Øvelseskjøring!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av MaxTron »

Også i rundkjøringer og faktisk ALL kjøring er det viktig å få blikket opp og fram, da blir det automatisk mindre vinglete.

No er det vel over 20 år siden æ kjørte opp på tung sykkel, men regner med at de fortsatt legger vekt på sporvalg, og at sensor har sine speil stilt inn sånn at han ser hvordan du beveger blikket, at du bruker speila nok blant anna
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av RuneMC »

Speilet: Ganske ofte, men kommer jo an på hvilken trafikksituasjon du er i da. Tro heller ikke at du ser mer enn litt i speilet - ALLTID VRI PÅ HODET for å sjekke blindsonen før feltskifte på E18 f.eks. - det ligger nesten alltid en bil der som du ikke merker... Er det i morgenrushet kan det være en MC på siden av deg i kollektivfeltet, så sjekk alltid før du beveger deg sideveis - kan garantere deg at speilet ditt ikke viser deg det.

Kjørte også opp på Billingstad siden nærmeste til kjøreskolen, Risløkka, var fullbooket. Kjeglene var i en slak bakke, så fikk på oppkjøringsdagen beskjed av kjørelæreren om å bruke litt bakbrems, noe jeg ikke hadde øvd på i det hele tatt... Var såvidt nedi med en fot, men sensor sa ikke noe på det. Tror sensor fokuserer mer på trafikk hvis kjøregården går bra nok.
Unnamanøver, nødbrems og sving har greit område. Unnamanøver er forøvrig den mest nyttige øvelsen - terp gjerne på den, så den sitter. Reddet meg i første uken etter lappen da en bil kjørte ut fra lomme langs veien uten å se seg for, og det var for kort avstand til å bremse. Samtidig dukket det opp biler imot, så det ble midt imellom han som kjørte ut og møtende biler i en slak sving - dvs en presis unnamanøver. Her er min posisjon da jeg kommer kjørende i 80 og bilen plutselig kjører ut fra utsiktslommen til høyre - eneste forvarsel var at bremselysene gikk av: http://goo.gl/maps/tRzcl

Kjøring av relativt små 8-tall i kjøregården til skolen kan få det til å løsne litt ift nedlegg i lav fart.

Selve oppkjøringsruten er tilfeldig. Selv var jeg både en tur ut på E18 fra Holmen til Slependen og bl.a. innom Asker sentrum , Røykenveien og ned til Blakstad (svingete vei).
Rundkjøringer bør sitte... plassering, blink og ferdigheter ift stopp/start/plassering.... mange av de etterhvert... Har kjørt det meste av rundkjøringer i Asker og Bærum og har ikke opplevd glipp ennå. Stol på dekkene/MC'en også i regn. Er det bensinstasjon kloss ved eller en traktor har kjørt igjennom og lagt igjen et lass våt gjørme, ta den evt i gangfart. Og pass på fotgjengerovergangene (er en rett ved biltilsynet også) - dvs husk å stoppe for fotgjengere når du er i lykkerusen over å ha kjørt prikkfritt blir litt for ivrig når turen nesten er over... Syklister passeres i velteavstand (dvs syklisten skal kunne velte uten å bli overkjørt av deg). Prøv å ligge mellom hvite striper i fotgjengeroverganger om det regner og ditto unngå kumlokk (gjerne når det er tørt også) - det er slike detaljer som sensor kan legge merke til. Ved flerfelts vei - ikke plasser deg i blindsonen til biler over lengre tid (gjennomsnittsbilisten vrir IKKE på hodet)
Og sist men ikke minst - ikke bryt noen trafikkregler.

Tvi,Tvi :thumleft
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Chevy1974
Innlegg: 190
Registrert: 27 aug 2012, 19:33
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
Sted: Kongsberg

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av Chevy1974 »

Bør kanskje moderere/presisere litt mitt forrige innlegg. Sjølvsagt er både blikk og sporvalg veldig viktige i rundkjøring. Plassering både før, gjennom og ut av rundkjøringa gjer du som du har fått opplæring på. Stort sett samme plassering som med bil (i forhold til valg av felt), men med justering internt i feltet i forhold til at det faktisk er svingkøyring. Du må også vere ekstra oppmerksom på bilar som ligger i sidefeltet ditt som kan skifte feilt uten forvarsel osv.

