Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:Bringisen: takk for fin tilbakemelding. Det er slike innlegg som krydrer og utdtyper tråden...de vil vi gjerne ha flere av :thumleft Takk

Og...det er vel ikke for ingenting GS vinner test etter test. Jeg kjenner forsåidt en som har kjørt GS og GSA i mange år, og han heller mot at neste bike blir en mindre.

En fin snutt :D
[video]http://www.youtube.com/watch?v=3mGXPSSkmgo[/video]
Takk for fin filmsnutt, den har jeg ikke sett før. I filmen ser man nok litt av 800en sin lettere vekt og smidighet kontra bamsen R1200GS :thumleft
Kontrollerte sladdinger og lettere småhopp går nok adskillig lettere på 800. Dessuten er den nok endel lettere å flytte over hindringer.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38199
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av AJ »

Innafor Stelvio-miljøet (som langt fra er like stort som GS-miljøet... ;-) ) ymtes det nå frampå med at det kan være lurt med en "baby" Stelvio. Dvs. en såkalt small-block versjon basert på f.eks. den oppgraderte 750-motoren.
Eller kanskje det ville vært en bedre idé å satse på 877 kubikks motoren, som ser ut til å ha blitt faset ut, dessverre...
Uansett vil 877 kubikkeren gi mulighet for noe mer effekt uten at vekten økes dramatisk i forhold til en 750 versjon.

Ellers har Guzzi noen utfordringer i forhold til de andre aktørene slik de opererer i dag. Tenker da på at italienerne forstsatt holder på luft og oljekjøling og selvfølgelig motorene som er selve MG DNA'et, for å si det slik.
Utfordringen ligger i å ta mer effekt ut av disse, noe Guzzi ingeniørene helt sikkert har gode muligheter til. Men spørsmålet er kanskje; til hvilken pris? i forhold til produksjon, holdbarhet, nødvendige oppgraderinger av kjølesystemer osv.

Vekten er kanskje også en utfordring. Skriver kanskje, fordi det er ikke unison enighet om at Guzzi'ene veier for mye. Både i seg selv og i forhold til konkurrenter det er naturlig å sammenligne med.
At Guzzi-syklene er godt bygd er det likevel ingen tvil om. Og fabrikken vil nok ikke kompromisse for mye på denne velbygdheten, vil jeg tro.

Når det gjelder off-road egenskaper har jeg lest noen tester hvor testmannskapene har blitt overrasket over hvor god denne velbygde kjempen er på grus og løst underlag. At motoren har den effektfordelingen den har og dermed lettere å kontrollere enn sykler med en annen motorkarakter, er blitt trukket fram som en god egenskap. At sykkelen også oppleves som letthåndterlig er en annen egenskap det er satt et pluss fortegn ved.

Så hvorfor skriver jeg alt dette om Stelvio? Kanskje fordi jeg selv har kjørt den en del på grus? Ikke overdrevent mye og antakelig alt for lite til å komme med noen bastant konklusjon.
Likevel er min opplevelse at Stelvio er god på slike veier, stabil med fin balanse, tyngdepunkt på rett sted og en forutsigbar oppførsel.

Men for all del, og som nevnt ovenfor; en mindre utgave hadde ganske sikkert vært enda bedre. Men om det komme en slik? Se, det er helt i det uvisse.
Pr. idag ser det ut til at Moto Guzzi prioriterer small-block versjonene V7 og cruisergiganten California 1400...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

AJ skrev:Innafor Stelvio-miljøet (som langt fra er like stort som GS-miljøet... ;-) ) ymtes det nå frampå med at det kan være lurt med en "baby" Stelvio. Dvs. en såkalt small-block versjon basert på f.eks. den oppgraderte 750-motoren.
Eller kanskje det ville vært en bedre idé å satse på 877 kubikks motoren, som ser ut til å ha blitt faset ut, dessverre...
Uansett vil 877 kubikkeren gi mulighet for noe mer effekt uten at vekten økes dramatisk i forhold til en 750 versjon.

Ellers har Guzzi noen utfordringer i forhold til de andre aktørene slik de opererer i dag. Tenker da på at italienerne forstsatt holder på luft og oljekjøling og selvfølgelig motorene som er selve MG DNA'et, for å si det slik.
Utfordringen ligger i å ta mer effekt ut av disse, noe Guzzi ingeniørene helt sikkert har gode muligheter til. Men spørsmålet er kanskje; til hvilken pris? i forhold til produksjon, holdbarhet, nødvendige oppgraderinger av kjølesystemer osv.

