Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av ega16 »

simpson skrev:Joda, som ser sier jeg at det er noe alle veit.
Men du snakker om banekjøring kontra vei og det er noe helt annet.
Jeg snakker om at det er best å ta det på bane når man vil kjøre fort, fordi man har mer kontroll over omgivelsene. Holder man seg rundt fartsgrensa når man kjører på vei er risikoen mindre og man har større sjanse til å komme seg levende ut av uforutsette hendelser.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av Carpa »

Kawasaki skrev:
Carpa skrev:
Kawasaki skrev:Forstår hva brannmannen skriver,og personlig har jeg ikke noe problemer med det,da jeg aldri kjører for fort.Full kontroll,hele tiden :thumleft

Men å ta dette opp på et mc-forum må vel være i overkant optimistisk? Stikk finger'n i jorda alle sammen(unntatt de som kjører HD,Intruder og sånt) og fortell oss at dere alltid holder dere innenfor fartsgrensen. Eller innenfor "fornuftig fart",hva nå det er for noe.
Det er vel akkkurat rette stedet å ta det opp her på MC forumet, treffer vel sånn ca 100% trafikanter her.

(jeg har aldri kjørt mc over fartstgrensen, til Boblehue sin fortvilelse.... :knegg )
Du kjører vel på kvinnfolks vis :knegg Men det betyr ikke at du kjører sikkert :roll

Mente egentlig at det var optimistisk å tro at alle ville legge seg flate,på et mc-forum. Et råtips fra min side er at flesteparten velger å holde kjeft,da de innerst inne vet at de har svin på skogen.

Og så har du jo sånne som meg og deg :vs

Jada, jeg kjører på kvinnfolkvis, men ikke "mann med hatt" vis, og har tenkt å fortsettte med det på MC'n :thumleft
Hittil har det tatt meg trygt fra A-B uten de store ulykkene. Noen har det vært men kun en der jeg har fått skylda, da var jeg 18 år gammel
Serlvfølgelig ingen som vil legge seg flate men jeg synes allikevel det er greit at det drives litt "kampanje" rundt dette temaet, slik at man kanskje har det i bakhodet, kanskje....


Interessant å lese andres holdninger også, fint at noen tør å være ærlige :prf
Uansett, min holdning er "Better safe then sorry!"
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av simpson »

ega16 skrev:
simpson skrev:Joda, som ser sier jeg at det er noe alle veit.
Men du snakker om banekjøring kontra vei og det er noe helt annet.
Jeg snakker om at det er best å ta det på bane når man vil kjøre fort, fordi man har mer kontroll over omgivelsene. Holder man seg rundt fartsgrensa når man kjører på vei er risikoen mindre og man har større sjanse til å komme seg levende ut av uforutsette hendelser.
Ok, men du har en merkelig måte å fortelle at du skal kjøre fort på bane.
Mange blir drept selv om de holder fartsgrensa, men det er klart at hvis alle hadde kjørt i 20 hadde vel 99% overlevd.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av TBI81 »

simpson skrev: Mange blir drept selv om de holder fartsgrensa
De fleste skulle jeg tro. Selv om fart i stor grad er en kalkulert risiko så er det ikke nødvendigvis ekvivalent med ekstrem/idiotkjøring. Men dette er en diskusjon jeg strengt tatt holder meg langt unna ..

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av DrGreve »