Når eg seier at eg tar rundkøyring i rolig tempo, så betyr ikkje det at eg ser ned i vegen og tenker kjegler som på kjørebanen, men eg prøvar å unngå kraftig nedbrekk. Blikket må følge dit du skal uansett, men i rundkøyring må du også ta deg tid til å sjekke blindsoner og andre utkjørslar slik at du ikkje berre kan fokusere på "den perfekte sving" gjennom rundkøyringa.

Håpar dette gav meining og ikkje forvirra deg i staden :-k
Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av MaxTron »

Har gjort det til en vane å unngå å kjøre på kumlokk og veimerking ALLTID, da går dette automatisk når det er vått :thumleft

Trikkeskinner er også veldig glatte!!
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av SuperMorten »

Legendary skrev:Sliter litt med svingene når jeg kjører i rundkjøringer i tettbygd strøk. Blir vinglete og tør liksom ikke helt å kontrastyre/legge meg over.

Noe jeg forresten lurer på som jeg glemte spørre kjørelærer om er; hvilket gir er greiest å ligge i når man cruiser på landeveien i 80-sonen?

Lurer også på hvor ofte bruker dere se i speilene? Synes sikten i speilene er minimal - er jo ikke mulig å se noe som er rett bak?
Rundkjøringer hvor jeg skal helt rundt, tar jeg sakte og rolig. Har flere ganger opplevd oljesøl og annet ekkelt i rundkjøringer, og holdt på å gå på trynet. Så jeg praktiserer minimalt med nedlegg eller kontrastyring. Jeg SVINGER, pent og rolig.. Skal man rett frem eller til høyre, blir det mer situasjonsbestemt, men tar det relativt rolig.

Ang gir-valg varierer vel dette fra sykkel til sykkel. Jeg husker i fra skolesykkelen at jeg hele tiden fikk beskjed om å gire ned. Jeg kjørte nesten alltid med for lavt turtall.. Tror det var i den perioden jeg gikk og drømte om en Harley, mens skolesykkelen var ett eller annet japse-plast med en rekkefirer.. :knegg

Jeg kjører aller mest på 4-felts motorvei, og der har jeg et halvt øye i speilet så og si hele tiden. Prøver å ha like god oversikt bakover som forover. Liker ikke å bli overrasket over at noen plutselig kommer opp på siden osv..

Lykke til med oppkjøringen.. :thumleft Det går nok bra. Når jeg klarte det, klarer alle det :lol
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Legendary
Innlegg: 58
Registrert: 13 sep 2012, 22:02
Motorsykkelen din: Honda Hornet - '03

Øvelseskjøring - oppkjøring i morgen! :-S

Legg inn av Legendary »

Takk for at dere deler erfaringer/historier/tips - veldig hjelpsomt!

Prøvde meg for første gang på unnamanøveren i dag, noe som gikk heller dårlig. Elendig planlegging av kjøreskolen at jeg øver på det for første gang dagen før oppkjøring!
Å kontrastyre til venstre før hinderet gikk etter en stund rimelig greit, det jeg sliter med er å kontrastyre tilbake til høyre. Overkroppen blir stiv og jeg skyver fra meg sykkelen med en stiv høyrearm. Får det liksom ikke til å sitte. Må vel sitte i hodet (?).

På vei hjem fra kjøregården tenkte jeg at mye av grunnen til at jeg var så stiv i overkroppen var pga. mangel på å holde beina tett inn mot tanken. Tipper stivheten skyldes at jeg holder meg på sykkelen ved hjelp av armene, og altfor lite med beina. Kan det være grunnen?

Uansett; hadde vært kjempekjekt med noen tips på unnamanøveren!

