ZZR-Tom skrev:No er no det her langtids planer i drømme fasen :)
Det eg er mest bekymra over er at eg muligens blir ståandes med kun fottuppane nede og med en full lasta sykkel med høgt tyngdepunkt så vil velting vere uungålig i ny og ne?
Tror kanskje Tiger Explorer har et noe høyere tyngdepunkt enn f.eks. BMW GS(A) 1200, Honda Crosstourer og Moto Guzzi Stelvio?
Virker i hvert fall som at motoren står høyere i ramma, for å si det slik. Dermed blir vel tyngdepunktet mer eller mindre deretter også, vil jeg tro...
Med salen i nedre posisjon (83,5 cm, tror jeg det er?) på Stelvio rekker jeg greit ned til bakken med begge føttene, men må nok helt fremst på salen for å få plantet fotbladene plant i bakken.
Husker ikke beinlengden min nå i farten, men det er jo den som betyr noe når det kommer til sete/salhøyde. Kroppshøyden i seg selv har mindre å si. Nettopp fordi noen er kortbeinte mens andre er langbeinte.
Som eksemepel har jeg like lange bein som kona, som har bortimot 20 cm. kortere kroppslengde enn meg...
Uansett er det en helt klar fordel, slik jeg vurderer det, å ha beina støtt og plant palssert på bakken uansett om sykkelen har høyt eller lavt tyngdepunkt.
Samtidig vil kanskje de med lange bein oppleve en litt krampaktig vinkel på sittestillingen i forhold til sal og fotpinner...