Biler bak som ikke holder nok avstand
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Biler bak som ikke holder nok avstand
Som relativt fersk MC-fører, tok lappen i august og har nå kjørt ca 2000 km, er det i ferd å gå opp for meg en ting!
Jeg opplever svært ofte biler som kommer opp bak meg, og legger seg alt for nærme. Dette oppleves grusomt stressende, og gjør at jeg ofte føler meg presset til forbikjøringer. Jeg er stort sett en lovlydig person, prøver for det meste å holde meg innenfor fartsbegrensningene...noenlunde i hvert fall. Men når køen foran meg holder 90 i 80 sone, og biler kommer for nærme opp bak meg, da syns jeg ikke jeg har noe annet valg enn å kjøre forbi...da blir det gjerne mange forbikjøringer, og gjerne litt store hastigheter innimellom.
Som bilfører i mange år har jeg svært ofte blitt forbikjørt av motorsykler, uten at det virker som MC-en har forsvunnet foran meg, men roet ned igjen i samme fart som køen. Dette kan nok kanskje være årsaken til veldig mange forbikjøringer.
Hva gjør dere i slike situasjoner?
Jeg opplever svært ofte biler som kommer opp bak meg, og legger seg alt for nærme. Dette oppleves grusomt stressende, og gjør at jeg ofte føler meg presset til forbikjøringer. Jeg er stort sett en lovlydig person, prøver for det meste å holde meg innenfor fartsbegrensningene...noenlunde i hvert fall. Men når køen foran meg holder 90 i 80 sone, og biler kommer for nærme opp bak meg, da syns jeg ikke jeg har noe annet valg enn å kjøre forbi...da blir det gjerne mange forbikjøringer, og gjerne litt store hastigheter innimellom.
Som bilfører i mange år har jeg svært ofte blitt forbikjørt av motorsykler, uten at det virker som MC-en har forsvunnet foran meg, men roet ned igjen i samme fart som køen. Dette kan nok kanskje være årsaken til veldig mange forbikjøringer.
Hva gjør dere i slike situasjoner?
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Biler bak som ikke holder nok avstand
Jeg har begynt å gjøre det motsatte. Jeg slakker av på farten, i håp om å bli kvitt de.. Ved ett tilfelle har jeg vinket bilen bak bakover.. og det virket
Det eneste som er sikkert, er at jeg skal ikke hverken bli bøtelagt eller miste lappen pga en som ligger bak meg og tvinger meg til å kjøre fortere

Det eneste som er sikkert, er at jeg skal ikke hverken bli bøtelagt eller miste lappen pga en som ligger bak meg og tvinger meg til å kjøre fortere
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Biler bak som ikke holder nok avstand
Blink med bremselyset, det hjelper av og til.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Re: Biler bak som ikke holder nok avstand
Kommer helt an på muligheter og humør. Hender jeg slakker opp og slipper dem forbi for å slippe presset. De fleste forsvinner. Vi kjører to på sykkelen som regel og med henger og har det ikke travelt. Som regel har jeg sjelden opplevd å ha biler rett bak som jeg føler presser meg.kjellv skrev:Som relativt fersk MC-fører, tok lappen i august og har nå kjørt ca 2000 km, er det i ferd å gå opp for meg en ting!
Jeg opplever svært ofte biler som kommer opp bak meg, og legger seg alt for nærme. Dette oppleves grusomt stressende, og gjør at jeg ofte føler meg presset til forbikjøringer. Jeg er stort sett en lovlydig person, prøver for det meste å holde meg innenfor fartsbegrensningene...noenlunde i hvert fall. Men når køen foran meg holder 90 i 80 sone, og biler kommer for nærme opp bak meg, da syns jeg ikke jeg har noe annet valg enn å kjøre forbi...da blir det gjerne mange forbikjøringer, og gjerne litt store hastigheter innimellom.
Som bilfører i mange år har jeg svært ofte blitt forbikjørt av motorsykler, uten at det virker som MC-en har forsvunnet foran meg, men roet ned igjen i samme fart som køen. Dette kan nok kanskje være årsaken til veldig mange forbikjøringer.
Hva gjør dere i slike situasjoner?
-
- Innlegg: 193
- Registrert: 29 mar 2011, 16:47
- Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
- Bosted: Bergen
Re: Biler bak som ikke holder nok avstand
Får man en riktig cowboy bak seg er det greiest bare å slippe ham forbi. Jeg forventer ikke mye av folk som blir sinna på meg fordi jeg ønsker å holde fartsgrensen.
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Biler bak som ikke holder nok avstand
Montert bakovervendt hagle på sykkelen med avtrekker på styret



- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Re: Biler bak som ikke holder nok avstand
Føler og det veldig stressende, men prøver å holde meg "cool" å tenke på at jeg bare er ute og cruiser dog lit vanskelig når jeg ønsker ta senke fart for å vare sikker på en ukjent sving. På disse veier er det vanskelig å sleppe dem fram
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Biler bak som ikke holder nok avstand
Brukte bremselys foran en gærning med det til følge at han kom helt oppi rævva mi og pendlet frem og tilbake i veibanen...
Klin kokos kokoskokoskokos ...
Klin kokos kokoskokoskokos ...
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Biler bak som ikke holder nok avstand
Hender en sjelden gang jeg gir tegn med flat venstrehånd a la å dytte bilen bak bakover - men om det oppfattes slik, eller hvor synlig det er for bilisten - vet jeg ikke. Funket veldig bra på en PL registrert bil engang (ekstra respekt for bikers?) plutselig sakket han av fra 3m bak til 200m bak :-) Men ellers er det varierende suksess. Å kjøre forbi en bil foran kan ofte være greit, slik at man får en annen bil bak - siden mange bilister er flinke og holder avstand heldigvis...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Biler bak som ikke holder nok avstand
Problemet er like stort når en kjører bil, gje dei en kvep med å bremse et halvt sekund pleier å hjelpe.
Når det gjelder mc og forbikjøring trur eg det er heilt vanlig å gje på litt når en kjører forbi og så roe ned etter på, er jo litt moro å dra på litt ekstra når først er i gang.
Når det gjelder mc og forbikjøring trur eg det er heilt vanlig å gje på litt når en kjører forbi og så roe ned etter på, er jo litt moro å dra på litt ekstra når først er i gang.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39874
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Biler bak som ikke holder nok avstand
Gjorde det i dag på vei til Jevnaker. Var en hissig liten bil som absolutt skulle ligge "på fangeren". Det gadd jeg ikke i lengden og buldret elegant forbi et par forankjørende som viste seg å ha en bedre trafikkatferd ved å legge seg bak i god avstand.RuneMC skrev:Å kjøre forbi en bil foran kan ofte være greit, slik at man får en annen bil bak - siden mange bilister er flinke og holder avstand heldigvis...
Hissigproppen så jeg ikke mer til...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Biler bak som ikke holder nok avstand
En ting jeg i hvertfall ikke gjør, er å bremse! For da er det nesten sikkert at det smeller. Grunnen er en sløv bilførers reaksjonstid og forholdsvis dårligere bremser på bil enn på sykkel. Jeg slipper dem enten forbi eller kjører unna et lite stykke, alt etter humøret.
We have met the enemy and he is us.
Pogo
Pogo
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Biler bak som ikke holder nok avstand
Desmo,atferden er nok den samme på begge siden av Mjøsa... 