Sigg79
Innlegg: 61
Registrert: 03 jun 2012, 01:17
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6 S2 '07

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av Sigg79 »

Der jeg kommer på i farten ang. unnamanøver er som du selv sier forankring. Klem beina godt inntil tanken. Husk også å ha en litt fremoverlent, "aggresiv" sittestilling. Det medfører at du får en god bøy i albuen, og på den måten er klar til å gi styrekommando. Du kan jo tenke deg hvor vaskelig det er å svinge kjapt og presist dersom du har helt stive armer.

Se opp og fram, og ikke fokuser på kjeglene eller det du skal svinge unna. Lykke til! :thumleft

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av Snikkeren »

Hvis du skal ha oppkjøring i morgen, og sliter med unnamanøveren, så vil jeg anbefale deg å se filmen "Keith Code - Twist of the Wrist vol. 2". Se den gjerne et par ganger, og sug til deg det du kan av informasjon. Så fokuserer du på det som har med styring av sykkelen å gjøre.
Litt vanskelig å få fatt i filmen på lovlig vis i kveld kanskje, men er du litt datakyndig vet du vel å ordne deg. :knegg
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Øvelseskjøring - oppkjøring i morgen! :-S

Legg inn av Carpa »

Legendary skrev:Takk for at dere deler erfaringer/historier/tips - veldig hjelpsomt!

Prøvde meg for første gang på unnamanøveren i dag, noe som gikk heller dårlig. Elendig planlegging av kjøreskolen at jeg øver på det for første gang dagen før oppkjøring!
Å kontrastyre til venstre før hinderet gikk etter en stund rimelig greit, det jeg sliter med er å kontrastyre tilbake til høyre. Overkroppen blir stiv og jeg skyver fra meg sykkelen med en stiv høyrearm. Får det liksom ikke til å sitte. Må vel sitte i hodet (?).

På vei hjem fra kjøregården tenkte jeg at mye av grunnen til at jeg var så stiv i overkroppen var pga. mangel på å holde beina tett inn mot tanken. Tipper stivheten skyldes at jeg holder meg på sykkelen ved hjelp av armene, og altfor lite med beina. Kan det være grunnen?

Uansett; hadde vært kjempekjekt med noen tips på unnamanøveren!
Min kjørelærer satt opp en slalomløype av ca 10 kjegler og ba meg trene på de for det hjelper veldig godt når du skal utføre unnamanøver. Du lærer å svinge begge veier og du lærere deg fort hvordan du må bevege kroppen og sykkelen, dette hjelper masse i en unnamanøver. Be om å få trene noen ganger på det. En annen god øvelse er å kjøre i åttetall, sving begge veier og du MÅ løfte blikket.

Men, skal du ha oppkjøring i morgen ja.. spørs om du får tid til det da (jeg har ikke hatt tid til å lese hele tråden.)
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Chevy1974
Innlegg: 190
Registrert: 27 aug 2012, 19:33
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
Sted: Kongsberg

Re: Øvelseskjøring - oppkjøring i morgen! :-S

Legg inn av Chevy1974 »

Legendary skrev:Prøvde meg for første gang på unnamanøveren i dag, noe som gikk heller dårlig. Elendig planlegging av kjøreskolen at jeg øver på det for første gang dagen før oppkjøring!
Heilt enig. Det er rart at du ikkje har prøvd dette før. Eg trudde uansett at dette var obligatorisk på banekurset, riktignok i større skala.
Legendary skrev:Å kontrastyre til venstre før hinderet gikk etter en stund rimelig greit, det jeg sliter med er å kontrastyre tilbake til høyre. Overkroppen blir stiv og jeg skyver fra meg sykkelen med en stiv høyrearm. Får det liksom ikke til å sitte. Må vel sitte i hodet (?).
Det ser ut til at du er på riktig veg. Det er lite som skal til før du klarar det når du har klart den første svingen.
Som andre nemner, sett deg litt frampå slik at armane er bøyd. Då unngår du å presse deg bakover. Det er dette instinktet til å presse seg vekk frå faren som gjer at det blir vanskelig.
Legendary skrev:På vei hjem fra kjøregården tenkte jeg at mye av grunnen til at jeg var så stiv i overkroppen var pga. mangel på å holde beina tett inn mot tanken. Tipper stivheten skyldes at jeg holder meg på sykkelen ved hjelp av armene, og altfor lite med beina. Kan det være grunnen?
Ja, forankring og armar er veldig viktig. Eg for min del vil vel faktisk heller fokusere på armane enn knærne, men god forankring er alltid viktig.

