Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Skal bli spennende å høre hvordan en ZZR fører opplever det å kjøre sportslig på en adv sykkel. Jeg var redd jeg ofret litt sportslige egenskap når jeg kjøpte gtr men heller tvert imot. Men så var det jo en gammel Zzr jeg hadde.
Det har fristet lenge med en adv type sykkel men jeg synes det er slitsomt i lengden å kjøre nestennaken sykkel i europeiske fartsgrenser. Og da snakker jeg ikke om 300+ men lenge før det.
Erling hvis du kommer på norgestreffet skal du få prøve gtr'en, hadde vært morro å hørt hvordan du hadde likt den når det er så mye mindre hk men ellers mye likt :-)
Det har fristet lenge med en adv type sykkel men jeg synes det er slitsomt i lengden å kjøre nestennaken sykkel i europeiske fartsgrenser. Og da snakker jeg ikke om 300+ men lenge før det.
Erling hvis du kommer på norgestreffet skal du få prøve gtr'en, hadde vært morro å hørt hvordan du hadde likt den når det er så mye mindre hk men ellers mye likt :-)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Jeg kommer, og takker ja takk til det!JohnnyTh skrev:Skal bli spennende å høre hvordan en ZZR fører opplever det å kjøre sportslig på en adv sykkel. Jeg var redd jeg ofret litt sportslige egenskap når jeg kjøpte gtr men heller tvert imot. Men så var det jo en gammel Zzr jeg hadde.
Det har fristet lenge med en adv type sykkel men jeg synes det er slitsomt i lengden å kjøre nestennaken sykkel i europeiske fartsgrenser. Og da snakker jeg ikke om 300+ men lenge før det.
Erling hvis du kommer på norgestreffet skal du få prøve gtr'en, hadde vært morro å hørt hvordan du hadde likt den når det er så mye mindre hk men ellers mye likt :-)

Hk er ikke såå viktig sålenge det er bra med kubikk og spenst nok. ZZR'n går som "et skålda troll", men det hadde holdt med en "skolda hund" :)
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Det er jo en "grand tourer zzr" 

Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Må man ha enten det ene eller det andre?
Ja takk begge deler sier nå jeg. Er på utkikk etter en pent brukt AT e.l. For å ha et litt mer førerkortvennlig alternativ til Hayaen.
Til langtur i eu med kjerring og bagasje bakpå ville jeg ikke vært forruten en hypertourer, nå er jeg glad i å legge en runde eller ti på Nordsløyfa også (ikke så glad i å legge den helt ned på slike runder men det er prøvd det og).
Og da duger en AT ikke.(ikke noen annen allroader heller).
Men på tur med telt og stang og gjerne en og annen grusvei hadde det vært artig med et alternativ. En langtur i østerled på en 3-4 uker står også på lista over ting å gjøre før en krabber i penalet og da er en enkel og driftsikker allroader midt i blinken.
Tenkte også på å ta båten over til Island og trille rundt der noen uker. Vært i innlandet der med bil og det hadde vært perfekt med Mc.
Hadde jeg kun rulla rundt her hjemme kunne muligens en F800 gjort jobben. Den motoren er jævlig rapp
.
Ja takk begge deler sier nå jeg. Er på utkikk etter en pent brukt AT e.l. For å ha et litt mer førerkortvennlig alternativ til Hayaen.
Til langtur i eu med kjerring og bagasje bakpå ville jeg ikke vært forruten en hypertourer, nå er jeg glad i å legge en runde eller ti på Nordsløyfa også (ikke så glad i å legge den helt ned på slike runder men det er prøvd det og).
Og da duger en AT ikke.(ikke noen annen allroader heller).
Men på tur med telt og stang og gjerne en og annen grusvei hadde det vært artig med et alternativ. En langtur i østerled på en 3-4 uker står også på lista over ting å gjøre før en krabber i penalet og da er en enkel og driftsikker allroader midt i blinken.
Tenkte også på å ta båten over til Island og trille rundt der noen uker. Vært i innlandet der med bil og det hadde vært perfekt med Mc.
Hadde jeg kun rulla rundt her hjemme kunne muligens en F800 gjort jobben. Den motoren er jævlig rapp

Artificial intelligence is no match for natural stupidity
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Solgt storskjermen nu Vegard?Voodoodoo skrev:Må man ha enten det ene eller det andre?
Ja takk begge deler sier nå jeg. Er på utkikk etter en pent brukt AT e.l. For å ha et litt mer førerkortvennlig alternativ til Hayaen.
Til langtur i eu med kjerring og bagasje bakpå ville jeg ikke vært forruten en hypertourer, nå er jeg glad i å legge en runde eller ti på Nordsløyfa også (ikke så glad i å legge den helt ned på slike runder men det er prøvd det og).
Og da duger en AT ikke.(ikke noen annen allroader heller).
Men på tur med telt og stang og gjerne en og annen grusvei hadde det vært artig med et alternativ. En langtur i østerled på en 3-4 uker står også på lista over ting å gjøre før en krabber i penalet og da er en enkel og driftsikker allroader midt i blinken.
Tenkte også på å ta båten over til Island og trille rundt der noen uker. Vært i innlandet der med bil og det hadde vært perfekt med Mc.
Hadde jeg kun rulla rundt her hjemme kunne muligens en F800 gjort jobben. Den motoren er jævlig rapp.

- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Multistradaen heller vell nesten mer mot å være en sporttouring enn en Adventure bike? Sporttouring bike med rett opp og ned kjørestilling. Ducati lager jo selv heller ikke Sporttouringen lenger etter at de kom med Multistrada 1200.L-NA skrev: Tja, med Norske forhold og fart, så skal jeg vel ikke si så mye om det på forumet, men når man snakker om ZZR 1400, og dens kapasiteter, ja så begynner de vel såvidt å komme til sin rett i denne hastigheten og opp over.....Er nok ikke krefter som er mangel varen når en kjører Adenturer. For at du skal få kjøre egenskaper som sports tourer.... Den er stor og tung, oppreist og uten kåpe..... Ingen Adventure er eller vil aldri bli som en sportourer......
Jeg har aldri prøvd Multistrade`n, (har veeeeeldig lyst)men vil tro at dette er nærmeste du kommer sportstourer, og samtidig ha gode egenskaper som Adventurer.......Eller?? (Noen MS eiere her??? )
Jeg føler ivertfall ikke mangel av krefter



Men den er så smidig å lettkjørt, med en sinnsyk motorrespons, så jeg sliter faktisk med å kjøre "rolig å behersket"



Når jeg var i Spania å prøvekjørte 2013 Multistrada, så kjørte jeg i en gruppe med 10 sykler, ledet av en gal, eldre Italiener. Da gikk det i 160-180km/t på trafikkert motorvei.. Men sykkelen føltes helt rolig å upåvirket av det. Virket nesten som vindbeskyttelsen fungerer bedre i 150+ enn hva den er i 80-100km/t.
Faren til kvinnfolket har en FJR1300. Den har jeg vært med å plukket opp en gang, nesten to, når vi var langt inne på en grusvei å skulle dra fra en hytte.. Slike beist blir litt for stort for meg. Den er sikkert mye mer stabil å enklere å kjøre i høy fart på motorvei. Men det er ikke der jeg bruker, eller kommer til å bruke sykkelen mest

Jeg hadde en Monster S2R 800 før og kvinnfolket har en GSX600F som jeg har kjørt en del. Multistradaen har jo selvsagt ikke like presis styrefølelse som slike sykler, med forroverlent sittestilling og relativt smalt styre. Styret er brett og opphengt i gummi, kombinert med en gaffel som dykker mer enn en normal gatesykkel, er vell grunnen til det.
Ducati reklamerer jo Multistrada som fire sykler i en. Så man kan nå vurdere selv om det er noe hold i den påstanden



