
Hvilken er tidenes MC? Hvilke blir de utvalgte...?
Re: Hvilken er tidenes MC? Hvilke blir de utvalgte...?
[/quote]
Jeg har hatt en Z900 og det var ikke uten grunn at den fikk tilnavnet "widowmaker"
Var rimelig lett på framhjulet :)[/quote]
Widowmaker var riktignok ett utrykk på en Kawa, men det var når de kom med H2.
Mulig noen kaller Z900 også for det, men vanligvis er det H2 folk forbinder med utrykket.
I USA, hvor dette kommer fra er det synonymt med H2.
Jeg har hatt en Z900 og det var ikke uten grunn at den fikk tilnavnet "widowmaker"
Var rimelig lett på framhjulet :)[/quote]
Widowmaker var riktignok ett utrykk på en Kawa, men det var når de kom med H2.
Mulig noen kaller Z900 også for det, men vanligvis er det H2 folk forbinder med utrykket.
I USA, hvor dette kommer fra er det synonymt med H2.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Hvilken er tidenes MC? Hvilke blir de utvalgte...?
Kawasaki Z 900 satte standarden da den kom i 73, ikke bare for Kawasaki men alle japanske mc,er det neste
tiåret.
Kawasaki bestemte ikke bare hvor skapet skulle stå, men også hva det skulle inneholde.
4 sylinre, doble overliggende kamakslinger, høy effekt og gode kjøreegenskaper ( etter datidens norm)
til en pris som vanlige folk hadde råd til.
Det fantes sykler, særlig fra Italia med bedre kjøreegenskaper og bremser, men til en langt høyere pris
enn Z900.
Motoren var en svært vellykket konstruksjon, som ble produsert i nesten 30 år uten store endringer,
selv om den ble forbedret flere ganger.
F eks har både 1000 kubikkeren og 1100 kubikkeren samme slaglengde som 900,en. 66 mm.
Så hverken zx,er eller zzr,er kan kalles Konge, de er bare tronarvinger, og resultat av senere og nødvendig
utvikling.
tiåret.
Kawasaki bestemte ikke bare hvor skapet skulle stå, men også hva det skulle inneholde.
4 sylinre, doble overliggende kamakslinger, høy effekt og gode kjøreegenskaper ( etter datidens norm)
til en pris som vanlige folk hadde råd til.
Det fantes sykler, særlig fra Italia med bedre kjøreegenskaper og bremser, men til en langt høyere pris
enn Z900.
Motoren var en svært vellykket konstruksjon, som ble produsert i nesten 30 år uten store endringer,
selv om den ble forbedret flere ganger.
F eks har både 1000 kubikkeren og 1100 kubikkeren samme slaglengde som 900,en. 66 mm.
Så hverken zx,er eller zzr,er kan kalles Konge, de er bare tronarvinger, og resultat av senere og nødvendig
utvikling.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hvilken er tidenes MC? Hvilke blir de utvalgte...?
Tullball, Harald e "bare" tronarving, men han e jo kongeJompa skrev:
Så hverken zx,er eller zzr,er kan kalles Konge, de er bare tronarvinger, og resultat av senere og nødvendig
utvikling.

Re: Hvilken er tidenes MC? Hvilke blir de utvalgte...?
Men Z900 er vel bere en tronarving og resultat av senere og nødvendig utvikling den og? Så då må jo det vere den aller første motoriserte sykkel som er tidenes mc då?jhn skrev:Tullball, Harald e "bare" tronarving, men han e jo kongeJompa skrev:
Så hverken zx,er eller zzr,er kan kalles Konge, de er bare tronarvinger, og resultat av senere og nødvendig
utvikling.


-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: Hvilken er tidenes MC? Hvilke blir de utvalgte...?
Tror nesten eg må være enig med deg, er blitt produsert så og si uendret i sikkert 50 år... ( og sikkert 10-20 år til som kopier)mekkern skrev:Går for en Honda CB 125-noe mer kopiert motor/motorsykkel eksisterer vel knapt, "hele verden" kjører jo den eller en kopi fra kina-korea-india-tyrkia-osv-osv...
Re: Hvilken er tidenes MC? Hvilke blir de utvalgte...?
ZZR-Tom skrev:Men Z900 er vel bere en tronarving og resultat av senere og nødvendig utvikling den og? Så då må jo det vere den aller første motoriserte sykkel som er tidenes mc då?jhn skrev:Tullball, Harald e "bare" tronarving, men han e jo kongeJompa skrev:
Så hverken zx,er eller zzr,er kan kalles Konge, de er bare tronarvinger, og resultat av senere og nødvendig
utvikling.![]()
Ja.ittje sannt