Jeg syns innlegget til trådstarter er kurant og relevant. Man skal kjøre med hodet oppå skuldrene og ikke hodet under armen.
Når det er sagt, så kan man av og til bli rimelig overgitt over politiets strategi for å ta fartssyndere. Man stiller seg klokken 0300 i tettbygd strøk i en 30-sone og tar de som kjører i 40. Eller stiller seg slik at man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at dette er gjort for å få inn masse penger og ikke ut i fra en trafikkmessig vurdering.
Ett eksempel er når jeg ruller inn fra 60 til 50 sone og politiet står 30 meter inn i 50-sonen i ett buss-skur og klokker meg i 57km. Jeg spurte UP-mannen hvorfor han ikke sto 100 meter lengre inn i sonen, da hadde motorbremsen fått meg langt under lovlig fart. Svaret jeg fikk var at det regnet så mye..
Som drosjesjåfør fikk jeg en kunde utenfor en av byens puber som skulle i ett hus langt inne i en 30-sone. Klokken var ca 0330 og jeg lå vel i ca 40km. Kunden begynte å gnåle om at jeg kjørte alt for fort og spurte om jeg ikke tok hensyn til at det bor barn i gata. Jeg svarte at hvis han har barn ute klokken 0330, så skulle jeg ringe barnevernet. I etterkant ble jeg anmeldt av kunden som det viste seg var politi.. :lol
Anmeldelsen ble selvfølgelig kastet i søppelbøtta på kammeret av en litt mer fornuftig kollega.
At man skal få snart en halv månedslønn i bot for å kjøre 10-15 km over fartsgrensen i ødemarken på rett og fin vei er ene og alene for å fylle opp statskassen og har ingenting med trafikksikkerhet å gjøre.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av jhn »

Kawasaki skrev:
Carpa skrev:
Kawasaki skrev:Forstår hva brannmannen skriver,og personlig har jeg ikke noe problemer med det,da jeg aldri kjører for fort.Full kontroll,hele tiden :thumleft

Men å ta dette opp på et mc-forum må vel være i overkant optimistisk? Stikk finger'n i jorda alle sammen(unntatt de som kjører HD,Intruder og sånt) og fortell oss at dere alltid holder dere innenfor fartsgrensen. Eller innenfor "fornuftig fart",hva nå det er for noe.
Det er vel akkkurat rette stedet å ta det opp her på MC forumet, treffer vel sånn ca 100% trafikanter her.

(jeg har aldri kjørt mc over fartstgrensen, til Boblehue sin fortvilelse.... :knegg )
Du kjører vel på kvinnfolks vis :knegg Men det betyr ikke at du kjører sikkert :roll

Mente egentlig at det var optimistisk å tro at alle ville legge seg flate,på et mc-forum. Et råtips fra min side er at flesteparten velger å holde kjeft,da de innerst inne vet at de har svin på skogen.

Og så har du jo sånne som meg og deg :vs
Og så har vi jo mæ, må for all del ikke glemme mæ.
Vi vil vel ikke at alle skal legge seg flate, på et mc-forum? Gjør vi vel? Da e jo diskusjonen over og vi kan bare logge ut.
Æ kan gjerne argumentere mot mine egne meninger bare for å holde liv i diskusjonen, som nå f.eks ... eller kanskje ikke? ... hvem vet?
:mk

Men Simpson, du har spredt noen av dine litt ...eeh ... dine meninger over mange innlegg, noe som gjør at det blir mye arbeid å sitere og kommentere alle, så jeg nøyer meg med å si at jeg antar du mest sannsynlig tilhører de rundt 70% som mener de er dyktigere sjåfører enn gjennomsnittet?
Jeg tilhører de 8 -10% som ligger akkurat på gjennomsnittet, resten ligger laangt under.
:mk

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av simpson »

jhn skrev:
Kawasaki skrev:
Carpa skrev:
Kawasaki skrev:Forstår hva brannmannen skriver,og personlig har jeg ikke noe problemer med det,da jeg aldri kjører for fort.Full kontroll,hele tiden :thumleft

Men å ta dette opp på et mc-forum må vel være i overkant optimistisk? Stikk finger'n i jorda alle sammen(unntatt de som kjører HD,Intruder og sånt) og fortell oss at dere alltid holder dere innenfor fartsgrensen. Eller innenfor "fornuftig fart",hva nå det er for noe.
Det er vel akkkurat rette stedet å ta det opp her på MC forumet, treffer vel sånn ca 100% trafikanter her.

(jeg har aldri kjørt mc over fartstgrensen, til Boblehue sin fortvilelse.... :knegg )
Du kjører vel på kvinnfolks vis :knegg Men det betyr ikke at du kjører sikkert :roll

Mente egentlig at det var optimistisk å tro at alle ville legge seg flate,på et mc-forum. Et råtips fra min side er at flesteparten velger å holde kjeft,da de innerst inne vet at de har svin på skogen.

