Lenge før jeg solgte den gamle TDM`n så startet selvfølgelig jakten på ny MC. Mine tanker om hvilke sykkel dette skulle bli har vel endret seg flere ganger før Stelvio`n ble kjøpt. (har ikke kjøpt den ennå, får den levert neste Mandag og gleder meg som et barn). Prosessen har ført meg igjennom utallige omtaler, tester, forskjellige produsenters hjemmesider og spesifikasjoner, kommentarer fra brukere, lesere, forum osv. (Prosessen har vert både interessant og hyggelig).
Men hva som førte til at det ble Stelvio, er utallige grunner som gjør at denne sykkelen passer meg, og mitt bruk. Mine totale kriterier passer heller dårlig inn i mange av testene som er gjort for disse syklene, eller hva som bli lagt vekt på. Dette vil heller aldri bli mulig siden vi alle er forskjellige, men derimot har det vert interessant å lese hvordan forskjellige motor journalister legger til grunn og verdsetter forskjellige kvaliteter, eller mangler. Litt etter litt så opplevde jeg at jeg i første omgang måtte få definert mitt behov, for så å finne en sykkel som passet best mulig inn til dette, i kombinasjon med andre kriterier som kommer mer inn under drømmer og følelser.
Med mine 186 cm og 100 kg starter min definisjon. Videre så setter jeg stor pris på svingete motbakker, elsker twin motorer der man får brukt dreiemomentet langt ned i registeret, langturer (helst på asfalt), men også korte turer rundt om lokalt. På butikken, hente posten etc. To på sykkelen, oppreist sittestilling, og stor kne vinkel. Videre så kommer de små kvaliteter som ikke alltid kan defineres som "Viktig", men heller som et ønske. Kardang, kvalitet, design, brukervennlighet, ekstrautstyr, pris, osv.
Alt i alt, så ble det noen sykler å velge i. Fra å ha vert innom div. Sports turere, store turing sykler, og "TDM klassen", så endte jeg opp med Adventur syklene rundt 1200ccm. Her har blitt en del å velge i, og som alle har vert sterke kandidater, men når mine kriterier skulle tilfreds stilles, og kanskje drømmen måtte vike litt for fornuften, så ble det Stelvio

Noen som har andre erfaringer, råd, historier omkring dette emne, så vil jeg gjerne lese hva dere har å si. Artige historier gjerne om vellykkede "Impuls kjøp" eller total bom i forhold til hva en hadde tenkt, eller hva som helst.
For min del gjenstår det bare å komme meg hjem, og finne ut hvor vidt dette har vert "Total skive bom" eller kanskje "Midt i blinken"