Vesst vi ska bruk logikken tell hann Jommpa,så e ju deinna tråen heilt bortkassta.
ikkebike.norwegianforum.net
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Hvilken er tidenes MC? Hvilke blir de utvalgte...?
Ok, en smule teit formulering fra mi side. ( forbannede kverulanter)Kawasaki skrev:ZZR-Tom skrev:Men Z900 er vel bere en tronarving og resultat av senere og nødvendig utvikling den og? Så då må jo det vere den aller første motoriserte sykkel som er tidenes mc då?jhn skrev:Tullball, Harald e "bare" tronarving, men han e jo kongeJompa skrev:
Så hverken zx,er eller zzr,er kan kalles Konge, de er bare tronarvinger, og resultat av senere og nødvendig
utvikling.![]()
Ja.ittje sannt![]()
Vesst vi ska bruk logikken tell hann Jommpa,så e ju deinna tråen heilt bortkassta.
Uansett, Z900 vil for alltid bli stående som en milepæl og ett av ikonene i mc-historien.
Zx,er og Zzr,er og til og med gpz vil være historiske paranteser !
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 394
- Registrert: 07 nov 2008, 10:35
- Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica
Re: Hvilken er tidenes MC? Hvilke blir de utvalgte...?
Nja, det soleklare førstevalget for det store flertallet av langveisfarende har faktisk vært Kawasaki KLR 650. Men uansett: Ingen av disse er "Tidenes Motorsykkel", for den tittelen tilfaller så klart Moto Guzzi 500 V8 anno 1955. Altfor lenge før sin tid, men et smykke og stor ingeniørkunst. Åtte sylindre på til sammen 500 cc er bare grisekult!


- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hvilken er tidenes MC? Hvilke blir de utvalgte...?
I min verden e en kverulant en hedersbetegnelse, og hadde du vært en ekte kverulant så hadde ikke du gitt dæ så fort ....Jompa skrev:Ok, en smule teit formulering fra mi side. ( forbannede kverulanter)Kawasaki skrev:ZZR-Tom skrev:Men Z900 er vel bere en tronarving og resultat av senere og nødvendig utvikling den og? Så då må jo det vere den aller første motoriserte sykkel som er tidenes mc då?jhn skrev:Tullball, Harald e "bare" tronarving, men han e jo kongeJompa skrev:
Så hverken zx,er eller zzr,er kan kalles Konge, de er bare tronarvinger, og resultat av senere og nødvendig
utvikling.![]()
Ja.ittje sannt![]()
Vesst vi ska bruk logikken tell hann Jommpa,så e ju deinna tråen heilt bortkassta.
Uansett, Z900 vil for alltid bli stående som en milepæl og ett av ikonene i mc-historien.
Zx,er og Zzr,er og til og med gpz vil være historiske paranteser !
selv om du vet du har feil, så må du ikke innrømme det så fort ... du e jo tross alt nordfra ....
no må du pinade skjærpe dæ gutt

Re: Hvilken er tidenes MC? Hvilke blir de utvalgte...?
ikkebike.norwegianforum.net
-
- Innlegg: 394
- Registrert: 07 nov 2008, 10:35
- Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica
Re: Hvilken er tidenes MC? Hvilke blir de utvalgte...?
Jeg synes den er grisetøff, jeg :))
Re: Hvilken er tidenes MC? Hvilke blir de utvalgte...?
Tenkte Honda VF1100 Custom
Antagelig første og siste gang en custom vil ha æren av å inneha rekorden i Guiness rekordbok for verdens raskeste sykkel.
For de som gidder å google, tipper mellom 1985-1986.
Tror jeg husker det var ca 264 km/t.
Den er/blir ett ikon.
Men tidenes mc? vel, kanskje en kuriositet.
Antagelig første og siste gang en custom vil ha æren av å inneha rekorden i Guiness rekordbok for verdens raskeste sykkel.
For de som gidder å google, tipper mellom 1985-1986.
Tror jeg husker det var ca 264 km/t.
Den er/blir ett ikon.
Men tidenes mc? vel, kanskje en kuriositet.
Re: Hvilken er tidenes MC? Hvilke blir de utvalgte...?
simpson skrev:Tenkte Honda VF1100 Custom
Antagelig første og siste gang en custom vil ha æren av å inneha rekorden i Guiness rekordbok for verdens raskeste sykkel.
For de som gidder å google, tipper mellom 1985-1986.
Tror jeg husker det var ca 264 km/t.
Den er/blir ett ikon.
Men tidenes mc? vel, kanskje en kuriositet.
264kmt på en gammel Honda VF1100 Custom



