Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
PAULUS
Innlegg: 79
Registrert: 01 okt 2011, 15:48
Motorsykkelen din: Suzuki GS 500 F
Sted: Oslo

Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av PAULUS »

MC Oslo skulle ha 80 kroner for et oljefilter til min maskin, mens "Biltema" nøyde seg med 40. Er sistnevnte sekunda vare, eller er det et sted man bør henvende seg oftere?

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av TheBandit »

Jeg kjøpte oljefilter til bandit'en og merka ingen problemer med det. Tenker at det er de samme filtra som de har på forhandlerne. :-k

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av kjellv »

Det kan være like bra, men du vet det aldri. Men har du garanti på sykkelen, så ta i hvert fall ingen sjangser på dette.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av RuneMC »

Har kjøpt original Suzuki filter til min (ca 150,-) - og ikke tenkt så mye på det. Iflg servicemanualen etterfølges filter/olje-skift av to oljeskift der man ikke trenger bytte filter, så det er uansett en meget beskjeden sum. Oljen koster sammenlagt mye mer - og der bruker jeg Biltema's.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38048
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av AJ »

PAULUS skrev:MC Oslo skulle ha 80 kroner for et oljefilter til min maskin, mens "Biltema" nøyde seg med 40. Er sistnevnte sekunda vare, eller er det et sted man bør henvende seg oftere?
Jeg kjøpte noen oljefiltre på eBay til Tiger 1050'en jeg hadde og fikk faktisk en :[-X for dette på servicekvitteringen, etter å ha brukt et slikt mellom oljeskiftintervallene.
Og ikke nok med at det ble skrevet at uoriginalt filter hadde vært brukt, men mekanikeren understrekte det hele med et utropstegn!
Nevnte dette for Heidi på GMS hvor servicen ble gjort og hun fortalte at en av mekanikerne der oppe hadde skåret over et originalt Triumph filter og et uoriginalt et og vist at det var synlige forskjeller på de to.
Derfor var de restriktive på bruk av uoriginale filtre.

Om det er noe i dette tør jeg ikke si, men kanskje ikke utenkelig...?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av ZZR-Erling »

E kjenning av meg satte på en uorginalt filter på sin Suzuki B-King. Etter ca 1000km blåste det olje ut, ned under blokka og ned på bakhjulet. Årsak, blokkert ventil i filteret og derpåfølgende rykkøkning som blåste o-ringen....nå, vil du nu ha et uorginalt filter?... :[-X

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2736
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av Busa Trond »

Ikke spar deg til fant på 40,- :mk

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38048
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av AJ »

Busa Trond skrev:Ikke spar deg til fant på 40,- :mk
Godt råd!

Oljefilter er undervurdert av altfor mange. Gode filtre skjermer motoren bedre enn vi tror.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av ega16 »

Kommer vel litt an på hva som menes med uorginalt? Regner med at K&N sine oljefilter ikke er noe dårligere enn de orginale.

ZZR-Erling

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av ZZR-Erling »

ega16 skrev:Kommer vel litt an på hva som menes med uorginalt? Regner med at K&N sine oljefilter ikke er noe dårligere enn de orginale.
Ja, det blir jo en antagelse..men du har sikkert rett. Men kjøper du orginalt, slipper du anta..Det var med nød og neppe min kamerat ungikk vaierrekkverket på E18..

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av pelsen »

det er ingen mc-merker som lager egne filter, så hvis man kjøper uoriginalt så kan det tilfeldigvis være samme merke som det originale. Men dette vet man ikke, og med original har man en viss garanti for kvaliteten, hvis da ikke fabrikken har kjøpt inn de billigste filterne de fikk tilbud på :-k
Men det finnes jo mange kjente oljefiltermerker som har sin egen merkevare å ta vare på, det er jo også en viss garanti for kvaliteten.
Bilremafilter, jeg har åpnet et en gang, og det er filter inni. Jeg har et bilremafilter på bobberen, men der har ikke filteret stort annen funksjon enn at jeg trenger de to desiliterne som filteret rommer med olje ombord. 8)

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av ega16 »

ZZR-Erling skrev:
ega16 skrev:Kommer vel litt an på hva som menes med uorginalt? Regner med at K&N sine oljefilter ikke er noe dårligere enn de orginale.
Ja, det blir jo en antagelse..men du har sikkert rett. Men kjøper du orginalt, slipper du anta..Det var med nød og neppe min kamerat ungikk vaierrekkverket på E18..
Jeg hadde også vært skeptisk til et "no brand" oljefilter. Det er ihvertfall mange Ducati eiere som bruker K&N oljefilter.

