Øvelseskjøring!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Legendary
Innlegg: 58
Registrert: 13 sep 2012, 22:02
Motorsykkelen din: Honda Hornet - '03

Øvelseskjøring!

Legg inn av Legendary »

Hei!

Jeg er en gutt på 22 år og begynte på tunglappen i begynnelsen av september, uten noen tidligere erfaring med MC. MC-opplæringa ble begynt i siste liten, da jeg fikk greie på lovendringene ved årsskiftet.
Har hatt et par kjøretimer i trafikken allerede, men trenger mer mengdetrening snarest, da jeg har fått oppkjøring i slutten av neste uke. Noen som kan tenke seg å øvelseskjøre litt med meg?

Holder til i Lørenskog. Betaler selvfølgelig for bensin, eventuelt noen kroner i tillegg om ønskelig.:-)

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Sted: Lier

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av GSF »

Tror nok dessverre det er vanskelig å finne noen som vil øvelseskjøre uten at du stiller med egen sykkel. Blir fort svindyrt, selv med en liten velt. Vet at jeg ikke ville ha øvelseskjørt med min sykkel uten minst 25 000.- i depositum. Er nemlig såpass det kan koste med egenandel og bonustap. Ville ikke stolt på at noen eventuelt ville gjort opp for seg i ettertid.

Brukeravatar
Snill Vaffel
Innlegg: 1001
Registrert: 07 nov 2008, 18:11
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 1000
Sted: Buskerud

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av Snill Vaffel »

Har du sykkel?
Snill Vaffel

Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.

2011 Suzuki GSXR 1000

Brukeravatar
Chevy1974
Innlegg: 190
Registrert: 27 aug 2012, 19:33
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
Sted: Kongsberg

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av Chevy1974 »

Uffda, dette var veldig kort tidsfrist. Det er ikkje umulig, men du må jobbe målbevisst og knallhardt.
Dersom du har mulighet til å leige deg ein sykkel (eller i beste fall om du har sykkel sjølv) bør det vere muligheter, men som det blir nevnt er det nok veldig få som vil risikere sin egen sykkel til trening for ukjente.

Hadde det vore eit par veker meir hadde nok sjansen vore litt større, men eg håpar du får hjelp av nokon i nærheten av deg. Eg skulle gjerne ha stilt opp, men sidan eg nettopp har tatt lappen sjølv har eg ikkje lov til å ha nokon med på øvelseskjøring enno.

Lykke til :)

Og ikkje minst:
Velkommen til MCsiden :vs

Håpar du vil fortsette å vere med her inne uansett om du får fullført oppkøyringa no eller ikkje :-)
Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km

Brukeravatar
Legendary
Innlegg: 58
Registrert: 13 sep 2012, 22:02
Motorsykkelen din: Honda Hornet - '03

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av Legendary »

GSF: Forståelig. Ville ikke tatt den risken selv. :-)

Snill Vaffel: Har dessverre ikke sykkel ennå. Blir nok ikke sykkel på meg før neste sesong. Sannsynligvis en Kawasaki!

Chevy1974: Takk for velkomsten! Skal gi alt, så får det enten briste eller bære. Har kjøretimer samtlige dager fram til oppkjøringen på torsdag neste uke. Vanvittig moro å kjøre forøvrig. Åpnet seg en ny verden. :-P

Brukeravatar
Chevy1974
Innlegg: 190
Registrert: 27 aug 2012, 19:33
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
Sted: Kongsberg

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av Chevy1974 »

Så bra at du har fått ordna med kjøretimar kvar dag, då skal det nok vere mulig å få det til :)

Har du tatt teorien? Reknar med den er i boks sidan du har fått avtale om oppkjøring?

Det er mange råd vi kan gi fram mot oppkjøring, men med kjøretimar kvar dag trur eg læraren vil gi deg den beste tilbakemeldinga du kan få. Det som likevel er veldig viktig er:
- Sørg for å få tilstrekkelig trening på akkurat den kjøregården du skal kjøre opp på, altså hos biltilsynet.
Det var ein annen person her på forumet som ikkje hadde fått tilvenning på den aktuelle kjøregården, og det gjekk dessverre dårlig.

Har du hatt langkjøring og banekurs?

Banekurset (presis kjøreteknikk) er veldig bra og gir deg viktig erfaring til unnamanøver i kjøregården. Eg syntest unnamanøveren der var vanskeleg, men etter banekurset klarte eg å bruke styrekommandoen riktig slik at sykkelen la seg raskt ned.

Og husk:
Løft blikket, riktig forankring. Det er veldig viktig :thumleft

Ikkje ver redd for å stille spørsmål her inne om det er spesielle situasjonar du lurar på. Det kan f.eks vere spesielle situasjonar du har opplevd på kjøretimen, eller andre ting som du glømte å spørre læraren om.