Som tips til å klare sving nr to vil eg seie følgande:
Sjå dit du skal, ALLTID. Når du er ved førstekjeglepar (eller faktisk litt før det), så ser du til venstre mot det punktet du skal gi din andre styrekommando. Rekkefølge på handling blir omtrent slik:
- Du nærmar deg første kjeglepar
- Fest blikket på andre kjeglepar
- Du når fram til første kjeglepar
- Gi ein rask styrekommando (til høgre)
- Sykkelen legger seg til venstre og svingar
- Når sykkelen har fått riktig retning gir du motsatt styrekommando (inn i svingen) for å rette sykkelen opp (avslutte svingen). Legg merke til at dette må skje raskt slik at svingen blir avslutta like raskt som du begynte den (og ja, det er styrekommando både inn og ut av svingen)
- Sykkelen køyrer heilt beint mellom første og andre kjeglepar
- Du nærmar deg andre kjeglepar (hindringa som er satt opp)
- Fest blikket på tredje kjeglepar (utgangen av øvelsen)
- Du når fram til andre kjeglepar
- Gi ein rask styrekommando (til venstre)
- Sykkelen legger seg til høgre og svingar
- Resten av øvelsen repeterer dei punkta eg har nemnt ovanfor
- Repeterast også for den siste svingen til venstre ut av øvelsen

Legg merke til at i denne øvelsen er det viktig å bruke styrekommando både inn og ut av sving. Styrekommandoen blir brukt som ein direkte aksjon til å endre retning/oppførsel på sykkelen. Ein annan tråd her på forumet har diskutert styrekommando i det uendelege, men det er akkurat i denne øvelsen du virkelig har behov for ein presis kommando.

Når eg seier at kommandoen blir brukt for å endre retning, så tenker eg ikkje på ein normal sving som retningsendring. Tenk deg at ein heilt jevn sving vil opplevast som stabil når du først er i den. Det er overgangen frå bein strekning til sving som er sjølve endringa her. Det samme med utgangen av svingen. Det er når du avsluttar svingen og rettar opp sykkelen så den går framover at endringa skjer.

I normal køyring på svingete landeveg vil du ikkje bruke denne teknikken for å svinge, i alle fall ikkje i like stor grad. Du brukar gjerne styrekommando for å starte svingen, men utgangen blir ofte gitt med akselerasjon.

I unnamanøveren blir styrekommando brukt for å foreta ein veldig rask retningsendring, og sykkelen skal rettast opp så snart som mulig slik at du er klar til ein ny sving umiddelbart. Eit tips her kan vere å feste blikket eit stykke til venstre for første kjeglepar, og tilsvarande til høgre for utgangen av øvelsen. Tenk deg at sykkelen skal gå så beint som mulig.

Dersom du tegnar dette på eit papir, så skal du ha ein bein strek fram til første kjeglepar, deretter ein skarp vinkel før ein ny bein strek til neste kjeglepar, ein ny skarp vinkel og bein strek til utgangen, ein siste skarp vinkel, og så bein strek ut av øvelsen. Det skal ikkje vere avrunda hjørner ved kjeglene (innanfor rimelighetens grenser så klart... )

Dette vart mykje tekst og sikkert dårleg forklart, men eg håpar det hjelper litt.
Lykke til i morgon, satsar på at dette går bra :-)

Prøv å få øve litt på unnamanøveren rett før oppkøyringa dersom det er tid til det ;-)

EDIT:
Dersom du ikkje klarar å få det heilt til, så prøv å redusere bittelitt på farta. Det er ikkje så mykje som skal til, og er det lite nok vil ikkje sensor reagere på det. Du skal vel ha 50km/t om eg huskar rett, men om du ligger eit par km/t under bør det gå bra. Eg trur eg var så vidt under når eg køyrde opp.
Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km

Brukeravatar
Legendary
Innlegg: 58
Registrert: 13 sep 2012, 22:02
Motorsykkelen din: Honda Hornet - '03

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av Legendary »

Sigg79 skrev:Der jeg kommer på i farten ang. unnamanøver er som du selv sier forankring. Klem beina godt inntil tanken. Husk også å ha en litt fremoverlent, "aggresiv" sittestilling. Det medfører at du får en god bøy i albuen, og på den måten er klar til å gi styrekommando. Du kan jo tenke deg hvor vaskelig det er å svinge kjapt og presist dersom du har helt stive armer.

Se opp og fram, og ikke fokuser på kjeglene eller det du skal svinge unna. Lykke til! :thumleft
Takk! Gode tips. :)
Snikkeren skrev:Hvis du skal ha oppkjøring i morgen, og sliter med unnamanøveren, så vil jeg anbefale deg å se filmen "Keith Code - Twist of the Wrist vol. 2". Se den gjerne et par ganger, og sug til deg det du kan av informasjon. Så fokuserer du på det som har med styring av sykkelen å gjøre.
Litt vanskelig å få fatt i filmen på lovlig vis i kveld kanskje, men er du litt datakyndig vet du vel å ordne deg. :knegg
Hehe, skal se den nå!
Carpa skrev:
Legendary skrev:Takk for at dere deler erfaringer/historier/tips - veldig hjelpsomt!

Prøvde meg for første gang på unnamanøveren i dag, noe som gikk heller dårlig. Elendig planlegging av kjøreskolen at jeg øver på det for første gang dagen før oppkjøring!
Å kontrastyre til venstre før hinderet gikk etter en stund rimelig greit, det jeg sliter med er å kontrastyre tilbake til høyre. Overkroppen blir stiv og jeg skyver fra meg sykkelen med en stiv høyrearm. Får det liksom ikke til å sitte. Må vel sitte i hodet (?).

På vei hjem fra kjøregården tenkte jeg at mye av grunnen til at jeg var så stiv i overkroppen var pga. mangel på å holde beina tett inn mot tanken. Tipper stivheten skyldes at jeg holder meg på sykkelen ved hjelp av armene, og altfor lite med beina. Kan det være grunnen?

Uansett; hadde vært kjempekjekt med noen tips på unnamanøveren!
Min kjørelærer satt opp en slalomløype av ca 10 kjegler og ba meg trene på de for det hjelper veldig godt når du skal utføre unnamanøver. Du lærer å svinge begge veier og du lærere deg fort hvordan du må bevege kroppen og sykkelen, dette hjelper masse i en unnamanøver. Be om å få trene noen ganger på det. En annen god øvelse er å kjøre i åttetall, sving begge veier og du MÅ løfte blikket.

Men, skal du ha oppkjøring i morgen ja.. spørs om du får tid til det da (jeg har ikke hatt tid til å lese hele tråden.)
Ja, det spørs. Skal prøve å få tid til å prøve den slalomløypen du nevnte og åttetallet - hørtes fornuftig ut!
Chevy1974 skrev:
Legendary skrev:Prøvde meg for første gang på unnamanøveren i dag, noe som gikk heller dårlig. Elendig planlegging av kjøreskolen at jeg øver på det for første gang dagen før oppkjøring!
Heilt enig. Det er rart at du ikkje har prøvd dette før. Eg trudde uansett at dette var obligatorisk på banekurset, riktignok i større skala.
Legendary skrev:Å kontrastyre til venstre før hinderet gikk etter en stund rimelig greit, det jeg sliter med er å kontrastyre tilbake til høyre. Overkroppen blir stiv og jeg skyver fra meg sykkelen med en stiv høyrearm. Får det liksom ikke til å sitte. Må vel sitte i hodet (?).
Det ser ut til at du er på riktig veg. Det er lite som skal til før du klarar det når du har klart den første svingen.
Som andre nemner, sett deg litt frampå slik at armane er bøyd. Då unngår du å presse deg bakover. Det er dette instinktet til å presse seg vekk frå faren som gjer at det blir vanskelig.
Legendary skrev:På vei hjem fra kjøregården tenkte jeg at mye av grunnen til at jeg var så stiv i overkroppen var pga. mangel på å holde beina tett inn mot tanken. Tipper stivheten skyldes at jeg holder meg på sykkelen ved hjelp av armene, og altfor lite med beina. Kan det være grunnen?
Ja, forankring og armar er veldig viktig. Eg for min del vil vel faktisk heller fokusere på armane enn knærne, men god forankring er alltid viktig.