Her er en sammenligning som viser at K&N er bedre på mange områder enn OEM filteret til Ducati.

http://tpoparts.com/articles/oilfiltercompare.html" onclick="window.open(this.href);return false;

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av TBI81 »

Alltid kjørt K&N på syklene, men sist kjøpte jeg biltema til bilen og merket da at det var av merket FRAM -som jeg tidligere har betalt betraktelig mer for mange gang tidligere på bensinstasjoner. Ble da litt betenkt på alle de kommentarene jeg har hatt mot biltemafiltre som jeg ikke stolte på tidligere ..

l-k-p
Innlegg: 169
Registrert: 01 apr 2009, 20:56
Motorsykkelen din: Flere

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av l-k-p »

UFF. Jeg sier bare UFF. Spar 40 kr. Har du ny sykkel, som de fleste her har: kjøp orginalt. Jeg kjører gammel japansk. Slutt med diskusjon olje/filter.:bruk det som skal brukes.

Brukeravatar
PAULUS
Innlegg: 79
Registrert: 01 okt 2011, 15:48
Motorsykkelen din: Suzuki GS 500 F
Sted: Oslo

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av PAULUS »

Problemet med slitedeler til sykler er at man "aldri vet" noe om kvaliteten og at konsekvensene av sekunda vare er så store. Dette vet motorsykkelmerkene å nyttiggjøre seg; de setter sitt rennomé på at dette er skikkelig vare, og dobler prisen.

På olje er kvaliteten veldefinert gjennom SAE, API og JANO registreringen. På hjelmer er et E-merke godt nok for de fleste. (Det blir lett for sent å finne ut at hjelmen din hadde for dårlig kvalitet).

Hva så med oljefilteret. Vel, også "Biltema" har et renommé å ta vare på, de er blitt ganske så store etterhvert på MC. Dette er vår eneste garanti for kvalitet. Men det samme gjelder om det står Suzuki på det. Kanhende MC-merket har fått et godt tilbud fra en produsent, på et produkt som er GANSKE bra, men som svikter når det er skandinaviske temperaturer? Da er kanskje "Biltema" sitt bedre enn det originale? Uansett, den uorginale bidrar nok til å presse prisen ned på den orginale, og slik sett gjør "Biltema" en viktig jobb. (Akkurat som Ryanair presser ned prisen på SAS-billetter, til glede også for de som ikke kjører med R.)
Min erfaring på "Biltema" var at selgeren hevdet at det var få produsenter av disse filtrene og at den originale SANNSYNLIGVIS var av samme fabrikat. Men kvaliteten kan nok variere selv fra samme fabrikat. Eller kvaliteten kan være mer variabel, noe som er svært vanskelig å måle eller verdsette.

KONKLUSJON:
Jeg er utrolig fornøyd med min motorsykkel, blant annet fordi den er billig. Jeg kjøpte den for 1 år siden, da hadde den gått 3 000 km og kostet 40 000. Nå har jeg kjørt 10 000 flotte kilometer på den selv. Men sykkelmarkedet er falt, og mine kilometre pluss en velt taksert til 20 000 på verksted reduserer SALGSverdien betyelig. Men BRUKSverdien er vel så stor (synes det er tøft med riper på kåpa). Med dette som utgangspunkt tenkte jeg at olje, filtere og annet utstyr fra "Biltema" får holde når verdien kanskje bare er 20 000. Det er etter min gjetning gunstigere å bytte olje/filtere dobbelt så ofte, som at det står "Suzuki" på delene. Hadde jeg derimot hatt en Kawasaki ZZR 1400 til 300 000 kroner hadde jeg kanskje tenkt annerledes. Men det er kanskje nettopp derfor jeg ikke har en slik maskin.

Svar