[video]http://www.youtube.com/watch?v=GWz9XYVy9t8[/video]
[video]http://www.youtube.com/watch?v=NmL2zjKT ... re=related[/video]
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Nå kjører vel Multistrada fletta av mange sportsurere.Andreas skrev:Multistradaen heller vell nesten mer mot å være en sporttouring enn en Adventure bike? Sporttouring bike med rett opp og ned kjørestilling. Ducati lager jo selv heller ikke Sporttouringen lenger etter at de kom med Multistrada 1200.L-NA skrev: Tja, med Norske forhold og fart, så skal jeg vel ikke si så mye om det på forumet, men når man snakker om ZZR 1400, og dens kapasiteter, ja så begynner de vel såvidt å komme til sin rett i denne hastigheten og opp over.....Er nok ikke krefter som er mangel varen når en kjører Adenturer. For at du skal få kjøre egenskaper som sports tourer.... Den er stor og tung, oppreist og uten kåpe..... Ingen Adventure er eller vil aldri bli som en sportourer......
Jeg har aldri prøvd Multistrade`n, (har veeeeeldig lyst)men vil tro at dette er nærmeste du kommer sportstourer, og samtidig ha gode egenskaper som Adventurer.......Eller?? (Noen MS eiere her??? )
Jeg føler ivertfall ikke mangel av krefter![]()
Med en motor som stammer fra en MC som vant Suberbike VM i fjor, skulle det vell bare mangle
Men i et akselerasjonsdrag på motorveien i 200blås, kommer den vell litt i skyggen av "Hypertouringene" med 200hk++
Men den er så smidig å lettkjørt, med en sinnsyk motorrespons, så jeg sliter faktisk med å kjøre "rolig å behersket"Det er jo en bola motard med vindskjerm
![]()
Det er vell der Urban-modusen kommer til sin rett, hvor motoren blir strupa litt..
Når jeg var i Spania å prøvekjørte 2013 Multistrada, så kjørte jeg i en gruppe med 10 sykler, ledet av en gal, eldre Italiener. Da gikk det i 160-180km/t på trafikkert motorvei.. Men sykkelen føltes helt rolig å upåvirket av det. Virket nesten som vindbeskyttelsen fungerer bedre i 150+ enn hva den er i 80-100km/t.
Faren til kvinnfolket har en FJR1300. Den har jeg vært med å plukket opp en gang, nesten to, når vi var langt inne på en grusvei å skulle dra fra en hytte.. Slike beist blir litt for stort for meg. Den er sikkert mye mer stabil å enklere å kjøre i høy fart på motorvei. Men det er ikke der jeg bruker, eller kommer til å bruke sykkelen mest![]()
Jeg hadde en Monster S2R 800 før og kvinnfolket har en GSX600F som jeg har kjørt en del. Multistradaen har jo selvsagt ikke like presis styrefølelse som slike sykler, med forroverlent sittestilling og relativt smalt styre. Styret er brett og opphengt i gummi, kombinert med en gaffel som dykker mer enn en normal gatesykkel, er vell grunnen til det.
Ducati reklamerer jo Multistrada som fire sykler i en. Så man kan nå vurdere selv om det er noe hold i den påstanden![]()
Men at den bortimot er tre sykkler i en, mener jeg ivertfall
![]()
[video]http://www.youtube.com/watch?v=GWz9XYVy9t8[/video]
[video]http://www.youtube.com/watch?v=NmL2zjKT ... re=related[/video]
Har du i tillegg S utgaven så har den Øhlins rund baut og er et råskinn på landeveien med fartsressuser som INGEN andre adventuresykkler kan matche.
Men desverre så må du også betale desto mer for denne moroa enn i forhold til andre sykler av samme type.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Hva mener du med "å kjøre sporty med"?ZZR-Erling skrev:Hvordan er disse Adventurene å kjøre sporty med? Er opplevelsen en presis bike uten turbulens og støy? Ser for eg at el regulerbar fjæring er en fin ting.
Hvis du tenker å kjøre slik at adrenalinet pumper så er svaret helt topp.
Presis er syklene etter min mening men jeg må si at de ikke er like presis som siste "sportsykkel" jeg kjørte, en K1300S. Den var fjellstødig og veldig kontant , imponerende,men min F800GS vil jeg si er lettere å ha med og gjøre.
Nå det gjelder turbulens på en sykkel man sitter oppreist på så er dette et problem uansett. Men det løses lett med modifikasjoner.
Jeg løste mitt med en justerbar skjerm som kan bli meget høy eller ganske lav, dessuten monterte jeg winglets som tar mye av vinden på skuldrene. I kombinasjon med 20mm styre"risere" så er sykkelen blitt en meget komfortabel milsluker. En dagsetappe fra Svenske skoger til Bergen på 86mil gikk som en lek, selv om de første timene gikk i øsende regn på svenske motorveier.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Sporty: i fin flyt, aktiv kjøring, litt "frempå" men alikvevel med marginen på sin side...osv...vanskelig å beskrive. Jeg føler meg rolig når jeg kjører sporty, så den adrenalinsaken kjenner jeg meg ikke igjen i, men man er jo så forskjellig. Skal jeg ha adrenalin passerer jeg bomstasjonen på Hanekleiva i 70, legger a i 2, gir full blås til 260 og bremser ned til 130 før tunnelenBringisen skrev:Hva mener du med "å kjøre sporty med"?ZZR-Erling skrev:Hvordan er disse Adventurene å kjøre sporty med? Er opplevelsen en presis bike uten turbulens og støy? Ser for eg at el regulerbar fjæring er en fin ting.
Hvis du tenker å kjøre slik at adrenalinet pumper så er svaret helt topp.
Presis er syklene etter min mening men jeg må si at de ikke er like presis som siste "sportsykkel" jeg kjørte, en K1300S. Den var fjellstødig og veldig kontant , imponerende,men min F800GS vil jeg si er lettere å ha med og gjøre.
Nå det gjelder turbulens på en sykkel man sitter oppreist på så er dette et problem uansett. Men det løses lett med modifikasjoner.
Jeg løste mitt med en justerbar skjerm som kan bli meget høy eller ganske lav, dessuten monterte jeg winglets som tar mye av vinden på skuldrene. I kombinasjon med 20mm styre"risere" så er sykkelen blitt en meget komfortabel milsluker. En dagsetappe fra Svenske skoger til Bergen på 86mil gikk som en lek, selv om de første timene gikk i øsende regn på svenske motorveier.


