AJ Arena...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: AJ Arena... stæsj til Stelvio!

Legg inn av AJ »

Fikk lyst til å legge ut et bilde tatt av en profesjonell fotograf i nærheten av der Bakpå og jeg bor...:

Bilde

JK95
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098

Re: AJ Arena... stæsj til Stelvio!

Legg inn av JK95 »

Må si jeg er imponert :thumleft :prf Bra noen tar seg tid til å forevige og dele slike mc-øyeblikk :-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: AJ Arena... Stelvio - eventyrlig tung?

Legg inn av AJ »

Interessant sammenligning på et Guzzi forum jeg stadig vekk er innom og kikker litt på:

http://forum.guzzitech.com/forum/190/9874.html" onclick="window.open(this.href);return false;

I alle Stelvio-tester jeg har lest er vekten på sykkelen trukket fram som et minus fordi den er oppgitt til å være høyere enn de andre eventyrsyklene Stelvio er blitt sammenlignet med.
Den enkle testen jeg fant på Guzzitech forumet forteller noe annet.

Kan det være slik at MG fabrikken oppgir riktigere tall enn de de øvrige...?

BMW GS har alltid fått skryt for lav vekt...
Utelukkende basert på oppgitte tall og ingen faktiske målinger...?

Betyr ikke all verdens, dette. Men som Stelvio-eier synes jeg dette var en interessant sjekk som viser at man antakelig ikke skal ta alle oppgitte verdier fra produsentene for gitt...

Nevner i samme slengen at både Yamaha SuperTénéré 1200 og Tiger Explorer fikk lavere dreiemomentverdier enn Stelvios 113 Nm i testen svenske Motorrad gjorde tidligere i år.
I tillegg fikk Stelvio litt høyere HK verdier i de målingene testpanelet gjorde enn det fabrikken har opplyst...

Interessante resultater dette også... ;-)

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Minner meg litt om det jeg leser i tester om GTR'en min. Den skal være topptung og oppleves større en den er. men for min del er det helt motsatt. jeg føler den forsvinner under meg når jeg kjører. GTR'en veier 300kg og 155hk, Hva veier din?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Legg inn av simpson »

AJ skrev:
Nevner i samme slengen at både Yamaha SuperTénéré 1200 og Tiger Explorer fikk lavere dreiemomentverdier enn Stelvios 113 Nm i testen svenske Motorrad gjorde tidligere i år.
I tillegg fikk Stelvio litt høyere HK verdier i de målingene testpanelet gjorde enn det fabrikken har opplyst...

Interessante resultater dette også... ;-)
Du ser det AJ, at V-twinner har mere moment enn rekketoere og rekketreere. Det er bare en av mange fordeler med V-twinner i forhold rekkemotorer.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Iflg. denne verdiomregneren så ligger vekta på en NTX med mer utstyr påmontert enn min rene 8V modell på ca. 280 kg (tatt utgangspunkt i resultatet fra den uhøytidelige testen fra Guzzitech-forumet):
vekt.JPG
Kan nok trekke fra noen kilo på min...
Jeg skal ikke på noen måte påstå at Stelvio er noen lettvekter, for det er den ikke. Men jeg tror nok en del av synset litt for mye når det gjelder vekten på den...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
ejs
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Legg inn av ejs »

AJ skrev:Iflg. denne verdiomregneren så ligger vekta på en NTX med mer utstyr påmontert enn min rene 8V modell på ca. 280 kg (tatt utgangspunkt i resultatet fra den uhøytidelige testen fra Guzzitech-forumet):
vekt.JPG
Kan nok trekke fra noen kilo på min...
Jeg skal ikke på noen måte påstå at Stelvio er noen lettvekter, for det er den ikke. Men jeg tror nok en del av synset litt for mye når det gjelder vekten på den...
:vs
Leste just en Amerikansk test .Stelvioen der veide 650 pound med full tank.(294,8 kg)
:mk
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

ejs skrev: Leste just en Amerikansk test .Stelvioen der veide 650 pound med full tank.(294,8 kg)
Høres ikke helt gæernt ut, det, selv om de veide den til 640 pounds i Guzztech testen...:
leafman60 på Guzzitech forumet skrev:(Later, I topped off the Stelvio tank to full and it weighed-in at 640 pounds.)
32 liter bensin veier utvilsomt en god del... ;-)

