Øvelseskjøring!
Re: Øvelseskjøring!
Synes den forklaringen til Chevy1974 var litt forvirrende... "keep it simple" som man sier på nynorsk... "push left - go left".... "push right - go right"...
Ikke fokuser på enkelt-kjeglene men hold blikket en god bit forover. Husk på avslutningen - det skal skje noe etter selve unnamanøvren også - rette opp og bremse ned som for et veikryss og starte og kjøre videre (om jeg ikke husker feil )
Poenget er at med bestemte dytt på styret så vil sykkelen bevege seg raskt og lineært til ønsket side isteden for at det blir noen slappe/upresise "banansvinger".
Ikke fokuser på enkelt-kjeglene men hold blikket en god bit forover. Husk på avslutningen - det skal skje noe etter selve unnamanøvren også - rette opp og bremse ned som for et veikryss og starte og kjøre videre (om jeg ikke husker feil )
Poenget er at med bestemte dytt på styret så vil sykkelen bevege seg raskt og lineært til ønsket side isteden for at det blir noen slappe/upresise "banansvinger".
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Sted: Røyken
Re: Øvelseskjøring!
Kan man? Jeg trodde man skulle holde jevn fart gjennom hele løypa jeg.ega16 skrev:Jeg sleit når jeg gjorde unnamanøveren i 50 helt til jeg fikk vite at jeg kunne slippe gassen når jeg startet manøveren :)poulet_cavalier skrev:
Edit: og husk å rulle av gassen etter at manøveren er startet.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: Øvelseskjøring!
Jevn eller økende fart er betingelsen på alle øvelsene (foruten krypkjøring). Minimum 50 på unnamanøver.Carpa skrev:Kan man? Jeg trodde man skulle holde jevn fart gjennom hele løypa jeg.ega16 skrev:Jeg sleit når jeg gjorde unnamanøveren i 50 helt til jeg fikk vite at jeg kunne slippe gassen når jeg startet manøveren :)poulet_cavalier skrev:
Edit: og husk å rulle av gassen etter at manøveren er startet.
Ikke tillatt å slippe gassen så fort man begynner å svinge...
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Sted: Asker
Re: Øvelseskjøring!
TheHaughom skrev:Jevn eller økende fart er betingelsen på alle øvelsene (foruten krypkjøring). Minimum 50 på unnamanøver.Carpa skrev:Kan man? Jeg trodde man skulle holde jevn fart gjennom hele løypa jeg.ega16 skrev:Jeg sleit når jeg gjorde unnamanøveren i 50 helt til jeg fikk vite at jeg kunne slippe gassen når jeg startet manøveren :)poulet_cavalier skrev:
Edit: og husk å rulle av gassen etter at manøveren er startet.
Ikke tillatt å slippe gassen så fort man begynner å svinge...
Det er ikke riktig. Man skal ikke bremse eller redusere hastighet "vesentlig". Å rulle av på gassen fikk ihvertfall jeg beskjed om å gjøre. Se: http://www.youtube.com/watch?v=4ldjuZeMRd0
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: Øvelseskjøring!
I så fall praktiseres det forskjellig på forskjellige trafikkstasjoner.poulet_cavalier skrev:TheHaughom skrev:Jevn eller økende fart er betingelsen på alle øvelsene (foruten krypkjøring). Minimum 50 på unnamanøver.Carpa skrev:Kan man? Jeg trodde man skulle holde jevn fart gjennom hele løypa jeg.ega16 skrev:Jeg sleit når jeg gjorde unnamanøveren i 50 helt til jeg fikk vite at jeg kunne slippe gassen når jeg startet manøveren :)poulet_cavalier skrev:
Edit: og husk å rulle av gassen etter at manøveren er startet.
Ikke tillatt å slippe gassen så fort man begynner å svinge...
Det er ikke riktig. Man skal ikke bremse eller redusere hastighet "vesentlig". Å rulle av på gassen fikk ihvertfall jeg beskjed om å gjøre. Se: http://www.youtube.com/watch?v=4ldjuZeMRd0
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Øvelseskjøring!
Jepp - i følge læreplanen skal dette gjennomføres "uten bruk av bremser eller vesentlig reduksjon av fart". Bremsing skjer først når sving/unnamanøver er ferdig (se illustrasjon i læreplanen).TheHaughom skrev:I så fall praktiseres det forskjellig på forskjellige trafikkstasjoner.poulet_cavalier skrev:TheHaughom skrev:Jevn eller økende fart er betingelsen på alle øvelsene (foruten krypkjøring). Minimum 50 på unnamanøver.Carpa skrev:Kan man? Jeg trodde man skulle holde jevn fart gjennom hele løypa jeg.ega16 skrev:Jeg sleit når jeg gjorde unnamanøveren i 50 helt til jeg fikk vite at jeg kunne slippe gassen når jeg startet manøveren :)poulet_cavalier skrev:
Edit: og husk å rulle av gassen etter at manøveren er startet.