ikkebike.norwegianforum.net
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Hvilken er tidenes MC? Hvilke blir de utvalgte...?
Det er faktisk ikke noe å le av. Sabre som ble solgt i USA ble til og med brukt til dragracingKawasaki skrev:264kmt på en gammel Honda VF1100 Custom![]()
![]()

2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Hvilken er tidenes MC? Hvilke blir de utvalgte...?
Vel gammel? Vakke det nårn kåm ut ser du,Kawasaki skrev:simpson skrev:Tenkte Honda VF1100 Custom
Antagelig første og siste gang en custom vil ha æren av å inneha rekorden i Guiness rekordbok for verdens raskeste sykkel.
For de som gidder å google, tipper mellom 1985-1986.
Tror jeg husker det var ca 264 km/t.
Den er/blir ett ikon.
Men tidenes mc? vel, kanskje en kuriositet.
264kmt på en gammel Honda VF1100 Custom![]()
![]()
Men seriøst, den står i guiness record book son verdens raskeste sykkel. Kan tippe i 84 eller der om kring.
Re: Hvilken er tidenes MC? Hvilke blir de utvalgte...?
Den der rekorden har no vore oppi mangen diskusjoner med noken påstander om beruset tidtaker etc etc.simpson skrev:Vel gammel? Vakke det nårn kåm ut ser du,Kawasaki skrev:simpson skrev:Tenkte Honda VF1100 Custom
Antagelig første og siste gang en custom vil ha æren av å inneha rekorden i Guiness rekordbok for verdens raskeste sykkel.
For de som gidder å google, tipper mellom 1985-1986.
Tror jeg husker det var ca 264 km/t.
Den er/blir ett ikon.
Men tidenes mc? vel, kanskje en kuriositet.
264kmt på en gammel Honda VF1100 Custom![]()
![]()
Men seriøst, den står i guiness record book son verdens raskeste sykkel. Kan tippe i 84 eller der om kring.
XX var jo også den sykkelen som først nåde 300...og vi alle veit jo atdet heller ikkje var sant

Re: Hvilken er tidenes MC? Hvilke blir de utvalgte...?
Et raskt google-søk kom opp med dette:simpson skrev:[Men seriøst, den står i guiness record book son verdens raskeste sykkel. Kan tippe i 84 eller der om kring.
"The V65 Magna appeared from 1986 to 1989 in the Guinness Book of World Records as the fastest production motorcycle with a "design speed" of 173 to 176 miles per hour (278 to 283 km/h). During this period the production motorcycle with the fastest tested speed was the 151–158 miles per hour (243–254 km/h) Kawasaki GPZ900R."
Noe som skurrer der,syns du ikke?
ikkebike.norwegianforum.net
Re: Hvilken er tidenes MC? Hvilke blir de utvalgte...?
Joda, greit nok at noe skurrer.Men like fullt står den i Guiness fra 86-89 som den raskeste og det er ingen andre customer som har gjort uansett hva som er rett eller galt. Og den kommer til å stå der for evig tid.Kawasaki skrev:Et raskt google-søk kom opp med dette:simpson skrev:[Men seriøst, den står i guiness record book son verdens raskeste sykkel. Kan tippe i 84 eller der om kring.
"The V65 Magna appeared from 1986 to 1989 in the Guinness Book of World Records as the fastest production motorcycle with a "design speed" of 173 to 176 miles per hour (278 to 283 km/h). During this period the production motorcycle with the fastest tested speed was the 151–158 miles per hour (243–254 km/h) Kawasaki GPZ900R."
Noe som skurrer der,syns du ikke?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvilken er tidenes MC? Hvilke blir de utvalgte...?
Fikk uimotståelig lyst til å foreslå noe helt utenom det vanlige, nemlig NSU 250 SuperMax fra 50-tallet. En 250 kubikker med mange gode løsninger og som var utstyrt med en 247 kubikks motor som ikke rent få mener er blant de aller beste 250 motorene til MC som noengang er laget.
SuperMax'en var også veldig tidlig ut med en midtplassert bakstøtdemper. Innebygd og dermed skjult i rammen forøvrig.
Her en bildeserie av en som er fullstendig restaurert:
http://www.nsuclubnorway.no/default.pl? ... pageId=219" onclick="window.open(this.href);return false;
Og her en helt maken på Jevnaker:
http://img835.imageshack.us/img835/6147 ... nsu195.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