Og så har du jo sånne som meg og deg :vs
Og så har vi jo mæ, må for all del ikke glemme mæ.
Vi vil vel ikke at alle skal legge seg flate, på et mc-forum? Gjør vi vel? Da e jo diskusjonen over og vi kan bare logge ut.
Æ kan gjerne argumentere mot mine egne meninger bare for å holde liv i diskusjonen, som nå f.eks ... eller kanskje ikke? ... hvem vet?
:mk

Men Simpson, du har spredt noen av dine litt ...eeh ... dine meninger over mange innlegg, noe som gjør at det blir mye arbeid å sitere og kommentere alle, så jeg nøyer meg med å si at jeg antar du mest sannsynlig tilhører de rundt 70% som mener de er dyktigere sjåfører enn gjennomsnittet?
Jeg tilhører de 8 -10% som ligger akkurat på gjennomsnittet, resten ligger laangt under.
:mk
Om jeg er dritgod? Neppe bedre enn andre.
Blir jeg provosert av bastante pastander som setter meg i baas av bedrevitere? Jepp
Litt glad i en diskusjon selvfolgelig og har litt moro av a provosere ogsa.
Beklager skrivematen, men er pa en flyplass i england og de mangler osm kjent noe bokstaver.
Skaal og god helg.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av Tysnes »

simpson skrev:
jhn skrev:
Kawasaki skrev:
Carpa skrev:
Kawasaki skrev:Forstår hva brannmannen skriver,og personlig har jeg ikke noe problemer med det,da jeg aldri kjører for fort.Full kontroll,hele tiden :thumleft

Men å ta dette opp på et mc-forum må vel være i overkant optimistisk? Stikk finger'n i jorda alle sammen(unntatt de som kjører HD,Intruder og sånt) og fortell oss at dere alltid holder dere innenfor fartsgrensen. Eller innenfor "fornuftig fart",hva nå det er for noe.
Det er vel akkkurat rette stedet å ta det opp her på MC forumet, treffer vel sånn ca 100% trafikanter her.

(jeg har aldri kjørt mc over fartstgrensen, til Boblehue sin fortvilelse.... :knegg )
Du kjører vel på kvinnfolks vis :knegg Men det betyr ikke at du kjører sikkert :roll

Mente egentlig at det var optimistisk å tro at alle ville legge seg flate,på et mc-forum. Et råtips fra min side er at flesteparten velger å holde kjeft,da de innerst inne vet at de har svin på skogen.

Og så har du jo sånne som meg og deg :vs
Og så har vi jo mæ, må for all del ikke glemme mæ.
Vi vil vel ikke at alle skal legge seg flate, på et mc-forum? Gjør vi vel? Da e jo diskusjonen over og vi kan bare logge ut.
Æ kan gjerne argumentere mot mine egne meninger bare for å holde liv i diskusjonen, som nå f.eks ... eller kanskje ikke? ... hvem vet?
:mk

Men Simpson, du har spredt noen av dine litt ...eeh ... dine meninger over mange innlegg, noe som gjør at det blir mye arbeid å sitere og kommentere alle, så jeg nøyer meg med å si at jeg antar du mest sannsynlig tilhører de rundt 70% som mener de er dyktigere sjåfører enn gjennomsnittet?
Jeg tilhører de 8 -10% som ligger akkurat på gjennomsnittet, resten ligger laangt under.
:mk
Om jeg er dritgod? Neppe bedre enn andre.
Blir jeg provosert av bastante pastander som setter meg i baas av bedrevitere? Jepp
Litt glad i en diskusjon selvfolgelig og har litt moro av a provosere ogsa.
Beklager skrivematen, men er pa en flyplass i england og de mangler osm kjent noe bokstaver.
Skaal og god helg.
Fly forsiktig :P :p

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av Rottenikken »

