Mellomtung på papiret, full effekt på motor! Konsekvenser?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Bosted: Stavanger

Mellomtung på papiret, full effekt på motor! Konsekvenser?

Legg inn av Svolp »

Morn!

Har en kompis, hva navn og sykkel skal forbli unevnt som kjører rundt på en sykkel som er registrert som mellomtung men er i realiteten full effekt grunnet litt kvikk fiks her og der!
Det skiller ganske mye, nesten 70 hk fra papir til realitet!

Grunnen til at jeg poster er fordi jeg må høre litt meninger da vi er svært uenige i ansvar og konsekvens hvis noe skulle skje.. Kanskje andre har synspunkt på saken?!
Det han mener selv som jeg også er enig i er konsekvensen ved et uhell.. Selv om den på papiret er rundt 100hk er realiteten en helt annen, ved et evt uhell er han ikke bekymret da forsikringselskapet har notert hvor mye hk det er i sykkel, noe han ble spurt om når han tegnet avtalen. Han svarte da ikke det som står i vognkortet men det sykkel faktisk er. Med andre ord har han da forsikret sykkel for faktisk effekt!

Da kan jo ikke foriskringen nekte han noe som helst hvis uhellet skal være ute, sykkel er forsikret for korrekt effekt og han har førerkort!
Så sier jeg videre hvis det blir en kraftig smell og det er spærsmål om skyld vil jo sykkel bli taua inn av statens etterforskningsgruppe og da vil dem jo finne ut av at effeken er MYE større en hva vognkort tilsier, derifra vil det da gjerne balle på seg med anmeldese(dokumentforfalskning), straffegebyr, store bøter osv?!

Hva mener folket, er han forsikret når han har førerkort og oppgitt korrekt effekt til forsikringen selv om vognkortet forteller at sykkel har lavere effekt?
Han er bastant på at han aldri kan bli tatt for dette, slik en rulle som de snakker om på en teknisk kontroll er bare en myte.. For og bli tatt i en slik mener han at du må få en innkallese og møte opp på en trafikkstasjon(og da kan du gjerne trikse det tilbake som han sier)

Han sier også hvis han blir stoppet i fartskontroll og politiet stusser på effekten har dem ingen muligheter til og finne ut av hvor mye HK det er uten en slik rulle som nevnt og så sant førerkortet ikke ryker har dem ikke mulighet for og beslage sykkel på misstanke?

MAO, eneste måten han mener han kan bli tatt på et hvis han kræsjer og det blir spørsmål om skyld og sykkel blir gjennomgått av en med peiling hos SVV..

Hva mener dere, syntes han er ganske bastant og påståelig men jeg er usikker på hvordan en skal forholde seg til dette! :-)å
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Larsern
Innlegg: 64
Registrert: 09 feb 2010, 13:08
Motorsykkelen din: HD FLSTCI
Bosted: Røyken

Re: Mellomtung på papiret, full effekt på motor! Konsekvense

Legg inn av Larsern »

Heia.

I henhold til sikkerhetsforskriftene for forsikringen vil en endring av effekten medføre at han kan få en avkortning i erstatningen eller at selskapets erstatningsansvar kan falle helt bort. Her er også årsakssammenheng ved skade en faktor. Og her er det den effekten som er oppgitt i vognkortet som gjelder.

Hva han kjøpt forsikring på har nok ingen betydning. Erstatningsberegningen ved kaskoskade er at det skal være tilsvarende sykkel, og da er det igjen vognkortet som er gjeldende.

For øvrig tror jeg Statens vegvesen nok vil ha et ord med i laget og en anmeldelse for dokumentfalsk vil nok medføre en klekkelig bot og eventuelt utsettelse på førerkort.

mvh

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2747
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Mellomtung på papiret, full effekt på motor! Konsekvense

Legg inn av Busa Trond »

:scratch Sikker lurt og melde fra til forsikringen ja. Men ikke nok, ved det værste tenkelig utfall der liv skulle gå tapt vil nok føreren av sykkele også bli med på forkortninga siden han alt har brutt forskjellige lover og regler alt. Forsikringsselskapene har jo også noen flinke advokater som lett vrir ei bittelita fjær til 1000000 høns, så det er nok mest fornuftig "regge" den opp eller trimme den ned igjen så han ikke blir gransket av Scotland Yard :sorry 30,000.- kan nok fort bli mye penger her :D .

