Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ojda »

Er så ubetinget enig med deg A.J.
Etter at jeg flyttet inn i denne selvforhærligende "familie" kalt Allroadryttere
har jeg irritert vettet av meg fordi gruppetester av disse ikke klarer å favne
det meget moderate antall sykkler som naturlig faller inn i denne gruppe.
Og en av de som oftest blir utelatt er Stelvioen :sorry
Personlig synes jeg det hadde det vært morro å se både den, og ikke minst
Multistradaen ( mye pga vekten ) med et sett sjikkelige terrengdekk i denne testen :prf
Men siden det er vanskelig å få alt, får man samle resultater fra forskjellige tester.
Å sy de sammen så godt det går ;-)
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38199
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av AJ »

L-NA skrev:Litt høyere dreiemoment på lave turtall kan komme i kategorien "kjekt å ha " (Dette har Moto Guzzi ordnet) men gynging ????????
Veldig godt fornøyd med dreiemomentkurven på 2012 utgaven av Stelvio. Og dempingen må jeg si er det det beste jeg har hatt på noen av syklene jeg har eid. Føler ingen behov for utskifting på denne, noe jeg derimot opplevde på Tiger 1050'en. En sprek sykkel, men med demperkomponenter som ikke sto helt i stil siden sykkelen hadde en tendens til "logring" ved kraftig pådrag og "valkete" (gyngende...) oppførsel ved ujevn vei.
Etter at originalfjærene foran ble byttet ut med Öhlins og bakdemper erstattet med NITRON Sport ble disse tingene ikke lenger merkbare. Og sykkelen ble mye bedre å kjøre med passasjer og full oppakning.
Tiger'n ble så bra at det var nesten vondt å bytte den inn i Stelvio... ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

Bringisen og/eller Jompa sa:
Det skjønner nok de aller fleste og jeg tror heller ikke mange sammenligner adv og sportstourerens veiegenskaper , selvsagt er en sporttourer bedre egnet til asfaltkjøring.

Dette er vel ikke helt riktig, sportstoureren egner seg bedre til høyere fart, men ikke bedre til asfalt.
I "normale" hastigheter, er det ingenting som skulle tilsi at en adv egner seg dårligere til asfalt

Tilbake til det med gyngehesten.
Hvis man kommer for fort inn i en sving vil alltid en sykkel med lang fjæringsvei begynne å gynge før en med kort, forutsatt at begge har samme demping. Og gynge kraftigere.
Og man kan komme for fort inn i svingene selv i norske, lovlige hastigheter.

Det har jeg desverre aldri opplevd i Norske lovlige hastigheter. Men klart en med kortere fjæringsvei med samme demperoppsett vil kunne gynge mer, det er en av grunnene til lengre fjæringsvei


Dette har heller ikke jeg opplevd som et problem, hvis det skulle bli et problem så kjører man nok ganske nær grensen av det forsvarlige, uavhengig av sykkeltype

En annen ulempe er at det høye setet og den oppreiste sittestillinga gjør at adv-syklene er mere følsomme for sidevind, som vel kan forekomme...

Det kan nok hende på rette motorveier i høye hastigheter , men fordelene med det høye setet og den oppreiste sittestillingen oppveier lett denne lille ulempen. Derfor satte jeg like godt på 20mm styreforhøyninger forrige vinter

Dette har jeg opplevd som et problem, ikke bare på rette motorveier i høye hastigheter. Det kan være vel så problematisk i kupert terreng med mye svinger, da er vinden mere uberegnelig og kommer fra alle kanter.
I mine øyne er dette det største problemet med de høyreiste syklene.
Jeg ser hver sommer noen som har blåst av veien + noen som rett og slett har stoppet fordi de ikke tør kjøre lengere, og det er uten unntak adv-sykler

