et fallskjermhopp drøyde jeg trekket til nærmere 1000ft for å oppleve ground-rushet. Det var vanvittig, bakken ble plutselig kasta mot meg i rundt 200 km/t

Heldigvis er ikke alle så banalt adrenalin-junkier som meg, da hadde det vært merkbart færre folk på kloden. Vet godt at det er en kombinasjon av flaks og svært små marginer som gjør at jeg fremdeles stempler inn på jobben jevnlig.
Hadde jeg vært ung i dag hadde jeg garantert hoppet med wingsuit og fløyet lavt over terrenget

Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
- Chevy1974
- Innlegg: 190
- Registrert: 27 aug 2012, 19:33
- Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
- Bosted: Kongsberg
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Sidan det er ein del som svarar bekreftande på at dette er eit syndrom som dei ikkje vokser av seg, så får eg berre oppfordre deg til å legge litt bånd på deg sjølv på vanlige vegar slik at du innarbeider ein vane. Det går an viss du går inn for det 
Sjå nokre videoar på Youtube av MC-ulykker, så blir lysten til å ta dei aller største sjansane redusert litt

Sjå nokre videoar på Youtube av MC-ulykker, så blir lysten til å ta dei aller største sjansane redusert litt

Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km
- bjornen
- Innlegg: 245
- Registrert: 01 sep 2012, 19:17
- Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
- Bosted: Drammen
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
det er faktisk en grunn til at enkelte aw oss ikke KAN kjøre R sykler
selw brakk jeg nakken i en ulykke i 82,
tok skrekken og la bort sykkelkjøring for en del år
når fatter'n kjøpte sykkel igjen prøwde jeg selwsagt den,,,,,,,,konklusjon,,,,
jeg kan ikke kjøre R sykkel,blir aldri woksen nok
derfor ble det touring og shadow
beklager fortsatt dårlig fungerende tastatur :-)å

selw brakk jeg nakken i en ulykke i 82,

tok skrekken og la bort sykkelkjøring for en del år
når fatter'n kjøpte sykkel igjen prøwde jeg selwsagt den,,,,,,,,konklusjon,,,,
jeg kan ikke kjøre R sykkel,blir aldri woksen nok
derfor ble det touring og shadow

beklager fortsatt dårlig fungerende tastatur :-)å
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
SÅH!!! ...Det er noen som mener at det er sjølve aksellerasjonen som gir kikket
Kanskje æ burde skaff mæ en sykkel med bra AKS!!
Helt seriøst:
Det er to grunner til at æ kjører naken sykkel:
De er definitivt finest å se på (som oftest) liker også å se mest mulig av teknologien, liker vist motordeksla er utformet slik at en skjønner litt av hva som ligger innafor.
Liker ikke at en motorsykkel er innkapsla i plastikk, her finnes nån unntak selvfølgelig, og nån som klarer å bruke plastillen med måte. Traff en på Torghatten Træffet i sommar som sa det så bra "En årntli motorsykkel er en sykkel det går an å sjå igjennom" Min personlige smak selvfølgelig.
Den andre grunnen er at det gir en større fartsfølelse i hastigheter innenfor "lapp-grensa". Nån sykkla med god kåpe må en vel gange lovlige hastigheter i norge med 2 før en virkelig får fram godfølelsen... Litt glad for at utseendet på sånne sykkla ikke vekker noe "vil ha følelse" i mæ.
Om det går over..?
Håper da for guds skyld ikke det!!

Kanskje æ burde skaff mæ en sykkel med bra AKS!!

Helt seriøst:
Det er to grunner til at æ kjører naken sykkel:
De er definitivt finest å se på (som oftest) liker også å se mest mulig av teknologien, liker vist motordeksla er utformet slik at en skjønner litt av hva som ligger innafor.
Liker ikke at en motorsykkel er innkapsla i plastikk, her finnes nån unntak selvfølgelig, og nån som klarer å bruke plastillen med måte. Traff en på Torghatten Træffet i sommar som sa det så bra "En årntli motorsykkel er en sykkel det går an å sjå igjennom" Min personlige smak selvfølgelig.
Den andre grunnen er at det gir en større fartsfølelse i hastigheter innenfor "lapp-grensa". Nån sykkla med god kåpe må en vel gange lovlige hastigheter i norge med 2 før en virkelig får fram godfølelsen... Litt glad for at utseendet på sånne sykkla ikke vekker noe "vil ha følelse" i mæ.
Om det går over..?
Håper da for guds skyld ikke det!!

karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- bjornen
- Innlegg: 245
- Registrert: 01 sep 2012, 19:17
- Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
- Bosted: Drammen
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
ser faktisk et poeng her,MaxTron skrev:SÅH!!! ...Det er noen som mener at det er sjølve aksellerasjonen som gir kikket![]()
Kanskje æ burde skaff mæ en sykkel med bra AKS!!![]()
Helt seriøst:
Det er to grunner til at æ kjører naken sykkel:
De er definitivt finest å se på (som oftest) liker også å se mest mulig av teknologien, liker vist motordeksla er utformet slik at en skjønner litt av hva som ligger innafor.
Liker ikke at en motorsykkel er innkapsla i plastikk, her finnes nån unntak selvfølgelig, og nån som klarer å bruke plastillen med måte. Traff en på Torghatten Træffet i sommar som sa det så bra "En årntli motorsykkel er en sykkel det går an å sjå igjennom" Min personlige smak selvfølgelig.
Den andre grunnen er at det gir en større fartsfølelse i hastigheter innenfor "lapp-grensa". Nån sykkla med god kåpe må en vel gange lovlige hastigheter i norge med 2 før en virkelig får fram godfølelsen... Litt glad for at utseendet på sånne sykkla ikke vekker noe "vil ha følelse" i mæ.
Om det går over..?
Håper da for guds skyld ikke det!!
på shadowen war 110 på highway nok,windpresset gaw følelsen aw STOOOR fart
på ny sykkelen er jeg stadig ower grensa for fotgjengerstatus uten at jeg egentlig er klar ower det

naken sykkel gir større fartsfølelse, kanskje,,,

fortsatt elendig tastatur

- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Tett og tett fru Blom... Med 1,5 pers pr kvadratkilometer skal du ha flaks for finne folk..Svein2 skrev:Hva regner du som tettbebyggelse a`Jompa? Døm står ganske tett husa uti her å i rette farten.Jompa skrev:så idiotkjøring i tettbebyggelse er utelukket.

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Chevy1974
- Innlegg: 190
- Registrert: 27 aug 2012, 19:33
- Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
- Bosted: Kongsberg
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
bjornen skrev:fortsatt elendig tastatur


Du ewr saw Americanisewrt

(må lesast med Texas-aksent ... awrrr awrrr

Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km
- bjornen
- Innlegg: 245
- Registrert: 01 sep 2012, 19:17
- Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
- Bosted: Drammen
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
desswerre er det ikke det problew,
but en del aw tastene har rett og slett sluttet å fungere
finner derfor en del underlige alternatiwer
dere får ta det i beste wening
but en del aw tastene har rett og slett sluttet å fungere
finner derfor en del underlige alternatiwer

dere får ta det i beste wening

- Chevy1974
- Innlegg: 190
- Registrert: 27 aug 2012, 19:33
- Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
- Bosted: Kongsberg
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Det går så bra så :-)bjornen skrev:dere får ta det i beste wening
Og så går det an å le litt av dei fine alternativa innimellom også


Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Chevy1974 skrev:bjornen skrev:fortsatt elendig tastatur![]()
![]()
Du ewr saw Americanisewrt
(må lesast med Texas-aksent ... awrrr awrrr)

Da var det straks mye lettere å lese det

Carpas Tap a talk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Hvis du kan se fra ett postkassestativ til det neste, evt fra ei singel poskasse til den neste, innenfor 70-sone eller lavere i dagslys,SuperMorten skrev:Tett og tett fru Blom... Med 1,5 pers pr kvadratkilometer skal du ha flaks for finne folk..Svein2 skrev:Hva regner du som tettbebyggelse a`Jompa? Døm står ganske tett husa uti her å i rette farten.Jompa skrev:så idiotkjøring i tettbebyggelse er utelukket.
evt se minst tre utelys i mørket uten å vri på hodet, da er du i tettbygd strøk.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Javel, det finnes vel en medisinering som funker på oss som har "syndromet" da ?Chevy1974 skrev:Sidan det er ein del som svarar bekreftande på at dette er eit syndrom som dei ikkje vokser av seg, så får eg berre oppfordre deg til å legge litt bånd på deg sjølv på vanlige vegar slik at du innarbeider ein vane. Det går an viss du går inn for det
Sjå nokre videoar på Youtube av MC-ulykker, så blir lysten til å ta dei aller største sjansane redusert litt
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Chevy1974
- Innlegg: 190
- Registrert: 27 aug 2012, 19:33
- Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
- Bosted: Kongsberg
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Ja, men som med nesten all medisin smakar den vondt. Å motstå fristelsar er ikkje akkurat lykken for dei fleste, men det gårJompa skrev:Javel, det finnes vel en medisinering som funker på oss som har "syndromet" da ?


Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Med fare for å bli blasfemisk:Chevy1974 skrev:Ja, men som med nesten all medisin smakar den vondt. Å motstå fristelsar er ikkje akkurat lykken for dei fleste, men det gårJompa skrev:Javel, det finnes vel en medisinering som funker på oss som har "syndromet" da ?![]()
Led meg ikke inn i fristelse, men frels meg med det onde...........
Nå kunne jeg sagt at du må ikke komme her og komme her, eller noe i den duren.
Skal nøye meg med å si at det er vanskelig å bli misjonær i eget land.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Chevy1974
- Innlegg: 190
- Registrert: 27 aug 2012, 19:33
- Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
- Bosted: Kongsberg
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Ja, eg forstår godt kva du meiner, og eg har ingen intensjon om å ødelegge moroa for nokon. Eg har jo nettopp begynt med denne galskapen sjølvJompa skrev:Nå kunne jeg sagt at du må ikke komme her og komme her, eller noe i den duren.
Skal nøye meg med å si at det er vanskelig å bli misjonær i eget land.

Men samtidig synest det er greitt å få fram litt av alvoret i det når heilt ferske og unge førarar spør litt om akkurat dette med å falle for fristelsen å dra på så fartsrusen boblar.
Som sagt får alle køyre og kose seg akkurat som dei vil, men dersom eg kan redde eit liv med å komme med ein bitteliten advarsel, så er det verdt det sjølv om eg kan bli sett på som moralist (noko eg absolutt ikkje er og vil heller ikkje vere)
Eg håpar eg har fått fram den nyansen utan at nokon blir sure på meg :-)
Ut frå enkelte andre innlegg i denne tråden så ser eg at eg ikkje er åleine om å tenke slik. Vi har jo nokre medlemmer her på forumet som har opplevd baksiden av medaljen for å seie det slik. Å ha dette litt i bakhodet samtidig som ein kosar seg og har det GØY på sykkelen trur eg gir eit bra utgangspunkt

Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Vi e nok enige, sånn egentlig. Det e bare æ som e kommen i en alder der ingen skal fortelle meg hverken ditt eller datt.
SÆRLIG IKKE JYPLINGER SOM AKKURAT HAR TATT LAPPEN
Det e fint at du tar opp farene med å kjøre sykkel fra en annen vinkel enn " deterbilistenesomutgjørdenstørstefaren"-siden.
En sykkel med 100 hk + er faktisk rene dødsmaskina med uvettig bruk.
Du har helt rett i at det kan være klokt å ha baksida av medaljen i bakhodet, man trenger jo ikke nødvendigvis å gjøre alle
feilene sjøl for å lære. Og enkelte feil får man ingen sjanse til å rette opp, da e det bedre å la være å gjøre dem.
Gratulerer med lappen, forresten. ( skulle vel egentlig ha begynt innlegget med gratulasjonen)
SÆRLIG IKKE JYPLINGER SOM AKKURAT HAR TATT LAPPEN

Det e fint at du tar opp farene med å kjøre sykkel fra en annen vinkel enn " deterbilistenesomutgjørdenstørstefaren"-siden.
En sykkel med 100 hk + er faktisk rene dødsmaskina med uvettig bruk.
Du har helt rett i at det kan være klokt å ha baksida av medaljen i bakhodet, man trenger jo ikke nødvendigvis å gjøre alle
feilene sjøl for å lære. Og enkelte feil får man ingen sjanse til å rette opp, da e det bedre å la være å gjøre dem.
Gratulerer med lappen, forresten. ( skulle vel egentlig ha begynt innlegget med gratulasjonen)
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Bikeridr
- Innlegg: 185
- Registrert: 20 jun 2012, 16:43
- Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
- Bosted: På to hjul / Babīte
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Hmm, gassyndromet er nok der, hos en "ekte baiker", hele livet.
Jeg solgte ThunderAce'n etter å ha hatt nærmere 200% over fartsgrensen og opplevt hvor sinnssvakt fort bilene "rygger" når du tar dem igjen. At jeg i tillegg var "på en skogstur" med den gjorde at jeg fant ut at jeg ikke kunne eller burde ha "R"-sykkel mhp mitt og andres liv i trafikken. Så jeg kjøpte meg en Yamaha TDM 900 som var vanvittig morsom i svinger og til og med innenfor norske hastighetsregler.
Da jeg flytta hit til Latvia, tenkte jeg at jeg-har-sikkert-roet-meg, og kjøpte min nåværende Yamaha FJR 1300A. Riktignok "touring" men likevel mer enn plenty av fartsressurser.
Men ja, 10 år eldre og mer erfaren som motorsyklist, jeg må bare (dessverre) konstantere at dette syndromet *ikke* gir seg.
"Heldigvis" har jeg utfarten på motorveien bare noen hunder meter fra hjemmet, så jeg "får lov" å dra hjulløft ganske umiddelbart etter å ha ræst ut av garasjen. I tillegg er "onkel blå" her litt mer moderat med botblokka og fartsgrensetolkning sålenge man ikke er "helt idiot".
Men jeg kjente jeg måtte ta meg sammen ustanselig da jeg var på Norgesferie i sommer. :-)
Konklusjon: Nei, jeg tror ikke det går over.
Jeg solgte ThunderAce'n etter å ha hatt nærmere 200% over fartsgrensen og opplevt hvor sinnssvakt fort bilene "rygger" når du tar dem igjen. At jeg i tillegg var "på en skogstur" med den gjorde at jeg fant ut at jeg ikke kunne eller burde ha "R"-sykkel mhp mitt og andres liv i trafikken. Så jeg kjøpte meg en Yamaha TDM 900 som var vanvittig morsom i svinger og til og med innenfor norske hastighetsregler.
Da jeg flytta hit til Latvia, tenkte jeg at jeg-har-sikkert-roet-meg, og kjøpte min nåværende Yamaha FJR 1300A. Riktignok "touring" men likevel mer enn plenty av fartsressurser.
Men ja, 10 år eldre og mer erfaren som motorsyklist, jeg må bare (dessverre) konstantere at dette syndromet *ikke* gir seg.