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Legg inn av ArcticTiger »

:-k Begynner du alt å savne den lette, hendige, letthåndterlige og sprettne 1050 Tiger AJ :knegg

Brukeravatar
ejs
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Legg inn av ejs »

AJ skrev:
ejs skrev: Leste just en Amerikansk test .Stelvioen der veide 650 pound med full tank.(294,8 kg)
Høres ikke helt gæernt ut, det, selv om de veide den til 640 pounds i Guzztech testen...:
leafman60 på Guzzitech forumet skrev:(Later, I topped off the Stelvio tank to full and it weighed-in at 640 pounds.)
32 liter bensin veier utvilsomt en god del... ;-)
ca:23.7 kg
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Desmo

Legg inn av Desmo »

Og jeg som synes Neil er tung, med sine (i dette selskapet) beskjedne 205 kg tørrvekt.... :knegg
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

ArcticTiger skrev: :-k Begynner du alt å savne den lette, hendige, letthåndterlige og sprettne 1050 Tiger AJ :knegg
Hadde utrolig mange morsomme og flotte kjøreopplevelser med Tiger 1050, ja! Så sånn sett er den selvfølgelig et savn. På samme måte som TDM'en.
Men om den er særlig mer letthåndterlig enn Stelvio vil jeg ikke uten videre si... Men at Tiger'n var og er mer spretten, sportslig, sprek og spenstig er jeg ikke det minste i tvil om!
Men hver sykkel har sin sjarm og man vet å sette pris på disse egenskapene når man er eier av de ulike typene. Og Stelvio har helt klart sine meget sterke sider i tillegg til å være overraskende sprek. Bærer sine kilo med letthet og velbalansert eleganse :thumleft .
Desmo skrev:Og jeg som synes Neil er tung, med sine (i dette selskapet) beskjedne 205 kg tørrvekt.... :knegg
Skal nok godt under denne vekten også om jeg ikke skal synes en sykkel er tung.
Fra 120 til 150 kg, tenker jeg vi sier. Da snakker vi om lette tung-sykler og i min verden handler det da først og fremst om Husaberg 570 og KTM Duke 690 :yeyeye :prop:

Så forskjellene i vekt mellom f.eks. Tiger 1050 og Moto Guzzi Stelvio betyr sånn sett ikke så mye for meg.

Brukeravatar
Carpa
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007

Legg inn av Carpa »

Hmm, 120 kg ja. Da hadde jeg kanskje klart å reise den opp alene også.... :mc3

Forøvrig flott og stemningsfullt bilde av Bakpå og deg :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Carpa skrev:Hmm, 120 kg ja. Da hadde jeg kanskje klart å reise den opp alene også.... :mc3

Forøvrig flott og stemningsfullt bilde av Bakpå og deg :thumleft
Takk for at du synes det :-)

Når det gjelder å plukke om sykker'n igjken hvis du skulle komme i skade for å måtte legge den i bakken, så er jeg rimelig sikker på at du fikser å reise en på 200 kg + på hjula igjen også - med rette teknikken ;-)

joo
Motorsykkelen din: '

Legg inn av joo »

AJ skrev: Den enkle testen jeg fant på Guzzitech forumet forteller noe annet.

Kan det være slik at MG fabrikken oppgir riktigere tall enn de de øvrige...?

Utelukkende basert på oppgitte tall og ingen faktiske målinger...?

Men som Stelvio-eier synes jeg dette var en interessant sjekk som viser at man antakelig ikke skal ta alle oppgitte verdier fra produsentene for gitt...
Jasså du stoler ikke på det du leser på Webben?
Da jeg leste dette skjønte jeg at GS`en min nok kunne trenge noen flere HK for å bli kvikkere :-k : http://www.bikez.com/motorcycles/bmw_r_1200_gs_2012.php
Her er jeg nok lurt av de useriøse produsentene i Bavaria :-)å

:prf
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Svar