Som tips til å klare sving nr to vil eg seie følgande:
Sjå dit du skal, ALLTID. Når du er ved førstekjeglepar (eller faktisk litt før det), så ser du til venstre mot det punktet du skal gi din andre styrekommando. Rekkefølge på handling blir omtrent slik:
- Du nærmar deg første kjeglepar
- Fest blikket på andre kjeglepar
- Du når fram til første kjeglepar
- Gi ein rask styrekommando (til høgre)
- Sykkelen legger seg til venstre og svingar
- Når sykkelen har fått riktig retning gir du motsatt styrekommando (inn i svingen) for å rette sykkelen opp (avslutte svingen). Legg merke til at dette må skje raskt slik at svingen blir avslutta like raskt som du begynte den (og ja, det er styrekommando både inn og ut av svingen)
- Sykkelen køyrer heilt beint mellom første og andre kjeglepar
- Du nærmar deg andre kjeglepar (hindringa som er satt opp)
- Fest blikket på tredje kjeglepar (utgangen av øvelsen)
- Du når fram til andre kjeglepar
- Gi ein rask styrekommando (til venstre)
- Sykkelen legger seg til høgre og svingar
- Resten av øvelsen repeterer dei punkta eg har nemnt ovanfor
- Repeterast også for den siste svingen til venstre ut av øvelsen

Legg merke til at i denne øvelsen er det viktig å bruke styrekommando både inn og ut av sving. Styrekommandoen blir brukt som ein direkte aksjon til å endre retning/oppførsel på sykkelen. Ein annan tråd her på forumet har diskutert styrekommando i det uendelege, men det er akkurat i denne øvelsen du virkelig har behov for ein presis kommando.

Når eg seier at kommandoen blir brukt for å endre retning, så tenker eg ikkje på ein normal sving som retningsendring. Tenk deg at ein heilt jevn sving vil opplevast som stabil når du først er i den. Det er overgangen frå bein strekning til sving som er sjølve endringa her. Det samme med utgangen av svingen. Det er når du avsluttar svingen og rettar opp sykkelen så den går framover at endringa skjer.

I normal køyring på svingete landeveg vil du ikkje bruke denne teknikken for å svinge, i alle fall ikkje i like stor grad. Du brukar gjerne styrekommando for å starte svingen, men utgangen blir ofte gitt med akselerasjon.

I unnamanøveren blir styrekommando brukt for å foreta ein veldig rask retningsendring, og sykkelen skal rettast opp så snart som mulig slik at du er klar til ein ny sving umiddelbart. Eit tips her kan vere å feste blikket eit stykke til venstre for første kjeglepar, og tilsvarande til høgre for utgangen av øvelsen. Tenk deg at sykkelen skal gå så beint som mulig.

Dersom du tegnar dette på eit papir, så skal du ha ein bein strek fram til første kjeglepar, deretter ein skarp vinkel før ein ny bein strek til neste kjeglepar, ein ny skarp vinkel og bein strek til utgangen, ein siste skarp vinkel, og så bein strek ut av øvelsen. Det skal ikkje vere avrunda hjørner ved kjeglene (innanfor rimelighetens grenser så klart... )

Dette vart mykje tekst og sikkert dårleg forklart, men eg håpar det hjelper litt.
Lykke til i morgon, satsar på at dette går bra :-)

Prøv å få øve litt på unnamanøveren rett før oppkøyringa dersom det er tid til det ;-)

