Hehe, som nokså nybakt eier av en flott klassisk -99 Moto Guzzi V11 EV California må jeg nok henge meg på her
Min første tur på en California var som 16-åring i Oslo på -70tallet, da jeg fikk prøve en Rød -72 850 California
Det var en opplevelse som satte varige spor i en enkel guttehjerne. Dette var en stor og mektig sykkel dengang, og jeg hadde ikke prøvd mange store sykkler ennå, så ja, det var en uforglemmelig opplevelse
Så da jeg i våres skulle ha meg en rimelig sykkel til bruk på hytta i Wisconsin, USA falt tankene raskt på Californiaen. Det var ikke så mange å velge i, men etter litt leting og om og men falt valget på en velholdt sykkel med lav miles stand, den var gått 13.500 miles da jeg hentet den i Connecticut en dag i mai.
Turen tilbake til Wisconsin gikk bare fint på motorveien, 1800 km på to dager. Det ble noen kortere turer lokalt og, og jeg må så langt si meg meget fornøyd. Sykkern er fin å kjøre, på motorveien såvel som på svingete småveier. Mottorn har "sjel" og tøffer fint avgårde med sin to syllindre på tilsammen 1054 ccm, som yter 75 hk og massevis av dreiemoment, den drar fint og jevnt fra 2000 omdreininger. Og plager du den litt er det slett ingen sinke.
Den har noen flotte detaljer som hever den over de andre kruserne (fra den tida), som 43 mm fullt justerbar Marzochi gaffel, 320 mm dobble Brembo skiver med 4-stempla Brembo kalipere, fullt justerbare White Power bakdempere, og noen superlekkre slangeløse eike-hjul. Det er meget flott lakkfinish og detaljarbeid.
Den er med sine 250 kg forholdsvis lett til en cruiser å være.
Men den har noen sære trekk, som giringen, og bakbremsen som virker både foran og bak. Litt uvant, men det funker
Den ble kåret til "Årets beste Cruiser" i USA i 1999, og er selv i dag en god og kul sykkel