SuperMax'en var også veldig tidlig ut med en midtplassert bakstøtdemper. Innebygd og dermed skjult i rammen forøvrig.
Her en bildeserie av en som er fullstendig restaurert:
http://www.nsuclubnorway.no/default.pl? ... pageId=219" onclick="window.open(this.href);return false;
Og her en helt maken på Jevnaker:
http://img835.imageshack.us/img835/6147 ... nsu195.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Hvilken er tidenes MC? Hvilke blir de utvalgte...?
Ai,ai, AJ.
Det var litt av en overaskelse !
Æ va helt sikker på at du skulle foreslå noe fra pizzaens hjemland, med V2er på langs.
Fin design på NSUen, særlig pga av monofjæringa bak.
Det var litt av en overaskelse !
Æ va helt sikker på at du skulle foreslå noe fra pizzaens hjemland, med V2er på langs.
Fin design på NSUen, særlig pga av monofjæringa bak.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvilken er tidenes MC? Hvilke blir de utvalgte...?
Jompa skrev:Ai,ai, AJ.
Det var litt av en overaskelse !
Æ va helt sikker på at du skulle foreslå noe fra pizzaens hjemland, med V2er på langs.
Fin design på NSUen, særlig pga av monofjæringa bak.

Hyggelig å kunne overraske...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hvilken er tidenes MC? Hvilke blir de utvalgte...?
Jeg er jo litt inhabil men jeg er enig og stemmer R80GS. Ikke fordi den var verken pen eller innovativ men fordi den på en måte var foran sin tid. Hvem skulle trodd at denne typen sykkel skulle bli millenniums mest populære. I dag er det få merker som ikke har en adv-sykkel i sitt sortiment.joo skrev:Den klareste kandidaten: BMW R80 GS selvsagt.
her representert ved en Dakar-versjon.
Dette er sykkelen som er forfar til alle store reise-enduroer/adventurer.
Stammet fra GS800 som fabrikkteamet kjørte på slutten av 70-tallet.
Den lille/korte franskmannen Gaston Rahier ble kjent da han vant noen Paris-Dakar på en sånn. Han ble kjent som "The little man with the giant reputation."
Dessuten var det mange som spådde boxermotoren som en flopp og at den ville kun få noen år i produksjon. Tror heller ikke mange den gangen ville trodd på en 125 hk vannavkjølt boxermotor i 2013.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
-
- Innlegg: 2419
- Registrert: 02 mar 2010, 18:40
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
- Bosted: Skien
Re: Hvilken er tidenes MC? Hvilke blir de utvalgte...?
Hvilket millennium snakker vi om?Bringisen skrev:Jeg er jo litt inhabil men jeg er enig og stemmer R80GS. Ikke fordi den var verken pen eller innovativ men fordi den på en måte var foran sin tid. Hvem skulle trodd at denne typen sykkel skulle bli millenniums mest populære. I dag er det få merker som ikke har en adv-sykkel i sitt sortiment.joo skrev:Den klareste kandidaten: BMW R80 GS selvsagt.
her representert ved en Dakar-versjon.
Dette er sykkelen som er forfar til alle store reise-enduroer/adventurer.
Stammet fra GS800 som fabrikkteamet kjørte på slutten av 70-tallet.
Den lille/korte franskmannen Gaston Rahier ble kjent da han vant noen Paris-Dakar på en sånn. Han ble kjent som "The little man with the giant reputation."
Dessuten var det mange som spådde boxermotoren som en flopp og at den ville kun få noen år i produksjon. Tror heller ikke mange den gangen ville trodd på en 125 hk vannavkjølt boxermotor i 2013.
Skal vel litt til å bli mer populær enn Honda Super Cub!


http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Super_Cub" onclick="window.open(this.href);return false;