Klippet fra Dine Penger.
Dersom en effektøkning ikke er meldt Statens vegvesen og avgift ikke er betalt, kan dette få store konsekvenser for bileieren, ifølge Tollvesenet:

«Oppdages slike forhold ved kontroll, regnes det som brudd på en rekke lovbestemmelser som er straffesanksjonerte. Det kan her nevnes avgiftslovgivningen, vegtrafikklovgivningen og forsikringslovgivningen.»


http://www.lovdata.no/for/sf/fd/td-2001 ... 8-005.html" onclick="window.open(this.href);return false;

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Mellomtung på papiret, full effekt på motor! Konsekvense

Legg inn av joo »

Så vedkommende HAR førerkort for fulleffekt?
Sykkelen ER forsikret som fulleffekter?
"Svindelen" består altså i at vognkortet ikke er oppdatert?
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Mellomtung på papiret, full effekt på motor! Konsekvense

Legg inn av joo »

Busa Trond skrev:Men ikke nok, ved det værste tenkelig utfall der liv skulle gå tapt vil nok føreren av sykkele også bli med på forkortninga siden han alt har brutt forskjellige lover og regler alt.
For å være litt stygg; det "verste" er ikke død men invaliditet. Og da mener jeg at noen gjerne snevrer inn sakene til å lure på om ting kan komme til å koste mye? Sånn sett er ikke regress ved død eller skade på "ting" noe folk flest må gå fra gård og grunn for, men om man forbrutt seg mot lover og så invalidiserer noen da kan erstatningene nå astronomiske høyder pga krav i ettertid for beløp som går laaangt ut over det som folketrygden vil dekke.

Det enkleste er å rett og slett ha ting på stell.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Mellomtung på papiret, full effekt på motor! Konsekvense

Legg inn av gsx750_80 »

joo skrev:Så vedkommende HAR førerkort for fulleffekt?
Sykkelen ER forsikret som fulleffekter?
"Svindelen" består altså i at vognkortet ikke er oppdatert?
Det er antakelig ikke betalt riktige avgifter for sykkelen, mao skattesvindel.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Bosted: Stavanger

Re: Mellomtung på papiret, full effekt på motor! Konsekvense

Legg inn av Svolp »

Riktig joo! Han har førerkort for tung klasse A og sykkel er forsikret som fulleffekt.. Forstår ikke da at forsikring kan gi noe forkortning av noe slag.. Han betaler jo for full effekt, her er det jo svv som blir lurt for avgifter?!
Sist redigert av Svolp den 03 nov 2012, 10:09, redigert 1 gang totalt.
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
arild
Innlegg: 7
Registrert: 26 aug 2012, 19:59
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V-Strom, 2008
Bosted: Slevik, Fredrikstad

Re: Mellomtung på papiret, full effekt på motor! Konsekvense

Legg inn av arild »

Hei.

Når han betaler full forsikringspris så lurer jeg på hvor mye penger han faktisk sparer på denne svindelen. Det kan vel umulig være mange kronene.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Mellomtung på papiret, full effekt på motor! Konsekvense

Legg inn av gsx750_80 »

arild skrev:Hei.

Når han betaler full forsikringspris så lurer jeg på hvor mye penger han faktisk sparer på denne svindelen. Det kan vel umulig være mange kronene.
Han kan spare mange titusener på en slik svindel. Jeg forsøkte å beregne avgifter for en 600 ccm
fra 2010, med økning fra 34 til 104 hk (70 hk som i dette tilfellet).
Da ville det utgjøre i overkant av 70 000.-
Kommer bla an på sykkelens alder.

"ikke mange kronene", som du sier, kommer an på øynene som ser. Jeg vil tro enkelte myndigheter ville se med ublide øyne
på avgiftsundragelsen.
Kalkulator: http://toll.no/templates_TAD/ChangeVehi ... chorResult" onclick="window.open(this.href);return false;
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Larsern
Innlegg: 64
Registrert: 09 feb 2010, 13:08
Motorsykkelen din: HD FLSTCI
Bosted: Røyken

Re: Mellomtung på papiret, full effekt på motor! Konsekvense

Legg inn av Larsern »

Det forsikringsselskapet har stilt trafikktrygd for (obl.ansvarsforsikring) er det kjøretøyet som er registrert hos Statens Vegvesen.
Dersom kjøretøyet er endret i forhold til dette, kan selskapet naturlig nok kreve avkortning og event. regress.
At han har betalt en høyere pris kan kanskje være en formidlende omstendighet, men det endrer jo ikke ulovligheten.

mvh

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39848
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mellomtung på papiret, full effekt på motor! Konsekvense

Legg inn av AJ »