"Heldigvis" har jeg utfarten på motorveien bare noen hunder meter fra hjemmet, så jeg "får lov" å dra hjulløft ganske umiddelbart etter å ha ræst ut av garasjen. I tillegg er "onkel blå" her litt mer moderat med botblokka og fartsgrensetolkning sålenge man ikke er "helt idiot".
Men jeg kjente jeg måtte ta meg sammen ustanselig da jeg var på Norgesferie i sommer. :-)
Konklusjon: Nei, jeg tror ikke det går over.

Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*
*Honning og RigaBalsam*
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Gi gass syndromet, roten til alt ondt?
Etter en liten biltur i går ettermiddag (120 mil) kan æ konstatere at suget etter fart ikke nødvendigvis forsvinner, heller ikke i bil.
Etter å ha kjørt 2-3 mil tok æ igjen noen biler. Det var ei kø på 10-15 personbiler, med og uten henger, varebiler, bobiler, busser og trailere.
Æ begynte jo å tråkle mæ forbi en etter en. 80 sone og ganske smal svingete vei.
Etter å ha kjørt forbi bussen ringte tlf. det var en kompis som sa:
"skal du forbi den neste også? he he he" Han e busssjåfør.
Den neste bilen i køa var en politibil av varebiltypen, så da var jo mine avansement-planer i køa lagt på is.
Det lå to personbiler foran politibilen, og en trailer aller først.
Farta lå på omkring 80 km/t, av og til opp i 90-95 uten at politiet foretok sæ noe.
Men det var jo kø og de fleste ville nok helst kjøre litt fortere, men ingen turte å gjøre noe de 5 neste mila.
Politimannen så nok at hans synlige nærvær i køa var ødeleggende for trafikkflyten, så han stoppet på en liten utkjøring.
Så gikk det 1 minutt og køa var borte ... .. langt der bak
Så til de som vi ha mere synlig politi. Tja ..mulig det, men i går var det kjedelig
Etter å ha kjørt 2-3 mil tok æ igjen noen biler. Det var ei kø på 10-15 personbiler, med og uten henger, varebiler, bobiler, busser og trailere.
Æ begynte jo å tråkle mæ forbi en etter en. 80 sone og ganske smal svingete vei.
Etter å ha kjørt forbi bussen ringte tlf. det var en kompis som sa:
"skal du forbi den neste også? he he he" Han e busssjåfør.
Den neste bilen i køa var en politibil av varebiltypen, så da var jo mine avansement-planer i køa lagt på is.
Det lå to personbiler foran politibilen, og en trailer aller først.
Farta lå på omkring 80 km/t, av og til opp i 90-95 uten at politiet foretok sæ noe.
Men det var jo kø og de fleste ville nok helst kjøre litt fortere, men ingen turte å gjøre noe de 5 neste mila.
Politimannen så nok at hans synlige nærvær i køa var ødeleggende for trafikkflyten, så han stoppet på en liten utkjøring.
Så gikk det 1 minutt og køa var borte ... .. langt der bak

Så til de som vi ha mere synlig politi. Tja ..mulig det, men i går var det kjedelig