Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
fireman
Innlegg: 451
Registrert: 14 jun 2004, 17:41
Motorsykkelen din: Kawa ER5
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av fireman »

Rottenikken skrev:Trådstarteren prater om retten til å kjøre for fort, ikke jeg!
Jeg prøver å sette fokus på hva som er for fort!
Egentlig veldig enkelt spørsmål å svare på: Dersom du kjører fortere enn tillatt hastighet, eller at andre forhold tilsier at du burde kjørt senere så har du kjørt for fort!

Men, jeg regner med at det kanskje ikke var det du egentlig spurte om?
Hvis du ikke er fornøyd med det du har,
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av Rottenikken »

Tenker på hva som er "for fort "i forhold til; Det som veitrafikkloven sier og, individuelle ferdigheter :mk
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
fireman
Innlegg: 451
Registrert: 14 jun 2004, 17:41
Motorsykkelen din: Kawa ER5
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av fireman »

Rottenikken skrev:Tenker på hva som er "for fort "i forhold til; Det som veitrafikkloven sier og, individuelle ferdigheter :mk
Det finnes vel bare ett svar som er "korrekt";

Hentet fra vegtrafikkloven:
http://www.lovdata.no/all/nl-19650618-004.html

Kap. II. Trafikk m.m.

§ 3. Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.
----------
§ 6. Fartsregler.
Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.


Uansett hvor gode kjøreferdigheter man har (eller mener man ha), så fritas man ikke straffeansvar på noen måte. En helt annen sak er at man i "miljøet" kan ha en helt annen og akseptert grense for hva som er MORALSK akseptabelt, men gir det noen av den grunn RETT til å fravike loven? Nei!
Hvis du ikke er fornøyd med det du har,
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av Rottenikken »

..som gir enhver polititjenesteman anledning til å "utvise skjønn", IKKE bra!

Dårlig rettssikkerhet!
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av jhn »

Rottenikken skrev:
jhn skrev:
Rottenikken skrev:Trådstarteren prater om retten til å kjøre for fort, ikke jeg!
Jeg prøver å sette fokus på hva som er for fort!
Tja, greit nok det. Jeg er ikke så god på hverken timing eller treffsikkerhet, bare babler i vei etterhvert som ting ramler inn i hodet
:vs
Tro du vet veldig godt hva denne tråden dreier seg om, og respekterer dine synspunkter veldig, Jhn,
Du babler ikke i vei
Takk for det. Det jeg mente var vel at det er ikke alltid mine argumenter kommer i riktig rekkefølge, eller i forhold til riktig sitat/motdebattant ... kommer plutselig på noe som kanskje burde vært sagt i et annet innlegg, til noen andre

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av RuneMC »

En ting vil jeg si om det å kjøre MC... jeg liker spesielt tanken på at det er mye mindre sjanse for at jeg skader noen andre enn meg selv når jeg kjører MC, kontra når jeg kjører bil og har et par tonn stål i bevegelse... og det er en god tanke :janikk
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av ega16 »

RuneMC skrev:En ting vil jeg si om det å kjøre MC... jeg liker spesielt tanken på at det er mye mindre sjanse for at jeg skader noen andre enn meg selv når jeg kjører MC, kontra når jeg kjører bil og har et par tonn stål i bevegelse... og det er en god tanke :janikk
Det er faktisk en av grunnene til å at jeg begynte å kjøre MC (uten å ha bil lappen fra før) :)

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av Rottenikken »

Egoistisk uttalelse, ;-) hva med dine nærmeste :-kRuneMc
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av jhn »

ega16 skrev:
RuneMC skrev:En ting vil jeg si om det å kjøre MC... jeg liker spesielt tanken på at det er mye mindre sjanse for at jeg skader noen andre enn meg selv når jeg kjører MC, kontra når jeg kjører bil og har et par tonn stål i bevegelse... og det er en god tanke :janikk
Det er faktisk en av grunnene til å at jeg begynte å kjøre MC (uten å ha bil lappen fra før) :)
Akkurat det er en ting jeg aldri har tenkt på, dvs, jeg vet jo at det er sånn, men det er ikke noe jeg tenker på ... det har i allefall ikke vært med i vurderingen når jeg begynte å kjøre

