Moto Guzzi California - et ikon i 40 år

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Moto Guzzi California - et ikon i 40 år

Legg inn av AJ »

Syns denne modellen fortjener en egen tråd her på MCsiden.no.
Særlig etter at jeg kom over denne artikkelen:
http://www.motorcycledaily.com/2012/11/ ... an-marque/" onclick="window.open(this.href);return false;

Nå som Moto Guzzi, som er den MC-fabrikken i Europa med lengst uavbrutt produksjon siden 1921, er i ferd med å lansere California 1400, er produsenten på banen med en helt klart svært konkurransedyktig cruiser. Det skjønenr til og med jeg som ikke har noen utpreget sans for denne typen sykler... :P :p :

[img]http://www.motorcycledaily.com/wp-conte ... iddle2.jpg[/img]

Ingen grunn til å tro noe annet når man ser de nye bildene av modellen ved å klikke på bildet over :yeyeye

Så kan flere komme på banen av de som kjenner California-modellen fra før. Erfaringer og historier finnes helt sikkert der ute på denne ikoniske sykkelen som har holdt det gående i mer enn 40 år.

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Re: Moto Guzzi California - et ikon i 40 år

Legg inn av ArcticTiger »

Hehe, som nokså nybakt eier av en flott klassisk -99 Moto Guzzi V11 EV California må jeg nok henge meg på her :knegg
Bilde

Min første tur på en California var som 16-åring i Oslo på -70tallet, da jeg fikk prøve en Rød -72 850 California :yeyeye
Det var en opplevelse som satte varige spor i en enkel guttehjerne. Dette var en stor og mektig sykkel dengang, og jeg hadde ikke prøvd mange store sykkler ennå, så ja, det var en uforglemmelig opplevelse :D

Så da jeg i våres skulle ha meg en rimelig sykkel til bruk på hytta i Wisconsin, USA falt tankene raskt på Californiaen. Det var ikke så mange å velge i, men etter litt leting og om og men falt valget på en velholdt sykkel med lav miles stand, den var gått 13.500 miles da jeg hentet den i Connecticut en dag i mai.
Turen tilbake til Wisconsin gikk bare fint på motorveien, 1800 km på to dager. Det ble noen kortere turer lokalt og, og jeg må så langt si meg meget fornøyd. Sykkern er fin å kjøre, på motorveien såvel som på svingete småveier. Mottorn har "sjel" og tøffer fint avgårde med sin to syllindre på tilsammen 1054 ccm, som yter 75 hk og massevis av dreiemoment, den drar fint og jevnt fra 2000 omdreininger. Og plager du den litt er det slett ingen sinke.
Den har noen flotte detaljer som hever den over de andre kruserne (fra den tida), som 43 mm fullt justerbar Marzochi gaffel, 320 mm dobble Brembo skiver med 4-stempla Brembo kalipere, fullt justerbare White Power bakdempere, og noen superlekkre slangeløse eike-hjul. Det er meget flott lakkfinish og detaljarbeid.
Den er med sine 250 kg forholdsvis lett til en cruiser å være.
Men den har noen sære trekk, som giringen, og bakbremsen som virker både foran og bak. Litt uvant, men det funker :thumleft
Den ble kåret til "Årets beste Cruiser" i USA i 1999, og er selv i dag en god og kul sykkel :thumleft

guzziman
Motorsykkelen din: triumph daytona 955i 2003 mod.

Legg inn av guzziman »

:thumleft :thumleft
ArcticTiger skrev:Hehe, som nokså nybakt eier av en flott klassisk -99 Moto Guzzi V11 EV California må jeg nok henge meg på her :knegg
Bilde

Min første tur på en California var som 16-åring i Oslo på -70tallet, da jeg fikk prøve en Rød -72 850 California :yeyeye
Det var en opplevelse som satte varige spor i en enkel guttehjerne. Dette var en stor og mektig sykkel dengang, og jeg hadde ikke prøvd mange store sykkler ennå, så ja, det var en uforglemmelig opplevelse :D

Så da jeg i våres skulle ha meg en rimelig sykkel til bruk på hytta i Wisconsin, USA falt tankene raskt på Californiaen. Det var ikke så mange å velge i, men etter litt leting og om og men falt valget på en velholdt sykkel med lav miles stand, den var gått 13.500 miles da jeg hentet den i Connecticut en dag i mai.
Turen tilbake til Wisconsin gikk bare fint på motorveien, 1800 km på to dager. Det ble noen kortere turer lokalt og, og jeg må så langt si meg meget fornøyd. Sykkern er fin å kjøre, på motorveien såvel som på svingete småveier. Mottorn har "sjel" og tøffer fint avgårde med sin to syllindre på tilsammen 1054 ccm, som yter 75 hk og massevis av dreiemoment, den drar fint og jevnt fra 2000 omdreininger. Og plager du den litt er det slett ingen sinke.
Den har noen flotte detaljer som hever den over de andre kruserne (fra den tida), som 43 mm fullt justerbar Marzochi gaffel, 320 mm dobble Brembo skiver med 4-stempla Brembo kalipere, fullt justerbare White Power bakdempere, og noen superlekkre slangeløse eike-hjul. Det er meget flott lakkfinish og detaljarbeid.
Den er med sine 250 kg forholdsvis lett til en cruiser å være.
Men den har noen sære trekk, som giringen, og bakbremsen som virker både foran og bak. Litt uvant, men det funker :thumleft
Den ble kåret til "Årets beste Cruiser" i USA i 1999, og er selv i dag en god og kul sykkel :thumleft
Triumph Daytona 955i 2003