Vekten er kanskje også en utfordring. Skriver kanskje, fordi det er ikke unison enighet om at Guzzi'ene veier for mye. Både i seg selv og i forhold til konkurrenter det er naturlig å sammenligne med.
At Guzzi-syklene er godt bygd er det likevel ingen tvil om. Og fabrikken vil nok ikke kompromisse for mye på denne velbygdheten, vil jeg tro.

Når det gjelder off-road egenskaper har jeg lest noen tester hvor testmannskapene har blitt overrasket over hvor god denne velbygde kjempen er på grus og løst underlag. At motoren har den effektfordelingen den har og dermed lettere å kontrollere enn sykler med en annen motorkarakter, er blitt trukket fram som en god egenskap. At sykkelen også oppleves som letthåndterlig er en annen egenskap det er satt et pluss fortegn ved.

Så hvorfor skriver jeg alt dette om Stelvio? Kanskje fordi jeg selv har kjørt den en del på grus? Ikke overdrevent mye og antakelig alt for lite til å komme med noen bastant konklusjon.
Likevel er min opplevelse at Stelvio er god på slike veier, stabil med fin balanse, tyngdepunkt på rett sted og en forutsigbar oppførsel.

Men for all del, og som nevnt ovenfor; en mindre utgave hadde ganske sikkert vært enda bedre. Men om det komme en slik? Se, det er helt i det uvisse.
Pr. idag ser det ut til at Moto Guzzi prioriterer small-block versjonene V7 og cruisergiganten California 1400...
Det hadde ikke gjort noe om flere kastet seg inn i konkurransen om de litt mindre adv-syklene etterhvert.
Jeg ble veldig glad da Triumph gav BMW så stor konkurranse i 800 klassen , jeg tviler f.eks på om BMW ville utstyrt 800GS med ESA og TC i 2013 hvis ikke den konkurransen kom fra Triumph.
Jeg håper for fremtiden at 800 klassen overlever siden den byr på så mye morro. Man kan gjøre det samme med dem som sine storebrødre men ha mer morro der veien slutter.
Trenger man ikke den ekstra effekten er det etter min mening ikke verdt å betale nesten 100.000,- ekstra for de større brødrene. Man kan reise mye for den summen :D
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38199
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av AJ »

Bringisen skrev: Det hadde ikke gjort noe om flere kastet seg inn i konkurransen om de litt mindre adv-syklene etterhvert.
Jeg ble veldig glad da Triumph gav BMW så stor konkurranse i 800 klassen , jeg tviler f.eks på om BMW ville utstyrt 800GS med ESA og TC i 2013 hvis ikke den konkurransen kom fra Triumph.
Jeg håper for fremtiden at 800 klassen overlever siden den byr på så mye morro. Man kan gjøre det samme med dem som sine storebrødre men ha mer morro der veien slutter.
Trenger man ikke den ekstra effekten er det etter min mening ikke verdt å betale nesten 100.000,- ekstra for de større brødrene. Man kan reise mye for den summen :D
Aprilia og Husqvarna har vel også modeller som rimelig uproblematisk kan utvikles til gode adv.sykler i samme segmentet som Triumph og BMW 800.

Og hadde Yamaha i tillegg satset mer på TDM 900 i en oppdatert og modernisert adventure'ish modell, tror jeg vi hadde fått solid, sunn og sterk konkurranse i dette segmentet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ojda »

Bringisen skrev: Jeg håper for fremtiden at 800 klassen overlever siden den byr på så mye morro. Man kan gjøre det samme med dem som sine storebrødre men ha mer morro der veien slutter.
Trenger man ikke den ekstra effekten er det etter min mening ikke verdt å betale nesten 100.000,- ekstra for de større brødrene. Man kan reise mye for den summen :D
Jeg holder med deg i det første du sier om at pre 200 kg klassen absolutt har livets rett,
men at du i samme åndedrag nermest konstanterer at å handle i 1200 klassen er synonymt med å hive 100000 kr på havet finner jeg litt snodig :-k spesiellt siden
du i en tråden "Ny sykkel i 2013" uttaler deg slik om framtidsønske av mc :[-X

