Innafor Stelvio-miljøet (som langt fra er like stort som GS-miljøet...

) ymtes det nå frampå med at det kan være lurt med en "baby" Stelvio. Dvs. en såkalt small-block versjon basert på f.eks. den oppgraderte 750-motoren.
Eller kanskje det ville vært en bedre idé å satse på 877 kubikks motoren, som ser ut til å ha blitt faset ut, dessverre...
Uansett vil 877 kubikkeren gi mulighet for noe mer effekt uten at vekten økes dramatisk i forhold til en 750 versjon.
Ellers har Guzzi noen utfordringer i forhold til de andre aktørene slik de opererer i dag. Tenker da på at italienerne forstsatt holder på luft og oljekjøling og selvfølgelig motorene som er selve MG DNA'et, for å si det slik.
Utfordringen ligger i å ta mer effekt ut av disse, noe Guzzi ingeniørene helt sikkert har gode muligheter til. Men spørsmålet er kanskje; til hvilken pris? i forhold til produksjon, holdbarhet, nødvendige oppgraderinger av kjølesystemer osv.
Vekten er kanskje også en utfordring. Skriver
kanskje, fordi det er ikke unison enighet om at Guzzi'ene veier for mye. Både
i seg selv og i forhold til konkurrenter det er naturlig å sammenligne med.
At Guzzi-syklene er godt bygd er det likevel ingen tvil om. Og fabrikken vil nok ikke kompromisse for mye på denne velbygdheten, vil jeg tro.
Når det gjelder off-road egenskaper har jeg lest noen tester hvor testmannskapene har blitt overrasket over hvor god denne velbygde kjempen er på grus og løst underlag. At motoren har den effektfordelingen den har og dermed lettere å kontrollere enn sykler med en annen motorkarakter, er blitt trukket fram som en god egenskap. At sykkelen også oppleves som letthåndterlig er en annen egenskap det er satt et pluss fortegn ved.
Så hvorfor skriver jeg alt dette om Stelvio? Kanskje fordi jeg selv har kjørt den en del på grus? Ikke overdrevent mye og antakelig alt for lite til å komme med noen bastant konklusjon.
Likevel er min opplevelse at Stelvio er god på slike veier, stabil med fin balanse, tyngdepunkt på rett sted og en forutsigbar oppførsel.
Men for all del, og som nevnt ovenfor; en mindre utgave hadde ganske sikkert vært enda bedre. Men om det komme en slik? Se, det er helt i det uvisse.
Pr. idag ser det ut til at Moto Guzzi prioriterer small-block versjonene V7 og cruisergiganten California 1400...