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Biler bak som ikke holder nok avstand
Alt er jo relativt om kor nær bilen er selvfølgelig, er den for nær så blinker eg med bremselysa.Desmo skrev:En ting jeg i hvertfall ikke gjør, er å bremse! For da er det nesten sikkert at det smeller. Grunnen er en sløv bilførers reaksjonstid og forholdsvis dårligere bremser på bil enn på sykkel. Jeg slipper dem enten forbi eller kjører unna et lite stykke, alt etter humøret.
Men eg er rysta over kor mangen lastbilsjåfører norske inkulderte som ikkje holder avstand, der er jo minimus avstanden 1005, blei vist på glatkjøringsbana for vogntog når lastebilen låg 1003 bak personbil, bilen hadde blit knust hadde dei lagt i sammefelt.
-
- Innlegg: 193
- Registrert: 29 mar 2011, 16:47
- Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
- Bosted: Bergen
Re: Biler bak som ikke holder nok avstand
Lastebilsjåførene har gjerne beregnet slik at de gjennomsnittlig holder fartsgrensen under hele turen. For å få til dette må de kjøre taktisk mtp. motbakker, og derfor blir de ofte sure på folk som ikke har behov for å hente tilfart før neste stigning, og heller vil holde seg innenfor reglene. Har hatt et par sånne opp i brunøyet.
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Biler bak som ikke holder nok avstand
Jeg ligger aldri under fartsgrensa med mindre jeg blir presset ned i fart av en idiot foran.. (Snakk om 5-10 km over som regel)Lamberghini skrev:Lastebilsjåførene har gjerne beregnet slik at de gjennomsnittlig holder fartsgrensen under hele turen. For å få til dette må de kjøre taktisk mtp. motbakker, og derfor blir de ofte sure på folk som ikke har behov for å hente tilfart før neste stigning, og heller vil holde seg innenfor reglene. Har hatt et par sånne opp i brunøyet.
Re: Biler bak som ikke holder nok avstand
Har kjørt vogntog eg og, og det der er overhode ingen unskyldning.
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: Biler bak som ikke holder nok avstand
Hadde en gammal boble en gang. på de er ikke ryggelys orginalt. Men ekstramontert 1000meter med manuell bryter. kjekt når noen ble for nær
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Biler bak som ikke holder nok avstand
Å skremme litt med et realt hugg i bremsen kan være greit det med bil, det har jeg gjort mange ganger. Men med sykkel er dette i så fall med livet som innsats. Det vil jeg ikke prøve.
Blunke litt hissig med bremselyset hjelper av og til, men ikke alltid. Jeg tror det er mange bilførere som har for vane å legge seg tett på forankjørende. Jeg fatter ikke at de tørr, men slik er det i alle fall.
Husker en gang mange kjørte rundt med et eller annet klistremerke i bakruta som minnet om å holde avstand på en eller annen måte. Var greit det på bil den gangen, men vet ikke om det er like kult på sykkel i dag. Men et "hold avstand, det er MITT liv du leker med" på toppboksen hadde nok vært en tankevekker for enkelte.
Blunke litt hissig med bremselyset hjelper av og til, men ikke alltid. Jeg tror det er mange bilførere som har for vane å legge seg tett på forankjørende. Jeg fatter ikke at de tørr, men slik er det i alle fall.
Husker en gang mange kjørte rundt med et eller annet klistremerke i bakruta som minnet om å holde avstand på en eller annen måte. Var greit det på bil den gangen, men vet ikke om det er like kult på sykkel i dag. Men et "hold avstand, det er MITT liv du leker med" på toppboksen hadde nok vært en tankevekker for enkelte.
Re: Biler bak som ikke holder nok avstand
Jeg fikk ett tips av en som har kjørt sykkel i mange år: Ha lomma full av klinkekuler/kuler fra kulelager eller småstein så hiv bakover på de hvis de ikke holder avstand. Tenker de holder avstand får panseret og frontruta er full av bulker (eller man bør kjøre som f...) 
Har ikke prøvd tipset ut i praksis enda, men noen ganger frister det. Men det har hendt seg at jeg har kjørt forbi bila foran for å slippe å ha en hissig audi/volvo klin oppi rævva ja

Har ikke prøvd tipset ut i praksis enda, men noen ganger frister det. Men det har hendt seg at jeg har kjørt forbi bila foran for å slippe å ha en hissig audi/volvo klin oppi rævva ja