Du må likevel huske at vi ikkje er lærarar, så ta det som den "synsinga" det er, og dobbelsjekk med lærar eller lærebok om du er i tvil ;-)
Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km

Brukeravatar
Legendary
Innlegg: 58
Registrert: 13 sep 2012, 22:02
Motorsykkelen din: Honda Hornet - '03

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av Legendary »

Chevy1974 skrev:Så bra at du har fått ordna med kjøretimar kvar dag, då skal det nok vere mulig å få det til :)

Har du tatt teorien? Reknar med den er i boks sidan du har fått avtale om oppkjøring?

Det er mange råd vi kan gi fram mot oppkjøring, men med kjøretimar kvar dag trur eg læraren vil gi deg den beste tilbakemeldinga du kan få. Det som likevel er veldig viktig er:
- Sørg for å få tilstrekkelig trening på akkurat den kjøregården du skal kjøre opp på, altså hos biltilsynet.
Det var ein annen person her på forumet som ikkje hadde fått tilvenning på den aktuelle kjøregården, og det gjekk dessverre dårlig.

Har du hatt langkjøring og banekurs?

Banekurset (presis kjøreteknikk) er veldig bra og gir deg viktig erfaring til unnamanøver i kjøregården. Eg syntest unnamanøveren der var vanskeleg, men etter banekurset klarte eg å bruke styrekommandoen riktig slik at sykkelen la seg raskt ned.

Og husk:
Løft blikket, riktig forankring. Det er veldig viktig :thumleft

Ikkje ver redd for å stille spørsmål her inne om det er spesielle situasjonar du lurar på. Det kan f.eks vere spesielle situasjonar du har opplevd på kjøretimen, eller andre ting som du glømte å spørre læraren om.

Du må likevel huske at vi ikkje er lærarar, så ta det som den "synsinga" det er, og dobbelsjekk med lærar eller lærebok om du er i tvil ;-)
Tok teoriprøven 10. september. Har allerede førerkortet for bil, så den trafikale forståelsen er inne. :-)
Banekurs og langkjøring skal jeg ha på mandag.

Prøvde meg forresten for første gang i kirkegården i dag. Det var mer vrient enn jeg hadde regnet med! Trenger drastisk forbedring og/eller et mirakel dersom jeg skal komme i mål neste uke. :-k

Får dessverre heller ikke øvd mer enn timen før oppkjøring på kjøregården hvor jeg skal kjøre opp, da det er langt unna. Var kun ledig oppkjøring på Billingstad. Ligger ikke veldig bra an, altså.

Brukeravatar
boblehue
Innlegg: 237
Registrert: 11 sep 2012, 11:32
Motorsykkelen din: Honda - CBR 1100 XX SuperBlacbird - 99
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av boblehue »

Stavekontroll er noe dritt til tider! ;-)

Håper det er lenge til du tar øvelseskjøringen på kirkegården!!

Du ligger godt an! Trafikal forståelse har du som du sier! Forsøk å ikke stresse deg opp så går det nok greit!

Velkommen skal du være og ønsker deg lykke til!
boblehue
Live to ride, ride to live.

[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av Rottenikken »

..de derre gravstenene er litt hardere enn kjegler om det skulle gå galt på kirkegården :knegg
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Sted: Lier

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av GSF »

Er helt enig med boblehue. Jeg tror dette kommer til å gå helt greit.
Det med å øve i akkurat samme kjøregård som man skal kjøre opp i er overdrevet. Den gangen jeg tok lappen så hadde vi flere øvinger i kjøregården men det hjelp ikke mye da kjeglene var anderledes satt opp da jeg skulle kjøre opp. Uansett betydde det lite. Det som betydde noe var at jeg husket de enkle reglene for krypkjøring. Godt forankret, blikket langt frem og benet på bakbremsen. Det beste rådet er å slappe av og tenke at det er ikke verdens undergang om man ikke får det til på første forsøk. Å tenke slik får deg til å slappe av, noe som øker nettopp sannsynligheten for at det går bra :-)

Lykke til!

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av poulet_cavalier »

Billingstad er ikke det verste stedet å kjøre opp. En ekkel liten detalj er at de har plassert vendingen i krypkjøringen i en liten bakke (må bruke bakbrems etter vendingen)
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Chevy1974
Innlegg: 190
Registrert: 27 aug 2012, 19:33
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
Sted: Kongsberg

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av Chevy1974 »

Rottenikken skrev:..de derre gravstenene er litt hardere enn kjegler om det skulle gå galt på kirkegården :knegg
Hehehe :lol

Ja, uff... skrivefeil kan jo fort forekomme for alle :D

Men du? Eg trur ikkje du skal vere så alt for engstelig. Køyring i trafikken trur eg du skal kunne ta greitt. Det er nok stor forskjell på ulike sensorar, men for min del var det ca ein halvtime med køyring frå Kongsberg, via Krekling og Skollenborg, og tilbake til Kongsberg. Ingen bytrafikk, berre å sørge for riktig plassering i trafikken og hensynsfull køyring. Var så vidt innom eit par rundkøyringar og fotgjengerfelt og fekk bevist at eg var årvåken og tok hensyn til gåande.

