Hvilken sykkel skal jeg kjøpe???

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Hvilken sykkel skal jeg kjøpe???

Legg inn av L-NA »

Har nylig kjøpt en 2010 Mod Moto Guzzi Stelvio.
Lenge før jeg solgte den gamle TDM`n så startet selvfølgelig jakten på ny MC. Mine tanker om hvilke sykkel dette skulle bli har vel endret seg flere ganger før Stelvio`n ble kjøpt. (har ikke kjøpt den ennå, får den levert neste Mandag og gleder meg som et barn). Prosessen har ført meg igjennom utallige omtaler, tester, forskjellige produsenters hjemmesider og spesifikasjoner, kommentarer fra brukere, lesere, forum osv. (Prosessen har vert både interessant og hyggelig).
Men hva som førte til at det ble Stelvio, er utallige grunner som gjør at denne sykkelen passer meg, og mitt bruk. Mine totale kriterier passer heller dårlig inn i mange av testene som er gjort for disse syklene, eller hva som bli lagt vekt på. Dette vil heller aldri bli mulig siden vi alle er forskjellige, men derimot har det vert interessant å lese hvordan forskjellige motor journalister legger til grunn og verdsetter forskjellige kvaliteter, eller mangler. Litt etter litt så opplevde jeg at jeg i første omgang måtte få definert mitt behov, for så å finne en sykkel som passet best mulig inn til dette, i kombinasjon med andre kriterier som kommer mer inn under drømmer og følelser.

Med mine 186 cm og 100 kg starter min definisjon. Videre så setter jeg stor pris på svingete motbakker, elsker twin motorer der man får brukt dreiemomentet langt ned i registeret, langturer (helst på asfalt), men også korte turer rundt om lokalt. På butikken, hente posten etc. To på sykkelen, oppreist sittestilling, og stor kne vinkel. Videre så kommer de små kvaliteter som ikke alltid kan defineres som "Viktig", men heller som et ønske. Kardang, kvalitet, design, brukervennlighet, ekstrautstyr, pris, osv.

Alt i alt, så ble det noen sykler å velge i. Fra å ha vert innom div. Sports turere, store turing sykler, og "TDM klassen", så endte jeg opp med Adventur syklene rundt 1200ccm. Her har blitt en del å velge i, og som alle har vert sterke kandidater, men når mine kriterier skulle tilfreds stilles, og kanskje drømmen måtte vike litt for fornuften, så ble det Stelvio :D

Noen som har andre erfaringer, råd, historier omkring dette emne, så vil jeg gjerne lese hva dere har å si. Artige historier gjerne om vellykkede "Impuls kjøp" eller total bom i forhold til hva en hadde tenkt, eller hva som helst.

For min del gjenstår det bare å komme meg hjem, og finne ut hvor vidt dette har vert "Total skive bom" eller kanskje "Midt i blinken"

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hvilken sykkel skal jeg kjøpe???

Legg inn av SuperMorten »

Velkommen hit L-NA :prf

Har hørt litt om Stelvio i det siste, og det virker være en solid farkost som de respektive eiere er fornøyd med. Men samtidig er jeg sikker på at alt koker ned til personlige preferanser, smak.

Jeg har ikke så veldig mye greie på MC, men er godt fornøyd med min egen V-Strom, men det er mange andre sykler jeg godt kunne tenke meg også. Har hørt mange som advarer meg mot f.eks BMW, mens de som kjører BMW, som regel er godt fornøyde og aldri vil ha noe annet. Sånn er det ofte med Harley også. Jeg luktet på Harley for en tid tilbake. Fikk mange advarsler fra venner, om at her ble det 4 timer mekking pr time kjøring osv. Snakker du med en HD eier, er det sannsynligvis verdens beste sykkel.

Som sagt jeg tror det er med sykkel som med kvinnfolk osv... Det finnes sannsynligvis noe for enhver smak. Tror ikke det finnes noe rett eller galt. Det er det bare du som vet.. trur eg.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Hvilken sykkel skal jeg kjøpe???

