Dårlige sjåfører

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Dårlige sjåfører

Legg inn av ega16 »

Igår hadde jeg min første nesten SMIDSY. Jeg kjører på en hovedvei (forkjørsvei) og i det jeg passerer et T kryss inntil til denne veien (som selvfølgelig tydelig er merket med vikepliktskilt) kommer det en eldre dame (40-50 åra) i en liten bil i stor fart ut, hun verken bremser ned eller ser seg for, bare kjører rett ut på veien forran meg. Jeg har heldigvis som vane og bremse ned når jeg ser at silke situasjoner kan oppstå, så det var ingen fare for kollisjon, men merker jeg blir så utrolig provosert! Hun fikk smake både tuten og knyttneven. Hvordan går det an å være så idiot?

Altså jeg er på ingen måte noen god sjåfør, jeg har kun hatt MC-lappen i litt over en uke og har heller ikke bil lappen fra før av, men alikevel har jeg sett nok av bilister som absolutt ikke har noe i trafikken å gjøre som sikkert har hatt lappen i flere tiår. Hvordan vanskelig er det å være litt oppmerksom, holde seg innen for sitt eget kjørefelt (og ikke sjangle fram og tilbake utenfor som en fyllik) og plassere seg nogen lunde riktig i rundkjøringer? Og da snakker jeg ikke engang om å bruke blinklys for det har jeg gitt opp å se etter.

Sorry måtte bare få det ut!

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Dårlige sjåfører

Legg inn av MaxTron »

He-He, helt forståelig behov for en liten utblåsning ja.

Helt enig, noen ganger tenker æ at det burde være krav til å resertifisere seg, foreksempel hvert 5. år...

Men her i landet hadde vel bare en sånn årdning blitt lagt opp som ett alibi for å få litt ekstra inn i statskassa, og ikke for å heve folks kompetanse/bli sikkrere for sæ sjøl og medtrafikkanter...
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Dårlige sjåfører

Legg inn av E-strom »

"Se en idiot i enhver bilfører" sa min første mc-kjørelærer på 80-tallet :scratch

Det har han fått rett i... :-k

Tenk for to - planlegg for deg selv. Lag deg ditt eget handlingsrom foran deg så har du ditt eget "buffer" ;-)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Dårlige sjåfører

Legg inn av RuneMC »

Det eneste positive er i rushtiden når man kjører på utsiden av en kø med biler for å rykke framover mot et lyskryss f.eks. - det er overraskende mange og romslige luker fordi altfor mange bilførere ikke konsentrerer seg om å kjøre bil. Snakker i telefonen, taster på telefonen, taster på GPS'en, generelt litt sløve, etc, etc...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Dårlige sjåfører

Legg inn av SuperMorten »

RuneMC skrev:Det eneste positive er i rushtiden når man kjører på utsiden av en kø med biler for å rykke framover mot et lyskryss f.eks. - det er overraskende mange og romslige luker fordi altfor mange bilførere ikke konsentrerer seg om å kjøre bil. Snakker i telefonen, taster på telefonen, taster på GPS'en, generelt litt sløve, etc, etc...
Har spart mye tid på sånne.. :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Dårlige sjåfører

Legg inn av AndreasB »

RuneMC skrev:Det eneste positive er i rushtiden når man kjører på utsiden av en kø med biler for å rykke framover mot et lyskryss f.eks. - det er overraskende mange og romslige luker fordi altfor mange bilførere ikke konsentrerer seg om å kjøre bil. Snakker i telefonen, taster på telefonen, taster på GPS'en, generelt litt sløve, etc, etc...
Utsiden? Du skulle hatt juling om jeg forstår deg rett. Passering foregår på VENSTRE side, eller i midten.. IKKE på utsiden! :[-X :[-X
Om det er 3 felt en vei, så holder man seg mellom venstre og midtre felt. Om alle hadde gjort dette hadde bilister sluppet å lure på hvem fankern de skal slippe frem.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Dårlige sjåfører

Legg inn av SuperMorten »

Nå var det ikke snakk om lanesplitting akkurat her tror jeg, men en enkelt kø, som vi lett og elegant sniker oss opp og forbi, og smetter inn i køen fordi noen ikke følger med... :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Dårlige sjåfører

Legg inn av AndreasB »

SuperMorten skrev:Nå var det ikke snakk om lanesplitting akkurat her tror jeg, men en enkelt kø, som vi lett og elegant sniker oss opp og forbi, og smetter inn i køen fordi noen ikke følger med... :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, det er jo noe helt annet. Da kjører man til slutten av påkjøringsfeltet, blinker, og legger seg inn der det forhåpentligvis er plass. Skal man videre fremover foregår dette på venstre side, evnt imellom filene så langt mot venstre man kommer.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Dårlige sjåfører

Legg inn av RuneMC »

@AndreasB - Jeg mente til venstre ja - burde vel presisert hva jeg mente. "Utsiden" for meg er til venstre og "innsiden" er til høyre. Men, når det gjelder passering til høyre så gjøres det over en lav sko hver morgen ved påkjøringen til E18 på Blommenholm, retning Oslo. Da kan du bare stille deg opp der og gi juling til alle som kjører forbi bilene på høyre side... tror dog du skal få hendene fulle... Personlig synes jeg det er litt dumt - for MC'er kjører forbi både på venstre og høyre side av bilene i påkjøringsfeltet - og da er det lett at en bil som viker for MC på høyre side kan skvise en som kjører korrekt på venstre side...

@SuperMorten - Du forstod meg riktig ja.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar