Igår hadde jeg min første nesten SMIDSY. Jeg kjører på en hovedvei (forkjørsvei) og i det jeg passerer et T kryss inntil til denne veien (som selvfølgelig tydelig er merket med vikepliktskilt) kommer det en eldre dame (40-50 åra) i en liten bil i stor fart ut, hun verken bremser ned eller ser seg for, bare kjører rett ut på veien forran meg. Jeg har heldigvis som vane og bremse ned når jeg ser at silke situasjoner kan oppstå, så det var ingen fare for kollisjon, men merker jeg blir så utrolig provosert! Hun fikk smake både tuten og knyttneven. Hvordan går det an å være så idiot?
Altså jeg er på ingen måte noen god sjåfør, jeg har kun hatt MC-lappen i litt over en uke og har heller ikke bil lappen fra før av, men alikevel har jeg sett nok av bilister som absolutt ikke har noe i trafikken å gjøre som sikkert har hatt lappen i flere tiår. Hvordan vanskelig er det å være litt oppmerksom, holde seg innen for sitt eget kjørefelt (og ikke sjangle fram og tilbake utenfor som en fyllik) og plassere seg nogen lunde riktig i rundkjøringer? Og da snakker jeg ikke engang om å bruke blinklys for det har jeg gitt opp å se etter.
Sorry måtte bare få det ut!
Dårlige sjåfører
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Dårlige sjåfører
He-He, helt forståelig behov for en liten utblåsning ja.
Helt enig, noen ganger tenker æ at det burde være krav til å resertifisere seg, foreksempel hvert 5. år...
Men her i landet hadde vel bare en sånn årdning blitt lagt opp som ett alibi for å få litt ekstra inn i statskassa, og ikke for å heve folks kompetanse/bli sikkrere for sæ sjøl og medtrafikkanter...
Helt enig, noen ganger tenker æ at det burde være krav til å resertifisere seg, foreksempel hvert 5. år...
Men her i landet hadde vel bare en sånn årdning blitt lagt opp som ett alibi for å få litt ekstra inn i statskassa, og ikke for å heve folks kompetanse/bli sikkrere for sæ sjøl og medtrafikkanter...
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Dårlige sjåfører
"Se en idiot i enhver bilfører" sa min første mc-kjørelærer på 80-tallet
Det har han fått rett i...
Tenk for to - planlegg for deg selv. Lag deg ditt eget handlingsrom foran deg så har du ditt eget "buffer"

Det har han fått rett i...

Tenk for to - planlegg for deg selv. Lag deg ditt eget handlingsrom foran deg så har du ditt eget "buffer"

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Re: Dårlige sjåfører
Det eneste positive er i rushtiden når man kjører på utsiden av en kø med biler for å rykke framover mot et lyskryss f.eks. - det er overraskende mange og romslige luker fordi altfor mange bilførere ikke konsentrerer seg om å kjøre bil. Snakker i telefonen, taster på telefonen, taster på GPS'en, generelt litt sløve, etc, etc...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Dårlige sjåfører
Har spart mye tid på sånne..RuneMC skrev:Det eneste positive er i rushtiden når man kjører på utsiden av en kø med biler for å rykke framover mot et lyskryss f.eks. - det er overraskende mange og romslige luker fordi altfor mange bilførere ikke konsentrerer seg om å kjøre bil. Snakker i telefonen, taster på telefonen, taster på GPS'en, generelt litt sløve, etc, etc...

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Dårlige sjåfører
Utsiden? Du skulle hatt juling om jeg forstår deg rett. Passering foregår på VENSTRE side, eller i midten.. IKKE på utsiden!RuneMC skrev:Det eneste positive er i rushtiden når man kjører på utsiden av en kø med biler for å rykke framover mot et lyskryss f.eks. - det er overraskende mange og romslige luker fordi altfor mange bilførere ikke konsentrerer seg om å kjøre bil. Snakker i telefonen, taster på telefonen, taster på GPS'en, generelt litt sløve, etc, etc...


Om det er 3 felt en vei, så holder man seg mellom venstre og midtre felt. Om alle hadde gjort dette hadde bilister sluppet å lure på hvem fankern de skal slippe frem.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Dårlige sjåfører
Nå var det ikke snakk om lanesplitting akkurat her tror jeg, men en enkelt kø, som vi lett og elegant sniker oss opp og forbi, og smetter inn i køen fordi noen ikke følger med... :)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Dårlige sjåfører
Ja, det er jo noe helt annet. Da kjører man til slutten av påkjøringsfeltet, blinker, og legger seg inn der det forhåpentligvis er plass. Skal man videre fremover foregår dette på venstre side, evnt imellom filene så langt mot venstre man kommer.SuperMorten skrev:Nå var det ikke snakk om lanesplitting akkurat her tror jeg, men en enkelt kø, som vi lett og elegant sniker oss opp og forbi, og smetter inn i køen fordi noen ikke følger med... :)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Dårlige sjåfører
@AndreasB - Jeg mente til venstre ja - burde vel presisert hva jeg mente. "Utsiden" for meg er til venstre og "innsiden" er til høyre. Men, når det gjelder passering til høyre så gjøres det over en lav sko hver morgen ved påkjøringen til E18 på Blommenholm, retning Oslo. Da kan du bare stille deg opp der og gi juling til alle som kjører forbi bilene på høyre side... tror dog du skal få hendene fulle... Personlig synes jeg det er litt dumt - for MC'er kjører forbi både på venstre og høyre side av bilene i påkjøringsfeltet - og da er det lett at en bil som viker for MC på høyre side kan skvise en som kjører korrekt på venstre side...
@SuperMorten - Du forstod meg riktig ja.
@SuperMorten - Du forstod meg riktig ja.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#