Legg inn av omaas »

L-NA skrev:Har nylig kjøpt en 2010 Mod Moto Guzzi Stelvio.
Lenge før jeg solgte den gamle TDM`n så startet selvfølgelig jakten på ny MC. Mine tanker om hvilke sykkel dette skulle bli har vel endret seg flere ganger før Stelvio`n ble kjøpt. (har ikke kjøpt den ennå, får den levert neste Mandag og gleder meg som et barn). Prosessen har ført meg igjennom utallige omtaler, tester, forskjellige produsenters hjemmesider og spesifikasjoner, kommentarer fra brukere, lesere, forum osv. (Prosessen har vert både interessant og hyggelig).
Men hva som førte til at det ble Stelvio, er utallige grunner som gjør at denne sykkelen passer meg, og mitt bruk. Mine totale kriterier passer heller dårlig inn i mange av testene som er gjort for disse syklene, eller hva som bli lagt vekt på. Dette vil heller aldri bli mulig siden vi alle er forskjellige, men derimot har det vert interessant å lese hvordan forskjellige motor journalister legger til grunn og verdsetter forskjellige kvaliteter, eller mangler. Litt etter litt så opplevde jeg at jeg i første omgang måtte få definert mitt behov, for så å finne en sykkel som passet best mulig inn til dette, i kombinasjon med andre kriterier som kommer mer inn under drømmer og følelser.

Med mine 186 cm og 100 kg starter min definisjon. Videre så setter jeg stor pris på svingete motbakker, elsker twin motorer der man får brukt dreiemomentet langt ned i registeret, langturer (helst på asfalt), men også korte turer rundt om lokalt. På butikken, hente posten etc. To på sykkelen, oppreist sittestilling, og stor kne vinkel. Videre så kommer de små kvaliteter som ikke alltid kan defineres som "Viktig", men heller som et ønske. Kardang, kvalitet, design, brukervennlighet, ekstrautstyr, pris, osv.

Alt i alt, så ble det noen sykler å velge i. Fra å ha vert innom div. Sports turere, store turing sykler, og "TDM klassen", så endte jeg opp med Adventur syklene rundt 1200ccm. Her har blitt en del å velge i, og som alle har vert sterke kandidater, men når mine kriterier skulle tilfreds stilles, og kanskje drømmen måtte vike litt for fornuften, så ble det Stelvio :D

Noen som har andre erfaringer, råd, historier omkring dette emne, så vil jeg gjerne lese hva dere har å si. Artige historier gjerne om vellykkede "Impuls kjøp" eller total bom i forhold til hva en hadde tenkt, eller hva som helst.

For min del gjenstår det bare å komme meg hjem, og finne ut hvor vidt dette har vert "Total skive bom" eller kanskje "Midt i blinken"
Gratulerer med Stelvio, du blir nok ikke skuffet :thumleft

Jeg fikk min 2011 Stelvio i mai 2011, og den har nå gått 32000 Km.
Det som gjorde at jeg valgte denne er mye av de grunnene som du har. De fleste kilometrene er kjørt med 2 på og passasjeren er meget fornøyd med komforen, Noe som var viktig med valget av sykkel :-)

Norsk Moto Guzzi Klub anbefales http://www.motoguzzi.no/

-omaas
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Hvilken sykkel skal jeg kjøpe???

Legg inn av L-NA »

Da var Stelvio`n på plass, og grundig testet og kjørt rundt om i Spanske fjell områdene ved Benidorm. 100 vis av hårnålsvinger, med varselskilt som viser opp til 12% stigning.. :D .......Det var da jeg virkelig ble glad i denne doningen :-)

Men,men det hele startet allerede før jeg skulle overta sykkelen. Ved å skjekke ramme nr, oppdaget jeg at det var en 2008 mod, førstegang reg, 2010. dvs. Første versjon, med en motor som etter mange tester var definert som både "lat" og treg. Lite dreiemoment på lave turtall. :sk? Men etter en rask telefon til Moto Guzzi forhandler i Barcelona, hvor jeg får pris for ombygging og oppgradering av motor. Så tar jeg ett par runder med meg selv, for så å komme frem til at det -uansett ville være et en bra kjøp. Og jeg valgte å fullføre handelen. Fast bestemt på å bruke vel 1000€ på oppgradering så måtte det vel bli bra.