Trådstarteren spør oss om ha som gir oss rett til å kjøre for fort!
Ingen har rett til å kjøre for fort! Men hva er FOR fort?
Det er veldig individuellt.
Veitrafikkloven sier at man skal avpasse farten etter sted , føre, vei og trafikkforhold.
Fartsgrense på 80 km/t kan være altfor mye på en svingete vintervei med is og dårlig grep.
Den andre veien så kan 100 km/t være helt feil på på knusktørr motorvei en sommerkveld.
Så jeg vil påstå at å kjøre med marginene på sin side er viktigere enn noe annet.
Ingen kjenner DEG bedre enn deg selv. Og DU vet hva som er for fort!
Du kjenner deg selv best og hvor dine marginer går, altså IKKE kjør over evne.
Vi har ingen å miste!
Det er mitt budskap til alle ferskinger.
Også gamle ferskinger.
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av jhn »

Rottenikken skrev:Trådstarteren spør oss om ha som gir oss rett til å kjøre for fort!
Ingen har rett til å kjøre for fort! Men hva er FOR fort?
Det er veldig individuellt.
Nei, det er ikke individuellt, ikke når du snakker om "rett til å kjøre for fort". Det er lovregulert.
Men dette illustrerer ganske godt en ganske vanlig holdning blandt motorsyklister.
De fleste mener at ingen har rett til å kjøre for fort, men det er opp til den enkelte å definere hva som er for fort. Helt på trynet spør du mæ ... ikke det at man bryter fartsgrenser, men at man mener man er i sin fulle rett
Vi ser det jo ofte på div. mc-forum, folk blir dødelig fornærmet når de blir tatt i fartskontroll, det blir liksom begått et stort overgrep når de blir straffet for å bryte en lov som de kjenner meget godt.
Det flommer over med gode råd om hvordan man skal slippe unna, tips om gode advokater som har spesialisert seg på dette
Samtidig som fordømmelsen er meget stor hvis en bilist skulle være så uheldig å kjøre på mc-fører i lovlige hastigheter, etter et øyeblikks uoppmerksomhet. Det er jo strengt tatt et uhell, eller ikke med overlegg, om du vil.
Men man skal altså forsvare en mc-førers rett til å med vitende og vilje bryte fartsgrensene

Jeg bryter også fartsgrenser, antagelig hver eneste gang jeg kjører et eller annet kjøretøy, jeg er ikke bedre enn det, det er ikke det som provoserer meg, men at folk virkelig ser ut til å mene at de er i sin fulle rett, gjerne pga sine store evner som sjåfør

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av Rottenikken »

Trådstarteren prater om retten til å kjøre for fort, ikke jeg!
Jeg prøver å sette fokus på hva som er for fort!
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av jhn »

Rottenikken skrev:Trådstarteren prater om retten til å kjøre for fort, ikke jeg!
Jeg prøver å sette fokus på hva som er for fort!
Tja, greit nok det. Jeg er ikke så god på hverken timing eller treffsikkerhet, bare babler i vei etterhvert som ting ramler inn i hodet
:vs

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av RuneMC »

Norge er jo litt spesielt da... 80 soner som er skiltet ned til 70 og 60 utifra politiske (og ikke faglige) grunner f.eks.

Sånn sett er jeg enig med endel i at fartsgrensene er kunstig lave noen steder og igjen tilbake til det spesielle med Norge med at fart blir straffet på linje med (eller mer) enn tung voldsbruk... Leste meg opp på bøte-regimet i Danmark før en ferie der - og det var hyggelige satser på 500 kr pr 10 km/t for fort. Mer alvorlig ble det først når man kom opp i 50-60% over fartsgrensen - og det er helt greit.

Trafikken blir aldri helt sikker - spesielt ikke for oss som sitter ganske ubeskyttet. Jeg tar den filosofiske tilnærmingen at litt svinn må en regne med. Det gjelder også om jeg er en del av det svinnet.

