Ting å gjøre før vinteren

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
ejs
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Re: Ting å gjøre før vinteren

Legg inn av ejs »

:thumleft

Har i alle år tappet oljen rett etter sesongens siste tur,da er den varm og allt renner ut.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
jtand
Motorsykkelen din: Kawasaki ER6N

Legg inn av jtand »

Har også vinterlagret sykkel for første gang. Grunnen til at man skifter olje raskest mulig, er fordi gammel olje kan inneholde kondens samt mangler noen additiver. Da kan innvendig korrosjon være igang. Er ihvertfall det jeg har hørt og lest.

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Har åpnet motorer som har stått med gammel olje i 30+år-der det har vært olje er det ingen korrosjon.ikke den vi måtte skrape ut olja etter 70 år heller-denne hadde nok trengt litt TLC en gang i mellom for ikke å sitte fast..

bare en holder fuktigheten og mus(gnagere på 4 ben) unna er en berget-LENGE. ;-)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjønnavind
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom

Legg inn av Bjønnavind »

Jeg kjører syklene inn i garasjen, skrur av bensintankene med motor igang og lar motorer gå til de stopper av bensinmangel (tømme forgasseren). Deretter setter jeg syklene på midtstøtta for å fjerne belastning på dekkene, fyller bensintanken så full som mulig, skrur ut batterier (som jeg tar med inn), låser med kjetting, skivelås og styrelås, lukker garasjeporten og går inn i huset for å furte... :-(

Olja bytter jeg om våren :-)

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

Jeg kler av sykkelen alle plastdeler slik at jeg kommer ordentlig til for vask og voksing. Vasker og vokser alle plastdeler og henger dem opp i garasjen. Renser kjedet og smører det. Litt siliconspray på el.koblinger og litt spray med konserveringsolje på utsatt metall. Skifter selvfølgelig olje og filter , hvorfor ikke. Olje og filter koster ekstremt lite i forhold til resten av sykkelen og skader uansett aldri :thumleft
Batteriet står i, men jeg har en orginal lader som står på kontinuerlig gjennom vinteren. Vedlikeholdslading.
Jeg er heldig så kan ha sykkelen innendørs i konstant temperatur ellers kan vel et godt trekk være tingen om den må stå ute.
Siden min sykkel står inne i varmen og har plasttank så fyller jeg ikke opp tanken hvis den ikke er full.
Om den skulle stått ute ville jeg fylt opp tanken og sprutet en dråpe olje i tennplugg hullene og dradd hjulet rundt på høyeste gir en omdreining.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Svar