Når jeg bare noen dager senere kjente V-twin`s dunking gå over i en musikalsk perle, etterhvert som omdreiningsmåleren stiger oppover (lyden er fantastisk) for så å kjenne hvor effektivt bremsene trykker sammen forrgaffelen, før jeg nærmest automatisk -glir igjennom neste sving. Litt sluring med clutchen, for å få litt omdr, full gass ....og så er det påa`n igjen. Brems...dunk. dunk. dunk...også kommer musikken :D :D :D

Det var da jeg slo fra meg tanken på oppgradering av Motor. Mye kritikk har jeg lest om denne Motoren og dreiemoment. Men jeg er en helt vanlig, - gjennomsnitt Motorstykkelist. Og selv om Multistrada`n og andre merker har betydelig mer å vise til, samt at de fleste motorjournalister ønsker seg mer....ja så holder det i massevis med 105hk, og 108 nm v/6400rpm til mitt bruk.

Og når alt dette blir lagt til Guzzi`n sin teknikk, komfort, karakteristikk og særpreg, kjøreglede, lyd, og til slutt min egen "feeling"...... :D Jeg har funnet MIN sykkel :D :prf

Selvfølgelig så er min erfaring med MC svært begrenset i forhold til mange andre, og kanskje spesielt de som har vert så heldig å ha dette som yrke.

Men til slutt, så kan jeg bare legge til -at det nok ikke blir noe oppgradering av motor, og jeg gler meg videre til mange lange turer på Stelvio`n. Selv om det "bare" er 105 hk og 108nm/ 6400 rpm :-)

"Lykken er ikke de verste man har, og om litt...... sitter jeg på Stelvio`n igjenn" :prf

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38031
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilken sykkel skal jeg kjøpe???

Legg inn av AJ »

Se der, ja!

Bra å høre at du er fornøyd! :thumleft
Har 105 HK i min også (noe Motorrad målte til 106 i sin test i sommer...) og synes det trekker mer enn nok.
Gleder meg til å lese mer om dine Stelvio opplevelser etter hvert.
Har kjørt bil fra Altea og opp til Guadalest. Håper å gjøre det samme med MC en gang :D
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Hvilken sykkel skal jeg kjøpe???

Legg inn av L-NA »

AJ skrev:Se der, ja!

Bra å høre at du er fornøyd! :thumleft
Har 105 HK i min også (noe Motorrad målte til 106 i sin test i sommer...) og synes det trekker mer enn nok.
Gleder meg til å lese mer om dine Stelvio opplevelser etter hvert.
Har kjørt bil fra Altea og opp til Guadalest. Håper å gjøre det samme med MC en gang :D

Alte - Guadalest er en bitte liten smake bit av det som du finner av MC veier i dette distriktet, det er fantastisk fint å kjøre her, men skulle du ta turen ned igjen, så må du kontakte meg her på forumet så jeg får anbefalt en liten tur. Oppe i La Nucia (10 min fra Altea) leier de ut sykkler for å kjøre denne ruta med ledsager som viser vei....Anbefaler på det sterkeste.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38031
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilken sykkel skal jeg kjøpe???

Legg inn av AJ »

L-NA skrev: Alte - Guadalest er en bitte liten smake bit av det som du finner av MC veier i dette distriktet, det er fantastisk fint å kjøre her, men skulle du ta turen ned igjen, så må du kontakte meg her på forumet så jeg får anbefalt en liten tur. Oppe i La Nucia (10 min fra Altea) leier de ut sykkler for å kjøre denne ruta med ledsager som viser vei....Anbefaler på det sterkeste.
Det vil jeg gjøre så snart det blir aktuelt :thumleft
Du er fastboende der nede, om jeg har forstått det rett...?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Hvilken sykkel skal jeg kjøpe???

Legg inn av L-NA »

Tja, Jeg bor her enda, men av familiære grunner så bærer det hjem over nå til Jul, men Stelvio`n blir stående der nede frem til Sommeren. Da planlegger jeg å kjøre den hjem til Vestlandet via den Franske Rivieran, til byen Sete, videre til Nice, og så ta til Babord og opp over den berømte "Route des Grandes Alps" på grensen mellom Frankrike og Italia. Så videre inn i Italia og inn i Sveits via Stelvio passet :D Ja, ja det er planen så får vi se.

Legger ved en link til MC turer i området ved Benidorm, Altea....Fantastiske MC Veier

http://www.lamarina-mototours.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar