Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Tom skrev:Har sett litt på R1200GS og Triumph Explorer og lurer på om det kansje ikkje blir litt høge for en stuselig kar på 176cm?
Har leikt med tanken om 2-3år og ta en liten tur lenger østover en tidligare og då blir nok demperane på ZZR`n litt feil.
Nei jeg tror ikke du er for lav, du er bare 5 cm lavere enn meg og jeg har standard høyde pluss et par cm på grunn av comfortsadelen.
Du kunne bare valgt setet i laveste posisjon med f.eks 1200GS eller valgt et lavt sete .
En kamerat av meg bestilte en GSA senket fra butikk , man legger ikke merke til det med første øyekast og bakkeklaringen er omtrent den samme.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

Med 176cm vil du ikke ha problemer med noen av disse :thumleft
GSA er vel noe høyere, så der er jeg ikke sikker ( Uten ombygging)
Snikkeren er ikke høyere en deg, å hadde ingen problemer
med min med setet i lav stilling + Air Hawk på toppen.
Prøvesitt selvfølgelig i butikk, husk å spørr om hvilken innstilling setet har.
Å om det er et standard eller lavt sete. Avstanden ned til bakken er
nok ikke det som skal stoppe deg mht disse :prf
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
ZZR-Tom
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Legg inn av ZZR-Tom »

No er no det her langtids planer i drømme fasen :)
Det eg er mest bekymra over er at eg muligens blir ståandes med kun fottuppane nede og med en full lasta sykkel med høgt tyngdepunkt så vil velting vere uungålig i ny og ne?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

ZZR-Tom skrev:No er no det her langtids planer i drømme fasen :)
Det eg er mest bekymra over er at eg muligens blir ståandes med kun fottuppane nede og med en full lasta sykkel med høgt tyngdepunkt så vil velting vere uungålig i ny og ne?
Tror kanskje Tiger Explorer har et noe høyere tyngdepunkt enn f.eks. BMW GS(A) 1200, Honda Crosstourer og Moto Guzzi Stelvio?
Virker i hvert fall som at motoren står høyere i ramma, for å si det slik. Dermed blir vel tyngdepunktet mer eller mindre deretter også, vil jeg tro...

Med salen i nedre posisjon (83,5 cm, tror jeg det er?) på Stelvio rekker jeg greit ned til bakken med begge føttene, men må nok helt fremst på salen for å få plantet fotbladene plant i bakken.
Husker ikke beinlengden min nå i farten, men det er jo den som betyr noe når det kommer til sete/salhøyde. Kroppshøyden i seg selv har mindre å si. Nettopp fordi noen er kortbeinte mens andre er langbeinte.
Som eksemepel har jeg like lange bein som kona, som har bortimot 20 cm. kortere kroppslengde enn meg...

Uansett er det en helt klar fordel, slik jeg vurderer det, å ha beina støtt og plant palssert på bakken uansett om sykkelen har høyt eller lavt tyngdepunkt.
Samtidig vil kanskje de med lange bein oppleve en litt krampaktig vinkel på sittestillingen i forhold til sal og fotpinner... :dontknow

Brukeravatar
Busa Trond
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Legg inn av Busa Trond »

ZZR-Tom skrev:No er no det her langtids planer i drømme fasen :)
Det tror jeg ikke blir noe problem for deg på over 175 :vs . Siden vi ikke greier og sette alle disse syklene i bås, så la meg si at her på PreHøstTuren2012 var vi fire slike som koste oss på vestlandsveier, bare til inspirasjon :thumleft
Flott tur på flotte mcèr :prf

Brukeravatar
ZZR-Tom

Legg inn av ZZR-Tom »

Hehe mulig det Trond :)

Aj: Etter litt kromspring med måleband og ei som holdt på å le seg i hjel så har eg målt ca 76-78cm på insiden, eksakt mål var ikkje mulig å få på grunn av klåfingrete.......

Etter det eg ser på http://cycle-ergo.com/ så har eg brukt Triumph Sprint St955i som eg hadde tidligare, den er litt høgre en ZZR`n og fekk akkurat hælane nedi og det stemmer godt med cycle-ergo.
Sprinte`n har sal høgde på 31,6" Explorer 33,2" 12000NTX 33.4" og 1200GS 34.3".
Så eg må seie at sjølv om Exploreren har motoren litt høgre en dei andre, så vil vekta av kufferta og innholde spele en større rolle og eg er litt skeptisk må eg seie.

Prøvesitte er jo sjølvsagt vist det skulle bli aktuelt, men no har eg litt meir en 20min kjøring for å bere prøvesitte noken av alternative ](*,)

Men er nok ikkje aktuelt å bytte noke før om et par år til, skal bytte fjærene i framdemperen i vinter,ny eksos og så skal den på benk for tuning. Blir igrunn ikkje så veldig lei meg vist eg beholde ZZR`n ;-)

joo
Motorsykkelen din: '

Legg inn av joo »

Med mine opprinnelige 177cm (man begynner vel å bli kortere med åra?) så satte jeg begge hæla i bakken med lavt sete på GSen. Kjøpte standard sete i vår, og det står ikke i laveste stilling til vanlig det :vs
Mange sier at disse syklene ser så høye ut, men det er reinhekla synsbedrag. Hvis du f.eks ser på de video-snuttan tagesk nettopp la ut i en tråd der norsk pollti kjører GS under prisutdelinga ser du at folka rekker ned med svært så god margin og litt til. Men nu er vel ikke disse MC-polltian av de mest stutt-tjukke?
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Legg inn av Snikkeren »

ZZR-Tom skrev:Har sett litt på R1200GS og Triumph Explorer og lurer på om det kansje ikkje blir litt høge for en stuselig kar på 176cm?
Som Ojda nevnte, så hadde ikke jeg noen problemer med å håndtere Exploreren. Og jeg er til og med en hel cm lavere enn deg. ;e

Den var overraskende lettkjørt, og jeg har ingen problemer med å anbefale den til de som er interessert i en sykkel i det segmentet. Jeg fikk jo til og med lyst på en selv, men er redd for at finanssjefen (les Raggi) setter foten ned der. Jeg må nok klare meg med TDM'en en stund til.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

joo
Motorsykkelen din: '

Legg inn av joo »

Snikkeren skrev:Jeg fikk jo til og med lyst på en selv, men er redd for at finanssjefen (les Raggi) setter foten ned der.
Du får søke om tilsagn om tilskudd...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

ZZR-Tom skrev:Hehe mulig det Trond :)

Aj: Etter litt kromspring med måleband og ei som holdt på å le seg i hjel så har eg målt ca 76-78cm på insiden, eksakt mål var ikkje mulig å få på grunn av klåfingrete.......

Etter det eg ser på http://cycle-ergo.com/ så har eg brukt Triumph Sprint St955i som eg hadde tidligare, den er litt høgre en ZZR`n og fekk akkurat hælane nedi og det stemmer godt med cycle-ergo.
Sprinte`n har sal høgde på 31,6" Explorer 33,2" 12000NTX 33.4" og 1200GS 34.3".
Så eg må seie at sjølv om Exploreren har motoren litt høgre en dei andre, så vil vekta av kufferta og innholde spele en større rolle og eg er litt skeptisk må eg seie.

Prøvesitte er jo sjølvsagt vist det skulle bli aktuelt, men no har eg litt meir en 20min kjøring for å bere prøvesitte noken av alternative ](*,)

Men er nok ikkje aktuelt å bytte noke før om et par år til, skal bytte fjærene i framdemperen i vinter,ny eksos og så skal den på benk for tuning. Blir igrunn ikkje så veldig lei meg vist eg beholde ZZR`n ;-)
Hei!
Skal du tune 06 eller 07'en, er det i grunn bare ett mod som gir noe merkbar, og det er "vekk med spjella", dvs den bakre trottelrekka. Så inn med PC og last ned ett bra map, eller benkkjør a.
08 og nyere har en helt annen respons i motoren som std, men tar du spjella har du modda a fint!

Forskjellen på 06/07 konrta 08-12:
The mega-Ninja’s new cylinder head is the biggest mechanical change. Revised intake porting is teamed with 20% larger secondary air ports for a less restrictive passage into the exhaust. A new air-switching valve is able to handle a bit more flow. The sub-throttle injectors were tweaked to provide a wider spray angle for improved atomization, part of what boosts the lower-end and midrange power. A new ECU monitors and controls the electronics, offering revised fuel and ignition mapping.

To comply with tightening noise regulations, Kawasaki made a few changes to reduce mechanical noise so they could keep the exhaust note relatively burly and the system as unrestrictive as possible. A urethane coating is used on the valve cover to keep mechanical noise inside, and revised piston profiles generate less racket. A host of changes to the exhaust system include 75%-larger balance tubes between the headers and the accumulation of a third catalyst to clean up tailpipe discharge.

Brukeravatar
ZZR-Tom

Legg inn av ZZR-Tom »

Spjelda er vekk og PC5 på plass :P :p
Men skal ha den mappet skikelig på benk.

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

ZZR-Tom skrev:Spjelda er vekk og PC5 på plass :P :p
Ok, skjønner. Fiiiin motor det der, og du ligger antageligvis på ca 160nm ved 7500 og innpå 200hk på topp turtall. :D

Brukeravatar
ZZR-Tom

Legg inn av ZZR-Tom »

ZZR-Erling skrev:
ZZR-Tom skrev:Spjelda er vekk og PC5 på plass :P :p
Ok, skjønner. Fiiiin motor det der, og du ligger antageligvis på ca 160nm ved 7500 og innpå 200hk på topp turtall. :D
Nååja, no må vi roe oss litt :) Både min og din har no "bere" 154nm og ikkje 160...men eg rekner med du veit det fra før og bommet på tastaturet.
Eg har 200 fabrikk oppgite HK mens du har 203, bakhjuls hester teller ikkje i min verde ; )
Er nydlig motor ja men fydarullandedei kor overaska eg vart ved test turen av gen2, var jo enda mjukare og finare....heilt rått :prop:
Men no går vel ikkje ZZR`n under ADV bikes så sorry for hi jackinga.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Når det gjelder eventur- og utholdenhetssykler (enduro...) må vi ikke glemme å nevne Ural :P :p
som viser seg faktisk å være en suksess om dagen!
Se bare her :-) :

http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381 ... 31968c34c0" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

Nå nermer vi oss tråden for hva som går an og kjøre verden rundt på eller kjøre på eventyr med. Så da er denne tråden en av de mest åpne på forumet ;-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Svar