'Hillholder' (bakkestartassistent) til MC - ja eller nei?

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.

'Hillholder' på MC?

Yes! et MUST!! Gjør det mye lettere med bakkestart!
6
18%
Tull, tøys & fanteri! 'Hillholder' er for pyser!!
27
82%

Stemmer totalt: 33

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Re: 'Hillholder' (bakkestartassistent) til MC - ja eller nei

Legg inn av JohnnyTh »

I mitt 21 års lange mcliv har ikke jeg heller tenkt det. Men har du aldri stått i en bratt bakke med brostein med der forhjulet bare glir bakover når du forsøker å stå stille. Kan da ikke si det er oppkonstruert.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

JohnnyTh skrev:I mitt 21 års lange mcliv har ikke jeg heller tenkt det. Men har du aldri stått i en bratt bakke med brostein med der forhjulet bare glir bakover når du forsøker å stå stille. Kan da ikke si det er oppkonstruert.
Kanskje det ikke var riktig å si konstruere, beklager den.
Joda, jeg har nok stått i både glatt og bratt bakke, om det var brostein er jeg usikker på, men hittil har det løst seg på en helt grei måte ved hjelp av bakbrems og/eller å "henge" på kobblingen.
Poenget var i allefall at jeg ikke har sett behovet tidligere, og gjør det fortsatt ikke ... men for all del ...jeg er ikke noen motstander av en slik funksjon

Brukeravatar
rogg
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Ja takk... fullastet sykkel, to på, en henger som er full av bekvemmeligheter til campinglivet....vi snakker samlet vekt på 7-800kg, hadde vært til god hjelp av og til ja....
Rogg..
Sees på veiene...

SMIA MC

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Ingen MC, men likevel:
har testkjørt nye Golf i dag - Golf 7 - og likte bakkestartassistenten på denne bilen. Hadde den ikke vært der ville jeg nok ikke ha savnet den.
Men det er merkelig hvor fort man venner seg til nye og "unyttige" ting som dette. Ikke for å kaste bensin på bålet, men denne funksjonen tror jeg faktisk er mer unyttig i bil enn den vil vært på MC.
Men det er nå min mening om saken... I mindretall, helt åpenbart, uten at det plager meg på noen måte.

En annen detalj på Golf'en og som jeg aldri kan tenke meg blir aktuell på MC, er parkeringsassistenten. Prøvde den også, men da bilen begynte å styre av seg sjøl på en måte som ikke var direkte overbevisende, var det bare å ta grep før nybilen kom til å gjøre uforvarende skade på seg selv og andre...
Den funksjonen syntes jeg ingenting om. Å rygge bilen på plass tror jeg det er greiest om føreren sjøl tar hånd om...

Vel, vel... bakkestarthjelp eller ikke; en bra dag på jobben bak rattet i ny Golf var det uansett nå rett før helgesvingen :prf
Ble en liten sak om en vei her i nærheten som er i ferd med å gå fullstendig i oppløsningen også. Mer om den her:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=141315#p141315" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
ZZR-Tom
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Legg inn av ZZR-Tom »

JohnnyTh skrev:I mitt 21 års lange mcliv har ikke jeg heller tenkt det. Men har du aldri stått i en bratt bakke med brostein med der forhjulet bare glir bakover når du forsøker å stå stille. Kan da ikke si det er oppkonstruert.
Vill en ikkje gli med hillholder og? Friksjonen forandrer seg no ikkje.

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Det er ikke spesielt vaskelig å bakkestarte med en ZZR :[-( man kan sågar "dumpe" clutchen. En 600RR eller noe slikt er bare å ruse noe..kun en vanesak.

Brukeravatar
Geso
Motorsykkelen din: BMW R1200RT

Legg inn av Geso »

Må innrømme at akkurat en "hillholder" måtte ha vært superkjekt å ha.
Innrømmer at det ikke er like enkelt alltid å ha fullt lass i boksene, samt ha Konemor bakpå og ta bakkestart....
(Er innmari flink i teorien, men ikke så flink i praksis.....)

Ha en fin dag
:-) Geso
Er ikke så flink, men veldig ivrig!

Brukeravatar
Voodoodoo
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013

Legg inn av Voodoodoo »

Når man klarer seg greit opp et ferietravelt Stelivio på en litt feildysa ZX9 med passasjer og full feriebagasje ser jeg ikke for meg noe behov for slikt.
Men klart kjører en vogntog a'la GV med henger, båt eller campingvogn bak kan det nok bli litt lite grep igjen i forhjulet ved full stans i bratt helling...

Men om en er en god sjåfør så klarer en å planegge hvor en må stoppe..
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Det er på langt nær slik at man vegrer seg for å kjøre MC fordi den ikke har bakkestartassistent.
Men som Geso påpeker så kan det være situasjoner hvor en slik praktisk sak vil være til god hjelp. Helt enig med ham i dette, selvfølgelig. Ellers hadde jeg antakelig aldri startet tråden i utgangspunktet...

Men de fleste ser åpenbart ikke behovet. Greit nok. Og skal man dømme etter hva MC-produsentene putter på av all slags annen elektronisk hjelp på syklene om dagen, så har de ganske sikkert ikke fått noen påtrengende signaler om at bakkestartassistent er veldig etterspurt...

Men likevel kan det muligens hende at selv de som mener at det ikke er behov for slikt utstyr har opplevd å ha blitt kanskje litt stresset i bakkestartsituasjoner.
Kan sågar ha hendt noen at motoren er blitt kvalt og at sykkelen har begynt å trille litt bakover mot den som står rett bak og at man kjenner at man kanskje begynner å miste balansen... Mao. en litt stresset situasjon.
Da kunne det vært greit med en bakkestartassistent... ;-)

Svein2
Motorsykkelen din: MC

Legg inn av Svein2 »

Jeg har tatt meg sjøl i å stoppe litt på skrå i bakke for at jeg har følt at det lettere med igangkjøring.
Har ikke tenkt på at jeg har savnet noe slik men...tjaaaaaa.....hvorfor ikke. :-k

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

Jeg stemte ja, men ikke fordi jeg ville hatt det for lettere bakkestart.

Ser for meg fordelen når man står i kø med motor i gang og kunne slippe og holde for- eller bakbremsen inne.

Jeg har det på bilen min og har hatt det på de siste 3 bilene, veldig komfortabelt.

Når det gjelder MC så er det sikkert ikke lenge før BMW får dette på sine sykler, de pleier å være først med det meste de siste årene :-#
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Svar