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38199
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av AJ »

ojda skrev:Er så ubetinget enig med deg A.J.
Etter at jeg flyttet inn i denne selvforhærligende "familie" kalt Allroadryttere
har jeg irritert vettet av meg fordi gruppetester av disse ikke klarer å favne
det meget moderate antall sykkler som naturlig faller inn i denne gruppe.
Og en av de som oftest blir utelatt er Stelvioen :sorry
Personlig synes jeg det hadde det vært morro å se både den, og ikke minst
Multistradaen ( mye pga vekten ) med et sett sjikkelige terrengdekk i denne testen :prf
Men siden det er vanskelig å få alt, får man samle resultater fra forskjellige tester.
Å sy de sammen så godt det går ;-)
Honda Crosstourer burde også vært med, når jeg tenker meg om.
Ikke minst fordi den har den samme konfigurasjonen: 19" forhjul, kardang, oppreist kjørestilling, mye moment og lang fjæringsvei.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ArcticTiger »

Det er bare tøys å si at en sykkel er en Gyngehest fordi den har lang fjæringsvei. De er konstruert med den lange fjærvandringen for at de skal være istand til å gi kontrollerbar kjøring på ujevnt underlag. Moderne Eventyrere har ofte demperkomponenter av ypperste klasse som feks Øhlins, Sachs og Marzochi. Dette og et velkonstruert chassi gir de kjøreegenskaper i toppklasse.
Alle sykkler (ikke minst gammle jappse-firrere) kan være gyngehester, hvis demperne er dårlige eller ramma for svak.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

ArcticTiger skrev:Det er bare tøys å si at en sykkel er en Gyngehest fordi den har lang fjæringsvei. De er konstruert med den lange fjærvandringen for at de skal være istand til å gi kontrollerbar kjøring på ujevnt underlag. Moderne Eventyrere har ofte demperkomponenter av ypperste klasse som feks Øhlins, Sachs og Marzochi. Dette og et velkonstruert chassi gir de kjøreegenskaper i toppklasse.
Alle sykkler (ikke minst gammle jappse-firrere) kan være gyngehester, hvis demperne er dårlige eller ramma for svak.
Enig med deg der, jeg husker faktisk min ZX10R (1988) vel så gyngende som min F800GS men dette kan selvfølgelig ha å gjøre med at jeg den gang var mye mer uerfaren enn i dag.
Har kjørt R1200GS med ESA og føler at den definitivt ikke kan kalles gyngehest. Forhjulsopphenget er dog også meget spesielt på R1200GS, stabilt og trygt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av JohnnyTh »

Håper jeg snart får prøvd en skikkelig moderne advsykkel. Så kanskje jeg og kan bli overbevist om at en advsykkel er bedre å kjøre på asfaltvei, en en touring sykkel som er laget for asfalt.

Men frykter det kan bli dyrt for meg. Har jo nettopp handla sykkel hadde ikke tenkt å ha ny på et par år.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

AJ skrev:
ojda skrev:Er så ubetinget enig med deg A.J.
Etter at jeg flyttet inn i denne selvforhærligende "familie" kalt Allroadryttere
har jeg irritert vettet av meg fordi gruppetester av disse ikke klarer å favne
det meget moderate antall sykkler som naturlig faller inn i denne gruppe.
Og en av de som oftest blir utelatt er Stelvioen :sorry
Personlig synes jeg det hadde det vært morro å se både den, og ikke minst
Multistradaen ( mye pga vekten ) med et sett sjikkelige terrengdekk i denne testen :prf
Men siden det er vanskelig å få alt, får man samle resultater fra forskjellige tester.
Å sy de sammen så godt det går ;-)
Honda Crosstourer burde også vært med, når jeg tenker meg om.
Ikke minst fordi den har den samme konfigurasjonen: 19" forhjul, kardang, oppreist kjørestilling, mye moment og lang fjæringsvei.
Synes vel at Crosstourer ikke helt hører hjemme sammen med KTM, Explorer, BMW og Ducati og sikkert flere, den er litt tung og ser litt sedat ut.
Her står det at den har 17" forhjul og veier 275 kg
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... r%2012.htm