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

De første testrapportene av den nye 1400 modellen er i ferd med å komme. Her den første vi har funnet så langt, fra Motorcycle.com:

http://www.motorcycle.com/manufacturer/ ... 91469.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ser ut til at Moto Guzzi kan ha "skutt gullfuglen"... :-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Og her noen interessante detaljbilder - for de som liker sånt no'... ;-)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Ingeniørkunst av ypperste klasse, må vi vel kunne si :prf

Brukeravatar
Andreas
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS

Legg inn av Andreas »

Mange fine detaljer på denne ivertfall! Sånn som f.eks skivene til støtdemperboltene, klemmen til det eksterne reservoaret til støtdemperen osv :thumleft

Et slikt detaljenivå er det mange MC-merker som mangler.. Uten å nevne vilket land de kommer fra... :mk

:vs

Brukeravatar
JanK
Motorsykkelen din: mcimport.it
Kontakt:

Legg inn av JanK »

Guzzi prat på Youtube kanalen RideApart (anbefales!)
http://www.youtube.com/watch?v=frSiuRNbv_M

[video]http://www.youtube.com/watch?v=frSiuRNbv_M[/video]
mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Se! Den virker!! :D

Syns jeg hørte noen skrapelyder rundt 1:30... :eh
Sittestillingen ser ikke ut til å være mitt førstevalg, for å si det slik...

Men ellers ser og høres! dette bra ut :yeyeye

[video]http://www.youtube.com/watch?v=1vObZtx8gTc[/video]

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

JanK skrev:Guzzi prat på Youtube kanalen RideApart (anbefales!)
http://www.youtube.com/watch?v=frSiuRNbv_M

[video]http://www.youtube.com/watch?v=frSiuRNbv_M[/video]
Endelig fikk jeg tid til å se på denne :D
Ligger i feil tråd, burde helt klart vært her:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=56312#p56312" onclick="window.open(this.href);return false;

Flott historie! :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Her noen detaljbilder fra Guzzitech forumet... :-)

Vil tror denne sykker'n fort kan bli et alternativ for mange som i utgangspunktet sikler på H-D... ;-)

Og her en testrapport fra testkjøringslegenden Kevin Ash:
http://www.ashonbikes.com/content/moto- ... 00-touring" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
omaas
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011

Legg inn av omaas »

Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

OMAAS skrev:Da er den norske prisen klar:

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=38968954
Det må jeg si var en fin pris :thumleft
Trodde faktisk at det lå an til at denne skulle bli dyrere.

Satser på at modellen blir utstilt på MC-Messa. Skal bli interessant å detaljkikke nærmere på denne Guzzi'en, ja! :-)

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

Selv om Guzzi ikke ennå har hatt en modell som har appellert til min interesse oppigjennom tidene så er jeg helt enig i at merket er et ikon som absolutt fortjener en plass i MC verdenen i overskuelig fremtid.
Det som har fascinert meg mest med Guzzi er at de har holdt på motorkonstruksjonene sine i så lang tid og at det fungerer ennå. Akkurat som boxermotoren.
Slik vekker litt nostalgi hos meg.

Av Guzzi modellene er det nok Stelvio som er mest interessant for min del.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Bringisen skrev:Selv om Guzzi ikke ennå har hatt en modell som har appellert til min interesse oppigjennom tidene så er jeg helt enig i at merket er et ikon som absolutt fortjener en plass i MC verdenen i overskuelig fremtid.
Det som har fascinert meg mest med Guzzi er at de har holdt på motorkonstruksjonene sine i så lang tid og at det fungerer ennå. Akkurat som boxermotoren.
Slik vekker litt nostalgi hos meg.

Av Guzzi modellene er det nok Stelvio som er mest interessant for min del.
Kjenner meg mye igjen i det du skriver her, ja.
Cruiser-modellene til Guzzi har egentlig aldri vekket interessen hos meg. Det var det Breva og 1200 Sport som gjorde, selv om modeller som T850 i sin tid også gjorde meg interessert i dett klassiske italienske merket.

Så ble det altså til at jeg slo til på en Stelvio og har ikke angret en dag så langt! Så får vi se hva 2013 sesongen bringer av Guzzi-gleder og evt. frustrasjoner. Håper selvfølgelig at det blir få frustrasjoner...

Selv om nye California neppe blir et aktuelt alternativ noengang, håper jeg modellen blir en suksess, noe jeg synes Guzzi absolutt fortjener med denne modellen.

Mailhammer
Motorsykkelen din: Yamaha elegance 135 2012
Kontakt:

Legg inn av Mailhammer »

Denne går rett inn på ønkelisten min Synd det blir så lite kjøring :prf

Svar