NickNei skrev:Norge er et kristen land, Vi har soldater i krig, med egen feltprest, kapell, og kirken er med ,og er en del av krigen våre soldater er med på. Akkurat som usa har sine. Og usa blander absolutt ikke krig og religion slik det blir dratt frem her. .
Norge er et kristent land ja ... men hvis du spør hvor mange nordmenn som faktisk tror på Gud, så vil du finne ut at det er veldig få, til å bo i et kristent land.
Ang. den norske feltpresten, så fungerer han vel mere som en psykolog eller ei mor e.l. enn en prest.
NickNei skrev:
Kirken står sterkere i usa, tross at vi i norge har en statskirke. For de fleste i usa er kirken en tradisjon som i norge, her har også kirken en sterk plass, ved jul, påske, bryllup, dåp, konfirmasjon, begravelse, og sorgarbeid..
Ikke så ulikt usa. Men de blander altså religion og krig, mens vi i norge er de minst religiøse i verden?? Det blir vel litt vrengt? kan tenke meg nord-korenaerne er lite enig med deg.
Og du må jo gjerne tro at usa tar livet av mennesker i guds navn, men det ligger nok mer tungtveiene grunner under det meste.
Jeg sa vel ikke at vi var de minst relegiøse i verden, men bortimot. Hvis du gidder kan du prøve å finne noen tall på dette
Når vi går i kirken, så er det nok pga tradisjon ja, og i mye større grad enn når amerikanerne går i kirka. Det er jo bare å se hvor mye det prates om "our good lord" i forhold til her i landet, så får man et visst inntrykk av hvor mye de tror på Gud
Ang. siste setninga di, så er det nok ikke bare pga Gud, det har du rett i, men man hører jo "God bless you" fra alle kanter, i alle situasjoner, til alle tider, og til alt og alle.
Der velsignes alt fra idrettsarenaer og donuts til trafikklys og utegriller og håndgranater og hangarskip, og nå det siste altså, HD.
Men jeg gidder ikke mere polemikk omkring dette, jeg har sagt hva jeg mener om saken.
Jeg har møtt litt for mange amerikanere rundt omkring i verden til du klarer å endre på de meningene.