Når jeg er ferdig med skolen blir det kanskje ny R1200GS eller ny KTM 1150 Adv , men jeg er ikke ferdig før 2015 så det blir med F800GSen noen år til ja


For all del, jeg tviler ikke på at du er mer lettbeint på skogsstier med din 800 enn
jeg er med min 1200cc, men forstå at det ikke gjør noen av klassene overflødig.
Jeg ville ikke ha byttet sykkel med deg for alt i verden, men det betyr ikke
at jeg ikke kan se at den har enkelte kvaliteter som min ikke har.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38199
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av AJ »

Skal forresten bli interessant å se hvor nye Tiger 1050 plasserer seg i landskapet - som ren gatesykkel eller eventyrsykkel i konkurranse med spesielt Versys 1000 og Ducati Multistrada.

Er det hold i ryktene som svirrer rundt omkring, er oppgraderingen av modellen produksjonsklar (i Thailand...) og innbefatter nye lykter hvor begge lyser samtidig, oppdatert cockpit/instrumenter, enarmssving, ny girkasse og oppspritet motor som skal levere 130 gamp.
Ingen opplysninger om endrede dimensjoner på hjul, tankkapasitet og demperkomponenter for å nevne et par-tre detaljer.

Men med 130 HK i et høyreist 17" + 17" chassis/rammeverk snakker vi om en potent Multistrada konkurrent - uten tvil! :yeyeye
Spennende!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av joo »

jhn; har hørt kjente som har satt forkbrace på V-stromene sine og blitt særs fornøyd :thumleft
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

ojda skrev:
Bringisen skrev: Jeg håper for fremtiden at 800 klassen overlever siden den byr på så mye morro. Man kan gjøre det samme med dem som sine storebrødre men ha mer morro der veien slutter.
Trenger man ikke den ekstra effekten er det etter min mening ikke verdt å betale nesten 100.000,- ekstra for de større brødrene. Man kan reise mye for den summen :D
Jeg holder med deg i det første du sier om at pre 200 kg klassen absolutt har livets rett,
men at du i samme åndedrag nermest konstanterer at å handle i 1200 klassen er synonymt med å hive 100000 kr på havet finner jeg litt snodig :-k spesiellt siden
du i en tråden "Ny sykkel i 2013" uttaler deg slik om framtidsønske av mc :[-X

Når jeg er ferdig med skolen blir det kanskje ny R1200GS eller ny KTM 1150 Adv , men jeg er ikke ferdig før 2015 så det blir med F800GSen noen år til ja


For all del, jeg tviler ikke på at du er mer lettbeint på skogsstier med din 800 enn
jeg er med min 1200cc, men forstå at det ikke gjør noen av klassene overflødig.
Jeg ville ikke ha byttet sykkel med deg for alt i verden, men det betyr ikke
at jeg ikke kan se at den har enkelte kvaliteter som min ikke har.
For å belyse det jeg mente litt bedre så kan jeg vel si at det ikke er skjeldent jeg kjøper ting jeg ikke synes er verdt det jeg betaler, men jeg gjør det fordi jeg har lyst :P :p

Jeg mener fremdeles at en R1200GS ikke er verdt 100.000,- mer enn F800GS, dette står jeg fullt inne for. Men som du sier så har jeg likevel lyst på en helt ny R1200GS. På den andre siden ser jeg også at 2013 modellen av F800GS har fått mye av det jeg har lyst på fra storebroren slik at det likegodt kan bli en ny F800GS i 2015 , da har den kanskje til og med kommet i ny drakt.

Ellers har jeg selvfølgelig forståelse for at du ikke ville byttet sykkel med meg og jeg ville nok ikke byttet sykkel med deg heller, slapp av denne tråden handler jo ikke om det og vi velger jo de syklene vi selv vil ha :P :p Mine tanker rundt mitt bytte fra R1200GS til F800GS omhandlet ikke Triumph i det hele tatt. Og jeg er helt enig i at ingen av klassene er overflødig siden begge klassene har sine kvaliteter.
Vi er heldige som kan velge det vi ønsker , ingen skal vel lage denne tråden til en "min er bedre enn din" tråd :[-X :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

Her er forresten et par bilder av kåpen sammen med wingletsene og komfortsadelen som jeg synes gjør sykkelen ganske komplett nå. Har kanskje vist dem før men jeg er med i korttidshukommelses-foreningen :P :p

Bilde

Bilde
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

Og en annen fordel med disse adventure syklene er at man kan få så mye stasj til dem at kun lommeboken setter grenser.