Ikke tillatt å slippe gassen så fort man begynner å svinge...
Det er ikke riktig. Man skal ikke bremse eller redusere hastighet "vesentlig". Å rulle av på gassen fikk ihvertfall jeg beskjed om å gjøre. Se: http://www.youtube.com/watch?v=4ldjuZeMRd0
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Re: Øvelseskjøring!
Jøjemeg!
Jeg BESTOD!
Føler jeg har god grunn til å være sånn passe fornøyd med meg selv mtp. at jeg satt på en motorsykkel for første gang - for nøyaktig 20 dager siden!
Nå gjenstår det bare å tømme resten av kontoen min på kjøreutstyr og sykkel.
Takk for alle råd, tips, triks og deling av erfaringer. Hadde nok ikke klart det uten dere!
Jeg BESTOD!
Føler jeg har god grunn til å være sånn passe fornøyd med meg selv mtp. at jeg satt på en motorsykkel for første gang - for nøyaktig 20 dager siden!
Nå gjenstår det bare å tømme resten av kontoen min på kjøreutstyr og sykkel.
Takk for alle råd, tips, triks og deling av erfaringer. Hadde nok ikke klart det uten dere!
Jeg slapp opp gassen i det jeg begynte manøveren, sensor sa ingenting på det. Lå også rundt 45 km/t ved inngangen til de første kjeglene, så takk for det tipset til de som nevnte det. :-)E-strom skrev: Jepp - i følge læreplanen skal dette gjennomføres "uten bruk av bremser eller vesentlig reduksjon av fart". Bremsing skjer først når sving/unnamanøver er ferdig (se illustrasjon i læreplanen).
-
- Innlegg: 114
- Registrert: 19 jul 2011, 23:33
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2011
- Sted: Kolbotn
Re: Øvelseskjøring!
Legendary skrev:Jøjemeg!
Jeg BESTOD!
Gratulerer!
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: Øvelseskjøring!
Gratulerer så mye, Legendary!
Har du funnet drømmesykkelen enda?
Har du funnet drømmesykkelen enda?
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Sted: Asker
Re: Øvelseskjøring!
Gratulerer med lappen på rekordtid !
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- Coach
- Innlegg: 249
- Registrert: 06 mar 2012, 13:01
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
- Sted: Heimdal
Re: Øvelseskjøring!
Gratulerer så mye. Dette gikk bra jo...
Mvh
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
- bjornen
- Innlegg: 245
- Registrert: 01 sep 2012, 19:17
- Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
- Sted: Drammen
Re: Øvelseskjøring!
gratulerer, kjapt lewert
Re: Øvelseskjøring!
Gratulerer, litt flaks skal man ha
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- MaxTron
- Innlegg: 2543
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Sted: Nordmøre
- Kontakt:
Re: Øvelseskjøring!
Gratulerer!!
Og da er det vel bare å kjøre igang med "hvilken sykkel passer meg" og Hvilken hjelm/kjøreutstyr-tråder Kjør på!!
Og da er det vel bare å kjøre igang med "hvilken sykkel passer meg" og Hvilken hjelm/kjøreutstyr-tråder Kjør på!!
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
- Chevy1974
- Innlegg: 190
- Registrert: 27 aug 2012, 19:33
- Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
- Sted: Kongsberg
Re: Øvelseskjøring!
Åhh, dette var kjekt å sjå
GRATULERER SÅ MYKJE MED LAPPEN !!!
Eg skal vere enig i at forklaringa mi var lang og kanskje forvirrande, men heldigvis gjekk det bra likevel.
Unnamanøveren min var lik din, eg svinga til venstre først, men i forklaringa prøvde eg å få fram at du måtte gi styrekommando til høgre for å få sykkelen til å legge seg raskt til venstre. Eg trur du hadde forstått det dersom køyreskulen hadde gjort jobben sin, men det er uansett ikkje så viktig no :-)
Du har tatt lappen, og det er det viktigaste. No er vi på forumet glade på dine vegne :-)
GRATULERER SÅ MYKJE MED LAPPEN !!!
Eg skal vere enig i at forklaringa mi var lang og kanskje forvirrande, men heldigvis gjekk det bra likevel.
Unnamanøveren min var lik din, eg svinga til venstre først, men i forklaringa prøvde eg å få fram at du måtte gi styrekommando til høgre for å få sykkelen til å legge seg raskt til venstre. Eg trur du hadde forstått det dersom køyreskulen hadde gjort jobben sin, men det er uansett ikkje så viktig no :-)
Du har tatt lappen, og det er det viktigaste. No er vi på forumet glade på dine vegne :-)
Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km