Re: Biler bak som ikke holder nok avstand
Biler bak som ikke holder nok avstand? Når man kjører moppe?
Forstår ikke problemet,de blir ikke liggende lenge
Forstår ikke problemet,de blir ikke liggende lenge

ikkebike.norwegianforum.net
Re: Biler bak som ikke holder nok avstand
Fartgrenser gjelder jo på sykkel og. Stort sett prøver jeg å holde meg sånn ca i nærheten av dem. Er for glad i lappen. Men holde litt på bremsen slik at bremselyset lyser men uten å bremse pleier å hjelpe på biler tett bak. Ekkelt å kjøre bak norn når bremselyset lyser.Kawasaki skrev:Biler bak som ikke holder nok avstand? Når man kjører moppe?
Forstår ikke problemet,de blir ikke liggende lenge
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Biler bak som ikke holder nok avstand
En liten historie.....
Jeg kjører stort sett relativvt aktivt og har sjelden problemer med innpåslitne biler. På en av mine mange utfarter i Hardanger nærmet jeg meg Ytre Ålvik. Kom i relativt friskt tempo da jeg så en Ford Focus som var i ferd med å legge seg ut i veibanen etter en stans. Jeg passerte ham på utsiden i ca 110. Dette var på vei inn i en 60-sone med noen fine svinger som gjør seg best i 80+. Jeg roet ned til ca 80 og forserte nevnte kurver med godt nedlegg og den der "godfølelsen" bare vi motorsyklister kjenner. Plutselig oppdager jeg Focusen i bakspeilet litt nærmere enn hva jeg oppfatter som akseptabelt. Jeg kjører i ca 80, og da vi kommer ut av 60-sonen gasser jeg meg opp i ca 110 med Focusen i følge. Vi nærmer oss på ny noen fine svinger og da jeg ser en betongbil som jeg absolutt ikke ønsker å ligge bak gjennom nevnte svinger, drar jeg forbi i friskt tempo. Koser meg alene gjennom de neste kilometrene, og Focusen er selvfølgelig borte :-)
Stopper på første rasteplass for å drikke litt. Akkurat fått av meg hjelmen da jeg ser Focusen svinge inn. Til min overraskelse ser jeg han har blålys på taket
Lettere oppkavet kommer det en svilkledd kar løpende og vifter med politiskiltet sitt.
"Prøver du å stikke av, eller...." sier politimannen.
"Hva.....øh, vet du, jeg så faktisk ikke at dere hadde lys på......"sier jeg.
"Friskt unna gikk det ihvertfall?"
"Vel, jeg vet jeg lå sånn ca 20 over grensen, men du må tro meg når jeg sier jeg ikke så at dere hadde blålys på.....Speilet mitt er ikke av det beste slaget, og jeg ser egentlig bare at det er en bil bak meg".
"Har du førerkort med deg? Ettersøkt for noe? Narkotika?".
Jeg ga ham førerkortet og måtte skuffe ham angående tidligere synder. Politimannen gav førerkortet til kollegaen sin som tok det med seg inn i bilen og kalte opp sentralen for en sjekk. Etter noen minutter kom han ut igjen og konfererer dempet med kollegaen.
"Du må få deg et bedre speil. Fin Triumph det der! Kjør pent og ha en fortsatt god dag."
Viste seg altså det var to hyggelige politimenn. Tenker med gru på hva som hadde blitt utfallet om jeg hadde møtt på noen skikkelige sheriffer i sivil up bil med kamera etc. Heldigvis er vi stort sett forskånet for slikt på våre svingete vestlandsveier
Jeg kjører stort sett relativvt aktivt og har sjelden problemer med innpåslitne biler. På en av mine mange utfarter i Hardanger nærmet jeg meg Ytre Ålvik. Kom i relativt friskt tempo da jeg så en Ford Focus som var i ferd med å legge seg ut i veibanen etter en stans. Jeg passerte ham på utsiden i ca 110. Dette var på vei inn i en 60-sone med noen fine svinger som gjør seg best i 80+. Jeg roet ned til ca 80 og forserte nevnte kurver med godt nedlegg og den der "godfølelsen" bare vi motorsyklister kjenner. Plutselig oppdager jeg Focusen i bakspeilet litt nærmere enn hva jeg oppfatter som akseptabelt. Jeg kjører i ca 80, og da vi kommer ut av 60-sonen gasser jeg meg opp i ca 110 med Focusen i følge. Vi nærmer oss på ny noen fine svinger og da jeg ser en betongbil som jeg absolutt ikke ønsker å ligge bak gjennom nevnte svinger, drar jeg forbi i friskt tempo. Koser meg alene gjennom de neste kilometrene, og Focusen er selvfølgelig borte :-)
Stopper på første rasteplass for å drikke litt. Akkurat fått av meg hjelmen da jeg ser Focusen svinge inn. Til min overraskelse ser jeg han har blålys på taket