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ojda »

jhn skrev:
AJ skrev:
ojda skrev:Er så ubetinget enig med deg A.J.
Etter at jeg flyttet inn i denne selvforhærligende "familie" kalt Allroadryttere
har jeg irritert vettet av meg fordi gruppetester av disse ikke klarer å favne
det meget moderate antall sykkler som naturlig faller inn i denne gruppe.
Og en av de som oftest blir utelatt er Stelvioen :sorry
Personlig synes jeg det hadde det vært morro å se både den, og ikke minst
Multistradaen ( mye pga vekten ) med et sett sjikkelige terrengdekk i denne testen :prf
Men siden det er vanskelig å få alt, får man samle resultater fra forskjellige tester.
Å sy de sammen så godt det går ;-)
Honda Crosstourer burde også vært med, når jeg tenker meg om.
Ikke minst fordi den har den samme konfigurasjonen: 19" forhjul, kardang, oppreist kjørestilling, mye moment og lang fjæringsvei.
Synes vel at Crosstourer ikke helt hører hjemme sammen med KTM, Explorer, BMW og Ducati og sikkert flere, den er litt tung og ser litt sedat ut.
Her står det at den har 17" forhjul og veier 275 kg
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... r%2012.htm

Den er da ikke noe tyngre en Moto Guzzi Stelvio 1200 NTX som definitivt hører hjemme i denne klassen :scratch
Klassen har mange variasjoner, 2sylindrede, 3 sylindrede, 4 sylindrede.
17" forhjul, 19" forhjul 21" forhjul. Alt fra moderate til råspreke motorer.
1-2 potter, lavt og høythengende. Og ikke minst vekt fra ca 190 kg - 270+ kg.
Men sittestillingen går det en tydelig rød tråd igjennom :prf
Noen få rangerer Adventureklassen etter kriterier som på den filmen BusaTrond
akurat la inn ( Interessant test forresten) :prf Mens de fleste rangsjerer etter
allsidig, lettkjørt, behagelig, turregenskaper.
Kan bli vanskelig å definere hva som gjør at noen ikke skal være med
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

ZZR-Erling

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ZZR-Erling »

jhn skrev:
AJ skrev:
ojda skrev:Er så ubetinget enig med deg A.J.
Etter at jeg flyttet inn i denne selvforhærligende "familie" kalt Allroadryttere
har jeg irritert vettet av meg fordi gruppetester av disse ikke klarer å favne
det meget moderate antall sykkler som naturlig faller inn i denne gruppe.
Og en av de som oftest blir utelatt er Stelvioen :sorry
Personlig synes jeg det hadde det vært morro å se både den, og ikke minst
Multistradaen ( mye pga vekten ) med et sett sjikkelige terrengdekk i denne testen :prf
Men siden det er vanskelig å få alt, får man samle resultater fra forskjellige tester.
Å sy de sammen så godt det går ;-)
Honda Crosstourer burde også vært med, når jeg tenker meg om.
Ikke minst fordi den har den samme konfigurasjonen: 19" forhjul, kardang, oppreist kjørestilling, mye moment og lang fjæringsvei.
Synes vel at Crosstourer ikke helt hører hjemme sammen med KTM, Explorer, BMW og Ducati og sikkert flere, den er litt tung og ser litt sedat ut.
Her står det at den har 17" forhjul og veier 275 kg
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... r%2012.htm
Jo, Crosstourer hører sammens med: Explorer, Super Tenere, GS/GSA, Versys, Multistrada, KTM Adventure og Stelvio, men, den får såpass dårlig kritikk at jeg synes den "fader" ut i "min konkuranse"...feks så har den betydelige heisetendenser og lasvekselreaksjoner. :[-X

Edit: også har jeg glemt noen, ihvertfall V-Strom, Varadero og muuligens TDM.
Sist redigert av ZZR-Erling den 14 des 2012, 22:12, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38199
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av AJ »

jhn skrev: Synes vel at Crosstourer ikke helt hører hjemme sammen med KTM, Explorer, BMW og Ducati og sikkert flere, den er litt tung og ser litt sedat ut.
Her står det at den har 17" forhjul og veier 275 kg
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... r%2012.htm
Tror dette er feil.
Ser ut til at disse spesifikasjonene tilhører Crossrunner og ikke Crosstourer.
Er rimelig sikker på at Crosstourer'en har smalt 19" forhjul.
Dermed faller den naturlig inn i adv.kategorien.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ojda »

AJ skrev:
jhn skrev: Synes vel at Crosstourer ikke helt hører hjemme sammen med KTM, Explorer, BMW og Ducati og sikkert flere, den er litt tung og ser litt sedat ut.
Her står det at den har 17" forhjul og veier 275 kg
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... r%2012.htm
Tror dette er feil.
Ser ut til at disse spesifikasjonene tilhører Crossrunner og ikke Crosstourer.
Er rimelig sikker på at Crosstourer'en har smalt 19" forhjul.
Dermed faller den naturlig inn i adv.kategorien.