Bilde

Jeg tar meg unektelig godt ut på denne oppstasjete sykkelen , man blir lett litt liten på disse syklene :D

Bilde
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ArcticTiger »

Med så mye extra-stæsj kan det vel bli litt extra-kostbart å gå på tryne :8-[
Sist redigert av ArcticTiger den 16 des 2012, 15:56, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av L-NA »

Lite spørsmål til Bringisen: (eller andre som har noe å meddele om dette)

Hei, :vs
Jeg har kjørte en del TDM 850 (5 år første modellen), Var i grunn veldig fornøyd, og samenlignet med at jeg nå kjører en mer moderne 2008 mod, tenker jeg tilbake på denne gammle TDM`n og blir fortsatt imponert over hvor fin denne var å kjøre. Men jeg savnet litt krefter når kona satt bak på og full lastet på tur. Forbikjøringenne i motbakkene var ingen problemer, men manglet den "spruten" som er så kjekk å ha....Hvordan opplever du BMW`n med tanke på krefter, og dreiemoment full lastet?

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

L-NA skrev:Lite spørsmål til Bringisen: (eller andre som har noe å meddele om dette) ...
....Hvordan opplever du BMW`n med tanke på krefter, og dreiemoment full lastet?
Dette lurer jeg også litt på. Jeg har nå ca 100 hk og 100 Nm +/- et par, og har egentlig ikke noe lyst å gå særlig under dette

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

Jeg tror dette har mye mer med motorkarakterestikk å gjøre enn tallene om dreiemoment og effekt skulle tilsi.

Når det er sagt så føler jeg ikke at F800GS er dårligere på området dere tenker på enn min 2006 modell R1200GS som jeg hadde , selv om tallene sier at den hadde litt mer effekt og dreiemoment.
I en omfattende test i Tyske Motorrad jeg leste så hadde faktisk F800GS en bedre akselerasjon på 6 gir enn R1200GS. Men der kom det også frem at F800 motoren hadde en overaskende høyere effekt og dreiemoment enn oppgitt fra fabrikk :scratch Mener de testet nærmere 95 hk , noe som også kom til syne under testen mot Triumph 800.

Men jeg synes at f.eks en rekkefirer føles raskere enn disse twinnene selv om det kanskje ikke er det på papiret. Jeg sammenligner det nesten med diesel kontra bensinmotor ( uten ekstra pustehjelp )

Twinnmotoren er sterkere på normale turtall mens rekkefirerne er raskere på grunn av lengre turtallsregister.

Jeg kjører skjeldent med passasjer men ofte med last og merker ikke noen svakhetstegn med F800GS når det gjelder hverken bakker eller akselerasjon, synes den er rask nok og raskere enn alle biler jeg har kjørt ;-)
Sammenligner man vekten med f.eks Stelvio , Tenere m.f så kan man nesten ha en snerten dame bak på 800GS og likevel ha samme vekt :D

Men selvfølgelig merker jeg et helt annet liv på K1300S som jeg testet i fjor , men det skulle bare mangle. Den gjør 0-200 på 8 sek.
Forskjellen mellom en 1200GS og en 800GS tror jeg er mye mindre enn papiret sier og jeg hadde i allefall ingen problemer effektmessig når jeg gikk til 800GS.
Selvfølgelig kan andre ha behov ikke jeg ser , men for meg holder det i lange baner og har ingen problemer med noen form for kjøring jeg driver med. Folk kjører disse syklene jorden rundt på de merkeligste steder.
Men når det gjelder effekt som med penger, man kan aldri få nok og jeg kunne godt sett at BMW satte inn den modifiserte 900 versjonen av F800 motoren. Ikke så mye mer moment men kanskje litt mer punsj på høyere turtall.
Sist redigert av Bringisen den 16 des 2012, 21:55, redigert 2 ganger totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ZZR-Tom »

Har sett litt på R1200GS og Triumph Explorer og lurer på om det kansje ikkje blir litt høge for en stuselig kar på 176cm?
Har leikt med tanken om 2-3år og ta en liten tur lenger østover en tidligare og då blir nok demperane på ZZR`n litt feil.

Svar