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av ega16 »

jhn skrev:
ega16 skrev:
RuneMC skrev:En ting vil jeg si om det å kjøre MC... jeg liker spesielt tanken på at det er mye mindre sjanse for at jeg skader noen andre enn meg selv når jeg kjører MC, kontra når jeg kjører bil og har et par tonn stål i bevegelse... og det er en god tanke :janikk
Det er faktisk en av grunnene til å at jeg begynte å kjøre MC (uten å ha bil lappen fra før) :)
Akkurat det er en ting jeg aldri har tenkt på, dvs, jeg vet jo at det er sånn, men det er ikke noe jeg tenker på ... det har i allefall ikke vært med i vurderingen når jeg begynte å kjøre
Jeg er vel kanskje litt rar sånn sett, men har alltid har sett på å kjøre bil som et stort ansvar. En liten feil fra førerens side kan lett få fatale følger både for medtrafikanter og passasjerer.

Motorsykkel er jo et stort om ikke større ansvar det også, men er jo som oftest bare deg selv det går mest utover (kjører som oftest alene på sykkel).

Når det er snakk om sine nærmeste så er jo de hovedmotivatorene for å holde seg til rundt fartsgrensene og ikke tøye grenser ihvertfall for min del.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av Jompa »

RuneMC skrev:En ting vil jeg si om det å kjøre MC... jeg liker spesielt tanken på at det er mye mindre sjanse for at jeg skader noen andre enn meg selv når jeg kjører MC, kontra når jeg kjører bil og har et par tonn stål i bevegelse... og det er en god tanke :janikk
Hæ ? Hvorfor er sjansen større for å skade andre med to tonn bil enn med 250 kg sykkel ?

Hvis du treffer en bil i fronten er muligheten for at enten du eller sykkelen torpederer den eller de som er inne i bilen stor.
Om du treffer en fotgjenger spiller det ingen rolle hva bilen eller sykkelen din veier.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

norseXL
Innlegg: 48
Registrert: 13 aug 2011, 13:01
Motorsykkelen din: Sportster 1250

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av norseXL »

Politisk korrekt tråd, eneste riktige svar er å innlever testiklene sine.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av jhn »

norseXL skrev:Politisk korrekt tråd, eneste riktige svar er å innlever testiklene sine.
Kanskje vi skal sende de til deg, for du ser tydeligvis en sammenheng mellom trådens tema og store synlige testikler.
Men sånn har det vel alltid vært, noen kjører sykkel for å fremheve sin ... et eller annet, eller for å kompensere for ... et eller annet, mens andre kjører bare for å kjøre, uavhengig av størrelse og antall testikler

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2736
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av Busa Trond »

Ikke kjør over evne folkens :vs Vi vil ikke miste noen :[-(
Sist redigert av Busa Trond den 11 nov 2012, 08:47, redigert 1 gang totalt.

norseXL
Innlegg: 48
Registrert: 13 aug 2011, 13:01
Motorsykkelen din: Sportster 1250

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av norseXL »

jhn skrev:
norseXL skrev:Politisk korrekt tråd, eneste riktige svar er å innlever testiklene sine.
Kanskje vi skal sende de til deg, for du ser tydeligvis en sammenheng mellom trådens tema og store synlige testikler.
Men sånn har det vel alltid vært, noen kjører sykkel for å fremheve sin ... et eller annet, eller for å kompensere for ... et eller annet, mens andre kjører bare for å kjøre, uavhengig av størrelse og antall testikler
Sende de til meg? Æ har mine sjekk dine egne.

Svar