Og ja, chassiet på K1300S er heilt konge fjellstøtt, stort sett...den liker ikke helt hard gass og humper i høy fart...da kan a svaie litt. Jeg har hatt to K1200S'er med ESA. Den første en 05 og den andre en 08...stor forskjell på de..mapping er stikkord, samt clutch/gir og kamkjedeslammer.
Jeg ser desverre for meg at en slik stor bike med såpass lang fjæringsvei som en ADV, kan bli for "walowy" under aktiv kjøring...og det liker jeg dårlig, men jeg skal gi de en sjanse, de har mye bra for seg!

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
simpson skrev: Nå kjører vel Multistrada fletta av mange sportsurere.
Har du i tillegg S utgaven så har den Øhlins rund baut og er et råskinn på landeveien med fartsressuser som INGEN andre adventuresykkler kan matche.
Men desverre så må du også betale desto mer for denne moroa enn i forhold til andre sykler av samme type.
Googla multistrada og fant oppgitt max toppfart 233km/t, da er det vel strengt tatt mange sportstourere den ikke kjører fletta av

Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Vel...om ikke toppfarten er imponerende nok, så prøv å holde følge med den i akslerasjon og kjøreegenskaper på svingende vei.JohnnyTh skrev:simpson skrev: Nå kjører vel Multistrada fletta av mange sportsurere.
Har du i tillegg S utgaven så har den Øhlins rund baut og er et råskinn på landeveien med fartsressuser som INGEN andre adventuresykkler kan matche.
Men desverre så må du også betale desto mer for denne moroa enn i forhold til andre sykler av samme type.
Googla multistrada og fant oppgitt max toppfart 233km/t, da er det vel strengt tatt mange sportstourere den ikke kjører fletta avdet er jo ikke så imponerende idag er det?
Tror desverre det er mange som får problemer der du, inklusive GTR 1400
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Det blir vel litt avsporing å diskutere om en Eventyrer er like skarp som en rendyrket R-sportbike, eller om den går i 200 eller 300 kmt
Poenget er vel at en Eventyrer er en meget kapabel og anvendelig Mottor-sykkel, som gir stor kjøreglede på de aller fleste typer veier og underlag, uten at den nødvendigvis er best på/til noe?
Edit: Og Gutter og Jenter, la oss få se bilder av eventyr-sykkla
dere har her på tråden, gamle som nye 

Poenget er vel at en Eventyrer er en meget kapabel og anvendelig Mottor-sykkel, som gir stor kjøreglede på de aller fleste typer veier og underlag, uten at den nødvendigvis er best på/til noe?
Edit: Og Gutter og Jenter, la oss få se bilder av eventyr-sykkla


Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Joda. Toppfart er ikke viktig men det var vel noen som lurte på egenskaper på svingete vei osv.multisrada 1200 er så skarp i sportmodus at mange skal bli overasket hvis de hiver seg på hjulArcticTiger skrev:Det blir vel litt avsporing å diskutere om en Eventyrer er like skarp som en rendyrket R-sportbike, eller om den går i 200 eller 300 kmt![]()
Poenget er vel at en Eventyrer er en meget kapabel og anvendelig Mottor-sykkel, som gir stor kjøreglede på de aller fleste typer veier og underlag, uten at den nødvendigvis er best på/til noe?
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Blant alle gode eller dårlige argumenter, for eller mot, god eller dårlig, fra eller til, osv, osv..ArcticTiger skrev:Det blir vel litt avsporing å diskutere om en Eventyrer er like skarp som en rendyrket R-sportbike, eller om den går i 200 eller 300 kmt![]()
Poenget er vel at en Eventyrer er en meget kapabel og anvendelig Mottor-sykkel, som gir stor kjøreglede på de aller fleste typer veier og underlag, uten at den nødvendigvis er best på/til noe?
Edit: Og Gutter og Jenter, la oss få se bilder av eventyr-sykkladere har her på tråden, gamle som nye
Ref ArticTiger: Eventyrer er en meget kapabel og anvendelig Motor-sykkel, som gir stor kjøreglede.
Det er nettopp dette som ER Eventyreren..
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!
Bilder er bra!
Ikke min, men helt maken bortsett fra fargen (har forresten holkebeskyttere på min):

(oppgitt toppfart 220 km/t btw...)
Ikke min, men helt maken bortsett fra fargen (har forresten holkebeskyttere på min):

(oppgitt toppfart 220 km/t btw...)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.