Jeg kjenner til et tilfelle på Ringerike hvor en motorsyklist forulykket med en MC registrert som mellomklasse, men som viste seg å være en fulleffekter. Noe Biltilsynet avdekket og som dermed også er blitt gjort kjent for politiet som etterforsker saken.
Hva følgende for MC-føreren ble i forhold til brudd på gjeldende regelverk kjenner jeg dog ikke til.
MCføreren ble dessverre alvorlig skadet i utforkjøringen... Han var forholdsvis fersk som MCist og mye tyder på at han ikke behersket fulleffekteren, en japansk 600 kubikker av racingtypen, som altså var registrert som en 34 hester...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Mellomtung på papiret, full effekt på motor! Konsekvense

Legg inn av joo »

Svolp skrev:Riktig joo! Han har førerkort for tung klasse A og sykkel er forsikret som fulleffekt.. Forstår ikke da at forsikring kan gi noe forkortning av noe slag.. Han betaler jo for full effekt, her er det jo svv som blir lurt for avgifter?!
Tja. Bare synsing, men syntes det snevrer seg inn til unnlatelse eller forsett med tanke på å unndra HK-avgift...? Litt juridisk nøtt, kanskje man skal ringe en venn med juskunnskaper) :scratch

Har lov å kjøre fulleffekt.
Forsikret sykkelen som fulleffekt.

Men skulle ikke datasystemene mellom forsikringsselskapet og SSV fanget opp forskjellene her? Uten manuell behandling tenker jeg på. Eller er også disse datasystemene helt steinalder :-k
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Mellomtung på papiret, full effekt på motor! Konsekvense

Legg inn av mekkern »

Sykkelen er ikke i "forskriftmessig stand" ergo KAN forsikringen også ha en mulighet for regress...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Mellomtung på papiret, full effekt på motor! Konsekvense

Legg inn av Carpa »

Har han virkelig opplyst til forsikringsselskapet at den er reg som mellomtung? Jeg tror han kompiser din risikerer å få regress fra forsikringsselskapet om det skulle skje en ulykke. I tillegg får han garantert en stor bot fra vegvesenet.

Carpas Tap a talk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Mellomtung på papiret, full effekt på motor! Konsekvense

Legg inn av joo »

Carpa skrev:Har han virkelig opplyst til forsikringsselskapet at den er reg som mellomtung?
Forstår det sånn at forsikringsselskapet har forsikret etter full effekt...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Bosted: Stavanger

Re: Mellomtung på papiret, full effekt på motor! Konsekvense

Legg inn av Svolp »

Litt av ei nøtt... Rart at forsikringen ikke stiller spørsmål til effekt i vognkort når den faktiske effekten er opplyst til og være nesten dobbel så høy!

Vell..
Han får jo styre som han vil men vi er nok alle enige i at konsekvensen ved og bli tatt kan bli
dyr :-k
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Mellomtung på papiret, full effekt på motor! Konsekvense

Legg inn av Carpa »

joo skrev:
Carpa skrev:Har han virkelig opplyst til forsikringsselskapet at den er reg som mellomtung?
Forstår det sånn at forsikringsselskapet har forsikret etter full effekt...
Ja men uten å vite at den er reg som mellomtung i vk.....? Så lenge han kjører rundt med en ulovlig sykkel så er jeg temmelig sikker på at forsikringselskapet kan gå til regress.

Carpas Tap a talk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Bosted: Stavanger

Re: Mellomtung på papiret, full effekt på motor! Konsekvense

Legg inn av Svolp »

Han sier at han ble spurt om effekt, da opplyste han effekten til og være det den er.. Men i vognkortet er det jo mye mindre uansett.. Rart at forsikringen ikke ser på dette?!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Bosted: Stavanger

Re: Mellomtung på papiret, full effekt på motor! Konsekvense

Legg inn av Svolp »

Ser ikke helt hvordan forsikringen skal sno seg unna.. om en avgift er betalt eller ei så lenge korrekt effekt er oppgitt gjør jo ikke det sykkel noe farligere eller dyrere så forsikringa skal slite med og sno seg unna der så lenge han betaler for fulleffekt og har førerkort..
Han er uansett alt for naiv til og bry seg med det virker det som..
Ifølge han har han alt på det tørre med untak av og bli tatt i en kontroll...