Helt uvettig kjøring kan og skal man slå ned på, men samtidig er det snakk om en viss balanse. Husk at f.eks. tallene for selvmord i dette landet får ekstremt liten oppmerksomhet sammenlignet med trafikken, selv om det ikke er langt unna tallet drepte i trafikken. Endel velger endog å begå selvmord i trafikken. Man kan heller ikke lage trafikken helt idiotsikker med midtdelere og alskens tiltak. Midtdelerne og autovern er et risikoelement i seg selv som allerede har krevd liv. Dette snakkes det ikke høyt om. At milliardene som brukes på midtdeler heller kunne brukes på kursing av sjåførene, til å bygge motorsport-baner for ungdommen etc snakkes det heller ikke høyt om. Det har mye med forbuds- og påbuds-tankegangen som er så typisk her i landet...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
fireman
Innlegg: 451
Registrert: 14 jun 2004, 17:41
Motorsykkelen din: Kawa ER5
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av fireman »

Hmmm,. det ser ut som emnet engasjerer iallefall, og da blir jeg glad! :-)

Det mer enn ante meg at noen ville bli provosert av overskriften, jeg håper at innholdet var litt mer nyansert og at dette har et dypt og alvorlig budskap?
Poenget var vel å prøve å vekke bevisstheten hos noen av dem som kanskje har en likegyldig holdning og adferd til dette med å tøye både loven og moralske grenser. Dessverre må man vel si så er vi mennesker optimistiske av natur, men vi har også en ufattelig evne til å skyve bort og fortrenge sannheter vi ikke liker.

Vi setter grenser forskjellig, men det som er hevet over tvil er jo at vi alle kjenner trafikkloven, og iallefall hva som venter dersom den brytes og man blir tatt. Det er vel ingen vits å kjefte på en politibetjent som har "knepet" deg, vi VET jo alle at han har helt rett? Det blir i mine øyne som å kjefte på postbudet som kommer med regningene. At noen mener at fartsgrensene er så håpløst lave mange steder rettferdiggjør vel ikke at man bare kan bryte dem etter eget forgodtbefinnende, og i tillegg mene at man har rett til å gjøre det?

Vi vet alle at både sannsynlighet og konsekvens av ulykker øker proporsjonalt med hastighet, uansett kjøreferdigheter og erfaring. Allikevel er altså ganske mange villige til å ta slike sjanser. Det er ikke uvanlig at noen skyter horn og trekker sverd så fort noen retter en "pekefinger", selv om man vet innerst inne at det kan være på sin plass. Ingen liker å bli satt i bås eller føle seg overstyrt av hverken myndigheter eller andre.

Nå håper jeg at jeg har fått frem at jeg ikke ønsker hverken å sitte på min høye hest eller å dømme andre, mitt håp har rett og slett vært å få frem ytterlighetene av meninger og holdninger. Kan man ut av en sånn diskusjon få til noe positivt som at noen blir mer bevisste, at man kanskje tenker litt oftere på konsekvensene, så er mye gjort.

Jeg tror det er fullt mulig å ha det artig selv om man ikke kjører uforsvarlig, det er dem som føler at de MÅ kjøre virkelig fort for å ha utbytte av MC jeg er redd for. Vi er myke trafikanter og utsatt nok som det er føler jeg.

Jeg har også i mange år ivret for at ungdommer skulle hatt mye større muligheter til å prøve seg på egnede områder med både bil og MC. Dersom man prøver seg for eksempel på bane, det være seg rallycross, roadracing eller motocross etc, så lærer man virkelig å respektere hvilke krefter som settes i sving når man velter. Jeg tror slik læring hadde vært gull verdt i ung alder, men dessverre er det lite politisk vilje til slikt.

Alt i alt så er det disse stygge og helt meningsløse ulykkene jeg håper man kanskje kan få redusert ved å være mer bevisst. Og nei, det er ALDRI kun ÈN involvert i en trafikkulykke; det berører hjelpemannskaper, familie, kolleger, venner, medtrafikanter og vitner.
Hvis du ikke er fornøyd med det du har,
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av Rottenikken »

jhn skrev:
Rottenikken skrev:Trådstarteren prater om retten til å kjøre for fort, ikke jeg!
Jeg prøver å sette fokus på hva som er for fort!
Tja, greit nok det. Jeg er ikke så god på hverken timing eller treffsikkerhet, bare babler i vei etterhvert som ting ramler inn i hodet
:vs
Tro du vet veldig godt hva denne tråden dreier seg om, og respekterer dine synspunkter veldig, Jhn,
Du babler ikke i vei
Veien er viktigere enn målet.

Svar