EDIT:
Dersom du ikkje klarar å få det heilt til, så prøv å redusere bittelitt på farta. Det er ikkje så mykje som skal til, og er det lite nok vil ikkje sensor reagere på det. Du skal vel ha 50km/t om eg huskar rett, men om du ligger eit par km/t under bør det gå bra. Eg trur eg var så vidt under når eg køyrde opp.
Takk for lang informativ post, som alltid!
"Banekjøringen" jeg var på bestod av en halvtime alene på en bane, uten noen form for kjegler eller øvelser - annet enn å kjøre banen rundt i min egen hastighet. :roll

Om jeg forstår beskrivelsen din riktig, så svingte du til høyre først i unnamanøveren og til venstre etterpå? Jeg har motsatt rekkefølge - har vel ingen betydning, men synes bare det var litt rart om det er tilfelle.

Er nødt til å få øvd på unnamanøveren om jeg i det hele tatt skal ha sjans i morgen - så det må jeg få til!

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av ega16 »

Huff er mange av disse kjøreskolene som virkelig er slappe altså. Mange av kjøretimene mine gikk kun med på å kjøre rundt i kjøregården uten oppfølging mens kjørelærern stod med kaffen og skravlet med andre.

De slapp gjerne utpå 4-5 stykker samtidig på en kjørelærer. God fortjeneste det med 750,- for 45 min pr.elev. .

Er nok definitivt mye man kan spare dersom man har mulighet til å kjøpe seg sykkel og øvelsekjøre på egen hånd (noe som jeg ikke hadde mulighet til før siste uka før oppkjøringen)


Lykke til i morgen! :)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Øvelseskjøring - oppkjøring i morgen! :-S

Legg inn av RuneMC »

Legendary skrev:Prøvde meg for første gang på unnamanøveren i dag, noe som gikk heller dårlig. Elendig planlegging av kjøreskolen at jeg øver på det for første gang dagen før oppkjøring!
Tja, helt enig... må si jeg stusser på kjøreskolen da...

Jet tok lappen i 2009, så regner med at jeg fulgte rimelig ny opplæringsmodell. Hadde ikke kjørt MC i det hele tatt før det (regner da ikke med div mopeder i syden for lenge siden).
Begynte med krypkjøring og deretter alle øvelsene i kjøregård noen kjøretimer. Inkl unnamanøver etc. Prøvde også nødbrems et par ggr med kun høyre hånd på styret nettopp fordi kjørelæreren ville jeg skulle bli bevisst på å ikke gi styreutslag ved bremsing.

Dvs første del av opplæringen var kun i kjøregård med trening på alle kjøregårds øvelsene. Deretter ble det dobbelttimer i trafikk, men alltid litt oppvarming i kjøregården med øvelsene først - og etterhvert øve mest på det som ikke satt (man kjenner seg selv best der).

Råd, vel, forankring er viktig dvs klemme bena rundt tanken (det er bena du skal bli sliten i ikke armene) og ellers se opp og fram og prøve å slappe av i armene. Jo mer du klarer å slappe av i armene og overkroppen, dess lettere vil det virke som om MC'n svinger. Prøv å len deg litt forover så du ikke har strake, stive armer ihvertfall.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av poulet_cavalier »

Du har sikkert hørt det før men på unnamanøveren så må man holde overkroppen rett - dvs. ikke lene seg inn i svingen som man gjør på veien men la sykkelen ta svingen alene. Om du lener deg inn i svingen på unnamanøveren er den nesten umulig å få til. Det er tre styrekommandoer -> venstre, høyre og så til venstre igjen for å rette opp sykkelen.

Sensor klarer ikke å se forskjell på 40-45 og 50 - i 50 er marginene veldig små.. det blir mye lettere å ta den med litt mindre fart.

Edit: og husk å rulle av gassen etter at manøveren er startet.

Lykke til !!
Sist redigert av poulet_cavalier den 26 sep 2012, 23:08, redigert 1 gang totalt.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av ega16 »

poulet_cavalier skrev:
Edit: og husk å rulle av gassen etter at manøveren er startet.
Jeg sleit når jeg gjorde unnamanøveren i 50 helt til jeg fikk vite at jeg kunne slippe gassen når jeg startet manøveren :)

Svar