Biler bak som ikke holder nok avstand

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Biler bak som ikke holder nok avstand

Legg inn av kjellv »

Som relativt fersk MC-fører, tok lappen i august og har nå kjørt ca 2000 km, er det i ferd å gå opp for meg en ting!

Jeg opplever svært ofte biler som kommer opp bak meg, og legger seg alt for nærme. Dette oppleves grusomt stressende, og gjør at jeg ofte føler meg presset til forbikjøringer. Jeg er stort sett en lovlydig person, prøver for det meste å holde meg innenfor fartsbegrensningene...noenlunde i hvert fall. Men når køen foran meg holder 90 i 80 sone, og biler kommer for nærme opp bak meg, da syns jeg ikke jeg har noe annet valg enn å kjøre forbi...da blir det gjerne mange forbikjøringer, og gjerne litt store hastigheter innimellom.

Som bilfører i mange år har jeg svært ofte blitt forbikjørt av motorsykler, uten at det virker som MC-en har forsvunnet foran meg, men roet ned igjen i samme fart som køen. Dette kan nok kanskje være årsaken til veldig mange forbikjøringer.

Hva gjør dere i slike situasjoner?

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Biler bak som ikke holder nok avstand

Legg inn av SuperMorten »

Jeg har begynt å gjøre det motsatte. Jeg slakker av på farten, i håp om å bli kvitt de.. Ved ett tilfelle har jeg vinket bilen bak bakover.. og det virket :prf
Det eneste som er sikkert, er at jeg skal ikke hverken bli bøtelagt eller miste lappen pga en som ligger bak meg og tvinger meg til å kjøre fortere
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Biler bak som ikke holder nok avstand

Legg inn av Jompa »

Blink med bremselyset, det hjelper av og til.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Biler bak som ikke holder nok avstand

Legg inn av rogg »

kjellv skrev:Som relativt fersk MC-fører, tok lappen i august og har nå kjørt ca 2000 km, er det i ferd å gå opp for meg en ting!

Jeg opplever svært ofte biler som kommer opp bak meg, og legger seg alt for nærme. Dette oppleves grusomt stressende, og gjør at jeg ofte føler meg presset til forbikjøringer. Jeg er stort sett en lovlydig person, prøver for det meste å holde meg innenfor fartsbegrensningene...noenlunde i hvert fall. Men når køen foran meg holder 90 i 80 sone, og biler kommer for nærme opp bak meg, da syns jeg ikke jeg har noe annet valg enn å kjøre forbi...da blir det gjerne mange forbikjøringer, og gjerne litt store hastigheter innimellom.

Som bilfører i mange år har jeg svært ofte blitt forbikjørt av motorsykler, uten at det virker som MC-en har forsvunnet foran meg, men roet ned igjen i samme fart som køen. Dette kan nok kanskje være årsaken til veldig mange forbikjøringer.

Hva gjør dere i slike situasjoner?
Kommer helt an på muligheter og humør. Hender jeg slakker opp og slipper dem forbi for å slippe presset. De fleste forsvinner. Vi kjører to på sykkelen som regel og med henger og har det ikke travelt. Som regel har jeg sjelden opplevd å ha biler rett bak som jeg føler presser meg.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Biler bak som ikke holder nok avstand

Legg inn av Lamberghini »

Får man en riktig cowboy bak seg er det greiest bare å slippe ham forbi. Jeg forventer ikke mye av folk som blir sinna på meg fordi jeg ønsker å holde fartsgrensen.

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Biler bak som ikke holder nok avstand

Legg inn av AndreasB »

Montert bakovervendt hagle på sykkelen med avtrekker på styret :prf :lol

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Biler bak som ikke holder nok avstand

Legg inn av hakhap »

Føler og det veldig stressende, men prøver å holde meg "cool" å tenke på at jeg bare er ute og cruiser dog lit vanskelig når jeg ønsker ta senke fart for å vare sikker på en ukjent sving. På disse veier er det vanskelig å sleppe dem fram
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Biler bak som ikke holder nok avstand

Legg inn av Intruder »

Brukte bremselys foran en gærning med det til følge at han kom helt oppi rævva mi og pendlet frem og tilbake i veibanen...
Klin kokos kokoskokoskokos ...
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Biler bak som ikke holder nok avstand

Legg inn av RuneMC »

Hender en sjelden gang jeg gir tegn med flat venstrehånd a la å dytte bilen bak bakover - men om det oppfattes slik, eller hvor synlig det er for bilisten - vet jeg ikke. Funket veldig bra på en PL registrert bil engang (ekstra respekt for bikers?) plutselig sakket han av fra 3m bak til 200m bak :-) Men ellers er det varierende suksess. Å kjøre forbi en bil foran kan ofte være greit, slik at man får en annen bil bak - siden mange bilister er flinke og holder avstand heldigvis...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Biler bak som ikke holder nok avstand

Legg inn av ZZR-Tom »

Problemet er like stort når en kjører bil, gje dei en kvep med å bremse et halvt sekund pleier å hjelpe.

Når det gjelder mc og forbikjøring trur eg det er heilt vanlig å gje på litt når en kjører forbi og så roe ned etter på, er jo litt moro å dra på litt ekstra når først er i gang.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Biler bak som ikke holder nok avstand

Legg inn av AJ »

RuneMC skrev:Å kjøre forbi en bil foran kan ofte være greit, slik at man får en annen bil bak - siden mange bilister er flinke og holder avstand heldigvis...
Gjorde det i dag på vei til Jevnaker. Var en hissig liten bil som absolutt skulle ligge "på fangeren". Det gadd jeg ikke i lengden og buldret elegant forbi et par forankjørende som viste seg å ha en bedre trafikkatferd ved å legge seg bak i god avstand.
Hissigproppen så jeg ikke mer til...

:mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Biler bak som ikke holder nok avstand

Legg inn av Desmo »

En ting jeg i hvertfall ikke gjør, er å bremse! For da er det nesten sikkert at det smeller. Grunnen er en sløv bilførers reaksjonstid og forholdsvis dårligere bremser på bil enn på sykkel. Jeg slipper dem enten forbi eller kjører unna et lite stykke, alt etter humøret.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Biler bak som ikke holder nok avstand

Legg inn av Intruder »

Desmo,atferden er nok den samme på begge siden av Mjøsa... :thumleft
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Biler bak som ikke holder nok avstand

Legg inn av ZZR-Tom »

Desmo skrev:En ting jeg i hvertfall ikke gjør, er å bremse! For da er det nesten sikkert at det smeller. Grunnen er en sløv bilførers reaksjonstid og forholdsvis dårligere bremser på bil enn på sykkel. Jeg slipper dem enten forbi eller kjører unna et lite stykke, alt etter humøret.
Alt er jo relativt om kor nær bilen er selvfølgelig, er den for nær så blinker eg med bremselysa.
Men eg er rysta over kor mangen lastbilsjåfører norske inkulderte som ikkje holder avstand, der er jo minimus avstanden 1005, blei vist på glatkjøringsbana for vogntog når lastebilen låg 1003 bak personbil, bilen hadde blit knust hadde dei lagt i sammefelt.

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Biler bak som ikke holder nok avstand

Legg inn av Lamberghini »

Lastebilsjåførene har gjerne beregnet slik at de gjennomsnittlig holder fartsgrensen under hele turen. For å få til dette må de kjøre taktisk mtp. motbakker, og derfor blir de ofte sure på folk som ikke har behov for å hente tilfart før neste stigning, og heller vil holde seg innenfor reglene. Har hatt et par sånne opp i brunøyet.

Svar