Jeg sier meg sterkt uenig.. :fool:
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Mellomtung på papiret, full effekt på motor! Konsekvense

Legg inn av mekkern »

3 prikker på førerkortet også..siden det ikke er samsvar med kjøretøy/vognkort..se nr 8,
(selv om akkurat dette mest gjelder moped/lettsykkel)

§ 2. Grunnlaget for prikkbelastning
Følgende forhold som er avgjort ved rettskraftig dom, vedtatt forelegg eller vedtatt forenklet forelegg, og som ikke har medført tap av føreretten, fører til registrering av prikk, jf. § 3:
1. Overtredelse av fartsreglene når fartsgrensen på stedet er 60 km/t eller lavere og fartsoverskridelsen er på mer enn 10 km/t, jf. vegtrafikkloven § 5 og § 6, trafikkskilt 362 og 366.
2. Overtredelse av fartsreglene når fartsgrensen på stedet er 70 km/t eller høyere og fartsoverskridelsen er på mer enn 15 km/t, jf. vegtrafikkloven § 5 og § 6 og trafikkskilt 362 og 366.
3. Kjøring i strid med trafikklyssignal med fast eller blinkende lys med rød farge, jf. skiltforskriftene § 23 og § 24.
4. Ulovlig forbikjøring
a) like foran eller i vegkryss, eller der sikten er hindret ved bakketopp, kurve eller på annen måte, jf. trafikkreglene § 12 nr. 5 første og annet ledd
b) foran gangfelt, jf. trafikkreglene § 12 nr. 6
c) i strid med trafikkskilt 334 «Forbikjøringsforbud».
5. Overtredelse av vikepliktsregler
a) etter trafikkskilt 202 « Vikeplikt » og 204 « Stopp »
b) overfor trafikk fra høyre, jf. trafikkreglene § 7 nr. 2
c) overfor gående i gangfelt, jf. trafikkreglene § 9 nr. 2
d) ved utkjøring fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller lignende område, jf. trafikkreglene § 7 nr. 4
e) overfor gående eller syklende der det skal kjøres inn ved svinging, jf. trafikkreglene § 7 nr. 3.
6. Kjøring med motorvogn i sperreområde begrenset av heltrukken gul linje eller parallelle gule sperrelinjer, jf. skiltforskriftene § 22 trafikkskilt 1014, jf. § 21 nr. 4.
7. Kjøring med for liten avstand til forankjørende, jf. trafikkreglene § 5 nr. 3.
8. Kjøring med trimmet motorsykkel, herunder moped, jf. vegtrafikkloven § 13 femte ledd og § 23.
9. Unnlatt sikring av passasjerer under 15 år, jf. vegtrafikkloven § 23a og forskrift 21. september 1979 nr. 7 om bruk av personlig verneutstyr under kjøring med motorvogn § 3 annet ledd.
0 Endret ved forskrift 20 mai 2011 nr. 509 (i kraft 1 juli 2011).

vegtrafikkloven § 13 femte ledd :

Endringer som øker den maksimale hastighet eller ytelse på motorsykkel (herunder moped) utover grenser fastsatt for vedkommende gruppe av motorsykler i medhold av annet ledd, må ikke foretas.

§ 23.

§ 23. Ansvar for kjøretøyets stand m.m.
Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er i forsvarlig stand og forsvarlig lastet.
Eier av kjøretøy eller den som på eierens vegne har rådighet over det, plikter å sørge for at kjøretøyet ikke brukes dersom det ikke er i forsvarlig stand.
Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49.

disse paragrafer kan også brukes som grunnlag for avkortning/regress,siden det som regel er noen forbehold i forsikringene/forsikringslovgivningen.som også omhandler brudd på vegtrafikkloven..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Mellomtung på papiret, full effekt på motor! Konsekvense

Legg inn av knutk »

Jeg tror joo + et par andre er inne på essensen i problemet.

Selv om det er en 'skatte fusk' sak må man huske på at skattefusk er verdens kardinal synd. Skattefusk fellte Al Capone og skattefusk ble Berlusconis bane.

Om han forulykker er det ille nok, men om han blir invalidisert og trenger hjelp resten av livet tror jeg han havner i 'deep shit'.

Forsikringselskapene driver ikke blå-kors. Om de kan sno seg unna en utbetaling på 20 mill+ ved å peke på uriktige dokument så lar de neppe muligheten gå fra seg. De forholder seg til vognkort og tekniske data fra Biltilsynet, ikke hva som muntlig er opplyst til en saksbehandler pr tlf.

Om uhellet er ute kan besparelsen på undratte avgifter bli en særdeles dyr besparelse.

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Bosted: Indre Østfold

Re: Mellomtung på papiret, full effekt på motor! Konsekvense

Legg inn av EasyRider »

Bare for å blåse litt liv i denne igjen.

Jeg har bladd igjennom finn.no/MC en del ganger denne våren.
Er en del av de som er registrert på 34hk eller 106hk som står som full effekt.

Er det virkelig så mange som bare gir f.. og kjører som ikke noe skulle ha vært galt?.
Og hvor lett er det å få solgt en sykkel som ikke er lovlig?
Hadde du kjøpt en sykkel som var registrert som 34hk eller 106 som har full effekt?

