En power-sammenligning: K1600GT versus K1300GT
En power-sammenligning: K1600GT versus K1300GT
...ja, hvem har mest Nm ned i asfalten...ting er ikke slik man tror bestandig....se og les:
http://www.ashonbikes.com/content/bmw-k ... comparison" onclick="window.open(this.href);return false;
Conclusion:
In other words, the K1300GT has 5.5 per cent more wheel torque per kg available at the back wheel than the K1600GT at 100kph (62mph), and 10.7 per cent more than the GTL. So despite the engine specs, the GT is the faster top gear accelerator at these speeds.
On top of this, further factors need to be taken into account. One is the 1600’s larger frontal area, which means more drag to overcome, and as the speed builds this becomes very significant because drag increases with the square of speed. The second is the nature of the power delivery: the K1300GT has quite an aggressive throttle response compared with the six-cylinder bike’s sophisticated, smoother response which softens the initial acceleration.
http://www.ashonbikes.com/content/bmw-k ... comparison" onclick="window.open(this.href);return false;
Conclusion:
In other words, the K1300GT has 5.5 per cent more wheel torque per kg available at the back wheel than the K1600GT at 100kph (62mph), and 10.7 per cent more than the GTL. So despite the engine specs, the GT is the faster top gear accelerator at these speeds.
On top of this, further factors need to be taken into account. One is the 1600’s larger frontal area, which means more drag to overcome, and as the speed builds this becomes very significant because drag increases with the square of speed. The second is the nature of the power delivery: the K1300GT has quite an aggressive throttle response compared with the six-cylinder bike’s sophisticated, smoother response which softens the initial acceleration.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38173
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: En power-sammenligning: K1600GT versus K1300GT
Økende effektivt moment der det er mest bruk for det på turtallskrurven, med færre sylindre...
Kan det være budskapet og kunnskapen man sitter igjen med etter en slik sammenligning...?
Kan det være budskapet og kunnskapen man sitter igjen med etter en slik sammenligning...?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7011
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: En power-sammenligning: K1600GT versus K1300GT
Begge har visst mere enn nok av både effekt og moment til å kjøre forbi i 100.
Og sku det bli for snaut, kan man jo geare ned ett gear ?
Og sku det bli for snaut, kan man jo geare ned ett gear ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- JRO
- Innlegg: 642
- Registrert: 31 mai 2011, 21:03
- Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
- Sted: Kongsberg
Re: En power-sammenligning: K1600GT versus K1300GT
Er enig med Jompa, skjønner ikke helt samenligningen. Skulle være kraft nok i begge syklene, uansett de små % vise forskjellene i Nm i asfalten.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: En power-sammenligning: K1600GT versus K1300GT
:-)
Kikka på dynocharts.
Ved ca:4000 rpm
K1300gt =ca:98Nm
K1600gt =ca:135Nm
750turbo =ca:66Nm
Kikka på dynocharts.
Ved ca:4000 rpm
K1300gt =ca:98Nm
K1600gt =ca:135Nm
750turbo =ca:66Nm
If it ain't broke, I'll break it.
-
- Innlegg: 1081
- Registrert: 29 okt 2011, 16:48
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
- Sted: Trondheim
Re: En power-sammenligning: K1600GT versus K1300GT
Min Hyosung ligger på slappe 11Nm, og likevell holder det til å følge trafikkenejs skrev::-)
Kikka på dynocharts.
Ved ca:4000 rpm
K1300gt =ca:98Nm
K1600gt =ca:135Nm
750turbo =ca:66Nm
Re: En power-sammenligning: K1600GT versus K1300GT
Jeg mener nå det at når man kjøper noe så aldeles svindyrt og overengineered som en K1600, så skal den ta rotta på "gammern"..det gjør den altså ikke...og i tillegg er den jo ikke brukendes over 110 pga en voldsom turbulens.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Re: En power-sammenligning: K1600GT versus K1300GT
Den ubehjelpelige humorist og kverulant klarer ikke holde kjeft : Mener du på Sjusjøen sa at du hadde en buss sammen med noen kamerater..."Har du sammenlignet den bussen med de to ovenstående ? :-)å
Tack før senast !!
Tack før senast !!
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: En power-sammenligning: K1600GT versus K1300GT
ejs skrev::-)
Kikka på dynocharts.
Ved ca:4000 rpm
K1300gt =ca:98Nm
K1600gt =ca:135Nm
750turbo =ca:66Nm
Når slår turbo'n in da? tipper vi ser et hopp da?
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: En power-sammenligning: K1600GT versus K1300GT
Turboen merkes fra ca:5000rpm under aks,(da kommer hestekreftene)EasyRider skrev:ejs skrev::-)
Kikka på dynocharts.
Ved ca:4000 rpm
K1300gt =ca:98Nm
K1600gt =ca:135Nm
750turbo =ca:66Nm
Når slår turbo'n in da? tipper vi ser et hopp da?
If it ain't broke, I'll break it.
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7011
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: En power-sammenligning: K1600GT versus K1300GT
Kawasaki 750 Turbo har 99 Nm ved 6500 omdr.
På http://www.motorcyclespecs.co.za" onclick="window.open(this.href);return false; finnes spesifikasjoner på de aller fleste sykler, og bilder, og utdrag av tester og prøvekjøringer.
På http://www.motorcyclespecs.co.za" onclick="window.open(this.href);return false; finnes spesifikasjoner på de aller fleste sykler, og bilder, og utdrag av tester og prøvekjøringer.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: En power-sammenligning: K1600GT versus K1300GT
Det jeg skrev var dyno på bakhjulet..Jompa skrev:Kawasaki 750 Turbo har 99 Nm ved 6500 omdr.
På http://www.motorcyclespecs.co.za" onclick="window.open(this.href);return false; finnes spesifikasjoner på de aller fleste sykler, og bilder, og utdrag av tester og prøvekjøringer.
750turbo 112hk/99Nm ,var 95hk/85Nm på dyno i 1983.
If it ain't broke, I'll break it.
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7011
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: En power-sammenligning: K1600GT versus K1300GT
Oj, æ skjønte ikke det med en gang. Men når man går litt tilbake i tråden ser man sammenhengen.
Det va jo også ganske stort sprik mellom oppgitt effekt og målt effekt på Gpz,en.
Skal ikke blande meg inn i denne tråden flere ganger med å trekke inn andre sykler.
Det va jo også ganske stort sprik mellom oppgitt effekt og målt effekt på Gpz,en.
Skal ikke blande meg inn i denne tråden flere ganger med å trekke inn andre sykler.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: En power-sammenligning: K1600GT versus K1300GT
Det ser ut for meg som at artikkelforfatter har brukt mye tid og krefter på å finne akkurat den flekken hvor 1600 er svakest i forhold til 1300. Sekseren har bedre moment og MYE bedre gangkultur enn noen firer kan få på lave tutall. Derfor har Bmw muligheten til å geare den høyere.kz1300 skrev:Er enig med Jompa, skjønner ikke helt samenligningen. Skulle være kraft nok i begge syklene, uansett de små % vise forskjellene i Nm i asfalten.
Skal vi tro mange av testene den har vært med i, så har denne sekseren ingen problem med å matche to og tre-sylindrede konkurrenter når det gjelder drivstoff forbruk. Dette underbygges også av Bmws egne forbrukstall. Lovende for oss som mener at som har færre enn fire sylindre er en nødløsning.
Rekke sekseren er en sterk identitets bærer for Bmw, på samme måte som triple for Triumph og V2 for Guzzi.