"Prøver du å stikke av, eller...." sier politimannen.
"Hva.....øh, vet du, jeg så faktisk ikke at dere hadde lys på......"sier jeg.
"Friskt unna gikk det ihvertfall?"
"Vel, jeg vet jeg lå sånn ca 20 over grensen, men du må tro meg når jeg sier jeg ikke så at dere hadde blålys på.....Speilet mitt er ikke av det beste slaget, og jeg ser egentlig bare at det er en bil bak meg".
"Har du førerkort med deg? Ettersøkt for noe? Narkotika?".
Jeg ga ham førerkortet og måtte skuffe ham angående tidligere synder. Politimannen gav førerkortet til kollegaen sin som tok det med seg inn i bilen og kalte opp sentralen for en sjekk. Etter noen minutter kom han ut igjen og konfererer dempet med kollegaen.
"Du må få deg et bedre speil. Fin Triumph det der! Kjør pent og ha en fortsatt god dag."
Viste seg altså det var to hyggelige politimenn. Tenker med gru på hva som hadde blitt utfallet om jeg hadde møtt på noen skikkelige sheriffer i sivil up bil med kamera etc. Heldigvis er vi stort sett forskånet for slikt på våre svingete vestlandsveier

- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: Biler bak som ikke holder nok avstand
Igrunnen samme oppfattelse har jeg av snuten på vestlandet. Opp igjennom årene har jeg blitt stoppet noen ganger (ikke bare for forseelser, så det er sagtRoteEddie skrev:En liten historie.....
[SNIP]
Viste seg altså det var to hyggelige politimenn. Tenker med gru på hva som hadde blitt utfallet om jeg hadde møtt på noen skikkelige sheriffer i sivil up bil med kamera etc. Heldigvis er vi stort sett forskånet for slikt på våre svingete vestlandsveier

På vei til og fra arbeid kjører jeg på forholdsvis smale veier med relativt saktegående trafikk/kø, så der blir en god del forbikjøringer på veien der det er plass til det. Ofte har jeg selskap av en politi-motorsyklist, som kjører i behagelig tempo forbi biler, så jeg pleier å legge meg bak ham. Effektivt (bilene kjører godt ut til siden når de ser en politisykkel) og behagelig. Men idag morges hentet jeg inn en politi-motorsyklist som absolutt ikke kjørte forbi en eneste bil. Tok ikke sjansen på å kjøre forbi fyren, han virket litt for fersk i faget til at jeg våget å "provosere". Så idag kom jeg en halvtime for sent på jobb gitt!

Apropos de som kjører tett i rævva: Personlig lager jeg litt ekstra stor avstand til forankjørende, for å øke sikkerheten. Gjerne 4-5 sekunder. Og så varierer jeg gjerne en del på farten (uten å direkte bremse). De fleste bilister tar hintet da og legger seg litt lenger bak. Men løkhoder finner en overalt, så da er det enten å frese forbi eventuell bil foran, eller om det alt går friskt nok unna så kjører jeg inn til siden. Selv etter såpass mange år i trafikken klarer jeg ikke la være å bli stresset av de som kjører mindre enn halvannet sekund bak rævva

For en tid siden installerte jeg en "SupaBrake" bremselysmodulator på baiken. Ikke helt lovlig, men akkurat det dr... jeg i. Poenget er at det funker som en kule. Tydelig bedre effekt med å få rævslikkerne til å holde litt bedre avstand. Og så blinker den ikke i hytt og pine, bare akkurat nok til å få oppmerksomheten. Den, i kombinasjon med et heftig LED-bremselys under skiltet, samt bremselys i toppkofferten vekker de fleste


Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)