Jeg kjenner riktig nok en kar som har en 34hk som står med full effekt. Han har også "tunet" den til å ha enda mer hester.
Ikke noe problem sier han, han bare tilbakestiller hvis det skulle skje noe og rulla har han aldri sett. NB han kan kjøre tung sykkel.

Hadde jeg kjøpt en slik sykkel?
Nei, jeg er vel litt for redd for problemene som kan oppstå ved tilfelle ulykke. Men om det hadde vært fristende om den rette sykkelen hadde dukket opp til god pris, det kan jeg ikke nekte for.

Nå har vi jo også fått en ny mellomtung klasse 48hk om jeg husker riktig. :scratch
Er det nok av hester? Slik at de som ikke kan kjøre tung sykkel gidder å tukle med ECU'n?
Eller er det uvensentlig hvor mange hester den mellomtunge sykklen har, folk "trimmer" uansett?
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: Mellomtung på papiret, full effekt på motor! Konsekvense

Legg inn av jonnykr »

Svolp skrev:Ser ikke helt hvordan forsikringen skal sno seg unna.. om en avgift er betalt eller ei så lenge korrekt effekt er oppgitt gjør jo ikke det sykkel noe farligere eller dyrere så forsikringa skal slite med og sno seg unna der så lenge han betaler for fulleffekt og har førerkort..
Han er uansett alt for naiv til og bry seg med det virker det som..
Ifølge han har han alt på det tørre med untak av og bli tatt i en kontroll...

Jeg sier meg sterkt uenig.. :fool:
Det store spørsmålet her er om den opprinnelig er solgt som mellomklasse. Da er den også avgiftsbelagt som mellomklasse og stemmer det, så vil han få en solid avgift i tillegg til en saftig bot. Avgiftsunndragelse pluss dokumentfalsk smaker det penger av i Norge.

Han kjører også rundt på et ulovlig kjøretøy og det skulle forundre meg mye om ikke forsikringsselskapet ville reagere på det. For husk, eieren vet hva som står i vognkortet og har unnlatt å informere forsikringsselskapet om det og jeg tviler sterkt på om et forsikringsselskap ville ha forsikret sykkelen dersom de hadde visst om de faktiske forhold.

Så han unnaholder bevisst fakta for selskapet. Og jeg tror ikke at et forsikringsselskap betaler ut en eneste krone hvis de ikke må. Så dette kan bli veldig dyrt tror jeg.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Bosted: Holmestrand

Re: Mellomtung på papiret, full effekt på motor! Konsekvense

Legg inn av tor2502 »

jonnykr skrev:
Svolp skrev:Ser ikke helt hvordan forsikringen skal sno seg unna.. om en avgift er betalt eller ei så lenge korrekt effekt er oppgitt gjør jo ikke det sykkel noe farligere eller dyrere så forsikringa skal slite med og sno seg unna der så lenge han betaler for fulleffekt og har førerkort..
Han er uansett alt for naiv til og bry seg med det virker det som..
Ifølge han har han alt på det tørre med untak av og bli tatt i en kontroll...

Jeg sier meg sterkt uenig.. :fool:
Det store spørsmålet her er om den opprinnelig er solgt som mellomklasse. Da er den også avgiftsbelagt som mellomklasse og stemmer det, så vil han få en solid avgift i tillegg til en saftig bot. Avgiftsunndragelse pluss dokumentfalsk smaker det penger av i Norge.

Han kjører også rundt på et ulovlig kjøretøy og det skulle forundre meg mye om ikke forsikringsselskapet ville reagere på det. For husk, eieren vet hva som står i vognkortet og har unnlatt å informere forsikringsselskapet om det og jeg tviler sterkt på om et forsikringsselskap ville ha forsikret sykkelen dersom de hadde visst om de faktiske forhold.

Så han unnaholder bevisst fakta for selskapet. Og jeg tror ikke at et forsikringsselskap betaler ut en eneste krone hvis de ikke må. Så dette kan bli veldig dyrt tror jeg.
Når det gjelder slike ting er det beste å ha alt på stell også etter lover og regler , det kan spare vedkommende for mange ubehageligheter, både med det offentlige og forsikringsselskap.
Konsekvensen kan fort bli økonomisk ruin.
Eks. Kommer utenfor en ulykke.... Risikerer antakelig vis regress fra forsikringsselskap, hvis om personskade med invaliditet blir det fort 6 nuller i det regresset.

Kjøretoyet blir som regel tatt inn til biltilsynet for tekniske undersøkelser....
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Svar