Om det er avgjørende kriterie, noe jeg mener det ikke :[-X
Hva da med Multistrada og Versys :scratch
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

ojda skrev:
jhn skrev:
AJ skrev:
ojda skrev:Er så ubetinget enig med deg A.J.
Etter at jeg flyttet inn i denne selvforhærligende "familie" kalt Allroadryttere
har jeg irritert vettet av meg fordi gruppetester av disse ikke klarer å favne
det meget moderate antall sykkler som naturlig faller inn i denne gruppe.
Og en av de som oftest blir utelatt er Stelvioen :sorry
Personlig synes jeg det hadde det vært morro å se både den, og ikke minst
Multistradaen ( mye pga vekten ) med et sett sjikkelige terrengdekk i denne testen :prf
Men siden det er vanskelig å få alt, får man samle resultater fra forskjellige tester.
Å sy de sammen så godt det går ;-)
Honda Crosstourer burde også vært med, når jeg tenker meg om.
Ikke minst fordi den har den samme konfigurasjonen: 19" forhjul, kardang, oppreist kjørestilling, mye moment og lang fjæringsvei.
Synes vel at Crosstourer ikke helt hører hjemme sammen med KTM, Explorer, BMW og Ducati og sikkert flere, den er litt tung og ser litt sedat ut.
Her står det at den har 17" forhjul og veier 275 kg
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... r%2012.htm

Den er da ikke noe tyngre en Moto Guzzi Stelvio 1200 NTX som definitivt hører hjemme i denne klassen :scratch
Klassen har mange variasjoner, 2sylindrede, 3 sylindrede, 4 sylindrede.
17" forhjul, 19" forhjul 21" forhjul. Alt fra moderate til råspreke motorer.
1-2 potter, lavt og høythengende. Og ikke minst vekt fra ca 190 kg - 270+ kg.
Men sittestillingen går det en tydelig rød tråd igjennom :prf
Noen få rangerer Adventureklassen etter kriterier som på den filmen BusaTrond
akurat la inn ( Interessant test forresten) :prf Mens de fleste rangsjerer etter
allsidig, lettkjørt, behagelig, turregenskaper.
Kan bli vanskelig å definere hva som gjør at noen ikke skal være med
Ja, det kan være vanskelig, det var defor jeg ikke var så bastant om Crossroad hører hjemme der.
Den ser ut til å være noe mere "tungrodd" enn mange av de andre, men jeg vet jo ikke.
Jeg innbiller meg at størrelsen på forhjul har en del å si, og vekta også, når man beveger seg utafor asfalten.
Stelvio er jo også litt tung men har et litt mere allroad-utseende. Og kanskje 19" forhjul?
Men alt dette er selvfølgelig bare "ukvalifisert synsing" fra min side.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

AJ skrev:
jhn skrev: Synes vel at Crosstourer ikke helt hører hjemme sammen med KTM, Explorer, BMW og Ducati og sikkert flere, den er litt tung og ser litt sedat ut.
Her står det at den har 17" forhjul og veier 275 kg
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... r%2012.htm
Tror dette er feil.
Ser ut til at disse spesifikasjonene tilhører Crossrunner og ikke Crosstourer.
Er rimelig sikker på at Crosstourer'en har smalt 19" forhjul.
Dermed faller den naturlig inn i adv.kategorien.
På bildene ser det ut til å være større enn 17", så der er mulig du har rett.
Men den ser litt tung og sedat ut, det gir jeg meg ikke på :twisted Litt mere asfalt liksom

Generelt kan man kanskje si at adv-klassen har delt seg i flere underklasser

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av L-NA »

Tja, variabler for hvor grensene går for hvilke sykler som kommer inn under denne kategorien Adventurer, og har vel i og for seg liten betydning. Men savner litt sammenligninger når det gjelder b.l.a. V-Strom, TDM og Varadeo.....eller??

Svar