Kjøregården hadde eg før eg var i trafikken, og det var den eg var mest nervøs for. Dete gjekk likevel veldig greitt, men du bør prøve å få litt trening på det. Dersom det er umulig å komme seg til den aktuelle kjøregården før oppkøyringa kan du be læraren din om å få tilsvarande øvelsar på banekurset. Så lenge du er bevisst på kva du skal lære bør dette gå greitt.

Dersom du har samme banekurs som meg (reknar med det er ganske likt over heile landet), så har du stort sett dei samme øvelsane berre i større målestokk. Skal prøve å huske dei ulike øvelsane:
- Tilvenning på grus, køyring i 8-tall
- Bremsing på grus, berre forbrems, berre bakbrems, begge bremser
- Tilvenning på bane (vi hadde utendørs go-kart-bane) der vi køyrde rundt heile banen nokre rundar
- Køyre heile banen uten å bremse (riktig fartvalg inn mot sving)
- Holde jevn fart i sving (denne er veldig relvant for kjøregården, litt større sving)
- Bremsing i sving (denne er veldig relevant for kjøregården, litt større sving)
- Nødbremsing på bein strekning (denne er veldig relevant for kjøregården, litt lenger strekning)
- Unnamanøver (denne er relevant for kjøregården, men vesentlig større)

Mulig det var eit par punkt til, men klarar ikkje å huske det no.

Legg merke til dei eg har nevnt i parentes som er relevante for kjøregården. Det er desse det er veldig viktig at du prøvar å få mest mulig ut av. Det er akkurat samme teknikk du skal bruke, det er berre litt mindre målestokk på kjøregården.

Ut frå min egen erfaring trur eg det vil vere to øvelsar du vil slite litt med:
- Krypkøyring
- Unnamanøver

Unnamanøveren vil du lære ganske bra på banekurset. På kurset mitt var det satt opp to og to kjegler eg skulle passere midt mellom. Det var 4 par med kjegler, altså 4 postar eg skulle passere. Det første og siste paret var likt plassert, mens dei to i midten var flytta sidelengs til høgre. Alle postane skulle passerast i midten, og sykkelen skulle køyrast i så bein strekning som mulig, dvs ingen "banan-svingar". Ein veldig rask retningskorrigering for å sikte midt mellom neste par heile tida.

Denne øvelsen er veldig bra, og du vil gjennomføre den mange gangar. Husk å bruke styrekommando for å legge sykkelen raskt ned, og rett den raskt oppatt så snart du har riktig retning. Med denne framgangsmåten vil du klare kjøregården veldig fint :-)

Når det gjeld krypkøyringa, så er det berre å ta det med ro og sjå framover. Ikkje sjå på kjeglene. Ha foten klar på bakbremsen. Dette klarte eg å gløyme, men det gjekk greitt likevel.

Husk at det ikkje er nødvendig å ta desse øvelsane perfekt. Sensor skal sjå at du har god balanse og kontroll på sykkelen, så om du river eit par kjegler er det ingen krise. Då er det verre om alle kjeglene står, men du vinglar som ein fyllik :P :p

Når du har dine vanlige kjøretimar i trafikken rundt om, så tenk litt på balanse. Bruk tida godt, og ikkje stress med å komme raskt av gårde. Ta gjerne litt krypkøyring inne på parkeringsplassen til køyreskulen berre for å finne balansen. Det samme gjeld i kryss og ved stans. For all del, spør gjerne læraren om det er greitt, men prøv å få litt av denne treninga samtidig.

Og til slutt:
Ha trua på deg sjølv, dette skal du klare !!! :-) :thumleft
Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av MaxTron »

Hei, og velkommen til MCsiden!!

Har du spurt kjøreskolen om det er mulig å få låne sykkelen deres på kveldstid??
Er jo enkelte heromkring som ivertfall gjør det.
Da skulle det vel være betydelig lettere å finne noen som vil være med å øve!!
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Legendary
Innlegg: 58
Registrert: 13 sep 2012, 22:02
Motorsykkelen din: Honda Hornet - '03

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av Legendary »

E''kke så greit med stavekontroll på mobil, nei!

Var et par timer i kjøregården i dag også. Mestret plutselig krypkjøringen mye bedre i dag. Unnamanøveren har jeg ikke prøvd ennå. Begynner å føle at jeg håndterer motorsykkelen bedre - føler meg i alle fall mye tryggere enn hva jeg gjorde i starten.
Kjøring i trafikken går veldig greit, bortsett fra at jeg har en lei tendens til å titte ned innimellom. Det forekommer av og til i kjøregården også og da går jo selvfølgelig alt skeis. Må venne meg til å holde hodet opp og fram til enhver tid.

Dessverre låner ikke kjøreskolen ut syklene, da de mener det er for høy risiko.

Takk for alle råd og oppmuntringer. Det hjelper. :D

Brukeravatar
Snill Vaffel
Innlegg: 1001
Registrert: 07 nov 2008, 18:11
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 1000
Sted: Buskerud

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av Snill Vaffel »

Håper du blir ferdig i år da....

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10069183" onclick="window.open(this.href);return false;
Snill Vaffel

Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.

2011 Suzuki GSXR 1000

Svar