Intruder skrev:Tidenes motorsykkel er etter min mening utvilsomt Harley Davidson....
En av mange gode grunner til det er at de ligner på motorsykler.Visstnok er de dyre,men du får oppmerksomhet og kjøreglede i stort monn...
Og så liker jeg andre sykler som ligner litt på the real thing.....
Men Harley er jo et MC merke, vilken Harley forslår du som tidenes MC
Er jo et utall Harley modeller,men noe ala 1200 Sportster.... :=D>
Suzuki GSXR 750 er jo en sterk kandidat, var jo tros alt Suzuki sin nr1 racer fra 1984 og heilt til 2001 då GSXR1000 kom for å hamle opp med Yamaha sin R1. GSXR750 er fremdeles populær og er mangen sin favorit RR siden den er nesten like nett som 600cc og effekt som ikkje er/var så langt fra 1000cc.
Honda CBX1000 er jo blitt en kult sykkel på grunn av den fantastiske R6 motoren.
joo skrev:Den klareste kandidaten: BMW R80 GS selvsagt.
her representert ved en Dakar-versjon.
Dette er sykkelen som er forfar til alle store reise-enduroer/adventurer.
Stammet fra GS800 som fabrikkteamet kjørte på slutten av 70-tallet.
Den lille/korte franskmannen Gaston Rahier ble kjent da han vant noen Paris-Dakar på en sånn. Han ble kjent som "The little man with the giant reputation."
Jeg går også for denne, eller 1000 eller 1100 eller 1150 eller 1200. Dette har vist seg å være førstevalget til det store flertall for langveisfarende, neppe uten grunn.
En motor som er nesten skuddsikker, lett å vedlikeholde selv, god kjørekomfort, brukbar under alle forhold.
Kort sagt en god motorsykkel
Går for en Honda CB 125-noe mer kopiert motor/motorsykkel eksisterer vel knapt, "hele verden" kjører jo den eller en kopi fra kina-korea-india-tyrkia-osv-osv...
Banditmannen skrev:Her er to til jeg syns burde være med:
Kawazaki Z900:
Begrunnelse:
Som CB 750, er den også et ikon! Og så er den bare utrolig lekker!
BMW R90S:
Begrunnelse:
Den aller første "årntlige" motorsykkelen jeg satt på! Og rett å slett fordi den hører hjemme i en slik kåring.
Er enig i både CB 750 og Z900....Det er begge virkelig flotte og tidløse sykler....(Har du sett "Stone - Motorsykkelbandens hevn"? Synes å huske at det var kun Z900 i den filmen :)
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-
[/quote]Er enig i både CB 750 og Z900....Det er begge virkelig flotte og tidløse sykler....(Har du sett "Stone - Motorsykkelbandens hevn"? Synes å huske at det var kun Z900 i den filmen :)[/quote]
Jeg har hatt en Z900 og det var ikke uten grunn at den fikk tilnavnet "widowmaker"
Var rimelig lett på framhjulet :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Dimzum skrev:"Suzuki GSXR 750 er jo en sterk kandidat, var jo tross alt Suzuki sin nr1 racer fra 1984 og heilt til 2001 då GSXR1000 kom for å hamle opp...."
Kom ikke den i 1985? Hadde selv en 87 modell......gromme greier
Selv stemmer jeg på Suzuki Katana 1100. Det var en sykkel fra "en annen verden" da den kom......
Godt mulig den kom i 85, hukomelsen min er ikkj den beste og eg er for lat til å google før eg poster "fakta"
Jeg har hatt en Z900 og det var ikke uten grunn at den fikk tilnavnet "widowmaker"
Var rimelig lett på framhjulet :)[/quote]
Widowmaker var riktignok ett utrykk på en Kawa, men det var når de kom med H2.
Mulig noen kaller Z900 også for det, men vanligvis er det H2 folk forbinder med utrykket.
I USA, hvor dette kommer fra er det synonymt med H2.
Kawasaki Z 900 satte standarden da den kom i 73, ikke bare for Kawasaki men alle japanske mc,er det neste
tiåret.
Kawasaki bestemte ikke bare hvor skapet skulle stå, men også hva det skulle inneholde.
4 sylinre, doble overliggende kamakslinger, høy effekt og gode kjøreegenskaper ( etter datidens norm)
til en pris som vanlige folk hadde råd til.
Det fantes sykler, særlig fra Italia med bedre kjøreegenskaper og bremser, men til en langt høyere pris
enn Z900.
Motoren var en svært vellykket konstruksjon, som ble produsert i nesten 30 år uten store endringer,
selv om den ble forbedret flere ganger.
F eks har både 1000 kubikkeren og 1100 kubikkeren samme slaglengde som 900,en. 66 mm.
Så hverken zx,er eller zzr,er kan kalles Konge, de er bare tronarvinger, og resultat av senere og nødvendig
utvikling.
Jompa skrev:
Så hverken zx,er eller zzr,er kan kalles Konge, de er bare tronarvinger, og resultat av senere og nødvendig
utvikling.
Tullball, Harald e "bare" tronarving, men han e jo konge
Men Z900 er vel bere en tronarving og resultat av senere og nødvendig utvikling den og? Så då må jo det vere den aller første motoriserte sykkel som er tidenes mc då?